MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ
Marş ve servis akü gruplarının şarj sistemlerine Teknelerde Elektrik Donanımı başlığında değinilecek olsa da, Akülerin birlikte şarjı, teknelerde bence en önemli sorun kaynağı olduğu için ayrı bir konu başlığı açmanın uygun olacağını düşünüyorum.
Teknelerimizin önemli bir bölümü tek alternatör'e, servis ve motor aküsü olarak iki akü grubuna sahiptir.
Motor aküsü 90 - 200 amper aralığında genelde tek bir akü iken, servis akü grubunda tek olarak 90 - 100 amperden 200 - 300 ampere kadar akülerden oluşan toplamda da 1200 hatta 2000 ampere kadar kapasite oluşturmuş akü bankları mevcuttur.
İşte bu iki akü grubunun tek bir alternatörden beslenmesi değişik yöntemlerle yapılmaktadır.
Kısaca bu yöntemleri inceleyecek olursak;
1-Tek bir anahtar / sigorta ile paralleleme Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap100A Pako Şalter
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap80A DC Sigorta
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapTek Anahtar yada Sigorta ile Paralelleme
2-Both şalter (çok kutuplu anahatar) ile paralellemeBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBOTH ŞALTERLE PARALELLEME
3- Akü izolatörü ile paralellemeBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapTeknelerimizde Sıkça Görülen İzolatör
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapMastervolt İzolatör
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapVictron Enerji İzolatör
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapAkü İzolatörü ile Marş ve Servis Grubunu ParalellemeAkü izolatörü ile, paralellemede;
Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.
Yani redresör çalışmaya başladığında Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.
Bu ön bilgi neden gerekli;
Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa, motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.
Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa, depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur. Bu nedenle bu sistemleri kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar, iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için sıfır bir konumlu, güçlü bir şalter / devre kesici ile bu paralelleme işlemini yapmalı ve ve zorunluluk oluştuğunda bu şalter ile paralellemeyi kolayca yapacak durumda olmalıdır.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapAkü Devre Kesiciler
4-Herhangi bir yüksek amperajlı röle ile paralelleme Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap100 amper 12 volt DC Röle
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap12 Volt 100 Amperlik DC Röle ile Paralelleme
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapYüksek amper kapasiteli DC röle ile, paralellemede de; Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.
Yani redresör çalışmaya başladığında Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.
Bu ön bilgi neden gerekli;
Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa, motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.
Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa, depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur. Bu nedenle bu sistemi kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar, iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için ya bir devre kesici ile bu paralelleme işlemini yapmalı ya da şemada ( 1-2-3 ) yazan rölenin artı girişine servis aküsünden minik bir anahtar ile artı verecek bir sistem kurmalıdır. Röleye eksi vermek gerekmez, Röle bobinine gelen eksi uç devamlı takılı durumda zaten.
5-ACR otomatik şarj rölesi - VSR voltaj duyarlı röle gibi akıllı röle sistemleriyle ile paralellemeBağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBlue Sea ACR Röle ön ve arka görünüm
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapVİCTRON ENERGY VSR RÖLE
Yüksek amper kapasiteli VSR röle ile, paralellemede de; Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.
Yani redresör çalışmaya başladığında Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.
Bu ön bilgi neden gerekli;
Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa, motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.
Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa, depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur. Bu nedenle bu sistemi kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar, iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için ya bir devre kesici ile bu paralelleme işlemini yapmalı ya da şemada VSR rölenin 85 nolu terminaline ya minik bir anahtar ile servis aküsünden artı vermeli ya da 85 nolu terminale kontak anahtarının marş basma anında + 12 çıkış veren terminalinden kablo çekilmelidir. Röleye ayrıca eksi vermek gerekmez, 86 nolu terminal direk eksi kutba bağlıdır.
Şema küçük bir tekne için basite indirgenmiş bir güç devresi
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapVSR Voltaj Duyarlı Röle ile Servis ve Motor Aküsünü Paralelleme
Paralelleme Blu Sea'nın Otomatik şarj rölesiyle yapıldıysa burada işlem tam tersi çalışmakta. Blu Sea ACR marş anında paralellemeyi ayırarak servis akü grubuna bağlı elektronik cihazların gerilim dalgalanmasından etkilenmesini önlemiş.
Bu nedenle ACR kontrol terminalinde ki ortada ksımdaki ( SI ) ucuna marş anahtarından gelen kablo jakı çıkartılmalıdır.
Ya da marş anahtarından gelen hatta minik bir on / of anahtar konarak, anahtarın normal koşullarda devamlı on konumunda olması, sadece motor aküsü marş basmadığı ve servisten destek gerektiği anlarda anahtarın of yapılması sağlanmalıdır.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBlue Sea Otomatik Şarj Rölesi ACR
Yukarıdaki bilgilerin bir çoğunun içindeki fotoğraf ve şemalar silinmiş. Ufak bir aram sonucu Can Deniz Korsan'ın blogundan buldum.
Kaynak:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap