27 Ocak 2019 Pazar, Gezgin Korsan Sohbet Toplantı İlanı


0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.107
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #15 : Ocak 27, 2013, 11:23:27 »
Bu başlıkta yazılanlar neyi anlatıyor?
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #16 : Ocak 27, 2013, 15:04:11 »
Başlık ve sevgili Cenk'in zamanında bu forumda çok da hoş bir dille anlattığı "Right Boat" -Doğru tekne- nedir?i anlatıyor.

Bir başka deyişle, bir başka topikte aranan cevaplardan havuzda kaç kişi ile alem yapılır?, kamaranın yüksekliği boyumu kurtarır mı?, kaç WC si var? Açık denize çıkarsam içişleri bakanım beni kapının önüne koyar mı? gibi tırıvırı kaygılar yerine benim teknem ne kadar "güvenlidir"? performansı nedir? seyir konforu nasıldır? kriterlerine cevap veriyor.
Bu analizler 4 metre ile 50 metre tekneler için çok da farketmez.

Kısacası cavurların işsizlikten kendilerine buldukları "gereksiz" hesaplamalar felan işte..... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #17 : Ocak 27, 2013, 15:06:53 »
Öte yandan sizi yeniden kutlamama izin verin Hüseyin Bey.
Forumu didikleyip, hallaç pamuğu gibi atıp gerçekten işe yarar, denizcilik ve teknecilik ile ilgili konuları bulup çıkartıyor, yeniden hatırlatıyor ve forumu olması gereken kaliteye getirmeye çabalıyorsunuz. Sağolun.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Mikail Dağlar

  • * Gezgin Korsan
  • 1.907
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #18 : Ocak 27, 2013, 15:33:58 »
Bu hesaplamalara göre benim first 32 roket filan  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hüznümü denize mayaladım,
Yakamoza kesti dünya...
*

    Çevrimdışı Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.107
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #19 : Ocak 27, 2013, 16:16:02 »
Cem korsanım iltifatınız için teşekkür ederim.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #20 : Ocak 27, 2013, 20:47:07 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Öte yandan sizi yeniden kutlamama izin verin Hüseyin Bey.

bana bişi yokmu  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap öhö öhö öhö hala yuttuğum tozun tadı genzimden geçmedi !*

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
akşama kadar ara...
Sırada salma ağırlığının etkisi.
binyılın en uzun günü bu galiba, sanırsam, heralde daha akşam olamamış  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  tüh be! tamda ilgilendiğim konuydu bekle ki akşam olsun  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Cenk bey tamda şerbetini dökmeden kesmiş  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap . Cem hocam; Cenkbey 5 yıldır uğramadığına göre bari konuyu siz tamamlasanız Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap ...
Plan arayışı içinde olduğum şu aralar bulduğum teknelere, planlara bakarken ne görmem gerektiğini az kaldı anlıyordum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu gibi ar-ge konularının, hesap, kitap, tasarım v.b konuların bir başlık altında derlenip toplanması daha güsel olmaz mı?
Ben'im gibi acemilerin biran önce hanya yı konya yı anlaması lazım ki abuk sorularla başınızı ağrıtmayalım değilmi ya Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap saygılar...
---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 839
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #21 : Aralık 28, 2018, 21:57:40 »


Bu konu güzel konuymuş ama tamamlanmadan kalmış sanki..
Tekrar canlansa fena olmaz.

Bir soru ile başlayayım..

Bu ingiliz ölçü birimleri ile yapılan hesaplamaların metrik sistemle formülleri için önerilecek bir kaynak var mıdır?
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.012
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #22 : Aralık 30, 2018, 16:39:35 »
Metrik  ölçülee göre mutlaka formül geliştirilebilr. Denizde deniz mili kulanıyoruz metrik bir ölçü değildir. Sanırım ölçüleri Ingiliz daha doğrusu Amerikan ölçülerine çevirıp hesaplamak daha kolay olur. Ingilizler de yakın tarihte metrik ölçü birimine geçtiler.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #23 : Aralık 30, 2018, 19:44:14 »
1 ft-kare / lbs = 0,205 metrekare / kg

1 metrekare / kg = 4,88 ft-kare / lbs
"... parce que je suis heureux en mer, et peut-être aussi pour sauver mon âme..." Bernard Moitessier
*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 839
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #24 : Aralık 30, 2018, 23:41:26 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Metrik  ölçülee göre mutlaka formül geliştirilebilr. Denizde deniz mili kulanıyoruz metrik bir ölçü değildir. Sanırım ölçüleri Ingiliz daha doğrusu Amerikan ölçülerine çevirıp hesaplamak daha kolay olur. Ingilizler de yakın tarihte metrik ölçü birimine geçtiler.

Belki dediğiniz doğrudur. Ancak sayılarla, hesaplamalarla başı hoş olmayan biri olarak meramımı tam anlatamadığımı sanıyorum.

Misal:

Tekne hızı konusunda
Su hattı (LWL) 9 metre olan bir tekne için şöyle bir hesap var.

LWL'nin karekökü X 2.43 = knot cinsinden hız

LWL 29.5275 ft olarak aldığınızda ise

LWL'nin karekökü X 1.34 = knot cinsinden hız

buluyoruz. Yani tekne boyunu foot'e çevirmek gerekmiyor. Ya da verilen foot ise metreye çevirmek gerekmiyor.

Bu yazının ilk sayfasındaki o pound'lı square ft'li hesapları yapmaya çalışınca benim beynim buruluyor. Önce convert sayfasını bul. Değerleri gir filan.. Evvela yaptığım hesaptan emin olamıyorum  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Söylemek istediğim
Üstte gövde hızı benzeri bir formül var mı?

Misal 1. sayfadaki hesabı metre ve kg cinsinden yapmanın formülü var mı?

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Efenim formul şöyle;
Yelken Alanı/Deplasman oranı  = Yelken Alanı / ( Deplasman Hacmi ) 2/3

SA:  Square Feet olarak Yelken alanı
D:  Kübik feet olarak Deplasman
DV:  Kübik feet biriminde deplasman hacmi. Pound olarak verilen deplasmanın kübik feet'e çevrimi pound'un 64'e bölümü ile bulunuyor.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

43 metrekare yelken alanı, 5000 kg deplasmanlı bir teknenin yelken deplasman ilişkisi 17-18 filan çıkar muhtemelen de Türkçe hesabı (yani metrik hesabı)  mümkün müdür? Bir formülü var mıdır?

Sorum buydu..

Teşekkürler soruya ilgi gösterenlere..




« Son Düzenleme: Aralık 30, 2018, 23:45:22 Gönderen: Recep Ertürk »
*
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #25 : Aralık 31, 2018, 01:19:04 »
Teknenin ağırlığı kilogram cinsinden verilmişse önce 1000'e bölünür. 5000 kg ise 5 olur yani. Sonra bu rakamın karesi alınıp küp kökü alınır. Yani 25 in küp kökü 2.92 verir. Ondan sonra da yelken alanı metrekare cinsinden bu rakama bölünür. Yani 43/2.92 = 14.7 gibi birşey bulunur verilen rakamlardan.

SA/D oranı birimsiz bir sayı olduğu için kullanılan birim sisteminden bağımsızdır. Burada niye 1000 e bölüyoruz çünkü ağırlığı metreküp cinsinden taşırılan suyun hacmine çevirmiş oluyoruz. Karesini alıp küp kökünü alınca da bunu alan cinsinden birşeye dönüştürmüş oluyoruz sonra da alanı alana bölüyorsunuz ve birimsiz, boyutsuz bir sayı buluyorsunuz.

Emperyal birim sisteminde pound cinsinden ağırlık 64 e bölünür mesela önce, sonra karesi alınıp küp kökü alınır ve ft kare cinsinden yelken alanı bu rakama bölünürse aynı rakam bulunur. Çünkü 64 lbs/ft-küp = 1000 kg/metreküptür. Yani suyun yoğunluğu.

