0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    c.

Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« : Aralık 22, 2008, 12:14:32 »
ingiliz kanal kesiciyi araştırıkene yelken alanı ve deplasman ilişkisini de araştırmam gerekmişti.
Her okuduğum cümlede bir kaç tane anlamadığım ibare olunca bir paragrafı anlamam bir haftamı aldı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Benim gibi meraklılar için yelken alanı (YA) ile deplasman (D) ilişkisine girizgah yapayım, devamını üstadlardan reca edeyim.

Şimcük, nasıl spor araba, kamyon veya murat 124 gibi farklı araçlar varsa; yelkenli teknelerin de bir sürü çeşidi var.
Bilim abi ve ablalarını deney havuzunun başına oturtup hidrostatik deneyler yaptırıp, habire maketler yüzdürmüşler ve görmüşler ki yelken alanının büyüklüğü ile teknenin taşırdığı suyun (deplasman) birbirine oranı bir sayı veriyor.

Dedim ya habire farklı maketleri yüzdürmüşler, bakmışlar ki farklı bu oran ne kadar küçükse o teknenin performansı o kadar az, sayı ne kadar büyükse o tekne cilet gibi suyu yarıp hızla gidiyor...

Hatta şöyle bir skala yapmışlar;
YA/D =
0   - 10 dipteki taş 
10 - 15 gezi teknesi
16 - 20 gezi/yarış teknesi
>20      arap atı
>24      füze/roket Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şimdi gelelim hesaplanmasına. Efenim bunu gavuralr yaptığı için nasıl 10 metrelik teknelere bilmem kaç feet diyorsak, bunun hesaplanmasında da pound, square feet gibi ibareler koymuşlar.
yelken alanının kaç square feet ettiğini bilmeyen ve fakar metrekaresini bilen korsanlar için;
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Efenim formul şöyle;
Yelken Alanı/Deplasman oranı  = Yelken Alanı / ( Deplasman Hacmi ) 2/3

SA:  Square Feet olarak Yelken alanı
D:  Kübik feet olarak Deplasman
DV:  Kübik feet biriminde deplasman hacmi. Pound olarak verilen deplasmanın kübik feet'e çevrimi pound'un 64'e bölümü ile bulunuyor.

Şimdi BCC'nin verilerini girecek olursak;
Yelken alanı 673 sq feet
Deplasman 14,000 pound

673/ (14,000/64)üzeri 2/3
673 / (218,75) üzeri 0,67
sonuç : 18.54

Bu sonuç bize BCC'nin performansının oldukça iyi olduğunu veriyor.

Nedenini düşündüğümde ise aklıma ilk gelen sebepler;
J ve Ey mesafelerinin yüksek olması (malum bumkin ve civarda'dan dolayı)


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


üstadlar, halen öğrenme sürecinde bir korsan olarak ltf hatalarımı düzeltiniz...


*

    A. Ç.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #1 : Aralık 22, 2008, 12:58:34 »
Kısaca açıklamaya çalışırsak, rüzgarın yelken üzerine yaptığı etki alanla doğrudan orantılıdır, rüzgar hızının ise karesi ile orantılıdır. Yani rüzgar ne kadar artarsa yelken üzerinde yaptığı etki karesi kadar artar. Genelde rüzgar hızı düşük olduğundan yelken  alanını arttırmak gerekir. Yelken alanı ne kadar artarsa tekneyi özellikle hafif havalarda daha hızlı yürütme imkanı doğar. Bu nedenle hızlı gitmek isteyenler yelken alanını arttırırlar (Bunu genellikle tasarım sırasında mimar belirler) Tekne hafiflediğinde götürmek için gereken güç azalacağından hafif tekneler sakin havalarda ağır teknelere göre daha hızlıdır. Aynı ağırlıkta ve aynı yapıda iki tekneden daha fazla yelken basabilen daha hızlıdır. Hız yelken alanı ile artar, tekne ağırlığı ile düşer prensibini ise yukarıdaki formüllerle hesaplayarak ölçmek kural olmuştur.

