0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    İ. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #165 : Haziran 09, 2011, 23:31:26 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kutay Korsanım,
Sanırım tekneniz poliester.Yanınızdaki saç teknenin size hiçbir zararı olmaz.
Sizin için en uygunu pervane miline pervanenin hemen önüne konan şaft
tutyası yeterlidir.(yoksa denizde bile kolayca takılır)
Birde motorun kondanse denen soğutucuda veya motorun bir başka yerindede olabir
tutya vardır iki yılda bir baksanız bile olur.Aşındı ise değiştirilir.
Sakın ola oraya buraya tutya bağlayıp bakır kablolarla bağlantı yapmayınız.

bu konuyu açabilirmisiniz?


*

    K. U.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #166 : Haziran 09, 2011, 23:59:31 »
 
   Çekek yerlerinde hep görürüm. Ahsap tekne bir yere tutyayı çakmış cıplak bakır telle şaft kovanına
  bağlantı yapmış.Her kara almada tutya yeniliyorlar.

    Böyle bağlantıda tutya sadece bakır kabkoyu korur. Ve tutyada hızla feda olur gider.
  Doğrusu tutyanın korunmak istenen metale doğrudan bağlanmasıdır.Eğer doğrudan bağlantı
kabil değilse ile kablo kullanılacaksa bakır yüzey tamamen sudan yalıtılmış olmalıdır.Veya
aluminyum kablo kullanılmalıdır. Aluminyumda tutya özelliğine sahiptir.
Ahşap,poliester teknelerde şaft kovanı ve şaft gennelikle paslanmaz çeliktir.
Kovan yatagı lastik,fiber veya poliamid vb plastiklerdir.Sadece pervane prinçtir.
Pervanenin galvanik koruması faydalıdır.Fazla motor kullanmayan yelkenlilerde
şaft tutyası yeterlidir.Motor yatlarda şaft tutyası verim kaybına yol açtığı için benim düşüncem
tutyayı kovana bağlamaktır.

 Saç teknelerde tutya gövdeye tutya pabuçlarından kaynatılarak tuturulur.

 Konuyu başlatan soruda teknenin bordasından tutyaların plaka halınde limanda denize salınmasıdır.

Bu uygulama sadece aluminyum tekneler icin geçerlidir.Yanında saç bir tekne varsa alumiyum tekne
yandaki saç teknenin tutyası durumuna düşer bunu önlemek icin iki tekne arasına tutya indirmek
faydalıdır.Ama sadece alumıyum tekneler için.
 


*

    İ. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #167 : Haziran 10, 2011, 01:15:36 »
bilgi için teşekkür ederim


*

    m.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #168 : Haziran 10, 2011, 03:36:24 »
Bir şey soracağım, hep aklıma geliyor bu konlar açıldığında...

Seri üretim fiber teknelerde vana ve su atında kalan flanşlarını toprak hattına kablo ile bağlamak  gerekir mi?
Gerçi fabrikası koymamış ama konsa olurmu?

Çünkü bu vanalar ani sürprizler yapıyor... Bir arkadaştan vananın elinde kalma hikayesini dinlemiştim...
 

 


*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #169 : Haziran 10, 2011, 06:31:05 »
Vanalar paslanmaz veya bronz olabiliyor, bir çok üretici ise prinç kullanyor.  Bronz bir flanş kullanıldığını düşünürsek ikisi arasında veya değişik malzmeleden yapılmış vana parçaları arasında galvanik korozyon olacaktır. Bunları topraklamak ise tekne altındaki metallerle galvanik olarak etkilenecekleri için önerilmez. Küçük bür tutya bağlamak yardımcı olabilir ama, nereyeve nasıl sorularını cevaplayamıyorum.

*

    O. B.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #170 : Haziran 10, 2011, 09:03:22 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir şey soracağım, hep aklıma geliyor bu konlar açıldığında...

Seri üretim fiber teknelerde vana ve su atında kalan flanşlarını toprak hattına kablo ile bağlamak  gerekir mi?
Gerçi fabrikası koymamış ama konsa olurmu?

Çünkü bu vanalar ani sürprizler yapıyor... Bir arkadaştan vananın elinde kalma hikayesini dinlemiştim...
 

 

Bu konuda ben de bir araştırma yaptım. Teknedeki tüm metal aksamları bir biri ile irtibatlandırarak bir topraklama levhasına bağlamaya "Bonding" diyorlar. Bağlantı malzemesinin bakır şerit olması tavsiye ediliyor. Mümkün olduğunca çok grup yapılması tavsiye ediliyor. Ancak gerekli olup olmadığı tartışma konusu.
Bizim teknelerin çoğunda topraklama levhası olmayıp tekne topraklaması negatif kutup üzerinden motora bağlantı yapılarak sağlandığı için bizim teknelerde "bonding" yapılması uygun olmayabilir.
Benim vardığım sonuç şöyle: Eğer teknede su altında kalan kısımda motor haricinde tek parça halinde büyük bir metal kütle yoksa "bonding" yapmaya da gerek yok. Çünkü küçük metal kütleler bir birinde izole haldeyseler galvanik korozyon endişe edilecek boyutların çok altında meydana geliyor.
*

    K. Ü.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #171 : Haziran 10, 2011, 12:51:04 »
İrfan Yalçın korsanım, benim tekne ahşap. 12 metre, metal olarak motor, şaft, dümen vb., yakıt, temiz su ve pis su tankları var.
*

    L. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #172 : Mayıs 09, 2012, 23:36:25 »
Gezgin olsun yada olmasın tün korsanlara, korsaniçelere selamlar, sevgiler, saygılar...

