26 Kasım 2017 - Pazar, Gezgin Korsan Atölye Toplantı duyurusu için tıklayın


KATILIMCI LİSTESİNİ GÖRÜNTÜLE

(Toplam: 24 kişi)


0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Emre Odabaşı

  • * Gezgin Korsan
  • 207
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Yel, Ece marina
Sevgili Korsanlar,
Forum sayesinde çok değerli bilgiler ediniyorum. Size bir konuda danışmak istedim.
Teknemde elektrik sisteminde iyileştirme yapmak istiyorum. Satın alalı 4 ay oldu, forumda da paylaşmıştım. Dufour 445, 2011 model. Aldığımda forumda paylaşmıştım, hatta  kahve makinesi koyma konusunda sohbet de dönmüştü. Bazı eklemeler yaptım ama hala sağlıklı bir şekilde 1250W/220 v luk bir cihazı 1-2 dk için problemsiz çalıştıramıyorum.
Şu anki tekne üzerindeki elektrik donanımlarım:
-   4 x 105Ah bakımsız sulu aküler (2014 de yenilenmiş)
-   4 x 135 W güneş panelleri,
-   50/100 Victron regulatör
-   120 Amp alternatör
-   12/60A Cristek  OEM charger
-   2000W Victron İnverter
Kahve makinesini çalıştırmak için inverteri açıyorum, makine çalıştığında 13 v üzerinde olan akü voltajı 12 v altına düşüyor led salon ışıkları titriyor, seyir sırasında motor çalışıyor olsa bile chartplotter ekranı parazitleniyor, autopilot devreden çıkıyor. Kısacası aküler bu akımı karşılayamıyor.
Üstelik 420 AH lık aküler güneş gittikten sonra 1 gece ancak dayanıyor, sabaha 12 V v-yok arası.
Konunun çözümü için çeşitli firmalarla görüştüm; sizin aküleriniz güç olarak yeterli olmalı ama kondisyonları kötülemiştir, Jel olarak yenilerini alın dediler. Bazıları Victron, Exide gibi markaları tavsiye ediyor, bazıları da yerli ucuz markaları al fark etmez diyor. 200Ah/ 6 V luk 6 adet  jel aküleri seri bağlarsan daha iyi diyen de var, 260 Ah x 2 akü bağla diyen de. Doğrunun ne olduğunu bilemedim.
Üstelik bugün gereksiz ve maliyetli olarak gördüğüm jeneratörü yarın takma ihtiyacı duyarmıyım bilemedim, sonuçta jeneratör takanların hepsi lüks aksesuar olarak takmış olamaz.

Tecrübeli korsanların bilgilerini rica ediyorum.
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 6.469
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #1 : Temmuz 16, 2016, 13:52:43 »
Teknede ihtiyaçlarınız oldukça fazla görünüyor. Teknik olarak akü ile karşılanabilse bile kablolamanın da çok iyi planlanması gerekir. Her ne kadar kişisel eğilimim 220V kullanmamak olsa da sizin işinizi ancak jeneratör görür.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #2 : Temmuz 16, 2016, 14:14:10 »
Kahve makinenizi invertöre bağladığınıza göre oluşan sıkıntı invertörder,kahve makinesinden yada ikisinden birden oluşabilir.
Şayet kahve makinenizi karada 220 de düzgün çalışırsa sıkıntı invertörde deriz.İnvertörünüze gücü kahve makinenizin gücüne yakın başka bir alet takıp çalıştırdığınızda yine sıkıntı yaparsa invertörünüzü işi anlayan bir yerde kontrol ettirin derim.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Hakan Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 12.811
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • S/Y Ekip, İstanbul
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #3 : Temmuz 16, 2016, 16:18:53 »
Aküler bir gecede 12v'a düşüyorsa ve siz tüm gece ışıklar açık, müzik falan dinlemiyorsanız akü performansınız azalmış demektir.
S/Y Ekip Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Mervan Rahmanlı

  • * Gezgin Korsan
  • 401
    • Yaşadığı Şehir
  • Antalya
    • Tekne Adı
  • S/Y MOANA
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #4 : Temmuz 16, 2016, 16:58:14 »
Bence 1250W/220 çok bir güç etmiyor özellikle 2 dakika için. Inverter de sorun olabilir. Inverter 'ın akülere bağlantısınıda kontrol etmek lazım nerden alıyor direk aküdenmi yoksa panodan mı.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #5 : Temmuz 16, 2016, 17:24:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bence 1250W/220 çok bir güç etmiyor özellikle 2 dakika için. Inverter de sorun olabilir. Inverter 'ın akülere bağlantısınıda kontrol etmek lazım nerden alıyor direk aküdenmi yoksa panodan mı.
Aman nasıl böyle dersin. 1250/12=100 amper yapar+ invertörün kendiside elektrik tüketir kabaca 110 amper tüketim demektir.Aküden sürekli olarak 100-110 amper çekmeye önemsiz denebilir mi?
« Son Düzenleme: Temmuz 16, 2016, 17:24:42 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 6.469
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #6 : Temmuz 16, 2016, 18:26:42 »
Aküden ana şaltere giden kablo kalınlaşacak, inverter şalterin çıkışına bağlanacak. Yine voltaj çok düşüyorsa aküler gözden geçirilecek, diğer kullanımda aküler yeterli değilse aküler değişecek.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Murat Erciyes

  • * Gezgin Korsan
  • 517
    • Yaşadığı Şehir
  • Istanbul
    • Tekne Adı
  • Balım SY, Karacasöğüt
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #7 : Temmuz 16, 2016, 19:30:48 »
Irgatlar da yaklaşık 1000 Watt ki, o da 100 Amp kadar çeker 1-2 dakika. Irgat çalışınca aküler ne oluyor? Orada sorun olmuyorsa, invertörünüzde sorun olabilir hakikaten. Orada da sorun oluyorsa akülerin değişme vakti gelmiş olacak.

Diğer taraftan 100 Amp x 2 dakika = yaklaşık 3-4 Ah yapar (bu hesap yanlış mıdır bilemedim). Sağlam bir akü bankına bir şey yapmaması lazım?


Murat Erciyes BALIM SY
Murat Erciyes - Balım SY
*

    Çevrimdışı Cem Eğrikavuk

  • * Gezgin Korsan
  • 784
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Nymphe
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #8 : Temmuz 16, 2016, 21:23:46 »
"....seyir sırasında motor çalışıyor olsa bile..." sorun yaşadığınızı yazmışsınız. Teşhisde kilit olabilir.

120 amp alternator varsa, zaten invertörün neredeyse tüm yükünü karşılaması beklenir.

Karşılamıyorsa, bir kablo kalınlığı veya zayıf bağlantı hatası olasılığı yüksek.
Bu foruma artık bakmıyorum. Eskiden yazdıklarımla ilgili sorunuz veya yorumunuz olursa özel mesaj gönderebilirsiniz.

Yazdığım hiçbir şeyin hakkı Gezgin Korsan Forum'a ait değildir. İsteyen istediği ortama kopyalayabilir.
*

    Çevrimdışı Mervan Rahmanlı

  • * Gezgin Korsan
  • 401
    • Yaşadığı Şehir
  • Antalya
    • Tekne Adı
  • S/Y MOANA
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #9 : Temmuz 18, 2016, 08:21:49 »
Huseyin abi selam, sanırım benim şu çevirme işinde biraz eksiğim var , Şimdi cihaz 220 V bu gerilimde 1250 W tüketimi var Oda sanırım 6 AMP kadar eder. Bu gücü 12 V ile çalıştırmaya çalışında çevrim giderlerini görmezden gelirsek aküden yine 6 a kadar çekmesi gerekmiyormu asıl tüketim değeri amp olduğuna göre yani 12 V taki değer 1250 W değilde 6x12 = 72W olması şeklinde düşünüyordum . Asıl tüketimin amp korunduğunu düşünüyordum.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Mervan Rahmanlı

  • * Gezgin Korsan
  • 401
    • Yaşadığı Şehir
  • Antalya
    • Tekne Adı
  • S/Y MOANA
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #10 : Temmuz 18, 2016, 08:32:35 »
Bilgimi güncelledim, daha önce hiç çevrim ile ilgilenmemiştim. Dediğiniz şekilde 115 Amp .