İyi hesaplanıp yapılmış bir tekne rüzgar hızıarttıkça yelken küçültmelidir. eğer tüm yelkenleri açıkken apaz veya orsa gidebiliyorsa yelken alanının gerekenden düşük olduğu sonucuna varabiliriz. Bu tekne hafif havalarda yeteri kadar yürümeyecektir.

Kullanılabilen yelken alanının mümkün olduğu kadar büyük olması her zaman tercih edilmelidir. Küçülmek (camadan vurmak) her zaman  mümkündür. Dünyanın her tarafında esen rüzgarlar genellikle düşük hızlı olduğunudan büyük yelken alanı tercih edilir. Nadiren artan havalarda ise camadan vurulur. 


*

    c.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #2 : Aralık 22, 2008, 13:08:47 »
Efenim devam ediyorum.
Tabii ki bir teknenin performansı sadece Yelken Alanı ve Deplasmanıyla ilişkili değil.
Ve fakat Yelken Alanı ve Deplasman doğal olarak fonksiyon içinde tekne uzunluğu ile de ilişkili.
Yani güçümen bir teknenin 300 metre kare yelken alanı olacak değil ya... Yumurta / Tavuk hikayesi yanee ..

Neyse, gelgelelim tekne uzunluğunun tekne süratine etkinisine.
Diyorlar ki, biz ölçtük biçtik; tekne sürati ile tekne uzunluğunun heç bir alakası yoktur.
Valla ben bilim adam ve kadınlarının yalancısıyım.

Zira bu adamlar kendi iddialarını, boyundan ziyade işlevinin önemli olması gibi bir hususa bağlayarak;
önemli olan teknenin boyu değil (LOA), teknenin su hattı uzunluğu (LWL)

Zira tekne düzgün imal edildiyse, azami gövde sürati denen bir olgu ile sürat meselesini nihayete erdirmişler.
Formulesi ise Azami gövde sürati = 1.34 * (LWL üzeri 1/2)
Bunu da Anthony Deane 1670 yılında hesaplamış.

Yine BCC'ye uyarlandığında;
26,3 LWL = 6,87knot

BCC nasıl kısacık boyuyla, bu yüksek su hattını sağlamış?
Tabii ki baş ve kıç hatların, alabildiğince dik suya inmesiyle...
Böylece sadece sürat arttırılmamış. Teknenin içindeki istif alanı da arttırılmış...
Akıllıca mı? Kesinlikle.

Peki gerçek tekne hızı nasıl oluyor da 6,87'den yüksek olabiliyor?
GPS mi yalancı yoksa Anthony abi mi?
« Son Düzenleme: Aralık 22, 2008, 13:38:31 Gönderen: Cenk Esener »


*

    c.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #3 : Aralık 22, 2008, 13:28:23 »
Peki o zaman neler var elimizde,
Tekne boyu ile orantılı olarak yelken alani; bu biiir

Tekne boyu arrtıkça yelken alanı azalamaz mı? Tabii ki herşey mümkün ama o tekneye yelkenli denmiyor, İpek Teknesinin orasına burasına asılmış havlular ancak böyle oluyor... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Anladık yani boyu önemli.
E o zaman boyunu afedersiniz eşek gibi bir tekne yapalım. Eni de ben diyim 100 feet, sizin diyin 30metro olsun.
Olmaz mı?
Bu sefer de abiler diyor ki;
CAPSIZE Ratio denen bir oran daha var. Türkçe meali "nasıl alabora oluruz"
Bunu Amerikan Yelkenciler Birliği (American Sailing Assoc) yelkenli teknelerin açık denizlerdeki güvenliğini/güvenirliğini ölçmek için bulmuşlar...

BCC'den devam ediyorum. Malum Sam Morse İpek Teknesine sponsor olarak direk dikecek Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

BCC'nin eni 10.1'
Ağırlığı yine 14,000 pound
Alabora olma : En / (deplasman/64)üzeri1/3
yani 1.68
Bilim adamları diyor ki eğer sonuç 2'den ne kadar küçükse kayık o kadar güvenli...
Yani BCC için bilim adamları demiş ki; çok dengeli.



