0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Ümit Özdoğan

  • * Gezgin Korsan
  • 294
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • YANKI 2, İZMİR
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #360 : Temmuz 11, 2018, 15:18:33 »
Tekne üzerinde 3 aküyle geldi, kapalı sulu start akülerinden 105Ah.
Biri motor marş aküsü diğer ikisi servis aküsüydü ki ben aynı aküden bir ilave daha yaptım oldu toplam 4 akü.

Marş aküsü marştan marşa az bir iş yapıyor, hep dolu, hep ful şarjlı.
Servis aküleri belli bir çevrimde boşalıp doluyor, gayet faal.

Bu farklı çalışma koşullarından dolayı, bu akü ömürlerinde nasıl bir farklılık beklenebilir?
Bu farklılığı azaltmak için, belli aralıklarla aküleri yer mi değiştirsek? Faydası mı olur zararı mı? Faydası var ise de değer mi böyle bir uğraşa?

(araba lastiklerini ön arka değiştirmek gibi)
YANKI 2 - Dufour 412 gl - Gökova Ören Marina
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.371
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #361 : Temmuz 11, 2018, 15:40:04 »
Akülerin ömürleri kaç defa şarj edildikleri ile bağlantılıdır. Şarj sayısı tam şarj olarak hesaplanmalıdır. Yüksek sıcaklık, %40-50 kapasitenin altında deşarj edilmesi de ömrü etkiler. Birbirinden bağımsız çalışan akülerin yerini değiştirmek hepsi için aynı ömre işaret eder gibi görünse de paralel bağlı aküler, aynı marka, aynı kapasitede ve aynı anda bağlanmış olmalıdır.  Marş aküsü ile servis akülerinden birini değiştirdiğinizde diğer servis aküsü büyük olasıkla eski marş aküsünü deşarj edecektir. Yani birbirlerini bozacaklardır. Bu nedenle yerlerini değiştirmeyin. Servis akülerini zamanı geldiğinde değiştirirsiniz. Marş aküsünü ise biraz daha uzun kullanırsınız. zamanı geldiğinde onu da değiştirirsiniz.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimiçi Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 270
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #362 : Temmuz 11, 2018, 15:44:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
2x90A değilde 90Watt tır o sanırım.  Size günde max 900 Watt verir güneşli bir Ege gününde. O da sizin günlük ihtiyacınıza yetmeyebilir. 1 buzdolabı ve genel kullanımla günlük 1100 watt olarak öngörürüz biz. Bunun dışında bütün sezonda sadece 4 gün sahil elektriğine bağlıysa bir anlam ifade etmiyor. Orada charger kapasitesi ve baş pervane akülerinin kapasiteleri devreye giriyor. yani yaklaşık olarak min 60A lik bir charger ihtiyacınız var gibi duruyor. Ama şu anda hesapladığım zaman servis akü kapasiteniz sizin günlük ihtiyacınız için yeterli kapalı sulu olarak kabul edersek bile. Ama dediğim gibi güneşli bir gün değilse açığa kalıyorsunuz. Esasına baktığınız zaman sizin solar panelleriniz gündüzleri buzdolabı ve genel kullanımı karşılıyor bir kaç A de kalıyorsa onlarda Akülere gidiyordur. Tavsiyem 2 tane daha Solar panel olacaktır. Aküleri şarj edebilmeniz için.


Şimdiye kadar hiç 12,8-12,9 V altına düşmedi gösterge...
Zaten haftada 3 gün kullanıyoruz tekneyi ,geri kalan 4 gün sahil elektriğinde .
Bayramda 10 gün kullanılacak göreceğiz O zaman

Dediğim gibi sahile bağlanıyorsanız sürekli sorun yok. Ben bütün sezonda toplam 4 gün diye anladığım için söyledim. 10 günlük kullanımda da profil ortaya çıkacaktır. O zaman daha iyi anlayacaksınız ne demek istediğimi.
« Son Düzenleme: Temmuz 11, 2018, 15:54:32 Gönderen: Alper Dora »
IN BOOST WE TRUST
*
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #363 : Temmuz 11, 2018, 16:05:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
2x90A değilde 90Watt tır o sanırım.  Size günde max 900 Watt verir güneşli bir Ege gününde. O da sizin günlük ihtiyacınıza yetmeyebilir. 1 buzdolabı ve genel kullanımla günlük 1100 watt olarak öngörürüz biz. Bunun dışında bütün sezonda sadece 4 gün sahil elektriğine bağlıysa bir anlam ifade etmiyor. Orada charger kapasitesi ve baş pervane akülerinin kapasiteleri devreye giriyor. yani yaklaşık olarak min 60A lik bir charger ihtiyacınız var gibi duruyor. Ama şu anda hesapladığım zaman servis akü kapasiteniz sizin günlük ihtiyacınız için yeterli kapalı sulu olarak kabul edersek bile. Ama dediğim gibi güneşli bir gün değilse açığa kalıyorsunuz. Esasına baktığınız zaman sizin solar panelleriniz gündüzleri buzdolabı ve genel kullanımı karşılıyor bir kaç A de kalıyorsa onlarda Akülere gidiyordur. Tavsiyem 2 tane daha Solar panel olacaktır. Aküleri şarj edebilmeniz için.


Şimdiye kadar hiç 12,8-12,9 V altına düşmedi gösterge...
Zaten haftada 3 gün kullanıyoruz tekneyi ,geri kalan 4 gün sahil elektriğinde .
Bayramda 10 gün kullanılacak göreceğiz O zaman

Dediğim gibi sahile bağlanıyorsanız sürekli sorun yok. Ben bütün sezonda toplam 4 gün diye anladığım için söyledim. 10 günlük kullanımda da profil ortaya çıkacaktır. O zaman daha iyi anlayacaksınız ne demek istediğimi.

Teşekkürler Bir 7-8 günümüz var , hiç elektriğe bağlanmadan kaldığımız ama arada motor çalıştırıp bir koydan diğer koya (yalan yalan bir iskeleden diğer iskeleye) gittik .
Hiç ben 12,8 altında bir değer görmedim.
*

    Çevrimdışı Deniz Taçkın

  • * Gezgin Korsan
  • 38
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Melo , Marmaris
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #364 : Temmuz 11, 2018, 20:01:14 »


70 a civarı gecelik sarfiyatın 25 a civarı eşimin solunum makinesi için 800 watt lık inventörden çekiliyor , bu miktar sizce AGM akümü gerektirir ?
Sezonda Mayıs  Ekim  arası  , 220 takviyesi olmaksızın denizdeyiz . Bulutlu  günlerde 2 kw jeneratörü kullanıyorum , çok mecbur kalırsakda bir yerden 220 alıyoruz . Gündüz sarfiyatını maximum 14 saat buzdolabı + 10 a diyebilirim .Toplamda 530 watt güneş panelim var .  Bu durumda akü kapasitem ne olmalı ve ne cins olmalı
S/Y Melo, Albatros Marina , Marmaris
*

    Çevrimiçi Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 270
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #365 : Temmuz 12, 2018, 10:58:24 »
25A solunum cihazı çekiyorsa gece geri kalan 50A i kim tüketiyor acaba. 1 buzdolabı çekmez sonuçta.

530 watt panel sizin günlük ihtiyacınızı fazlasıyla karşılayacaktır eğer akü kapasiteniz büyükse. Yani depolayamadığınız elektriği üretiyorsunuz demektir. Günlük harcamanız 150A ise akü kapasitenizin 500A civarında olmasında fayda vardır akülerin sağlığı ve ömrü açısından (Kapalı sulu aküler için konuşuyorum). Yukarı koyduğunuz solarlar da günlük giderlerinizi dengeler. Yani şunu düşünmeyin nasılsa solar var büyük akü kapasitesine neden ihtiyacım olsun demeyin.  Güneş olmadığı zamanda hayatınızı idame ettirebilmeniz gerekli teknede. Jeneratör çalışıyor ancak orada da charger kapasitesi önemli. Chager yeterli değilse 2 saat çalıştırsanızda aküler dolmayacaktır.
Bu yazdıklarımın hepsini kapasite değeri bilmeden yazıyorum yani evet yeterli ya da yatersiz diye düşünmeyin. Ben karşınıza çıkabilecek bütün denklemleri koyayım ona göre siz karar verirsiniz. Çok zor birşey değil tamamen havuz problemi esasında bu denklemler. Havuzun altta gideri yukarıda da muslukları var. Ama havuzunuzun kullanım kapasitesini yani alttaki giderlerin yerini akünün tipi belirliyor.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Deniz Taçkın

  • * Gezgin Korsan
  • 38
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Melo , Marmaris
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #366 : Temmuz 12, 2018, 12:24:41 »
Alper Bey ,

Kapasitem    Servis  4 * 105 a sulu   Motor , 1 * 105 a  sulu ve baş pervane aküsü . Burada agm akülerde sıksık inventör  çalıştırılmaması tavsiyesini mesela  gecede 25 a solunum cihazı  +  telefon , laptop  şarjlarını ne şekilde değerlendirelim . 420 a kapalı sulu yerine kaç amper jel veya agm düşünülmeli . Teşekkür ederim .
S/Y Melo, Albatros Marina , Marmaris
*

    Çevrimiçi Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 270
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #367 : Temmuz 12, 2018, 16:06:27 »
İnverter akü katilidir ancak burada çektiğiniz akım/saat önemli. 8 saatte toplam 25A bir akım için inverter kullanıyorsanız gel kullanabilirsiniz. Ama inverter var diye yok ben kettle de kullanırım vs diyorsanız o zaman gel uygun değil AGM daha uygun. Ama 800Wattlık İnverterle su ısıtamazsınız tabii. Kullanıcı profili belirliyor akü tipini.  2500Watt inverter aldım Jel akülerimde var ben klima çalıştırıcam diye gelende var.  Bazen gerçekten hayhay diyesim gelio ama yapamıyorum.

Sizin toplamda 420A kapalı sulu "servis" akünüzün kullanım alanı 125A. Yani bu oranı geçmediğiniz  ve doğru şarj ettiğiniz sürece bu aküleri uzun süre kullanabilirsiniz eğer sağlık vs önemli değilse. Burada gelir gider çizelgesi yapmak gerek. Solarların aktif olduğu zamanlardaki tüketim ve akülere ne kadar kaldığı soruları önemli. Tamam inverter devrede olmuyor ama bu seferde diğer kullanımlar devreye giriyor. Buzdolabının kapağı daha fazla açılıp kapanıyor. Aynı şekilde hidrofor yoğun olarak devreye giriyor ya da 12V bir su yapıcı varsa o çalışıyor gibi tüketimler devreye giriyor.
Bu verilerle bir sorun yok gibi duruyor sizin günlük gelir gideriniz. Ama kaliteli deepcycle gel ya da agm akülerle o 125A lik sınır geçtiğiniz zamanda probleminiz yok. Yani 3 tane 100A akü ile yaklaşık 150A lik bir kullanım alanınız hem de daha uzun süre kullanım ömrünüz olur. En azından da teknede fazladan yaklaşık 30kg ağırlıktan kurtulmuş olursunuz. Sağlık kısmını söylemiyorum bile. Isındığı zamanki baş ağrısı problemi gibi sorunlar ve daha sağlıklı bir uyku gibi konularda var.

Çoğu insan o baş ağrısının farkına çok varmıyor yani çok fazla rahatsız eden bir ağrı değil eğer gaz salınımı çok değilse ancak.  O alana girdiğiniz zaman anında şakaklarda hafif bir ağrı kesin oluşuyor. Biz artık çok net anlayabiliyoruz o durumu. Aldığımız hurda akülerin olduğu depoya şu anda girseniz hissediyorsunuz havaların ısınmasından dolayı. Şarj ettiğimiz sürekli kullandığımız aküleri söylemiyorum bile. 200A lik kapalı sulu akümüz var emniyet için tutuyoruz. O şarja konduğu zaman ofiste kaçacak delik arıyoruz. Bazen o kadar etkiliyor ki akşam ofisten eve döndüğümde idmana gidecek halim olmuyor baş ağrısından.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Deniz Taçkın

  • * Gezgin Korsan
  • 38
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Melo , Marmaris
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #368 : Temmuz 12, 2018, 22:21:30 »
Alper Korsanım ,

Verdiğiniz bilgilere çok teşekkür ederim , . Kaliteli deep cycle jel veya agm akü tanımlamanıza  , Outdo 100 a veya varta g 14 agm 95 a , ( ebat ve fiyat  sınırlamaları )  dahil olabilirmi  . Tekrar teşekkür ederim   .
S/Y Melo, Albatros Marina , Marmaris
*

    Çevrimiçi Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 270
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #369 : Temmuz 13, 2018, 11:29:57 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alper Korsanım ,

Verdiğiniz bilgilere çok teşekkür ederim , . Kaliteli deep cycle jel veya agm akü tanımlamanıza  , Outdo 100 a veya varta g 14 agm 95 a , ( ebat ve fiyat  sınırlamaları )  dahil olabilirmi  . Tekrar teşekkür ederim   .

Outdo evet deepcycle aküdür ancak Varta G14 start stop agm araba aküsüdür. Servis kullanımı için plaka yapısı uygun değildir. Deepcycle özelliği vardır ama kullanım yeri servis değildir.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Dilek Ergül

  • * Gezgin Korsan
  • 2.582
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #370 : Temmuz 13, 2018, 11:30:57 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
25A solunum cihazı çekiyorsa gece geri kalan 50A i kim tüketiyor acaba. 1 buzdolabı çekmez sonuçta.

530 watt panel sizin günlük ihtiyacınızı fazlasıyla karşılayacaktır eğer akü kapasiteniz büyükse. Yani depolayamadığınız elektriği üretiyorsunuz demektir. Günlük harcamanız 150A ise akü kapasitenizin 500A civarında olmasında fayda vardır akülerin sağlığı ve ömrü açısından (Kapalı sulu aküler için konuşuyorum). Yukarı koyduğunuz solarlar da günlük giderlerinizi dengeler. Yani şunu düşünmeyin nasılsa solar var büyük akü kapasitesine neden ihtiyacım olsun demeyin.  Güneş olmadığı zamanda hayatınızı idame ettirebilmeniz gerekli teknede. Jeneratör çalışıyor ancak orada da charger kapasitesi önemli. Chager yeterli değilse 2 saat çalıştırsanızda aküler dolmayacaktır.
Bu yazdıklarımın hepsini kapasite değeri bilmeden yazıyorum yani evet yeterli ya da yatersiz diye düşünmeyin. Ben karşınıza çıkabilecek bütün denklemleri koyayım ona göre siz karar verirsiniz. Çok zor birşey değil tamamen havuz problemi esasında bu denklemler. Havuzun altta gideri yukarıda da muslukları var. Ama havuzunuzun kullanım kapasitesini yani alttaki giderlerin yerini akünün tipi belirliyor.

Ben öncelikle kendi adıma teşekkür ederim. Basit, açık, temiz bilgi.. Rezonanslar, fikiz terimleri vs anlamıyorum.. İlk okul mezunuyum. Ve ne anlatıldığını anladım.
*

    Çevrimiçi Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 270
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #371 : Temmuz 13, 2018, 12:07:31 »
Dilek Hanım rica ederim. Herkes anlamak zorunda değil zaten o nedenle herkesin anlayacağı şekilde basitçe anlatmaya çalışıyorum. Bende Tekstil mühendisiyim okulda tek derdim makinelerdi iplik dokuma kimya hiç sevemedim. Elektrik bilgimde çok kısıtlıydı mezun olduğumda. Sonrasında da hiç geliştirmedim taa ki kayıktan motoryata terfi edene ve bu iş ile profesyonelce ilgilenmeye başlayana kadar. Hep diyorum çok geç kaldım. Teknoloji o kadar hızlı ilerliyor ki sürekli yeni bilgi geliyor. Ben 2 birim öğrenirken bilim 4 birim ileri gidiyor.  Yani esasına bakarsanız bizlerde konunun cahiliyiz bir anlamda. Sadece temel bilgileri iyi biliyoruz denklemini iyi kurabiliyoruz kafamızda.
Levent Ağagil abimlede dün dertleşiyorduk mesela. Motoryatçıyım tekne daha suya dokunmadı aldığımdan beri yine gidip temizlik yapıp kapatıcam heralde. Bu yakıt fiyatlarıyla hiçbir zamanda kullanamiyacağım heralde yelkenliye geçeceğim heralde dedim.. Yelkenliler hakkında yazılanları okuyorum inanın tek anladığım yönleri o da zamanında sörf yaptığım için.  Teknik terimler yazılıyor cenova yukarı balon aşağı öyle bakıyorum. Anladığım hepsi evet yelken ve götürüyor.
IN BOOST WE TRUST
*

    Çevrimdışı Deniz Taçkın

  • * Gezgin Korsan
  • 38
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Melo , Marmaris
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #372 : Temmuz 13, 2018, 17:13:43 »
Aiper korsanım ,

Agm servis için standart ölçülerde , makul fiyatlı birkaç akü tavsiye edeblirmisininiz . Bizde 18 senedir her yaz 6 ay yelkenlideyiz . Dzk.k dan emekli olurken 3 seçeneğimiz vardı , Gulet Motoryat Yelkenli . Hanım Gulette ısrar ediyordu charter yaparız para kazanırız bende pates kızartırım hayalindeydi , tek atımlık mermi misali birikimimizi korumak adına 6 ay charter guletlerinde çalıştım  , hanım  45 dereceyi geçen mutfakta duramıyacağını anladı , bende mürettebat  ve   Kaptan aynı  köyden gelmedikçe kaptanın dövülüp bir limanda değiştirildiğine şahit  oldum .
Motoryatı  en iyi siz biliyorsunuz , huzuru yaşam konforu ve masrafları bakımından yelkenli tercihimizden çok mutluyuz . Saygılar .
S/Y Melo, Albatros Marina , Marmaris
*

    Çevrimiçi Alper Dora

  • * Gezgin Korsan
  • 270
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • HAYHAY, Sokakağzı
Ynt: Teknede Elektrik
« Yanıtla #373 : Temmuz 14, 2018, 10:22:13 »
AGM olarak servise yönelik önerebileceğim akü EXIDE EP900 kodlu aküdür.  Adetli olarak satıyoruz ve pek fazla sorunla karşılaşmadık açıkçası. Ama siz Outdo jel akü de kullanabilirsiniz. Daha uygun fiyatlıdır. Sizin kullanımınız ile de problem yaşamazsınız.
AGM ve Jel aküler klasik sulu akülerden daha pahalıdır. O fiyatlarda akü bulmanıza imkan pek yok. Bulursanızda ne kadar güvenilir. Piyasa da bir sürü akü markası var Allahtan sayelerinde bizde para kazanıyoruz. Çünkü bizden daha pahalı diye kaliteli akü almayan bir sene sonra koşa koşa bize geliyor değiştirelim bunları diye. Garantisi var abi git aldığın yerden değiştir diyoruz seneye aynı şey olacak teknede sürekli iğne üstünde durucaz ne zaman bozulacak bitecek diye kafamız orada olacak keyif süremeyeceğiz diyolar.

Motoryat konsepti biraz farklı. Hızı seven bi yerden bir yere aman hızlı gidiim demirliiim yatiim keyfime öyle bakiim diyen insanlar motoryat kullanıyor. Bi de havanın patlayacağını anladığın zaman bir yere kaçıp sığınması daha kolay oluyor. Yelkenli tekneler kadar denizci tekneler değiller. Ne kadar güçlü olsalarda şiddetli rüzgarda düşük süratte dümen tepkileri yetersiz kalıyor. Benim motoryat seçme nedenim en önemlisi çok çok ucuza virane haldeyken buldum ve aldım , kullanmasını bildiğim ve benim aile gibi iri yarı insanların daha rahat edebildiği bir tekne. Düz ayak. Ben yelkenli teknelerin içerisinde rahat hareket edemiyorum. kiloluyum tamam ama omuzlarımda çok geniş olduğu için sürekli teknenin içerisinde yengeç gibi yan yan hareket etmek zorunda kalıyorum. Bi de dediğim gibi aman abi bir yere hemen demir atiim denize giriim ateş suyumu içiim derdindeyim. Ama bu yakıt fiyatları yüzünden  motoryata salma ve direk bağlayan ilk insanlardan biri olabilirim. Levent abi İstanbuldan Örene 150lt yakıtla gitmiş. Ben Assostan Ayvalık'a o kadar yakarım heralde. Programı yaptım 2 hafta sonra gidip gene temizliğini yapıp strechleyip kapatıcam.
IN BOOST WE TRUST