0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. Ş.

Hava 28 uzerine cıktıkça ,yelkenle seyir tehlikeli hal almaya başlar,bir yere gitmeye çalışmak yerine açıktaysak , gitmemek  ve teknenin bir yerlerini koparmamak adına beklemek daha hayırlı oldugu konusunda görüş birliği var.

Bu durumda yapılması gereken teknemizi Heave to yada bizim tabirimizle faça flog pozisyonuna getirip beklemektir.

Nasıl yapılıyor?

Ruzgarın içine dönülerek yapılabildiği gibi, hafif hava şartıyla   gybe ederekte yapılabılıyor.

Genovaya dokunmuyorsunuz, dümeni döndürerek onu terste bırakıyorsunuz

Ana yelken iskotasını bosluyorsunuz, boşladıgınız açı önemli genova ile ana yelken birbirini yendiği noktada  olmalı ki tekne donmesin, ruzgar altı yada üstüne dönmesin...

Sonra da dumen  dondurülen  yonde sona kadar çevrilip kilitlenir...

Peki ne zaman lazım olucak?

Sadece fırtınadan korunmak için degil...

Adam dustugunde durmak için...

Carmıklarda  kopma oldugunda...

Teknede acil tamiratlarda...

Başka bir tekneden yada dinghyden yolcu alabilmek için

Capa atmadan durabilmek için...

İşte fırtınada tekneyi koruyan ekibin yaptıkları:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Temmuz 18, 2017, 10:17:51 Gönderen: Semih Sener »


*

    E. O.

"Haeve to" veya "faça flok"
Rahmetli Sadun Ağabey, "orsa alabanda eğlenmek" derdi..

Semih Korsanım, bu konu çok yazıldı çizildi ama pratikte pek denenmeyen, iş başa geldiğinde de nasıl yapıldığı hatırlanmayan bir manevra.
Tekrar gündeme getirmeniz çok yararlı oldu.

Naçizane bir katkı yapmak isterim, bu manevrada tekne tam olarak durmaz, rüzgar altına doğru çok yavaş bir şekilde kayar...


*

    A. Ç.

Faça yelken sert havada, özellikle onarım ihtiyacınız varsa veya yemek yiyecekseniz çok işe yarıyor. Bizim denizlerimizde karadan çok uzak kalmak pek olası olmadığından uzun süreli bir önlem olarak düşünülmemelidir. Sakız Midilli arasında biraz rahatlamak için 15-20 dakika kadar bu şekilde kaldığımı hatırlıyorum. Tekne sanki hep aynı dalganın tepesinde kalıyor ve neredeyse hiç sallanmıyor.

İşlem aslında çok basit ama teknenizin nasıl davranacağını tam olarak görebilmek için uygun bir havada birden çok deneme yapmanızı öneririm.
« Son Düzenleme: Temmuz 18, 2017, 11:02:39 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »


*

    H. E.

Panagia Koyu'ndan Ag. Efstratios'a giderken sıkı dayak yedik. Eşim Yeşim, bir gece önce midesini üşütmüş olduğundan çok rahatsızlandı. Havuzlukta uzanıp sürekli kusmaya başladı. Bu arada deniz, rüzgar ve dalganın ters akıntıyla farklı yönlerden buluşması neticesi alttan kaynıyor gibiydi. Aralarda tuvalete gitmek ve su, kahve vs. almak için 3-4 defa yaptım ve düz duran tekne sayesinde biraz nefes alabildik ve çay-kahve hazırladık.
Kısacası biraz sert rüzgar bulduğunuzda (10-15 knot) mutlaka deneyin, teknenizin huyunu suyunu öğrenin. Çok işe yarar.
Bir defa da Tuzla Koyu'nda 19 Mayıs etkinliklerinde büyük bayrak direğe çekili iken yapmıştım. O da hoştu. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. A.

Ben de ilk denememde yapınca çok hoşuma gitmişti.
Ama dendiği gibi (beklediğimden fazla) rüzgar altına kaçıyor.

*

    T. A.

Biz bir kaç kez yelkenle sırtı çekerken balık geldiğinde, balığı çekene kadar kullandık. Tecrübe oldu.
« Son Düzenleme: Temmuz 18, 2017, 12:40:52 Gönderen: Tunç Aytunç »
*

    S. Ç.

Filmde,teknenin önünde bulunan dört tane tamburlu yeşil halatlar ne için ki?
*

    S. Ş.

Eger genova ruzgara tam verilirse, ana yelkende teknenin kıcını ruzgar ustune cevırmeye çalısacak sekılde kılıtlenırse, yani denge noktasında , pala da  tam yatırılırsa tekenın yol yapıcak hali kalmaz, genova bası ruzgar altına,ana yelken kıcı ruzgar ustune cevırmeye calısırken , pala suyu keser, kıpırdamaz... fırtınada kilitliyorlar...

hafif ruzgarda ana yelkeni salıyorlar nasılsa degısırse dengeler ,bırseyde olmaz armaya diyerekten...