Şimdi ben tekne yapsam şööyle arka havuzluğunda 10-15 korsan rahatlıkla oturup rakı içebileceğimiz, eni'ni en az 100 feet yaparım.
Eee Sivriada'ya varmak bu tekneyle çok sürmesin, tekne kolay ivmelensin diye de ağırlığı da 14,000 pound'dan 10,000'e düşürelim.
Bu durumda sonuç 18.57 çıkıyor.
Yani, bilim adamlarına göre 100feet en, 10,000pound ağırlığındaki bu teknede Rıdvan abi ayağa kalkıp harmandalı oynarsa alabora oluruz...

Burada bence sorulması gereken konu şu?
Bir tekne nasıl oluyor da bu kadar geniş olunca bile daha kolay alabora olabiliyor?
Genişlik artıp, ağırlık azaltılınca neden alabora riski artıyor?
« Son Düzenleme: Aralık 29, 2008, 17:30:21 Gönderen: Cenk Esener »


*

    A. Ç.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #4 : Aralık 22, 2008, 13:30:41 »
Bu formül tüm tekneler için uygulanabilir yaklaşık bir değer verir. Formülün çıkarılmasında zamanının tekneleri esas alınmıştır. Bu formülün gerekçesi ise tekne azami gövde hızında teknenin kendi yarattığı dalga içinde boğulmasıdır. Tekne başında oluşan dalga mesafesi nedin ile tekne sadece başı ve kıçı üzerinde kalır (Yani teknenin kıçı batar) Bu nedenle tekne hesaplanan hızın üzerine çıkamaz derler. Teknelerin su altı yapıları değişitkçe bu hızartma göstermektedir. Kıçları daha düz ve geniş olan tekneler  kıçları daha az battığı için daha hızlı gidebilmektedir. Ayrıca bu hız (gövde hızı) aşılamaz değildir. İtici gücü arttırdığında bu hızın üzrine çıkabilirsiniz. Ancak gövde hızını aşabilmek için gereken güç çok yüksektir.

Su hattı boyu 10 metre olan bir teknenin gövde hızı genellikle 7 knot civarındadır. Bu tekneyi gövde hızına çıkarabilmek için yaklaşık 10 HP yeterlidir. ( 10 HP suya iletilen güçtür, pervane verimleri genelde %50 civarındadır, şaft beygir gücü denilen güç de motorun gücünün % 70 i civarındadır. Yani 10HP denize iletilen itiş gücüdür, motor gücü değildir) Bu tekneyi 9 knot hıza çıkarabilmek için gereken motor gücü ise yaklaşık 35HP dir. Yani motor gücünü 3,5 kat arttırmanız gerekir.

Yelkenle ise bu tür güçleri elde edebilmek daha kolay olabiliyor. Çünkü enerjinizi rüzgardan alıyorsunuz ve formül neredeyse tamamen devre dışı kalıyor. 10 metre bir tekne ile Güney yarışında, Bozcaada - Çeşme Etabında güzel bir kuzey rüzgarı ile (6 - 7 esiyordu) balonla 12 knot hızın altına düşmedik, zaman zaman 15 knot hızları gördük. Sanıyorum elde edilen güç yeteri kadar büyüktü ve balon da teknenin kıçını kaldırıp başını batırdığından kendi dalgamızda boğulmamız da azalıyordu.

*

    s.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #5 : Aralık 22, 2008, 13:44:02 »
herkes yalancı cenkciğim. bir yelkenli teknenin performansı ise merak edilen, bunun iyi olup olmadığı basitçe şöyle anlaşılır. tersanede tekneye öncelikle bir direk monte edilip yelken donatılır. denize çıkılır. yelken basılır. fışır fışır gelen su sesi kulaklarla, denizin geri kayışı, karaların görüntüsü ve çevredeki diğer teknelerin gidişi, suda yüzen bilumum çöp vs gibi cisimlerin teknenin yanından geçiş hızı, teknedeki diğer kişilerin yüz ifadeleri gözlerle müşahade edilerek "üyfff anasını yaw, harika gidiyoz, mazot paraları cepte kaldı" durumu oluşursa performans iyidir. rüzgara rağmen tekne, içi dolu lazımlık gibi orada duruyosa performans kötüdür. korsan atalarımız buna hep böyle karar verdiler. sana ne gavurun onu buna bunu ona bölüp çıkarıp çarpmasından. onlar işsizliğe çare bulmak peşindeler, sen ipek e direk dikersem performansı ne olur merakındasın. dik şu direği artık yaaa. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    h.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #6 : Aralık 22, 2008, 13:56:13 »
Çok şey öğreniyorum üstadım ve bu alıntıları yazdırıyorum. Hazar'ın suhattı boyu sanırım 10 metre ciavrı. motor ise 115HP. yazılmış HP lere bakıyorumda acaba tekne doğuştan kabızda motorda bunca yediği mazota rağmen hız çıkartamıyor.  bu beygir gücüyle ben M/Y İpek'in  Randa yelkenli versiyonun önce yanımdan geçerken sonra ufukda kaybolurken fotografını çekebilirim. Ben, GK larla bir koy gezintisine liman ziyaretinde bulunma arzumu gözden geçireyim ...Bu durumda  ardçı olarak görev ifasından sonra  liman veya koy dışında demirde piket görevinide üstlenmek bana düşer.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    c.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #7 : Aralık 22, 2008, 14:08:18 »
Boray abi,
Ben oradan buradan okuduklarımı, özümseyip burada paylaşıyorum.
Dolayısıyla üstadım sıfatını hiç hak etmediğimi ifade etmeliyim.

Ancak tecrübe ettiğim için şunu söyleyebilirim;
Dikkat ettiyseniz bu ana kadar hiç hp'den motordan bahsetmedim.
Sırası gelecek demekle beraber, gördüğüm ve anladığım şudur ki ivmelenme, yani azmi süratinize çıkmak için gerekli olan zaman açısından motorunuzun tork'u önemli olmakla beraber sizi kısıtlayan husus gövde süratinizdir.
Yani ben kısacası Hazar'daki 115hp'yi çıkartıp yerine 250hp taksanız süretiniz ancak bir kaç knot artarken harcadığınız para ciddi miktarda olur...

Efenim devam edeceğimdir; "eylemlerim sürecek"
*

    h.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #8 : Aralık 22, 2008, 14:21:59 »
Üstadım .Bu hesaba göre Hazar'ın tam ikmalli haliyle yani 1 ton su 1ton Mazot ve 1+6 yolcu art birkasa şeffaf süt ve bir kasa üzümsuyu  ile motorla 9 mil hız yapabilmesi için benim 115HP değil,asgari 400 Hp motora ihtiyacım var... oda olmadığına göre tamam.. Hazar  seyir halinde lodosçuluk yapan ,öndeki tekneden suya üfürülen şapkaları  plastik bardakları tabakları toplayan tekne olacak.Kıymetli mallarınızı lütfen sugeçirmez ve batmaz poşetler içerisinde  hüverteye koyun...bize kolaylık olsun.. Kepçeciye ihtiyacım olacak. Hasılatın yarısını veririm.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu formül tüm tekneler için uygulanabilir yaklaşık bir değer verir.

Tamda artık hiçbirşey beni ağlatamaz derken işte bu yüksek tevazu, bu Zen, bu Sholin rahiplerinin kadim öğretisine uygun örnek... uzunboylu ve yakışıklı bir bilge kişiden... Şimdi gidip yarım saat kadar ağlamak istiyorum.Çok mütehassıs oldum...Bu tevazü ve bu yaşaran gözler sayesinde ben yakında doçent bile olurum. .
« Son Düzenleme: Aralık 22, 2008, 22:55:44 Gönderen: Hakan Zorlu »
*

    c.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #9 : Aralık 22, 2008, 14:30:06 »
Nerede kalmıştık,
Evet, teknenin eninin arttırdık, ağırlığı ise azalttığımızda bu ikisinin birbirine oranındaki denge kaçtığında, teknenin de şakülü kaçıyor ve alaboraya meyil artıyor.
Ne demişler, 3 kuruş fazla olsun, ağır olsun...
Yok bu böyle değildi ama olsun...