İşin biraz daha derinine inmek gerekirse önemli olan teknenin ağırlığı değil esasında su ile sürtündüğü yüzey alanı, sürtünme kuvvetini ve nihai hızı bu belirliyor hafif havalarda. Yani yelken alanını su ile sürtündüğü yüzey ile mukayese ediyoruz dolaylı olarak. Omurga salma torpil salma farkı buradan geliyor mesela aynı orana sahip teknelerde. Torpil her zaman daha hızlı oluyor.
"... parce que je suis heureux en mer, et peut-être aussi pour sauver mon âme..." Bernard Moitessier
*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 839
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #26 : Aralık 31, 2018, 11:58:22 »

Teşekkürler,

Bildiğim şeyler değil, sadece kullandığımız sayı sistemi içinde de bir formülü olması gerektiğini düşünüyordum.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

SA/D oranı birimsiz bir sayı olduğu için kullanılan birim sisteminden bağımsızdır.

Evet tam da bu. Yani bunu matematik bilmeden de bilebiliyoruz.

Tüm değerleri metrik sistemde olan bir teknenin İngiliz sistemi ile hesaplanması kulağı ters taraftan göstermek gibi geliyordu. Şimdi formülü yazabiliriz.

Yelken alanı deplasman ilişkisi = teknenin taşırdığı suyun (ağırlığının) metreküp cinsinden karesinin küp kökünün yelken alanı metrekaresine bölünmesi ile elde edilen değerdir.

O değere atfedilen kategorizasyon ilk sayfada yazıldığı şekli ile gezi teknesi, yarış teknesi vs sınıflandırılır.

Tabiiki bu sınıflandırmalara videolarını seyrettiğimiz uçarcasına giden katamaranlar-trimaranlar dahil değildir. Klasik yapım tekneler için geçerlidir. 

 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Teşekkürle başladım. Yine öyle bitireyim.

Teşekkürler..

*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 839
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #27 : Ocak 01, 2019, 17:39:57 »
Bunu bilmiyordum ve kafam karışıyordu zaman zaman. Çünkü 10-15 knot rüzgarda bile bu 2.43 değerl ile yapılan hesaptaki gövde hızı sınırını geçiyordu tekne.

"Gelelim gövde hızına : her ne kadar formül teoride  Azami hız ( knot) =)2,43 √ Su hattı boyu (m) diyorsa da
( Örnek 11 m boyunda teknemizin su hattı boyu 9 metre olsun bu durumda bu teknenin gövde hızı 2,43 x 3 = 7.29 knot olacaktır )
Pratikte görülmüştür ki bu formül aslında  2,43 - 4.0 √ su hattı boyu aralığında değişmektedir. Bu tamamen tasarımla ilgilidir. Yani yine 9 m su hattı olan bir tekne mesela hafif, hızlı bir gezi yarış teknesi olarak tasarlanmışsa pekala azami 12 knot yapabilir.
Hala deplasman tekneleri için geçerli olan fizik kurallarının dışına çıkmış değiliz ama..."


Metrik tekne su hattı boyu ile hız hesabı: (2.43-4 arası bir değer) X metre cinsinden su hattı boyu karekökü = knot cinsi hız

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 839
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #28 : Ocak 02, 2019, 02:05:26 »


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Forumun derinlikleri müthiş.. Bir başka başlıkta da diyalog aynı yere gelmiş, amatör denizciliği duayen üstadı Cem Gür şöyle demiş.

SA/D oranında genel kabuller:

SA/D orantısı hafif havada teknenin ne kadar hızlı olacağını gösterir.
Yüksek rakamlar hızlı tekneyi işaret eder.
10-15 Gezi tekneleri
16-20 Gezi/Yarış tekneleri
20 üzeri Yarış tekneleri
24 üzeri yüksek performanslı yarış tekneleri

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu "ıslak yüzey" mevzuunu da az kurcalamam lazım.. Islak yüzeyin, ıslandığı derinliğin de (10 cm, 75 cm, 180 cm vs) yelken seyrine bir tarafından müdahil olduğunu düşünürsek ben gene bir duvara çarpmış haldeyim..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Forumun derinliklerini eşelemeye devam..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap