0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. E.

Geçenlerde bir seyir sırasında aklıma geldi: Temel trimler dışında hepimizin yelken seyrinde kendimize göre uyguladığımız, zaman zaman tekneden tekneye değişen, bazen daha genelleşen cinlikler, trim tiyoları var. Bunlar bazen çoğumuz tarafından biliniyor ve kullanılıyorken, bir çoğumuz içinse (temel ve alışılagelmiş trimlerin dışında teknikler olduğu için) ilgi çekici ya da henüz keşfedilmemiş olabiliyor.

Bu yüzden böyle bir başlık açmanın iyi bir fikir olabileceğini düşündüm.

Haydi bakalım, herkes döksün kendi heybesindekileri, kendine sakladığı cinlikleri  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. E.

Önce sen başlaa!! )))


*

    Ö. E.

Sert Havada Orsa İçin Camadanlı Orsa Trimi
« Yanıtla #2 : Eylül 04, 2010, 00:11:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Önce sen başlaa!! )))

Olur  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*Sert Havada Orsa İçin Camadanlı Orsa Trimi*

Sert havada cenovaya camadan vurunca orsa seyrinin sıkıntılarını hepimiz biliriz. Bir türlü giremezsiniz orsaya ve sonunda cenovayı da kapatıp, ya ana yelkenle ya da ana yelken motorla gitmek zorunda kalırız.

Hele hele uzun yol yapıyorsanız, hele hele dalga da varsa ve volta atmak ile geçirebileceğiniz vaktiniz yoksa o motor seyri tam bir işkenceye dönüşür.

Bu tip durumlarda ben şöyle bir teknik kullanıyorum:

- Öncelikle cenovayı direği geçmeyecek kadar küçültün
- Cenova arabasını mümkün olduğu kadar öne alın
- Rüzgar altı iskotayı cenova çarşaf gibi dümdüz olana kadar kasın
- Daha sonra ise rüzgar üstü ıskotayı alabildiğiniz kadar alın, yani yelkene toru rüzgar üstü ıskotayla verin

25... Hatta 22 derecelere kadar orsa girebildiğinizi görünce şaşıracaksınız!

Elbette hızınız çok fazla olmayacak ama özellikle dalgalı havalarda bu şekilde yapacağınız bir trim hem teknenin kafasını tutacak, hem de size camadanlı bir cenova ile oldukça düşük bir orsa açısı kazandıracaktır.

Eğer hava çok sertse, ana yelkeni indirip bu trimle oldukça konforlu bir motor seyri de yapabilirsiniz.
« Son Düzenleme: Eylül 04, 2010, 00:13:48 Gönderen: Özgür Evren »


*

    M. E.

Ynt: Sert Havada Orsa İçin Camadanlı Orsa Trimi
« Yanıtla #3 : Eylül 04, 2010, 00:28:32 »
Özgür'ün söyledikleri çok ilginç tespitler...
Standart sert hava tekniklerinde, genova ile anayelkeni aynı ölçüde küçültmek yelkenlerin torunu mümkün olduğu kadar azaltmak ancak iki yelken arasındaki koridoru kesinlikle daraltmamak, yani rüzgarı tutmayacak hale getirmektir. Hatta bu iş için standart donanım, "barber hauler" olarak bilinir. Genova iskotasını sadece arkaya değil ama aynı zamnda dışa doğru da geren bir düzenektir...
Ancak yeni teknelerde, Özgür'ün bahsettiği ayarların özellikle flok tarzı ön yelkeni olan self-tacking denilen, kendinden tramola atan sistemlerde çok sık kullanıldığını görüyoruz. Yarış tekneleri için neredeyse vazgeçilmez hale geldi...
Ancak yine de birçoğumuzun teknesinde, roller sistemleri ve yelkenin formu söz konusu olduğunda, sert havada sardığımızda ciddi bir performans düşüklüğü ortaya çıkıyor.
Bunların yerine hala bir fırtına yelkeni bulundurmanın çok yararlı olduğuna inanıyorum.
« Son Düzenleme: Eylül 04, 2010, 00:33:58 Gönderen: Mehmet Erem »


*

    N. B.

Evet harika bir başlık oldu. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ayrıca çirkin topik kelimesi yerine başlık, başlık denmesi beni mest etti.

Bir de benim gibi daha sıradan yelken ayarlarını bilmeyenler,
işin cinliğini öğrenecekler ya değmeyin keyfime.
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hadi iyisiniz. Likitler benden bu gece.
« Son Düzenleme: Eylül 04, 2010, 00:34:41 Gönderen: Noyan Bakır »

*

    Ö. E.

Genova Arabasının Yeri Doğru mu?
« Yanıtla #5 : Eylül 04, 2010, 01:04:46 »
*Genova Arabasının Yeri Doğru Mu?*

Daldan dala atlıyorum ama tamamen bilinç akışı gidiyorum. Eskiden sürekli aklıma takılırdı: "Yahu genova arabasını buraya aldık ama, doğru mu yaptık, yeri iyi mi? diye...

Temel, kitap bilgisini hepimiz biliyoruz: Rüzgar altı ıskotadan genova'nın orsa yakasına doğru hayali bir çizgi çekin, bu çizgi genova'nın orsa yakasının uzunluğunu tam ortadan ikiye bölmelidir.

Olur... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Oradan bak, buradan bak, ben bu hayali çizgiyi bir türlü o hatta getiremedim. Nereden bakarsan yeri değişiyor  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İşin şakası daha kolay bir yol daha var. Ben genovanın orsa yakasını ıskotayla ikiye böldüm mü diye bakmak yerine artık tüyleri izlemeyi tercih ediyorum, işte tüyo:

"Bütün tüyleriniz rüzgar ya da rota değişikliklerinde aynı anda aynı tepkiyi veriyorsa, dikkat yanlış trim anından bahsetmiyorum, yani aynı anda yukarı, ya da aşağı ve beraberce hareket ediyorlarsa genova arabanızın yeri doğrudur!    
« Son Düzenleme: Eylül 04, 2010, 01:06:32 Gönderen: Özgür Evren »
*

    m.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İşin şakası daha kolay bir yol daha var. Ben genovanın orsa yakasını ıskotayla ikiye böldüm mü diye bakmak yerine artık tüyleri izlemeyi tercih ediyorum, işte tüyo:

"Bütün tüyleriniz rüzgar ya da rota değişikliklerinde aynı anda aynı tepkiyi veriyorsa, dikkat yanlış trim anından bahsetmiyorum, yani aynı anda yukarı, ya da aşağı ve beraberce hareket ediyorlarsa genova arabanızın yeri doğrudur!   

Özgür Allah senden razı olsun kardeşim... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tüy manyağı olmak üzereydim.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
En kısa zamanda deneyeceğim...   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. E.

Senin mesajını okurken fark ettim, atladığım önemli bir nokta var: Yukarı da yazdıklarım orsa seyirler için geçerlidir.

"Yani orsa seyrederken; rüzgarüstüne doğru döndüğünüzde, tüylerin tümü aynı anda aynı hareketi yapıyorsa, arabanızın yeri doğrudur"

Doğru önerme bu! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    N. B.

Sadece nasıl tepki alacağımı merak ettiğimden soruyorum;

Genoa arabası hangisiydi? Bazılarında olmayabilir mi?
« Son Düzenleme: Eylül 04, 2010, 10:04:59 Gönderen: Noyan Bakır »
*

    M. Ç.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sedece nasıl tepki alacağımı merak ettiğimden soruyorum;

Genoa arabası hangisiydi? Bazılarında olmayabilir mi?

Olmayabilir  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ön yelken ıskotasının geçtiği makara bir ray üzerinde değilse, yoktur  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. E.

Biraz boş vakit varken "orsa seyirde cenova trimleri" muhabbetine, ustalarımızın ve abilerimizin izniyle devam edelim... Bir kusurumuz, yanlış yazdığımız bir şey olursa şimdiden affola  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Not: Yazacaklarım tüyodan çok genel trim bilgilerinin, basit ve kolay anlaşılabilir hale getirilmiş maddeleridir.

Yukarıda ki mesajlarda bahsettiğimiz gibi cenovanın alt yakasının derinliği arabanın konumuyla ayarlıyorduk. Orsa seyirlerde arabayı öne kaydırdıkça alt yakanın derinliği arttırıyor, geriye aldıkça da azaltıyorduk. Fakat biraz sonra yazacağım bazı durumlarda cenovanın üst yakasının da derinliğiyle oynamamız gerekebilir. Bu işi ise baş ıstralyanın gerginliği ile oynayarak yapabiliriz.

Denizdeyken karşılaştığımız, seyir konforumuzu, hızımızı yani genel olarak "temel seyrimizi" etkileyen bir kaç temel etken var. Rüzgarın şiddeti, denizin durumu ve gitmek istediğimiz rota.

Varsayalım ki sakin bir deniz, orta / sert bir rüzgar var ve bizim gitmek istediğimiz nokta sağlam bir orsa seyri istiyor. Bu durumda yapmamız gereken baş ıstralyayı mümkün olduğunca germektir. Bunu da yapmanın en kolay yolu (bazı teknelerde zaten olan ya da sonradan kurulan bir düzenekle) gerginliği ayarlanabilir kıç ıstralyayı mümkün olduğu kadar kasmaktır. Bu direğin bükümünü geriye doğru olacak ve dolayısıyla baş ıstaralya gerginliğini de arttıracaktır.

Baş ıstralyamızı gerdikçe daha gergin bir cenova ve daha dar bir hava girişi sağlarız.Ki bu da orsaya girme yeteneğimizi oldukça arttırır.

Tam tersi durumlarda; yani çalkantılı bir deniz ve hafif havada ise bu işlemin tam tersi yapılmalı yani baş ıstralya boşaltılmalıdır. Bu işlem orsaya giriş açımızı azaltsa da, hızımızın artmasını sağlayacaktır. Daha yuvarlak bir giriş ve daha derin bir yelken elde edeceğimiz için hızımız artacak ama orsaya giriş kabiliyetimiz azalacaktır.

Bu işlemi / işlemleri yaparken baş ıstralya gerginliği ile cenova mandarının gerginliğinin farklı işler olduğu, farklı trimler yaptıkları unutulmamalıdır. Yani cenova mandarını boşaltığınızda ya da gerdiğinizde, baş ıstralyanın gerginliğini değiştirmiş olmazsınız.

Cenova mandarı ile oynayarak yaptığınız trim, yelkenin torunu ayarlar.  Mandarı kastıkça yelkenin torunu kıça, boşalttıkça toru başa kaydırmış olursunuz.

Torun başa alınması yuvarlak bir giriş ve kolay dümen hakimiyeti verirken, toru teknenin kıçına kaydırmak dar bir kanal, zor bir dümen hakimiyeti ama yüksek bir orsa açısı verir.

Mandarınızın ne kadar gergin olduğunu en kolay yelkenin katlanmalarını gözlemleyerek anlayabilirsiniz. Orsa yakası boyunca yelkeninin dikine katlanmalar / buruşmalar yapıyorsa mandarınız aşırı gergin demektir. Tam tersi bu katlanmalar / buruşmalar orsa yakası boyunca yataysa bu da mandarınızın fazla gevşek olduğunu gösterir.

Geniş kanal çalkantılı denizler, değişken rüzgarlar ve yelken yapmaya yeni başlamış, tecrübesiz dümenciler için başlangıçta daha doğru bir seçim olabilir.

Bir daha ki partide bu defa apaz ve pupa seyirlerde cenovamız ile nasıl oynayabileceğimizi kurcalayacağız Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    T. G.

Özgür Korsan,

Ellerinize sağlık.
Satırlarınızın arasına bir kaç resim koyma şansınız olabilir mi? Özellikle benim gibi deneyimsiz yelkenciler için çok yararlı olacağını düşünüyorum.

Saygılarımla
« Son Düzenleme: Eylül 06, 2010, 13:58:34 Gönderen: Tayfun Güler »
*

    Ö. E.

Mesajın üzerinden yarım saat geçtiği için ne yazık ki değişiklik yapmak, fotoğraf eklemek gibi bir şansım yok. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Pupa ve geniş apaz cenova trimlerini yazarken fotoğraf da bulup eklemeye çalışırım.
*

    N. B.

Genoa arabası fotosu iyi olur mesela.
*

    Ö. E.

Cenova arabası...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Teknenin güvertesinde, her iki yana monte edilmiş rayın üzerinde ileri - geri hareket eder