0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. E.

Pupa ve geniş apaz seyirleri için cenova trimi konusunda devam edelim...

Aslında pupa ve geniş apaz seyirlerinde cenova trimi için benim bildiğim çok çok fazla şey yok. Bence inceliği olmayan kaba bir trimdir pupa ve geniş apaz da cenova trimi. Çok basit olan bir kaç detay dışında çok da bilinmesi gereken pek bir şey yoktur kısacası.

Bu tip seyirlerde farkında olmamız gereken en önemli şey, yelkenin rüzgarla yaptığı açı büyüdükçe cenovanın derinliğinin çok arttığıdır. Bu da doğal olarak işimize gelir, daha fazla rüzgar tutarız. Cenova artık rüzgarı yüzeyinden akan bir su gibi değil de, suyu tutmaya çalışan bir baraj gibi çalışmaya başlar.

Burada ki temel amacımız; simgesel anlamda bu akan suyu bir baraj gibi tutabilmek için cenova ıskota köşesinin oluşturduğu direnç noktasını mümkün olduğu kadar teknenin dışına taşımaktır. Bunu yapmanın ise üç yolu vardır.

1) Cenova arabasını (daha önce anlattığımız tor ve bükümlere dikkat ederek) mümkün olduğu kadar öne almak
2) Cenovanın ıskota köşesini bir gönder aracılığıyla teknenin dışına taşımak...
3) Ya da ikinci bir dış araba hattı ya da ıskota yönlendiricisi (barber hauler) ile yine teknenin dışına taşımak.

Dış araba hattı ya da barber hauler ile ilgili çok bir şey yazamayacağım çünkü açıkçası kullandığım donanımlar değiller. Sevgili M.Erem'in ya da bu konuda deneyimli bir başka korsanın ellerinden öper üçüncü madde Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Son bir not düşerek "pupa ya da geniş apaz seyirde genova trimi" başlığını da kapatalım:

Bu seyirde tüylere güvenmeyin. Pupa ve geniş apaz seyirlerde tüyleriniz sizin için doğru bir referans oluşturmaz. Belki orta tüyden faydalanabilirsiniz ama yine de gözlemleyeceğiniz tüy hareketi sizi doğru yönlendirmeyecektir.


Yarın vakit bulursak biraz da ana yelken trimlerini kurcalarız  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Eylül 06, 2010, 22:10:27 Gönderen: Özgür Evren »


*

    Ö. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
O zaman anlamam gereken şu mudur?

Rüzgar altı taraftaki iskota vinçle iyice gerginleştirilecek, rüzgar üstündeki iskota da vinçle ya da kol gücü ile bir miktar kasılacak, gerginleştirilecek.

Doğru mudur?

doğrudur

Yazılanları ve yazdıklarımı gözden geçirirken fark ettim... Doğrudur ama şu notu düşmek gerek: İlk mesajlarda da bahsettiğim gibi bu standart bir trim değildir!!...

Camadan vurulmuş, sarmalı bir cenova da daha iyi orsaya girmek için ya da sert havalarda teknenin kafasını tutmak için ve mutlaka cenova arabasını mümkün olduğu kadar öne alarak uygulanan bir trimdir. Cenova arabasını altabosa yakasının uzunluğundan daha kısa bir noktaya getirmemelisiniz.

Ve özellikle belirtmek gerekir ki tam açılmış bir cenova da direği geçeceği için bu trimi yapamazsınız, yapsanız da verim alamazsınız.

Bu şartlar altında "doğrudur" kelimesini kullanmak daha doğrudur!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Eylül 06, 2010, 23:08:08 Gönderen: Özgür Evren »


*

    Ö. O.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Cenova mandarı ile oynayarak yaptığınız trim, yelkenin torunu ayarlar.  Mandarı kastıkça yelkenin torunu kıça, boşalttıkça toru başa kaydırmış olursunuz.


Mandar-Tor arasındaki ilişki tam tersi olması gerekir diye hatırlıyorum.Mandar gerildikçe tor öne gelir gibi...Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
[Sildim]

Fakat biraz sonra yazacağım bazı durumlarda cenovanın üst yakasının da derinliğiyle oynamamız gerekebilir. Bu işi ise baş ıstralyanın gerginliği ile oynayarak yapabiliriz.

[Sildim]

Varsayalım ki sakin bir deniz, orta / sert bir rüzgar var ve bizim gitmek istediğimiz nokta sağlam bir orsa seyri istiyor. Bu durumda yapmamız gereken baş ıstralyayı mümkün olduğunca germektir. Bunu da yapmanın en kolay yolu (bazı teknelerde zaten olan ya da sonradan kurulan bir düzenekle) gerginliği ayarlanabilir kıç ıstralyayı mümkün olduğu kadar kasmaktır. Bu direğin bükümünü geriye doğru olacak ve dolayısıyla baş ıstaralya gerginliğini de arttıracaktır.

Baş ıstralyamızı gerdikçe daha gergin bir cenova ve daha dar bir hava girişi sağlarız.Ki bu da orsaya girme yeteneğimizi oldukça arttırır.

Tam tersi durumlarda; yani çalkantılı bir deniz ve hafif havada ise bu işlemin tam tersi yapılmalı yani baş ıstralya boşaltılmalıdır. Bu işlem orsaya giriş açımızı azaltsa da, hızımızın artmasını sağlayacaktır. Daha yuvarlak bir giriş ve daha derin bir yelken elde edeceğimiz için hızımız artacak ama orsaya giriş kabiliyetimiz azalacaktır.

Bu işlemi / işlemleri yaparken baş ıstralya gerginliği ile cenova mandarının gerginliğinin farklı işler olduğu, farklı trimler yaptıkları unutulmamalıdır. Yani cenova mandarını boşaltığınızda ya da gerdiğinizde, baş ıstralyanın gerginliğini değiştirmiş olmazsınız.

Cenova mandarı ile oynayarak yaptığınız trim, yelkenin torunu ayarlar.  Mandarı kastıkça yelkenin torunu kıça, boşalttıkça toru başa kaydırmış olursunuz.

Torun başa alınması yuvarlak bir giriş ve kolay dümen hakimiyeti verirken, toru teknenin kıçına kaydırmak dar bir kanal, zor bir dümen hakimiyeti ama yüksek bir orsa açısı verir.

Mandarınızın ne kadar gergin olduğunu en kolay yelkenin katlanmalarını gözlemleyerek anlayabilirsiniz. Orsa yakası boyunca yelkeninin dikine katlanmalar / buruşmalar yapıyorsa mandarınız aşırı gergin demektir. Tam tersi bu katlanmalar / buruşmalar orsa yakası boyunca yataysa bu da mandarınızın fazla gevşek olduğunu gösterir.

Geniş kanal çalkantılı denizler, değişken rüzgarlar ve yelken yapmaya yeni başlamış, tecrübesiz dümenciler için başlangıçta daha doğru bir seçim olabilir.

Bir daha ki partide bu defa apaz ve pupa seyirlerde cenovamız ile nasıl oynayabileceğimizi kurcalayacağız Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Özgür, çevirisini yaptığım arma ayarları kitapçığına göre:
- Baş ıstralya'yı kasmanın tek amacı, sert havalarda baş ıstralyaya gelen yükün artması sebebiyle direk başının öne doğru gitmesini ve buna bağlı olarak ta direkte negative bend oluşmasını önlemek.
- Baş ıstralya gerginliği mutlaka genoa mandarı az bişey laçka iken yapılmalı aksi taktirde, genoa mandarına ve yelkenin orsa yakasına aşırı yük biner
diyor. Buna ne diyorsun ?


