Selamlar...
Tekneyi kıyıya aldık; ıvır zıvır bir sürü iş var ama benim için önemlisi gaz açınca kıça yığılma kafayı kaldırma ve bir daha indirememe nedeniyle yeterince hızlanma problemiydi.. Kayık takoz üzerinde dururken kafamdaki ilk çözümü kontrol ettik... İki tane 30x30 plakayı bir menteşe yardımıyla 7-8 derece açıyla takarım; hidrolik pompa yerine de 10 mm çapınca krom çubuğu hem o plakanın ortasına hem kayığa bağlayacağımız elemana monte eder, optimum fayda trimi için de çubuğa bir liftin takarız diye düşünüyordum... Kayığın yanına gidince gördüm ki kıç aynadaki platformun yeri sadece hidrolik flap takmaya değil, bahsettiğim çubuk ve liftin sistemi için de ciddi engel çıkartıyor... Dolayısıyla başa döndük...
Olay mahallinde nasıl yaparız diye düşünürken benim aklıma başka, ustanın aklına başka fikir geldi..
Benim fikrim şu: Teknenin kıç platforumu metal iskelet üzeri fiber ve zemini teak kaplı... toplamda 4 L profil ve 12 cıvata-somun takımıyla kayığa bağlı... Bu platforumun flap tarafından uygulanacak kuvveti rahatça kayığa aktarabileceğini düşünüyorum. O yüzden aklıma resimdeki kırmızı - gri düzenek geldi... Yani flapı aşağı basacak çubuk ve liftin kıç platformun alt yüzeyine monte edilecek ve flap'ın yukarı kuvvetini platrofm tekneye iletecek, böylece kıç 4-5 derece düzelse kayık da ona göre gidecek vs. vs.
Ustanın fikri ise: Dümen palasının her iki yanına yana yatay ama açılı (yukarıdan başlayıp aşağı doğu çapraz) 7-8cm genişliğinde pala boyunca uzanan bir kanat kaynatayım, orası pervanenin hemen önü olduğu için teknenin hızıyla akandan daha fazla su geçiyor, 30cm olmasına da gerek kalmaz, aynı işi görür, yeterli yukarı kuvveti oluşturur.. Tornistan kıçı aşağı basmaya çalışsa da tekne inmeyeceği için sıkıntı olmaz...
Benim fikrim kırmızı-gri, ustanınki sarı olan... Kendiminkinde çekincem, esasen aşağı kuvveti karşılamak üzere yapılmış platformun düzenli şekilde aşağıdan yukarı da gelecek kuvvet karşısında bir süre sonra aşağı-yukarı oynaya oynaya cıvata yuvalarını bozup aynaya hasar vermesi ihtimali... Uygulanan toplam kuvvet 90-100kg falan olacaksa cıvata başına 10kg bile düşmeyecek demektir - ki sanırım o kadarla bozulmaz...
Ustanın fikrinde ise başka dertler var sanki... O düzenekte yukarı kuvveti dümen palası dümen mili aracılığıyla iletecek... ...de nereye iletecek? palanın yerinden kalkıp kayığa çarpması, çarpmasın diye araya bir yüzük koysak (belki zaten vardır) bu defa bütün kuvveti o 3cm çapında yüzüğe bindirip kayığın ilgili noktasını aşındırması gibi problemler geliyor aklıma... Bir de tabi sözelci de olsak aklımızdan çıkmamış bir p1*t1=p2*t2 formülü var.. Yani beni düzeneğim ağırlık merkezinden daha uzaktan kuvvet vereceği için aynı ağırlıkta daha çok iş yapacak... Dümen palası merkeze daha yakın; dolayısıyla ya daha az iş yapacak ya da eşit işi yapsın diye kanadı büyütmek zorunda kalacağız - ki bu durumda alabanda manevralarda bu ekstra yatay kanatların pervaneye sürtmesini engellemek için hesap-kitap yapmak veya bazı noktalarını traşlamak gibi işler çıkacak sanki...
Ne dersiniz? Hangisi daha güvenli ve fonksiyonel olur?
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap