Tekne demirdeyken alargada salınır. Bu salınım, rüzgarın yön değiştirmelerinden dolayı teknenin burnunu rüzgara çevirmesinden kaynaklanır.
Teknenin burnunu rüzgara çevirmesi tekneye binen rüzgar yükünü ve dolayısıyla da demire gelen rüzgar yükünü azaltır. Kıçtan atılan demir teknenin doğrultusunu sabit tutacağı için rüzgarın yön değiştirip bordadan gelmesi halinde rüzgara karşı duran tekne gövde m2 si artacağından demire binen yük de artar.
Eni 3 m, boyu 10 m ve borda yüksekliği 1 m olan bir tekne düşünelim.
Rüzgar baştan gelirse ve tekne alargadaysa rüzgarı karşılayan alan 3x1=3 m2 dir.
Rüzgar yandan gelirse ve baş kıç demiri atılıysa rüzgarı karşılayan alan 3x10x1= 30 m2 ve demir başına 30/2=15m2 olur. Yani alargadaki duruma göre baştaki demire 5 kat fazla yük biner.
Orhan korsanım, hesaplarına itirazım yok.
Hiç demir atıp, kıçtan karaya koltuk halatı aldığın ve rüzgarı yandan aldığın olmadı mı?
Benim çok oldu. Düzgün ve yeterli kaloma ile demir attığımda en güvende hissettiğm pozisyon benim. Alargadan daha güvenli buluyorum. Yukarıdaki hesapların hepsi bu durum için de geçerli. Ha kıçı karaya bağlamışsın, ha kıçtan aldığın demire, rüzgar bordodan geldikten sonra senin hesaplar aynen geçerli...
Benim bu uygulamadaki durumda ana demirle ilgili bir yük problemim olacak şekilde yüksek rüzgar yükleri yok. Salınıma müsade edersem karaya oturacağıma demir tarasın farkına varayım diyorum. Sizin söylediğiniz kadar yan yük geldiğinde zaten arkadan attığım çapa tarıyor önce, hem daha hafif, hem halatla bağlı, hem de atış tekniği ön çapa gibi sağlıklı değil.
Diyeceksin ki alargada karaya niye giriyorsun o kadar.
Altın Yunus'tan örneğin hafta sonu çıktın belli başlı koylara gittin, öğle bir yoğunluk oluyor (du) ki tüm koylarda, zaten seçenek kısıtlı ve pek çok tekne fazla düşünmeden alargaya düzensiz demir atıyor, birbirinin üstüne biniyor, kendine böyle bir kenar köşe arıyorsun mecburen.
Yaptığım yorum öyle 9 ton gelen 40 ft yelkenli teknem için uygun görülmeyebilir. Ama bu başlıkta 6.4m boyu olan Cihan korsanın teknesini konuşuyoruz. Ben de 8.5m kıçtan takma motorlu küçük bir tekne kullandım daha önce. Kesinlikle iki teknem arasında çok davranış farkı var.
Böyle küçük bir tekneyi, bir motoryatı, bir yelkenliyi ve ya guleti tam olarak aynı şekilde değerlendirmemek lazım.