*

    A. Ç.

Orsada yelken iskotasını mümkün olduğu kadar tekne orta hattına yakın bir yerden gererek yelkenin tekneye paralel omasını sağlarsınız. Pupada ise iskotanın mümkün olduğu kadar tekne dışına kayması gerekir. Bunu sağlamanın yolları ise:

1. Gönder kullanmak: Balon gönderi veya özel genova gönderi ile genovanın iskota köşesi açık tutulur. Özellikle pupa seyri için en uygunudur. Bir gönder kullanırsanız ayı bacağı seyri çok kolaylaşır. Ortalama 20 derece rüzgar üstünde kalsa bile genovanız iş görür.
2. Barber Hauler kullanmak: barber hauler aslında balonda kullanılır. Bir palanga teknenin toeraylarında uygun bir noktaya bağlanır ve iskota bu makar ucundan yönlendirilir. Genova arabasının görevi bu donanıma bırakılır. Böylece iskotanın teknenin daha dışından ve istenildiği kadar baştan veya kıçtan kontrolu sağlanır.
3.Bazı yarış teknelerinde biri tekne içinde diğeri ise dışında iki ray vardır ve üstündeki iskota arabaları pupa veya orsa seyre göre kullanılır.
Gezi tekneleri için en kolayının pupada gönder kullanmak olduğunu düşünüyorum. İkinci bir ray gezi teknesinde ayak çarpılacak ikinci bir engel demektir. Barber hauler kullanılabilir, yalnız bağlanacak yer ve yüksekliği iyi ayarlanmalıdır. Kullanımı iskota arabası kadar kolay değildir.


Ayı Bacağı: Pupa seyrinde ana yelkenin ve genovanın ters yönlere açılmasıdır. Ana yelken rüzgar üstü tarafa açılarak bumba başa bağlanabilir böylece genova daha rahat çalışır. Ana yelken rüzgr saltına bırakılır, genova ise rüzgar üstüne gönder ile açılır.  Güngörmez ve alt yaka uçkurları hava yumuşaksa gerilerek yelken toru arttırılır. Ana yelkende ise güngörmezde uçkur varsa gerilir, alt yaka torlanması için yelkenin iskota köşesini göndere bağlayan halat gevşetilir.

Kelebek seyri: Rüzgarın pupadan geldiği durumda kulanılır. Başa iki genova açılır. Bu tür yelken basmak için uzun seyirler yapanlar gezer gönder kullanırlar. İki gönderin uçları bir halatla bağlanı ve istralyaya yakın bir halat üzerine bağlanır. Böylece yelkenler oldukça başta ve torlu kalır. Rüzgar başta tutlacağı için tekne başı kontrolludur ve pupada dümen tutma zorluğu azalır. Bu durumda ana yelken açılmadığı için kontrolsuz kavança yoktur ve bumbanın hızlı geçişleri nedeni ile kırılma olasılığı yoktur.  Ülkemizde çok kullanılmadığı için tehlikeli bulunur. Aslında kullanımı çok kolay bir yelken donanımıdır.

*

    Ö. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Cenova mandarı ile oynayarak yaptığınız trim, yelkenin torunu ayarlar.  Mandarı kastıkça yelkenin torunu kıça, boşalttıkça toru başa kaydırmış olursunuz.


Mandar-Tor arasındaki ilişki tam tersi olması gerekir diye hatırlıyorum.Mandar gerildikçe tor öne gelir gibi...Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hayır... Mandarı gerdikçe yelkenin orsa yakasını da iyice gerdiğiniz / düzleştirdiğiniz için tor kıça kayar. Yani yelkenin bükümlü yüzeyinin en derin noktasını kıça kaydırmış olursunuz. Mandarı boşalttıkça orsa yakası da torbalaşmaya başladığı için toru başa kaydırmış olursunuz.
*

    Ö. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özgür, çevirisini yaptığım arma ayarları kitapçığına göre:
- Baş ıstralya'yı kasmanın tek amacı, sert havalarda baş ıstralyaya gelen yükün artması sebebiyle direk başının öne doğru gitmesini ve buna bağlı olarak ta direkte negative bend oluşmasını önlemek.
- Baş ıstralya gerginliği mutlaka genoa mandarı az bişey laçka iken yapılmalı aksi taktirde, genoa mandarına ve yelkenin orsa yakasına aşırı yük biner
diyor. Buna ne diyorsun ?

Yazdıkların doğrudur abi... Atladığın nokta senin bahsettiğin direk trimi.

Benim yukarıda yazdıklarım ise triminin doğru yapıldığını varsaydığımız bir direği kullanarak uygulayabileceğimiz yelken trimleri.
*

    C. T.

Balon gönderini cenoa'ya nasıl bağlayacağız?

*

    A. Ç.

Gönderi aynı balonda kullandığınız gibi kullanabilirsiniz. Gönderin bir ucuna iskotayı geçirin. Diğer ucunu ise direkteki yuvasına takın. Bazı gönderlerin iki tarafı da aynıdır. Uçlar farketmez. Bazı gönderlerde ise direğe bağlanan ağız farklı iskotaya takılan ağız ise farklıdır.

Hava durumnua göre gönderin alt ve üst baskılarını ayarlayın. Sert havada gönderi aşağı basacaksınız, yumuşak havada ise biraz daha yukarıda kullanacaksınız. İskotay gönder çarmıhlara yaklaşıncaya kadar çekin.eğer genovanız büyükse en iyi trim budur. Küçük bir genova ile gönderi biraz daha başa yakın kalacak şekilde konumlandırmanız gerkir. Kısa süreli seyirlerde hava da müsaitse alt ve üst baskı kullanmadan sadece iskotayı göndr ucuna takarak kullanabilirsiniz. Eğer yelken çok yukarılara kalkıyorsa barber hauler kullanarak veya ylken arabasını başa kaydırarak çok kalkmasını engelleyebilirsiniz. Balon gönderi kullanacak kadar pupada iseniz mutlaka ayı bacağı yapın veya ana yelkeninizi indirin. Ana yelkenin gölgesindekalan genova çalışmaz. Ana yrelkenler ise modern teknelerde genovadan küçüktür. Küçük bir yelkenle gitmek yerine ou indirip sadece genova ile gitmek daha hızlı olabilir. Ayı bacağı yaptığınızda ise her iki yelken de iyi çalışır.

Ana yelkene ana yelken denmesinin sebebi büyüklüğünden dolayı değil ana direğe (grandiye) basılması nedeniyledir.
*

    M. R. B.

Sayın Ahmet Korsan,

Ayı bacağı seyrinde, sizin yazdıklarınızdan anladığım şöyledir,lütfen doğruluğunu veya yanlışlığını teyid edermisiniz?

1- Ana yelken rüzgar altına açılır,
2- Genoa rüzgar üstüne açılır,
3- Genoa arabası mümkün olan en ön konumdadır,
4- Ana yelken arabasının durumu?
5- Genoa için gönder ihtiyacı vardır.
6- Gönder'in bir tarafı genoa nın orsa yakasındaki deliğe takılır.
7- Gönder 'in diğer tarafı direkte bir yere ?? takılır.

Gönder'in direk tarafı nasıl monte edilir, bunun için özel bir düzenek mi var?
Gönder direği malzemesi ve uzunluğu standartmıdır? Bütün bu sistem nereden bulunabilir?
Gönder direk tarafı her iki yöne hareket edebilen bir sistem olması lazım değilmi,hiç görmediğim için tahmin yürütüyorum.
Acaba bu düzeniği olan arkadaşlar rica etsem bir resim koyabilir mi? Zira iş görsel olunca anlamak biraz daha kolay oluyor.
Selamlar.
*

    A. Ç.

1. Ana yelken istemsiz kavançaya razı olunarak rüzgar üstüne açılabilir veya bumba ucundan bir halat ile başa bağlanarak sabitlenebilir. O zaman genova rüzgar altına açılabilir. Gönderniz yoksa bu tür seyir daha verimlidir.
3. Gönderi alt ve üst baskı ile kullanıyorsanız genova arabasının yerinin bir önemi yoktur. Göndersiz ise yelken en iyi trimi tutacak şekilde ayarlarsınız, yelken rüzgarla yukarılara uçacağından arabanın başa doğru kaydırılması doğru olur.
4. Pupada ana yelken arabasını istediğiniz yerde tutabilirsiniz. Yelken trimine bir katkısı olmaz. Pupa palanganız varsa en iyi tirme göre ayarlamanız gerekir.  Ana yelken arabasının rüzgar altına kaydırılması iskota boyunun kısa olması halinde iskota boyu uzamış gibi katkıda bulanabilir.
6. Gönderin bir tarafı iskotaya takılır. İskota köşesine sabitlemek doğru değildir.
 7. Gönderin direk tarafı gönder yuvasına takılır. Gönder varsa bu parçanın direk üzerinde kurulu olması gerekir. İyi bir gönder ayarı için direk üzerinde genelde bir ray ve yukarı aşağı kayabilen bir gönder arabası vardır. Azami açılmayı sağlamak için gönderin iskota köşesinin yüksekliğine bakılarak araba yukarı veya aşağı kaydırılır ve gönderin yatay olması sağlanır. Bazı teknelerde ise araba yoktur. Gönder tek bir yere sabitlenebilir.
*