En az "Deniz" kadar bağımlılık yaratan bu siteyi  ne yazıkki yeni keşfettim. Bir insan "Deniz" e doyamıyorsa aynı zamanda öğrenmeye de paylaşmaya da doyamıyordur diye düşünüyorum. Bu savımın en iyi örneği de bu platform olsa gerek...

Aranıza yeni katıldım. Yaklaşık 40 yıllık hayalim/tutkum/takıntım bir buçuk ay önce nihayet gerçek oldu.  Artık bir teknem (-miz) var.
2003 Beneteau Oceanis 393

Kendisiyle olan aşkımızı uzun yıllar boyunca "Deniz" in altında yaşadığımızdan (Hiç zıpkın kullanmadım!!!), onun üzerinde henüz usta olamadım. Bu nedenle sizlerden alacağım komprime bilgilere çok ihtiyacım var. Yardımlarınız için şimdiden çok teşekkürler. Umarım saçma sorularla burayı fazla meşgul etmem.

Duyduğum ve bildiğim kadarıyla 2003 model Beneteau'larda galvanik izolatör yok. Tekneyi aldığımız önceki sahibi daha sonradan takılıp takılmadığı konusunda emin değil. Teknede galvanik izolatör olup olmadığını nasıl görebilirim ? Nereye Bakmalıyım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    K. U.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #173 : Mayıs 09, 2012, 23:55:15 »
 Merhaba Levent Korsan,
Aramıza hoş geldin.

   Galvanik izalatör denen şey  bir metal nesne vida -civata vb şeyle bir yere bağlanacaksa,metal ile bağlanti elemanı
 galvanik pil yapacak durumda ise araya yalıtkan (çoğunlukla plastik) bir şey konur.Bu galvanik izalatördür.
  Örnek:
 Yelken rayı aluminyumdur,güverteye paslanmaz civata ile bağlanırsa bir süre sonra bağlantı noktalarında aşınma ,deliğin genişlediği
görülür. Paslanmaz civataya göre anot olan alumiyum ray galvanik korozyona uğramıştır.
Eğer bağlantı noktasıda plastik izalatör kullanılsa ıdı bu olmayacaktı.
Sonuç tek başına galvanik izalatör denen şey tarifsizdir.
*

    N. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #174 : Mayıs 10, 2012, 00:36:19 »
Levent korsanım hoşgeldiniz. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #175 : Mayıs 10, 2012, 01:27:48 »
Levent Korsan, hoşgeldiniz ve hayırlı olsun
Sanırım piyasada standart olarak satılan, sahilden 220V alındığı durumlarda topraklamayı sağlamak için kurulan sistemi kast etmiş. Lotus için kendimiz bir tane almıştık, henüz monte etmedik-sıra gelmedi-ama elektrik panelinin arkası veya bir başka lokalizasyonda ise sahil kablosunun tekne içindeki seyriini takip ederek bulabilirisiniz diye düşünüyorum.
Ya da ölçerek falan Gİ varlığı tespit edilebilir mi? Bilemiyorum
Can Deniz veya Erol Şar daha detaylı bilgiler verebilirler.
*

    A. S. E.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #176 : Mayıs 10, 2012, 09:25:14 »
   Levocum hoşgeldin,pek sevindim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    L. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #177 : Mayıs 10, 2012, 12:38:52 »
Atiiiii, ben de çok mutlu oldum şimdi. En kısa zamanda görüşmek istiyom senle ama bir türlü başaramıyorum...

Kadir, Nedim ve Mehmet korsanlarım, hoşbulduk. Ne demek istediğimi Mehmet korsan tam olarak yazmış.
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #178 : Haziran 22, 2012, 12:27:33 »
Galvanik korozyondan korunma sistemleriyle ilgili
basit teknik çözümleri günlüğümde paylaşmaya devam edeceğim.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Çözümün basitliği,
kıytırık olması anlamı vermesin.
Sistem, kararlı ve sorunsuz çalışmasından,
üstelik ucuz bir şekilde oluşturulmasından dolayı basit diye adlandırılıyor.


