0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Bir tekne satın alırken dikkat etmemiz gereken bir çok faktör varsa da performansı belirleyen 4 tane parametre vardır. Bunlar:

1. Deplasman/Boy Oranı
2. Balast Oranı
3. Yelken Alanı/Deplasman Oranı
4. AVS(LPS) veya STIX Değeri

Şimdi bunları sırasıyla inceleyelim:

1. Deplasman/Boy Oranı

Bu oran teknenin hızını belirler. Burada Deplasman teknenin tam yüklü ağırlığını , boy su hattı boyunu ifade eder ve

D/L = Deplasman/(0.01xLWL)3 Şeklinde ifade edilir. Deplasman pound cinsinden(1 kg=2.205 pound) LWL(su hattı boyu) feet cinsinden(1feet=30.48 cm) girilmelidir.

Eğer kıyılarda gezineceksek bu oran 150-250 arasında , açık denizlere çıkacaksak 250-350 arasında olmalı. Oran ne kadar küçülürse tekne o kadar hızlı olacaktır.
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2011, 10:26:15 Gönderen: Orhan Barut »


*

    M. R. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #1 : Şubat 08, 2011, 11:53:08 »
Sayın Orhan Korsan,
Benim teknem Bavaria 42 Cruiser, sizin verdiğiniz formülü uyguladığım zaman,

Deplasman : 10 000 kg= 22 205 lb
Boy oranı LWL  : 37 ft
Formüle göre : 22205/ 0.01x 37x37x37 = 44
Bu oran dediğiniz oranlara yaklaşmıyor, bizim ki cruiser olarak biliniyor.
Bu orana göre benim ki neredeyse Volvo da yarışacak kapasitede.

Bu konuyu biraz aydınlatırmısınız.
Saygılar,


*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #2 : Şubat 08, 2011, 11:54:03 »
2. Balast Oranı

Balast Oranı=Balast Ağırlığı/Deplasman şeklinde ifade edilir. Bu oran teknenin rüzgar altında ne kadar yatacağını belirler. Devrilmeye karşı direnç miktarı olarak ta düşünebiliriz. Burada sözü edilen deplasman teknenin katalog ağırlığı olmayıp tam yüklü ağırlığıdır. Açık deniz teknelerinde bu oran %30 ile %40 arasındadır.
Eğer teknenizde herkesten önce camadan vuruyorsanız teknenizin balast oranı düşük demektir.


*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #3 : Şubat 08, 2011, 12:05:58 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sayın Orhan Korsan,
Benim teknem Bavaria 42 Cruiser, sizin verdiğiniz formülü uyguladığım zaman,

Deplasman : 10 000 kg= 22 205 lb
Boy oranı LWL  : 37 ft
Formüle göre : 22205/ 0.01x 37x37x37 = 44
Bu oran dediğiniz oranlara yaklaşmıyor, bizim ki cruiser olarak biliniyor.
Bu orana göre benim ki neredeyse Volvo da yarışacak kapasitede.

Bu konuyu biraz aydınlatırmısınız.
Saygılar,

Haklısınız. Deplasmanı Long Ton cinsinden yazmamız lazım. Yanlışlıkla pound diye belirtmişim. 1 longton=1016 kg Buradan sizin teknenin D/L oranı 10000/(1016x0.37*0.37*0.37) = 194.3 olur.
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2011, 12:06:47 Gönderen: Orhan Barut »


*

    M. R. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #4 : Şubat 08, 2011, 12:16:15 »
Sayın Orhan Korsan,
Cevabınız için teşekkür ederim.Oran gezi teknesi oranlarının içine girdi şimdi.



*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #5 : Şubat 08, 2011, 13:45:32 »
3. Yelken Alanı/Deplasman Oranı

Bu oran tekneye rüzgar altında uygulanacak itme gücünü belirler. Bir çeşit motor gücü gibi(yelkensiz seyirdeki) düşünebiliriz.

SA/D= Yelken alanı/ (Deplasman)2/3  şeklinde ifade edilen bu oranda formülde yelken alanı feet2, deplasman ise feet3 olarak yerine konmalıdır.

Yine deplasman tam yüklü haldeki tekne ağırlığıdır.

Yelken alanını hesaplarken ön yelken için direk dibinden ön ıstralyaya olan mesafe ile direk boyu dikkate alınmalıdır.
Modern açık deniz teknelerinde bu oranın 17-20 arasında olması beklenir.

Klasik ağır gezi teknelerinde bu oran 12 ye kadar düşer. Bu tekneler rüzgar ile seyire başlamak için en az 12-15 knot rüzgara ihtiyaç duyarlar. Çoğu 10 knot rüzgarda motor seyri yapmak zorunda kalır.

Bu oran arttıkça tekne performansı artar fakat bir okadar da tekne kontrolu zorlaşır.
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2011, 13:55:25 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #6 : Şubat 08, 2011, 14:05:01 »
4. AVS(LPS) veya STIX Değeri

Teknelerin stabilitesi için 1979 Fastnet yarışlarına kadar AVS veya LPS denilen alabora olma açısı kullanıldı ve genel kural bu açının açık deniz tekneleri için 120 derece üstünde olması beklenirdi.

fastnet yarışlarında ortaya çıkan problemlerden sonra Avrupa Birliği bu konuda başka tanımlamalara gitti ve STIX(Stability Index) sayısını ön koşul olarak kabul etti.

Kabaca bir teknenin STIX değeri feet olarak boyu ile aynı olmalıdır. 31 feet bir teknenin STIX değeri 31 civarında olması gerekir.

Dalga>3m, Rüzgar 8-10 Bofor, açık deniz için STIX>32
Dalga<4m, Rüzgar<8 Bofor, Kıyı seferi için STIX>23
Yakın Kıyı için STIX>14
Kapalı Koylar için STIX>5

Yukarıdaki tanımlamalar Avrupa Normlarında belirlenmiştir.
*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #7 : Şubat 08, 2011, 17:32:24 »

Şimdi "Dehler 45" için bu değerlere bakalım:

LOA:45 feet
LWL:39f4in
Deplasman: 9700kg
Balast: 2530 kg
Yelken Alanı: 1123 feet2
Deplasman/Boy Oranı: 157.9
Yelken Alanı/Deplasman: 23.3
Balast Oranı: %26
STIX : 41.9
AVS : 125 derece
*

    Ö. O.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #8 : Şubat 08, 2011, 20:03:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
3. Yelken Alanı/Deplasman Oranı

Bu oran tekneye rüzgar altında uygulanacak itme gücünü belirler. Bir çeşit motor gücü gibi(yelkensiz seyirdeki) düşünebiliriz.

SA/D= Yelken alanı/ (Deplasman)2/3  şeklinde ifade edilen bu oranda formülde yelken alanı feet2, deplasman ise feet3 olarak yerine konmalıdır.

Yine deplasman tam yüklü haldeki tekne ağırlığıdır.

Yelken alanını hesaplarken ön yelken için direk dibinden ön ıstralyaya olan mesafe ile direk boyu dikkate alınmalıdır.
Modern açık deniz teknelerinde bu oranın 17-20 arasında olması beklenir.

Klasik ağır gezi teknelerinde bu oran 12 ye kadar düşer. Bu tekneler rüzgar ile seyire başlamak için en az 12-15 knot rüzgara ihtiyaç duyarlar. Çoğu 10 knot rüzgarda motor seyri yapmak zorunda kalır.

Bu oran arttıkça tekne performansı artar fakat bir okadar da tekne kontrolu zorlaşır.


deplasman için feet3 demişsiniz.Feet uzunluk ölçü birimi.Ağırlık birimi olması gerekmez mi?
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2011, 20:03:56 Gönderen: Özden Oğul »
*

    m.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #9 : Şubat 08, 2011, 20:05:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Eğer kıyılarda gezineceksek bu oran 150-250 arasında , açık denizlere çıkacaksak 250-350 arasında olmalı. Oran ne kadar küçülürse tekne o kadar hızlı olacaktır.


Eğer doğru anlayıp hesabı da doğru yaptıysam benim kızçeyle uzaya bile giderim... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Deplasman 8930 lb
Su hattı 26.11 f.

8930/ (1016x0.26x0.26x0.26=)17.85 = 496     Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap      Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    M. E.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #10 : Şubat 08, 2011, 20:16:21 »
Mehmet Ağabey,
Deplasmanı kg a çevirip hesapla...

Ben yelken alanı hesabını anlayamadım.
Direk dibi-ıstralya arası ile direk boyunu mu çarpıyoruz?

Bir de stix nasıl hesaplanıyor?
*

    m.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #11 : Şubat 08, 2011, 20:33:29 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
D/L = Deplasman/(0.01xLWL)3 Şeklinde ifade edilir. Deplasman pound cinsinden(1 kg=2.205 pound) LWL(su hattı boyu) feet cinsinden(1feet=30.48 cm) girilmelidir.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mehmet Ağabey,
Deplasmanı kg a çevirip hesapla...

Bir de stix nasıl hesaplanıyor?

Deplasmanı paund cinsi demiş Orhan Kaptan... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #12 : Şubat 08, 2011, 20:41:50 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Deplasmanı paund cinsi demiş Orhan Kaptan... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sonradan düzelttik ya Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2011, 20:47:05 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #13 : Şubat 08, 2011, 20:45:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mehmet Ağabey,
Deplasmanı kg a çevirip hesapla...

Ben yelken alanı hesabını anlayamadım.
Direk dibi-ıstralya arası ile direk boyunu mu çarpıyoruz?

Bir de stix nasıl hesaplanıyor?
%100 genoa hesaplayın demek isteniyor. Ön ıstralya ile direk arasında kalan alan.

STIX hesaplamak biraz zor ama bir hesap makinesi aşağıdaki mesajımdaki linkte var

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2011, 20:46:02 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Tekne Alırken Dikkat Edilecek Performans Parametreleri
« Yanıtla #14 : Şubat 08, 2011, 20:54:55 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


deplasman için feet3 demişsiniz.Feet uzunluk ölçü birimi.Ağırlık birimi olması gerekmez mi?

Deplasman teknenin suya batan kısmının hacmidir. Arşimet prensibine göre bir cisim suya batan kısmına hacmine eşit hacimdeki suyun ağırlığınca yukarı itilir. Bu durumda suda yüzen cisimlerin ağırlığı, suyun özgül ağırlığını 1 ton/m3 olarak kabul ettiğimiz için , batan kısmın hacmine eşit olur. Bu yüzden ağırlığı 6 ton çeken bir teknenin suya batan kısmının hacmi 6 m3 tür.
Yelken alanı m2 cinsinden olduğu için , birimsiz bir oran elde edebilmek için ağırlığı da m3 cinsinden almak gerekir. (ft3)2/3=ft2 dir ve sonuçta ft2/ft2= Birimsiz bir sayı çıkar.
« Son Düzenleme: Şubat 08, 2011, 21:01:48 Gönderen: Orhan Barut »