Bunu egıtımde gostermıslerdı,kıpırdamıyordu

« Son Düzenleme: Temmuz 18, 2017, 13:01:29 Gönderen: Semih Sener »
*

    A. Ç.

Tekne faça yelkende yol yapmaya devam eder. dümenin işe yaraması için üzerinden su geçmesi gerekir, yani teknede yol olmalıdır ki dümen görev görsün.
*

    E. O.

Yüzlerce kez yaptım, yaptırdım.

Siz siz olun, kıyıya yakın bir yerdeyseniz bu uygulamayı tekne içinde dinlenme, yemek yapma veya uyumak için yapmayınız.
Deneme maksatlı yapabilirsiniz elbette..

Yelkenli tekneniz dalga ve rüzgar etkisiyle rüzgar altına doğru yavaş yavaş kayar..

Semih Korsanım, sizin eğitimde rüzgar az olduğu için tekne kıpırdamıyor olmuş olabilir. Ama bir fırtınada böyle olmaz.
Ki bu uygulamayı açık denizde zorlu havalarda yapan denizcilerin ciddi mesafeler kaydığını forumlarda yazdıklarını okumuştum.
*

    S. Ş.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yüzlerce kez yaptım, yaptırdım.

Siz siz olun, kıyıya yakın bir yerdeyseniz bu uygulamayı tekne içinde dinlenme, yemek yapma veya uyumak için yapmayınız.
Deneme maksatlı yapabilirsiniz elbette..

Yelkenli tekneniz dalga ve rüzgar etkisiyle rüzgar altına doğru yavaş yavaş kayar..

Semih Korsanım, sizin eğitimde rüzgar az olduğu için tekne kıpırdamıyor olmuş olabilir. Ama bir fırtınada böyle olmaz.
Ki bu uygulamayı açık denizde zorlu havalarda yapan denizcilerin ciddi mesafeler kaydığını forumlarda yazdıklarını okumuştum.


Yelkenleri iten ruzgar var,onu da frenleyen tek sey ruzgara  90 derece duran pala, yelkenler bas kıc dengesını saglıyor, palada bır yere kadar su tutar ,hafiften kayar ,haklısınız...
« Son Düzenleme: Temmuz 18, 2017, 13:48:51 Gönderen: Semih Sener »
*

    D. E.

Marmara içinde sadece tuvalet, su, çay vs ihtiyacı için yapıyoruz. Her teknenin denemesi gerekiyor. Mesela bizim teknede ana yelken+ çok küçük bir Cenova ve ya flok.., dümen alabanda. Bir başka teknede dümen tam alabanda da olmayabiliyor. Ya da sadece ana yelken ile yapılıyor (Ör: Blue Belle)

Mutlaka denemek gerek. Teknemiz ile en son 27-29 knot gibi eserken yaptığımızda; tekne 1,5 knot ile rüzgar altına akıyordu.. Ama çok rahat bir konumdu açıkçası. Limana girmeden hazırlık için de kullanılır aslında.. çok da faydasını görüyoruz..

Ama yukarıda ki yazılanları da mutlaka göz önüne alın.. olabilen en yüksek havada karaya uzak bir konumda deneyin.. ve süre de uzun olsun.. yani teknenizin nereye döndüğüne ve ne kadar hız ile aktığına iyi bakın..
Değişik yöntemleri var diye yazıyor tüm kitaplarda yerli yabancı denizciler.. burada da eklediğimiz çevirilerde videolar ile de desteklenerek anlatılmaya çalışıldı. İsterseniz onlara da bir daha bakın..

Eyip ağabey, Merem, Hakan E ve bu konuda bilenler olarak; aslında toplu halde bir çalışma yapsanız bununla ilgili.. Bir Avrupa yakası bir Anadoluya kasında katılmak isteyenlere.. ne de güzel olur..

*

    S. T.

Ilk tecrubelerde bazi aksakliklar cikabiliyor ornegin biz ilk deneme yaparken cenova ve anayelken alanlarini tam ayarlayamadik tekne ruzgar altina ve ruzgar ustune birer kez dondu ve suruklendik .Eyup korsana katiliyorum kesinlikle ilk tecrube kiyidan uzak olmali . Onerim kucuk yelken alani ile baslayip denge noktasinda gelindiginde yelken alanini buyutmek .
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Filmde,teknenin önünde bulunan dört tane tamburlu yeşil halatlar ne için ki?
Sanırım değişik uzak bağlama kombinasyonları için bol miktarda koltuk halatları var;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    S. Ş.

Sımdı ister istemez soyle dusunmeye baslıyor ınsan, faca flok yaptık ,yelkenlerde  izin vermıyor başın ruzgardan ayrılmasına,  alargada kaymasın diye  capayı da atsak daha ıyı olmaz mı?



« Son Düzenleme: Temmuz 18, 2017, 20:22:57 Gönderen: Semih Sener »