    Ö. O.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yukarıdaki linkte sayfayı aşağıya doğru kaydırıp "page 18" başlıklı paragrafa bakarsanız

"Page 18
Adjust draft position with halyard
The draft position in the genoa is controlled primarily by halyard tension (which is more or less the same as luff tension). Tensioning the halyard moves the draft forward, easing the halyard moves it aft.

Tight halyard ­ Draft position more forward.

Loose halyard - Draft position further aft
Halyard tension also affects the shape of the genoa's entry as does head stay tension. A tight halyard gives a round entry. This means reduced pointing ability, but it will be easier to steer the boat correctly. A round entry makes the genoa less sensitive to course corrections, it becomes more forgiving. This is useful when you have variable wind conditions, choppy seas or when the helmsman is inexperienced."

yazdığını göreceksiniz.Bundan benim anladığım genova mandarını gereseniz tor öne kayar.
*

    Ö. E.

Özden Korsan; ingilizce yelken terimleri konusunda pek bilgili olmadığım için alıntı yaptığınız paragraf hakkında yorum yapamıyorum.
*

    Ö. O.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İngilizce link için özür dilerim.Yukarıdaki linkte 5.sayfanın sonunda 4 numaralı maddede:

"4) Cenova’nın tor yerini de trim edebiliriz. Tor yerini ayarlamada en etkili trim aracı
cenova mandarıdır.Mandarın kasılmasıyla tor basa,gevsetilmesiyle tor kıça kayar. Mandar
gerginliği de basıstralya gibi cenovanın giris biçimini etkiler.
Gergin mandar toru basa alarak yuvarlak bir giris ve kolay dümen hakimiyeti(genis kanal),
gevsek mandar ise toru kıça kaydırarak dar bir giris, zor bir dümen hakimiyeti(dar kanal) ve
yüksek orsa verir. Yuvarlak giris cenovayı rota değisikliklerine daha toleranslı yapar. Çalkantılı
denizler, değisken rüzgarlar ve tecrübesiz dümenciler için uygundur."

diyor.
« Son Düzenleme: Eylül 07, 2010, 17:10:35 Gönderen: Özden Oğul »
*

    O. B.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sayın Ahmet Korsan,

Ayı bacağı seyrinde, sizin yazdıklarınızdan anladığım şöyledir,lütfen doğruluğunu veya yanlışlığını teyid edermisiniz?

1- Ana yelken rüzgar altına açılır,
2- Genoa rüzgar üstüne açılır,
3- Genoa arabası mümkün olan en ön konumdadır,
4- Ana yelken arabasının durumu?
5- Genoa için gönder ihtiyacı vardır.
6- Gönder'in bir tarafı genoa nın orsa yakasındaki deliğe takılır.
7- Gönder 'in diğer tarafı direkte bir yere ?? takılır.

Gönder'in direk tarafı nasıl monte edilir, bunun için özel bir düzenek mi var?
Gönder direği malzemesi ve uzunluğu standartmıdır? Bütün bu sistem nereden bulunabilir?
Gönder direk tarafı her iki yöne hareket edebilen bir sistem olması lazım değilmi,hiç görmediğim için tahmin yürütüyorum.
Acaba bu düzeniği olan arkadaşlar rica etsem bir resim koyabilir mi? Zira iş görsel olunca anlamak biraz daha kolay oluyor.
Selamlar.

"Kendime Bir Balon Gönderi Yaptim" baslikli yazimda bir 'zihni sinir' projesi görülebilir.