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Temmuz 18, 2016, 08:34:08 Gönderen: Mervan Rahmanlı »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 6.469
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #11 : Temmuz 18, 2016, 08:36:12 »
Güç (W) = voltaj (V) x akım (A) formülünden de anlaşılabileceği gibi güç hesaplamasında hem gerilim hem akım doğrudan kullanılır.

1250 W = 220V x 5,68 A hesabında gerilimi 12V olarak değiştirirsek:

akım= 1250W/12V= 104,16 A buluruz.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Mervan Rahmanlı

  • * Gezgin Korsan
  • 401
    • Yaşadığı Şehir
  • Antalya
    • Tekne Adı
  • S/Y MOANA
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #12 : Temmuz 18, 2016, 08:45:07 »
Burada sanırım sorun akülerin anlık olarak verebilecekleri max Amp limitine takılması olabilir. Eğer herbir akü saatte 30 amp verebilecek tipte ise üç akü 90 eder fakat inverter 115 talep etitğinde ikisininde anlık ihtiyaç ve verebilecek oranları tutmuyor olabilir. Varsayımdır. Mantıklı sallama da denebilir. Buna kablo taşıma giderleride eklendiğinde daha da artan bir dramatiklik.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Yılmaz Samur

  • * Gezgin Korsan
  • 2
    • Yaşadığı Şehir
  • Gazimağusa/KKTC
    • Tekne Adı
  • YOK
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #13 : Temmuz 18, 2016, 09:00:45 »
ihtiyacı olanlara yardımcı olabilecek ufak bir hesap tablosu


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Emre Odabaşı

  • * Gezgin Korsan
  • 207
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Yel, Ece marina
Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #14 : Temmuz 18, 2016, 11:58:17 »
Sevgili Korsanlar,

Öncelikle vakit ayırıp cevap yazdığınız için hepinize teşekkür ederim. Ülkemizin içinde bulunduğu tatsız ortam cevap vermemi geciktirdi , kusura bakmayın…
Teknem Fethiyede ve ben İstanbul’da oturduğumdan yapılan tadilatlarda sürekli başında duramadım, gittiğim zaman yapılanları inceleyebildim. Kablolama konusunda fazla teknik detay bilmememe rağmen, yaklaşık 12-15 mm çapında marin tipte olduğu söylenen kablolarla inverter – aküler bağlantısının yapıldığını gözlemledim. Kıyı elektriği ve inverter seçimini ek bir pako şalter üzerinden yapıyorum.
İnverter ve bağlı cihazların çalışması durumunda benim hesabıma göre kahve makinesi saatte 105A, hiç kullanmadığım 220v/750W lık mikrodalga 63A akım çekiyor. Bunların kullanma süreleri 10 dk yı geçmediğinden aküden çekilen akım 10A ve 6A i geçmeyecektir. İnverter de çalışırken 1-2 amper çekebilir diye düşünüyorum. 420Ah lık aküler ideal şartta 200 Ah beslemesi gerektiğinden günde 2 şer defa kullansam 32 amper çekilecektir, çok zorlanmaması gerekir.
Birde akülerin böyle bir yükü anlık verip veremediğini göz önüne almak gerekir herhalde ama nasıl hesaplanır bilemedim.
Buradan benim çıkardığım  sonuç akülerimin zayıf olduğu yönünde. Tabii bu hesap tamamen teorik. Pratikte sisteme etkiyen farklı yükler ve farklı faktörler var mıdır bilmiyorum.
Kıyı elektriğine bağlıyken kahve makinesi sorunsuz çalışıyor.

Selamlar

Emre Odabaşı