0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    F. B. D.

HAVA TAHMİNLERİNE GÜVENMEYİN!
« : Temmuz 08, 2017, 19:17:49 »
Ben, deneyimsiz bir denizciyim; herhangi bir şeyin uzmanı da değilim! Yazdıklarım, yalan yanlış olabilir.
TEK YAZMA NEDENİM, ÖNCELİKLE TEKNEDEKİ KONUKLARINIZ, ÇOCUK VE TORUNLARINIZ VE SONRA SİZİ KORUMAYA YÖNELİK BİLGİLENDİRME!
BAKTIĞIMIZ TÜM SİTELERDEKİ TAHMİNLER, "MODELLEMEYE" DAYANIR!
SONUÇTA, BİR BİLGİSAYAR PROGRAMIDIR VE BU PROGRAM, "TAHMİNDE BULUNMAK İÇİN" ARTIK GEÇERLİ DEĞİL!
BU PROGRAMIN İÇERİSİNDE OLANLAR:
  1. Geçmiş, yani tarihten gelen istatistiki bilgiler,
 (Ekvator'dan ısınarak yükselen hava kütlesi, Kuzey yarımkürede, yükselir ve 30 Kuzey derece enleme ulaşırken soğuyarak alçalmaya başlar; sonra, tekrar yükselir ve 60 Kuzey enlemine yaklaşırken, tekrar soğuyarak alçalmaya başlar; 90 Kuzey Enlemine yaklaşırken...
 Bu, havanın değişmezl(istikrarlı, tutarlı) hareketidir!
 2. Coriolus Effect, dünyanın kendi ekseni etrafında dönme hızı! Yarattığı ivme nedeni ile, rüzgarın yönüne direkt etkisi vardır!
 Modellemede, bu 2 unsur, formülün değişmez 2 bilinen elemanıdır!
Modellemenin değişkeni;
  3. Alçak ve yüksek basınç merkezleri!
 Bu 3 bilgi değerlendirilerek, bilgisayarlar vasıtası ile tahminler oluşturulur ve bize aktarılır.
(Hakan ERTÜRK Korsan, Geko'da 2011 yılında bu konuya yönelik bilgisini  bizimle paylaşmış; muhtemel yazım hatası, Kuzey 100 Enlemi ifadesi geçiyor, Kuzey 90 enlemi olarak düzeltiriz.)

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu tahminlerin kapsayamdığı bir ayrıntı, tahmin edilen rüzgarın coğrafi değişik oluşumlarla (ada, yarımada, burun vs.) karşılaştığında, hız ve yönünde oluşabilen değişiklikler (friction force); bunları da biz deneyimli denizcierden, yöredeki balıkçılardan öğreniyor, önlemimizi alıyoruz!
PEKİ, SORUN NE? BEN, SABAHIN KÖRÜNDE,0400 DA KALKIP, NASA , USA, BRITISH NAVAL  FORCE DAHİL PEK ÇOK SİTEYİ İNCELEYİP HATTA ROTAMDAKİ HAVAALANLARININ UZUN SÜRE (6 SAATLİK)  TAHMİNLERİNE (TAF, TERMİNAL AEREA FORECAST) BİLE BAKTIĞIM HALDE, TAHMİNLER NEDEN TUTMUYOR VE DAYAK YİYORUM?
NEDENİ: KÜRESEL ISINMA!
Bilgisayar programları, havanın her 30, 60, 90 Enlemlere dayanan "ısınıp yükselmesi, soğuyup çökmesi" teorisine göre hesap yapıyor ama artık bu "kabul ediş" geçerli değil!
Belki, artık ısınan hava, 35 ya da 37 nci enlemde çöküşe geçiyor!
Kuvvetli alçak ve yüksek basınç alanları arasında tahminler hala tutuyor ama hava kütlesi istikrarlı ise, tutmuyor!
Biz, bunu eşimle geçen sene yaşamıştık!
 Bu sene, daha 3 gün önce, Kekova'dan Marmaris'e çıkışımızda, çok daha kuvvetli hissettik!
1 nci gün, hedef Kekova-Gemiler iken, sert hava ve dalga nedeniyle, Kalkan'da mola verdik.
2 nci gün Gemiler'de geceleyip, sabah erken yola çıktık, hedef Marmaris'ti, Ekincik'e sığındık; rotada başka sığınacak yer yoktu.
 Bu rotada, Dalaman hizasında (11:00 L) ana yelken ve cenoa camadanlı orsa seyrinde idik; rüzgar 270 ten 18 Deniz Mili kuvvette ve epeydir istikrarlı idi; tekne, bir anda kontrolümüden çıktı! Rüzgar, o süreçte 18, 30, 13 ve 9 Deniz Mili  esti.
 Cenoayı toplayıp, ana yelkeni bir az daha küçülttük.
Tekneyi toparladıktan sonra, Dalaman havaalanının (kodu LTBS) en yakın rasatına, yani gerçek raporuna (METAR, meteoroligical terminal  report) baktım: Bizim geçişimiz sırasında rüzgar, batı (270), Doğu (090) ve Güney(180) yönlerinden 12 Deniz Mili imiş!
Yani, biz 270 (Batıdan) esen rüzgara göre orsa seyirde iken, tam iskele ve kıçtan peş peşe farklı rüzgarlara maruz kalmışız!
Allahtan eşim, kedi ve ben baş başa idik!
Yanımızda çocuklarımız, özellikle kızımız ya da denize aşina olmayan dostlarımız olsa, yaşayacağımız stresi düşünmek bile istemem! Zaten, bir süre öncesine dek, çukurlara düşüp, tepelere tırmanmıştık, üstüne bir de bu! "Beni karaya çıkarın, inmek istiyorum! Onları yatıştıramaz ve ciddi kabus yaşardık!
Sığınacak yer yoktu, bir ara geri dönmeyi, Göcek'e sığınmayı düşündüm ama aklıma Kurdoğlu burnu geldi (eşimle paylaşmadım); daha sonra, o gün Göcek'in de oldukça rahatsız edici olduğunu dostlarımızdan duydum!

 Ekincik'i alternatif yapıp, Marmaris'e dümen tuttuk, Yılancık adasına 45 dk. kala, yediğimiz dayak artıp, büyüyen dalgalar 2 kez serpinti körüğünden aşarak bizi sırıl sıklam bırakakıp ve 270 ten esen rüzgar, şiddetini 35 Deniz Mili'ne çıkartınca, Ekincik'e girip, My Marina'ya bağlandık.
  Orada, Kekova, Karaloz'dan beri tesadüfen beraber dönüşe geçtiğimiz deneyimli bir İngiliz  ve bir Alman tekne ile yaşadıklarımızı konuştuk: Onlar da hiç bir yerde bu havanın tahminin almamışlar, tam aksine seyire uygun yorumlar görmüşler.
 Geko dan, beraber seyir yapan 3 tekne de, aynı havadan şikayetçi oldu!
 Ekincik'e sığınan, değişik ulustan pek çok tekne vardı; havayı öngörmedikleri için, hachtlari açık bırakanlar, şilteleri kurutuyordu. Bu denizcilerin tamamının hava durumunu incelemeden uzun seyire çıkması zor olasılık!
az önce, Açık deniz yat Klüp whatsapp grubunda da, Çeşme açıklarında 35, 40 Knot rüzgardan bahsediliyordu.
Sanırım, artık çok ihtiyatlı olmalıyız.
Takip etmemiz gereken hava/sıcaklık artık belki de İsrail, Suriye, Mısır, Libya!
Orada mevsim normallerinin (o normal her ne ise!) üzerindeki sıcaklık, kısa bir süre sonra gelip bizi dövecek!
Peki, biz ne yapabiliriz?
Ya da biz, yani Valentina ne yapıyor?
1. 2017 Mart ayında, arma kontrolü yapıldı (UK Sails, 12 Metreye kadar 900 TL, fiyat şu anda da geçerli olmalı. Tüm terminaller,  bağlantıları, gözle fark edilmeyen kopukluk ve çatlaklara karşı, özel bir sıvı ile test edildi; direk, bumba, mapalar vs., yazılı olarak rapor edildi.
2. Halatlar kontrol edildi, ana yelken sonsuz ip değiştirildi,
3. Motor bakımı bir profesyonel tarafından (Rıza İLİ usta) yapıldı; filitreler, impeller, alternatör kayış, 4 litre yağ (Volvo, 29 HP motor yağını yenilemek için gereken yağ miktarı) yedeklendi.
4. Tüm hatchlere, tazyikli su tutularak sızdırmazlığı test edildi.
5. Yük her zaman her zaman bosa ile ırgattan alındı.
5. 44 Lt. diesel yakıt, 2 bidonda hazır edildi.
SEYİR SIRASINDA
1. Planlamada, seyir hızı (Motor ya da yelken) saatte 3 NM olacak şekilde planlandı.
2. Her zaman yelken camadanlıydı. Özellikle rüzgar düştüğünde ve uzun süre öyle devam ettiğinde, bu duruma direnmek zor; insanın eli hep yelken alanını artırmaya gidiyor;direnmek çok zor!
4. Evvelki gün, bir ilk yaşadık:
 3 NM/ saat hesabına göre (En Kötü olasılık!)depodaki yakıtımız, her türlü aksaklığa karşı bize her koşulda yetecek miktarda idi. (Koşullar her ne olursa olsun, planlanan rotanın nerede olursak olalım, karar verdiğimizde gün ışığında çıkış noktamıza yakın br noktaya(Göcek, Fethiye, Gemiler) geri dönüş için yeterli yakıt!
  Seyirde, ana yelken camadanlı açık, İskele kontradan (270)  18 ila 35 Knots rüzgar aldık. Valentina'da yakıt tankı, sancakta. Bayılma nedeni ile, yakıt göstergesi çoğu zaman 1/4 ve altında idi! 5 lt lik küçük bidonu portuçtan çıkardım ama o hava koşullarında depoya eklemem imkansıza yakındı!
 O koşullarda motorun yakıt akışı nedeniyle durması, olabilecek en büyük kabustu!
 Zincir gibi, yakıt ta "deposunda durmalı! Bidonda durması anlamsız! Bu seyired, bunu öğrendik!
Ve, bu koşullarda, teknede konuğumuz olmadığı için şükrettik!
Katkılarınızı bekler, kolayına seyirler dileriz.
Valentina

 




*

    A. Ç.

Ynt: HAVA TAHMİNLERİNE GÜVENMEYİN!
« Yanıtla #1 : Temmuz 08, 2017, 21:02:29 »
Hava raporları "tahmindir". ABD bir kasırgada kasırga yönünü yanlış tahmin etti, Avrupa tahminleri ise çok daha isabetli idi. Bilgisayarlar mevcut hava durumu bilgilerini eskiden o hava durumuna ne olabilir sorusuna göre cevaplamaya çalışıyor. Bu iş için de bir çok değişik modelleme var. "Tahmin" de adından da anlaşılacağı gibi her zaman tutmuyor. Hava tahmini aldıktan sonra sanırım en iyi tahmin bir barometre yardımı ile ve teknede gözlem ile yapılır. Hava tahminleri genellikle büyük alanları kapsar ve geneldir. Yunanlılar biraz daha özele indirip her adanın değişik yerlerinde rüzgar hızı ve yönü tahmini veriyorlar.

Kendimizi biraz daha bilgilendirip "havayı koklayarak" ve diğer tahminlere de bakarak kararlarımızı vermemiz çok daha doğru olur.


*

    Ö. Ö.

Ynt: HAVA TAHMİNLERİNE GÜVENMEYİN!
« Yanıtla #2 : Temmuz 09, 2017, 11:34:44 »
5 yıllık Fethiye ve çevresi tecrübeme göre Güney Ege'de sert kuzeyli rüzgarlar eserken bu bölgede tahminler ciddi bir rüzgar göstermese de her zaman tahminler dışı dengesiz ve beklenmedik rüzgarlar yarattığıdır.

öZgür (mobil)



*

    S. B.

Ynt: HAVA TAHMİNLERİNE GÜVENMEYİN!
« Yanıtla #3 : Temmuz 09, 2017, 11:41:54 »
Android için 'windy' diye bir app var. Son bir senedir kullanıyorum, büyük oranda tahminleri doğru.


Bulunduğunuz bölgeyi grafik olarakta gösteriyor, çok kullanışlı ve ücretsiz

Ayrıca bulunduğunuz bölgeye tıklarsanız son durumu gösteriyor.

Tavsiye ederim.



« Son Düzenleme: Temmuz 09, 2017, 11:49:12 Gönderen: Sinan Bozkurt »


*

    F. B. D.

Ynt: HAVA TAHMİNLERİNE GÜVENMEYİN!
« Yanıtla #4 : Temmuz 09, 2017, 12:47:12 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
5 yıllık Fethiye ve çevresi tecrübeme göre Güney Ege'de sert kuzeyli rüzgarlar eserken bu bölgede tahminler ciddi bir rüzgar göstermese de her zaman tahminler dışı dengesiz ve beklenmedik rüzgarlar yarattığıdır.

öZgür (mobil)


Bilgi için çok teşekkür.
Amaç, hepimizin seyir güvenliğini sağlamak.
Son yıllarda bir şeyler değişiyor; ilk ciddi sinyal "El Nino" ile alındı!
Bilim insanlarının doğa olaylarını istatistik olarak takip edip bilgi derlemekte olduğuna eminim!
Dünya deniz ticareti ve Uluslararası iddiası olan ülkelerin deniz güçleri için (Naval Forces) orta süreçte (2, 5 yı)l yeni modellerin devreye  girecektir.
 
 Havaalanlarındaki pistler, uzun yılların gözlemlerine göre inşa edilmiştir.
Örneğin, İstanbuldaki havaalanlarının tamamı, Kuzeydoğu (050), Güneybatı (230) yönlerindedir.
Pistlerin bu yönlerde olmasının nedeni, havanın genelde Kuzey, Kuzeydoğu (Poyraz), nadiren Güney, Güneybatı (Lodos) yönünde esmesidir; bir uçağın iniş ve kalkışı rüzgara karşı olur
 Büyükçekmece' de bulunan Hezarfen Havaalanı'nın  kısacık pisti de (2300 feet) bu yönlerdedir. Hezarfen Havaalanı'nında, Kuzeye iniş ve kalkış daha emniyetlidir; nedeni, pistin 05 istikametinde yokuş yukarı olması, inişlerin göl üzerinden yaklaşarak yapılmasıdır.
23 e iniş, sıkıntılıdır: Kara üzerinden, göle doğru gelirsiniz, pist yokuş aşağıdır!
Hezarfen Havaalanı'nda, 2007 yılından itibaren koşullar değişmeye başladı: 2007 yılına dek, inişlerin %95 i Kuzeydoğu (Poyraz) yönüne yapılırken, bu oran 2007 yılından itibaren büyük farklılık göstermeye, nerede ise her iki yöndeki inişler dengelenmeye başladı.
 2010 yılında, Hezarfen mesaisini (uçuş öğretmenliği) kesip, Havayollarına döndüm. Atatürk Havaalanı'nda da aynı koşullar devam etti.
 2016 yılı başından beri uçmuyorum, 2 yıl için  denizdeyim ve umarım hep denizde olurum!
 Bu konuyu açmamın nedeni, tecrübemin çok az olduğu denizde de, "anladığım kadarı ile" son yıllarda anormallikler yaşanması!

Özgür Korsan'ın ifadesi:
"5 yıllık Fethiye ve çevresi tecrübeme göre Güney Ege'de sert kuzeyli rüzgarlar eserken bu bölgede tahminler ciddi bir rüzgar göstermese de her zaman tahminler dışı dengesiz ve beklenmedik rüzgarlar yarattığıdır."

Bu, artık cebimizde:
 Biz, sabah erken kalkar, kahvemizi demleriz. bazan, balıkçılar denk gelir, onlara kahve ikram eder ve sohbet ederiz. Hiç aklıma gelmemişti! artık onlara, bölgelerindeki deniz durumlarının son 10 yılını soracağız.
Siz de lütfen yapın.
Bilgileri burada paylaşın!
Gezdiğimiz denizler için bir bilgi bankası oluşturalım; kendimizin, konuklarımızın selametini sağlayalım.