*

    H. Z.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #179 : Aralık 08, 2018, 22:54:27 »
MARŞ ve SERVİS AKÜLERİNİN ŞARJ SİSTEMLERİ

Marş ve servis akü gruplarının  şarj sistemlerine Teknelerde Elektrik Donanımı başlığında değinilecek olsa da, Akülerin birlikte şarjı, teknelerde bence en önemli sorun kaynağı olduğu için ayrı bir konu başlığı açmanın uygun olacağını düşünüyorum.

Teknelerimizin önemli bir bölümü tek alternatör'e,  servis ve motor aküsü olarak iki akü grubuna sahiptir.

Motor aküsü 90 - 200 amper aralığında genelde tek bir akü iken, servis akü grubunda tek olarak 90 - 100 amperden 200 - 300 ampere kadar akülerden oluşan toplamda da 1200 hatta 2000 ampere kadar kapasite oluşturmuş akü bankları mevcuttur.

İşte bu iki akü grubunun tek bir alternatörden beslenmesi  değişik yöntemlerle yapılmaktadır.

Kısaca bu yöntemleri inceleyecek olursak;

1-Tek bir anahtar / sigorta ile paralleleme

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
100A Pako Şalter

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
80A DC Sigorta


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tek Anahtar yada Sigorta ile Paralelleme

2-Both şalter (çok kutuplu anahatar)  ile paralelleme

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
BOTH  ŞALTERLE PARALELLEME

3- Akü izolatörü ile paralelleme

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknelerimizde Sıkça Görülen İzolatör

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mastervolt İzolatör

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Victron Enerji İzolatör

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Akü İzolatörü ile Marş ve Servis Grubunu Paralelleme



Akü izolatörü ile,  paralellemede;
Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.

Yani redresör çalışmaya başladığında Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.

Bu ön bilgi neden gerekli;

Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa, motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.

Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa, depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur. Bu nedenle bu sistemleri kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar, iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için sıfır bir konumlu, güçlü bir şalter / devre kesici ile bu paralelleme işlemini yapmalı ve ve zorunluluk oluştuğunda bu şalter ile paralellemeyi kolayca yapacak durumda olmalıdır.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Akü Devre Kesiciler

4-Herhangi bir yüksek amperajlı  röle ile paralelleme

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
100 amper 12 volt DC Röle

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
12 Volt 100 Amperlik DC Röle ile Paralelleme

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yüksek amper kapasiteli DC röle  ile,  paralellemede de; Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.

Yani redresör çalışmaya başladığında Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.

Bu ön bilgi neden gerekli;

Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa, motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.

Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa, depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur. Bu nedenle bu sistemi kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar, iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için  ya bir devre kesici ile bu paralelleme işlemini yapmalı ya da şemada ( 1-2-3 ) yazan rölenin artı girişine servis aküsünden minik bir anahtar ile  artı verecek bir sistem kurmalıdır. Röleye eksi vermek gerekmez, Röle bobinine gelen eksi uç devamlı takılı durumda zaten.

5-ACR otomatik şarj rölesi  - VSR voltaj duyarlı röle gibi akıllı röle sistemleriyle ile paralelleme

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Blue Sea ACR Röle ön ve arka görünüm

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
VİCTRON ENERGY VSR  RÖLE

Yüksek amper kapasiteli VSR röle ile, paralellemede de; Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.

Yani redresör çalışmaya başladığında Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.

Bu ön bilgi neden gerekli;

Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa, motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.

Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa, depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur. Bu nedenle bu sistemi kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar, iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için  ya bir devre kesici ile  bu paralelleme işlemini yapmalı ya da şemada VSR rölenin 85 nolu terminaline ya minik bir anahtar ile servis aküsünden artı vermeli ya da 85 nolu terminale kontak anahtarının marş basma anında  + 12 çıkış veren terminalinden kablo çekilmelidir. Röleye ayrıca eksi vermek gerekmez, 86 nolu terminal direk eksi kutba bağlıdır.

Şema küçük bir tekne için basite indirgenmiş bir güç devresi

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
VSR Voltaj Duyarlı Röle ile Servis ve Motor Aküsünü Paralelleme

Paralelleme Blu Sea'nın Otomatik şarj rölesiyle yapıldıysa burada işlem tam tersi çalışmakta. Blu Sea ACR marş anında paralellemeyi ayırarak servis akü grubuna bağlı elektronik cihazların gerilim dalgalanmasından etkilenmesini önlemiş.

Bu nedenle ACR kontrol terminalinde  ki ortada ksımdaki  (  SI )    ucuna marş anahtarından gelen kablo jakı çıkartılmalıdır.

Ya da marş anahtarından gelen hatta minik bir on / of anahtar konarak, anahtarın normal koşullarda devamlı on konumunda olması, sadece motor aküsü marş basmadığı ve servisten destek gerektiği anlarda anahtarın of yapılması sağlanmalıdır.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Blue Sea Otomatik Şarj Rölesi ACR

Yukarıdaki bilgilerin bir çoğunun içindeki fotoğraf ve şemalar silinmiş. Ufak bir aram sonucu Can Deniz Korsan'ın blogundan buldum.
Kaynak: Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap