0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. K.

Dümen Palasına flap
« : Mayıs 31, 2019, 15:25:33 »
Selamlar...

Tekneyi kıyıya aldık; ıvır zıvır bir sürü iş var ama benim için önemlisi gaz açınca kıça yığılma kafayı kaldırma ve bir daha indirememe nedeniyle yeterince hızlanma problemiydi.. Kayık takoz üzerinde dururken kafamdaki ilk çözümü kontrol ettik... İki tane 30x30 plakayı bir menteşe  yardımıyla 7-8 derece açıyla takarım; hidrolik pompa yerine de 10 mm çapınca krom çubuğu hem o plakanın ortasına hem kayığa bağlayacağımız elemana monte eder, optimum fayda trimi için de çubuğa bir liftin takarız diye düşünüyordum... Kayığın yanına gidince gördüm ki kıç aynadaki platformun yeri sadece hidrolik flap takmaya değil, bahsettiğim çubuk ve liftin sistemi için de ciddi engel çıkartıyor... Dolayısıyla başa döndük...

Olay mahallinde nasıl yaparız diye düşünürken benim aklıma başka, ustanın aklına başka fikir geldi..

Benim fikrim şu: Teknenin kıç platforumu metal iskelet üzeri fiber ve zemini teak kaplı... toplamda 4 L profil ve 12 cıvata-somun takımıyla kayığa bağlı... Bu platforumun flap tarafından uygulanacak kuvveti rahatça kayığa aktarabileceğini düşünüyorum. O yüzden aklıma resimdeki kırmızı - gri düzenek geldi... Yani flapı aşağı basacak çubuk ve liftin kıç platformun alt yüzeyine monte edilecek ve flap'ın yukarı kuvvetini platrofm tekneye iletecek, böylece kıç 4-5 derece düzelse kayık da ona göre gidecek vs. vs.

Ustanın fikri ise: Dümen palasının her iki yanına yana yatay ama açılı (yukarıdan başlayıp aşağı doğu çapraz) 7-8cm genişliğinde pala boyunca uzanan bir kanat kaynatayım, orası pervanenin hemen önü olduğu için teknenin hızıyla akandan daha fazla su geçiyor, 30cm olmasına da gerek kalmaz, aynı işi görür, yeterli yukarı kuvveti oluşturur.. Tornistan kıçı aşağı basmaya çalışsa da tekne inmeyeceği için sıkıntı olmaz...

Benim fikrim kırmızı-gri, ustanınki sarı olan...  Kendiminkinde çekincem, esasen aşağı kuvveti karşılamak üzere yapılmış platformun düzenli şekilde aşağıdan yukarı da gelecek kuvvet karşısında bir süre sonra aşağı-yukarı oynaya oynaya cıvata yuvalarını bozup aynaya hasar vermesi ihtimali... Uygulanan toplam kuvvet 90-100kg falan olacaksa cıvata başına 10kg bile düşmeyecek demektir - ki sanırım o kadarla bozulmaz...

Ustanın fikrinde ise başka dertler var sanki... O düzenekte yukarı kuvveti dümen palası dümen mili aracılığıyla iletecek... ...de nereye iletecek? palanın  yerinden kalkıp kayığa çarpması, çarpmasın diye araya bir yüzük koysak (belki zaten vardır) bu defa bütün kuvveti o 3cm çapında yüzüğe bindirip kayığın ilgili noktasını aşındırması gibi problemler geliyor aklıma... Bir de tabi sözelci de olsak aklımızdan çıkmamış bir p1*t1=p2*t2 formülü var.. Yani beni düzeneğim ağırlık merkezinden daha uzaktan kuvvet vereceği için aynı ağırlıkta daha çok iş yapacak... Dümen palası merkeze daha yakın; dolayısıyla ya daha az iş yapacak ya da eşit işi yapsın diye kanadı büyütmek zorunda kalacağız - ki bu durumda alabanda manevralarda bu ekstra yatay kanatların pervaneye sürtmesini engellemek için hesap-kitap yapmak veya bazı noktalarını traşlamak gibi işler çıkacak sanki...

Ne dersiniz? Hangisi daha güvenli ve fonksiyonel olur?

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #1 : Mayıs 31, 2019, 16:41:55 »
Tekne kıçının batmasının asıl nedeni tekne hızına bağlı olarak teknenin başının yarattığı dalgada kıçın batmasıdır. Flaplar bu batmayı kısmen engellese de çok yararları olmaz. Flaplar tekne kıçının batması ile yukarıda kalması arasında taşırılan su miktarı kadar yük taşırlar. Bu nedenle 80 100 kg gibi bir güç çok iyimser bir tahmin olur. Flaplar mutlaka tekne gövdesine ve çok sağlam bağlanmalıdır. Dümen palası bu iş için hiç de uygun değildir.


*

    H. E.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #2 : Mayıs 31, 2019, 20:36:52 »
Sedat bey,
Tekneniz ne ve zaten orjinalında flap yokmu?
Bildiğim flapler sancak ve iskeleye yakın olup, denge trim ve ve teknenin yüzebilirliğini sağlar.
Keşke bir foto olsaydı. Bana göre iki öneride yanlış
Ama ehven-i şer derseniz palanın uzatılması derim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Selamlar,,


*

    H. E.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #3 : Mayıs 31, 2019, 20:54:35 »
Flaplarda oluşacak güç bahsettiğiniz yapıyı darmadağın eder.

Ustanın çözümünde de bahsettiğiniz sakıncalar mevcut. Dümen palası bir süre sonra gevşer, sıkışır vs.


*

    S. K.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #4 : Mayıs 31, 2019, 22:30:55 »
Akşamüzeri yine limana uğradım... ustayla birer tabure çekip kıç manzaralı olarak oturduk, biz kayığa bakıyoruz kayığın kıçı bize bakıyor... Ahmet korsanın mesajı da okudum cepten girip o sırada... Binen kuvvetler konusunda haklısınız; 100kg fazla iyimser oldu... O civatalara da fazla güvenmemek lazım... Şöyle birşey düşündük: Teknenin su hattı platformun altına değiyor.. Şimdi resimde tam belli değil ama platformdan da bir sürü midye ve sair kabuklu hayvan kazınmış... Hatta vince giderken resmini çekmiştim orada görünüyor...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Acaba diyorum; Şu platformu aşağıya doğru flap takılan yere kadar uzatsak ve... Şöyle yapayım terminolojiye çok hakim değilim çünkü.. Yüzme platformunun alt sınırını kayığın altından geçen suyun seviyesine kadar indirsek... İkinci bir profil iskelet ve biraz fiber işiyle hallolur, en fazla 50-60kg ağırlık getirir deniyor.. Yani şu altı doldursak:

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Böyle bir durumda mesela hadi 60 olmasın 75kg ek ağırlığa karşı o boşluk için herhalde rahat rahat 200lt kadar bir kaldırıcı hacim kazanırız - ki bu da flaptan alacağımız kuvveti fazlasıyla karşılar... kuvvet yayılacağı için herhangi bir yapısal sıkıntı yaratmaz; altından akan suyu da bozmamış oluruz... Hatta hazır girişmişken biraz abartıp boyunu da 10-15 cm kadar uzatsak bot bile koyarız oraya.. ufak bir kapı açarız havuzluk geçişine; ne bileyim merdiveni de içine gizleriz falan (uzadı, şehir hatlarına rakip çıkacak az sonra  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  )

Bu çözüm biraz daha çözüm gibi geldi bana... Hani o kadar efora m2 cinsinden karşılık da almış olacağız - ki 75hp motor bunu rahat kaldırır.. 
« Son Düzenleme: Mayıs 31, 2019, 22:37:53 Gönderen: Sedat Kasrat »

*

    H. E.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #5 : Mayıs 31, 2019, 23:03:03 »
Payanda da duran kedili tekne sizinkimi?
*

    H. E.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #6 : Mayıs 31, 2019, 23:08:26 »
İskelede tutya görüyorum, muhtemelen sancakta da var.
Sizin tekneniz ise(fotodaki) küçük bir hesapla onların altına çift flap taktırabilirsiniz
*

    H. V.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #7 : Mayıs 31, 2019, 23:43:11 »
yalova seturda testleri yapilan. motor yatlarda( markasi aklimda degil) sizin bu sistemi görmüştüm. dumen palasinda iki tarafinda da bulunuyor. 3 yada 4 cm eninde pala boyunda hafif acılı. adamlar sifir teknelere yapmışlar.
*

    S. K.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #8 : Mayıs 31, 2019, 23:59:42 »
Hmm... acaba binecek kuvverti abartıyor muyum yav... işlevsiz kılacak kadar küçük olunca da yapmanın anlamı yok ama belki o tekneler daha hızlıdır ve 3cm bile olsa geçen du miktarı kayda değer yükseltme etkisi yapıyordur.. O kıçı 5cm yukarı itmek için de az buz bir güç istemez.. Palanın bağlantılarını düşünüyorum; esasen yukarıda fıydırık bir cıvatayla bağlandığı kontrol telinden başka aklıma birşey gelmiyor-ki iş o parçaya kalırsa palanın şaftı ondan çok çabuk kurtulup mermi gibi havuzlukta oturan birinin poposuna saplanıverir Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap bir de kayıkla hemzemin kovan mı yatak mı her neyse o parçaya dayanır anladığım kadarıyla palanın üst kısmı.. O taşıyabiliyor herhalde ki başkaları da yapmış aynı şeyi..
*

    H. E.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #9 : Haziran 01, 2019, 00:18:41 »
Sedat bey,
Bence siz sadece davalara bakın Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Z. G.

Ynt: Dümen Palasına flap
« Yanıtla #10 : Haziran 01, 2019, 08:14:46 »
Sizin sıkıntı motor gücünde .

Mevcut motor gövde hızı için çok fazla  kayar rejime çıkmaya yetersiz .

Bazı ağırlıkları (yakıt su depoları) öne taşıyabilir seniz flap takarak ekstra sürtünme yaratmaktan daha verimli olur .