0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    T. Ö.

Sert havada seyir teknikleri
« : Kasım 24, 2008, 13:25:25 »

Geçen günkü Lodos' da, "şu denizi bir deneseydim keşke" diye duygular kaynadı içimde.
Cumartesi Açık Radyo' da Açık Deniz programında Beysun Gökçin, Özkan Gülkaynak ile bağlantı kurumuştu.
Özkan Gülkaynak dünya seyahati yapmanın çok çekinilecek ve korkulacak bir yanı olmadığını, hava durumu fırtına gibi endişesi olanlara da bir mesaj olarak hayatındaki en sert havayı Rodos-Knidos arasında yediğini söyledi.
Sadun Boro' da aynı görüşte, "Marmara'da sert havada seyir yapan her yerde yapar" der.
Bende de buradan çıkışla şu sert havalarda denizde olma isteği uyanıyor.

Geçen gün Kadir korsan 'da yazmıştı, Lodos'da Moda koyunun içi berbat, orayı atlatırsanız dişarısı daha seyir yapılır halde oluyor diyordu. Ben de tam bu noktada bir soru sorayım.
Genelde bu tip havalarda teknenin bordasında dalganın kırılmamamsını sağlamaya çalışmak gerekir.
Farzedin koya çıktım. Çıktığım anda dalgalar yandan bindirmeye başlayacak bu biir. Birinin altında kalırsak sahile de yakınız sonu kötü olur gibime geliyor.
İkincisi, bir şekilde pruvayı Güneye döndürdük diyelim, sonra herhangi bir sebepten tam koyiçinde geri dönmem gerekti. Mesela dalgayı ve rüzgarı sökemiyorum, ilerleyemiyorum gibi bir sebeple.. Tekneyi 180 derece döndürüp geri dönmem lazım. Yine dalgayı yandan alma tehlikesi.

Bir korsan bu dalgalarla oynaşma meselesi hakkında biraz yardımcı olabilir mi acaba ?

TANER


*

    H. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #1 : Kasım 24, 2008, 13:42:53 »
Özellikle lodos fırtınasında benim en büyük korkum denizde yüzen bir 'laylon' nesnesinin falan pervaneye dolanıp beni kayaların dibinde tahriksiz bırakması. Yelken açana kadar ezeriz balıkları. Onun için sanırım önden ufak bir flok açarak çıkmak lazım marinadan.
Tabi motor da her an durabilir. Çalkantı var, hava yapar, deponun dibinden pislik kalkar, gelir filtre çıkışını tıkar vb.


*

    A. Ç.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #2 : Kasım 24, 2008, 13:45:44 »
Dalgayı bordodan almakta önemli bir sorun olmaz. Biraz sallanır ve özellikle içindeki personel hırpalanır. Özellikle fırtınada yapılacak korunma yöntemlerinden birisi de "lay a hull" dedikleri tekneyi tamamen kontrolsuz olarak bırakıp dalgalara terk etmektir.

Dalgada pupadan orsaya dönmek veya orsadan pupaya dönmek için mutlaka kısa bir süre dalgayı bordodan alırsınız. Yelkenle sert havada bu tür bir manevra yapacaksanız kavança yerine mutlaka tramola kullanın. Yani teknenin kıçından rüzgar yönünü değiştirmek yerine rüzgarı baştan alarak manevra yapın.

Teknenin dalgayı bordodan alması halinde tek tehlike kırılan bir dalganıın tekneyi devirme riskidir. Yalnız bu şekilde kırılacak dalganın 3-4 metreden çok daha yüksek olması gerekir. Yani Marmara'da ve Ege'de oluşan dalgalarla böyle bir risk çok zor gerçekleşir. Bu  hafta sonu geçridiğimiz lodos zaten çok sert değildi. değişik ölçümlere göre 5-6 hava oldu. Gece biraz artmış olabilir ama sanıyorum, meteoroloji uzmanları fırtınadan bahsetmedi. Bizim şansımız rüzgar hakimiyeti kuzeyden olduğıu için dalgasız bir denzide yelken yapabilmemiz. Güney Marmara'da veya Ege'de ise rüzgar ve dalga genelllikle birlikte oluyor.

Cumartesi günkü hava denize çıkılabilir bir hava idi. En azından sert havalarda ne yapılmalı? konusunda eğitim için iyi bir hava idi.
 
« Son Düzenleme: Kasım 24, 2008, 13:46:36 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »


*

    Ö. K.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #3 : Kasım 24, 2008, 15:07:41 »
Aşağıda Cumartesi günü  istanbul'da yapılan ölçümlerin detayı var (kaynak wunderground) . Bizde o saatlerde Mehmet Ermem ile denizdeydik. Elimde metre yoktu ama dalgalar oldukça yüksekti  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap . Bofor amcaya görede 7(28/33mil) -8 (34/40) diyor.

Taner korsan böyle havalarda bence bir bilenle pratik yapmakta fayda var. Teori yeterli olamayabilir. Mehmetcim tecrübeni ve bilgilerini paylaştığın için tekrar teşekkür ederim, çooooook keyifliydi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 

2:00 PM 64 F° / 18 C°  50 F° / 10 C°  50% 29.17 inç / 988 hPa  6 mil / 10 kilometre 
Güney 32.2 mil   

2:20 PM 64.4 F° / 18.0 C°  50.0 F° / 10.0 C°  59% 29.15 inç / 987 hPa 
GGB 29.9 mil      

2:50 PM 64.4 F° / 18.0 C°  50.0 F° / 10.0 C°  59% 29.12 inç / 986 hPa -
GGB 32.2 mil   

3:20 PM 66.2 F° / 19.0 C°  50.0 F° / 10.0 C°  56% 29.15 inç / 987 hPa 
GGB 36.8 mil

3:50 PM 66.2 F° / 19.0 C°  50.0 F° / 10.0 C°  56% 29.12 inç / 986 hPa 
Güney 32.2 mil

4:20 PM 64.4 F° / 18.0 C°  50.0 F° / 10.0 C°  59% 29.09 inç / 985 hPa 
Güney 32.2 mil    


*

    M. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #4 : Kasım 24, 2008, 15:29:19 »
Ömer kardeşim, biz çok memnun olduk. Güzel bir seferdi. Umarım yine yaparız...
Bende de şu linki var.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

dolayısıyla söz konusu haha 5-6 falan değildi. Sağanaklarda, bazen 50 knotları bulan bir havaydı.
Tabi benim söylediğim Kalamış koyu ve Ahırkapı-Fenerbahçe arası, ara sokaklarda Istanbul'un nersinde ne vardı onu bilemem!
Lotus'a bayağı uzun aradan sonra ilk defa ikini camadan vurduk, aslında üşendim, fırtına floğu takmalıydık. Yani bişey olmadı zaten genova mendil kadar açıktı ama, sarmasisteminde problem olur, zaten zayıf genova yırtılır falan, ama neyse ki böyle bişey olmadı.

Çıkmadan iyi hazırlanmak lazım. Bütün vanaları-motor hariç- ve hatchleri kapattık. Baştan iyi giyinmek lazım. Tercihen başüstü adamına canyeleği ve güvenlik kemeri, özellikle gece çıkılıyorsa şart. Güvenlik aletlerine iyi bakmak lazım, pilleri var mı filan? Mazot tankı mutlaka dolu olmalı. Herşey neta olmalı, o kadar dikkat ettik güya, yine bir dolu tabak çanak ortalığa savruldu. Bu arada belirteyim böyle bişey olduğunda bence içeri girip bunları toplamamk lazım, eğer cam yoksa ya da kırılacak başka bişeysonra yapmak daha iyi. insan ciddi yaralanabiliyor. Kapının kapağını üstekini kapatmak lazım, ön tarafta eğer iki tane kapı varsa, alttaki tutulup, üstteki çıkartılabilir. Sprey hood varsa mutlaka çok yararlı.

Çıkışta iki zorluk var, ilki bağlı bulunduğunuz yerde. Özellikle hafif yandan geliyorsa ciddi yana bastırıyor, koltukları söker sökmez-hatta sökmeden ileri verdik- İyi ekiptik bir kişi rizgaraltı tekneye yüklendi, biri elinde kakıç rüzgarüstü tekne puntelinde, diğeri tonozda bir seferde çıktık.
Bir de tabi şimdi aklıma geldi iyi ekip olmak lazım. En az 3 kişi...

Marinanın içinde bastık anayelkeni. Dışarda basmak bence pek makul değil.  İlk dalga önemli, kesinlikle bordadan almamak lazım.
Lotus 32 First Beneteau, devrilme momentlerini hesaplamıştık. 6-7 metre dalgadan önce devrilmiyor. Devrilirse de güya düzeliyor. 6-7 metre dalga Marmara'da olur mu bilmem, ama ben Ege'de en çok 5 metre gördüm, bir daha görmek istediğimden emin değilim.  
Buna mukabil üstümüzden çok su geçti, havuzluğun tamamen dolduğunu gördüm, Haldun da görmüştür. İçeri kapıdan sular giriyor falan motor dairesi güya korunaklı ama deniz suyu bu! Yani bu dediklerim 4 metre falan dalgalarda...
O günküler zannetmiyorum 4-5 olsun. Belki arada 1-2 tanesi
Dolayısıyla dalgayı hele de büyük olanları yandan almayınız, alanları uyarınız ))

Bir tartışma var, dalgalar geri çekilince su da çekiliyormuş. Koyun içinde, tam mendireğin orada karaya oturursunuz dediler. Benim pek aklım yatmadı. Şİmdiye kadar fırtına şiddettinde Lodos'ta Lotus'la hiç olmadı 10 kez falan çıkmışızdır. Böyle bişey olmadı. Lotus su çekeri 1,5 metre. Yani dalga geldiğinde zaten yan yatıyor, o gün sırf bu yüzden derinlik göstergesine baktık, hiç bişey anlaşılmıyor. 2 gösteriyor, Marmaranın ortasında falan!
Dolayısıyla bilemiyorum böyle bişey olur mu?

O günkü hava biraz güneyliydi, kıble gibi. Tam lodos değil. Tam lodosta daha fazla deniz oluyor. Denizin kaba olmasını belirleyen husus
rüzgarın sertliği ile beraber ne kadar deniz geçip geldiği. Lodosta Gelibolu'dan kopup gelen denizler-neredeyse 100 mil- kıblede sadece 40-50 milden geliyor.

Dalgalar koy içinde şiddetli ve düzensiz. Açık denizde bahsi geçen üçlemeler başlıyor. Dalgaların belli aralarla büyüyor ve en büyük dalgadan sonra tekrar küçülüyor. Yapılacak manevralarda bunlara dikkat etmek yararlı.
Motor pek kullanmamakta yarar var. Lodos ta etrafta bol miktarda çer-çöp ve döküntü olabiliyor.
Mazotun hava yapması, pislik tıkaması olası sonuçlar.
Marinadan çıkarken susturduk, girmeden hemen önce açtık.

Yaşlı bir denizci ağabeyimin dediği gibi doğa ile, ancak doğal yöntemlerle başa çıkarsın... Fırtına da motoru unut! derdi

Selametle

*

    Ö. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #5 : Kasım 26, 2008, 07:24:04 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bir tartışma var, dalgalar geri çekilince su da çekiliyormuş. Koyun içinde, tam mendireğin orada karaya oturursunuz dediler. Benim pek aklım yatmadı. Şİmdiye kadar fırtına şiddettinde Lodos'ta Lotus'la hiç olmadı 10 kez falan çıkmışızdır. Böyle bişey olmadı. Lotus su çekeri 1,5 metre. Yani dalga geldiğinde zaten yan yatıyor, o gün sırf bu yüzden derinlik göstergesine baktık, hiç bişey anlaşılmıyor. 2 gösteriyor, Marmaranın ortasında falan!
Dolayısıyla bilemiyorum böyle bişey olur mu?


Bildiğiniz gibi dalga dediğimiz şey aslında hareket eden bir şey değil, denizin yükselip alçalmasıdır... Dolayısıyla marina çıkışında 4-5 metre, fenerbahçe sığılığında 6-7 metre olan suyun 3 metre civarı bir dalgada derinliğinin 1-2 metreye düşmesi olasıdır. Kalamış'ın eskilerinin bu konuda anlattığı bir kaç hikaye de dinledim... Hatta o hikayelerde dibe vurup parçalanan tekneler, salması olan tekneler gile değildi...
*

    M. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #6 : Kasım 26, 2008, 10:58:37 »
Tam olarak anlamadım, nasıl bir hikayeymiş bu?
su çekildiği için 5 metre derinlikte dibe vurup mu parçalanmışlar?
*

    Ö. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #7 : Kasım 26, 2008, 11:06:35 »
Teorik olarak beş metre derinliğinde bir su da 2 metrelik bir dalgada; yani deniz seviyesi iki metre yükseldiğinde, hemen arkasında ki boşluktan da  iki metre su çekilecektir, derinlikte bir metreye düşecektir...

Dinlediğim hikaye şöyle bir şeydi: "Yine bir lodos fırtınasında geri dönmeye çalışan balıkçı teknesi fenerbahçe sığlığında dibe vurarak alabora oluyor... Onları gören bir başka tekne ise yardım etmek için kurbalı dere'den çıkıyor ama aynı şekilde onlar da iki dalga arasında dibe vurarak alabora oluyorlar. Hatta ilk teknedekiler kurtuluyor ama yardım etmek için çıkan teknedekiler boğuluyor v.s.
*

    M. M.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #8 : Kasım 26, 2008, 11:10:48 »
Mehmet Ozgur korsanın soylediği dogru da bu olay tekne yururken bu iş biraz zor olur.
Yani olması için teknenin su cekeri 1.5 metre oldugunu bilen saygıdeger kaptan 3 metre dalga olan bir havada 3 metre su yuksekliği olan bir yerde olursa tekne cakılır.  
Diger taraftan marina icinde veya alargadaki tekne su kesimi yuksekliğine uygun bir yerde durmuyorsa ve cumartesi gunu yasanan lodos olursa tekneler cakilir. Ornek Buyukcekmece balikcı barınagı. Zaten barınak gol ve su yok sayılır bu olayda orada yasandı...
*

    M. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #9 : Kasım 26, 2008, 11:20:16 »
işte ben de bunu anlatmaya çalışıyorum
birincisi bizim marinanın çıkışı 5 metre
diyelim 5 metrelik dalga geldi
suyun tamamı çekilyecek değil ya!
zaten sığ olan bir yerde, sorun yaşanır. Dereden çıkmak ya da Büyükçekmeceden normal havada bile zor
ikinci bir husus, bu tarz bir lodosta sular yükseliyor. o gün 50 cm kadar yükselmişti.
üçüncü husus marinadan yelkenle çıkıldığında-aksini düşünemiyorum zaten- tekne 20-25 derecelerde yan yatmış oluyor. yani artık vektörel su çekeri 1,5 metre değil çok daha az.
yani kimsenin yaptığı şeyi küçümsemiyorum tabii ama, bu tarz kazalarda olay biraz değişiyor, zamanla şekil değiştiriyor, geçen seneki ismi lazım değil tekne kazasını hatırlayın, "yok su çekildi biz karaya oturduk" ibarelerini
kusura bakmayın ama, bana pek mantıklı gelmiyor bu tarz ifadeler...
« Son Düzenleme: Kasım 26, 2008, 11:20:54 Gönderen: Mehmet Erem »
*

    Ö. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #10 : Kasım 26, 2008, 11:33:03 »
o geçen sene ki kaza ve sonrasında ki hikaye işin komedi yanı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap ve elbette hikayelerde zamanla anlatıla anlatıla şekil değiştirir... bu yüzden de adı hikayedir...

mantıklı gelmeyen dalga da derinliğin düşmesi ise; şöyle açıklamaya çalışayım, beş metre derinliğinde ki bir suda beş metrelik bir dalga çok olası değildir ama olduğunu varsayarsak; altınızda bırakacağı derinlik 1,5-2 metre arasıdır... en azından hidrolojinin söylediği bu... hatta bunun tam olarak hatırlayamadığım, içinde rüzgar - dalga periyodu v.s. gibi değişkenlerin de olduğu,  matematiksel bir hesaplama formülü var. belki istanbul üniversitesine bir mail atarak sorabiliriz... ya da gk'lar arasında bir hidrolog vardır belki de...
« Son Düzenleme: Kasım 26, 2008, 11:35:45 Gönderen: Özgür Evren »
*

    M. G.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #11 : Kasım 26, 2008, 13:26:29 »
3-4 havada 4-5 metre kayıkla (ahşap ya da fiber) ilerlerken dalgaları (eşek poyrazı vs) omuzluktan alınca sanki daha iyi oluyor. ne önerirsiniz? planning yapmayan hafif teknelerden bahsediyorum. ekip 2-3 kişi ve oltalar. yandan alınca içeri dalga ucu giriyor ve tehlikeli oluyor. baştan alınca çok su alıyor.
*

    A. Ç.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #12 : Kasım 26, 2008, 13:38:06 »
Bir çok gezgin'in ve ustanın önerisi bu yöndedir. Teknenin en dayanıklı yeri olan iskele veya sancak baş omuzluktan dalgaların alınması doğrudur. Fırtına'da ilerlemek yerine açık denizde deniz demiri (paraşüt) atılacaksa sadece baştan bağlanılmaması, teknenin baş omuzluğundan dalgaları alacak şekiilde kıça bir koltuk alınması öneriler içindedir.

Teknenin bu şekilde tutulması veya yol yapılması hem tekneye hem de içindekilere en rahat konumu sağlar.
« Son Düzenleme: Kasım 26, 2008, 13:39:07 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    C. G.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #13 : Kasım 26, 2008, 13:53:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
./....  Fırtına'da ilerlemek yerine açık denizde deniz demiri (paraşüt) atılacaksa sadece baştan bağlanılmaması, teknenin baş omuzluğundan dalgaları alacak şekiilde kıça bir koltuk alınması öneriler içindedir.

Ahmet Korsan şu anlattığını grafik olarak bir çizsene ....
*

    Ö. E.

Ynt: Sert havada seyir teknikleri
« Yanıtla #14 : Kasım 26, 2008, 14:03:36 »
baştan bırakılmış deniz demirine kıçtan koltuk alıp, dalgaya teknenin baş omuzluğunu vermeyi anladım, iyi de fikir ama... o şekilde nasıl yol alacağımızı anlamadım  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

böyle bir şey sanırım ahmet abi'nin demek istediği...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

(çok fenaymış benim çizimim, titredim ve kendime geldim)
« Son Düzenleme: Kasım 26, 2008, 14:13:23 Gönderen: Özgür Evren »