Aslında ağırlık teknedeki konforu da beraberinde getiriyor.
Çam limanında sıfır rüzgarda bile midesi bulananları ilgilendiren bir rasyo.
Kusma Eşiği Rasyosu (Motion Confort Ratio)
Efenim bu Anthony'den feyz alan Ted abi bir teknenin içine eşini oturtmuş ve dalgalı denizde alargada yarım saat bekletip, eşinin yüzünün yeşilliğini ölçmüş.
Ted Brewer der ki?
Yeşilin tonları vardır. Eğer siz alargadaki tekneninde rakı muhabettinden sonra yattığınızda yüzünüz #00800 kodlu yeşilden daha koyuysa, tekneniz yoğurt kabı.
Yok #FFC0CB kodundaki pembeye daha yakınsa, o halde tekneniz aslanlar gibi ahşap teknedir Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
(cüneyt abi şimdi enseme vuracak, ben kaşındım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )

Tüm bu dediklerini ise şöyle formulize etmiş;
Öncelikle fonksiyonun bileşenleri :
LOA (teknenin boyu)
LWL (su hattı boyu)
eni (biiim, veya beam)
Deplasmanı (ağırlığı, küvete sokunca taşırdığı su miktarı)
Kusma Eşiği Rasyosu : Deplasman / (2/3*((7/10 * LWL)+(1/3 *LOA))*En üzeri 4/3 )

Bu oran ne kadar yüksekse o kadar rahatız demektir.
formülden de görüleceği gibi ağırlık ne kadar artarsa, rakınız o kadar sabit durur ve mideniz dalgadan dalgaya inip çıkarkene bulanmaz...

Peki ağırlık bu kadar iyi de dezavantajı yok mu?
Var, ilk sırada teknenin hızlanmasını hemencecik etkiliyor.
Yani ivme, atalet konuları bu sefer olaya giriyor...
Bu teknedeki oranlar dipsiz kuyu galiba...
« Son Düzenleme: Aralık 22, 2008, 14:33:46 Gönderen: Cenk Esener »
*

    h.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #10 : Aralık 22, 2008, 14:33:21 »
İşte şimdi Hazar'ın üstün özellikleri açıklanmağa başladı . Demek bu nedenle bozburunu dönerken rakı bardakları mutfak tezgahının üzerinde sağlam ve dökülmeden kaldı... Kimsenin yüzü Marslıya dönüşmedi. İlginçççç.

*

    c.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #11 : Aralık 22, 2008, 14:41:34 »
akşama kadar ara...
Sırada salma ağırlığının etkisi.
*

    h.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #12 : Aralık 22, 2008, 14:44:35 »
ciyakk ..silmeğe çalıştım tümünü re-post ettim. Özür..

diyecektim ki. bu 4 işlem le halledilebilecek basit formüllerle , AA yönemiyle basitçe yaptığım hesaplamanın sonucu:

Hazar beyaz ırka , salçalı makarna yanında   rakı servisi'ne uygun bir tekne. " Yana yatıyoruz  veya  Alabora olacaz galiba ..Hayatım sen önceden atla bende birazdan gelirim yanına" gibi denemelerin  bir işe yaramayacğı aşikar olan bir tekne... Hayal kalemin burçları teker teker yıklımakta...

peki.. şimdi cevabı düzden alalım.  TEKNEYİ NASI BATIRIRIM? AY.PARDON!diyerek.. (önce  yüklü bir sigorta  yaptırcaz tabi)
*

    D. D.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #13 : Aralık 22, 2008, 14:51:15 »
1.34 değeri her tekne için net rakam değildir. Tahmini bir değer, deplasman yelkenli gövdeleri için genel kabul.
Net değeri ancak gövde modelini havuzda deneyerek hesaplamak mümkün. Ne yazıkki gemi hesapları çoğunlukla ampirik.
Tekne kaymaya başlayınca maksimum hızı belirleyen faktör daha çok armanın ne kadar sağlam olduğu oluyor.
İkinci faktör ise gövdenin kaymaya meyili. (Bakınız volvo O.R teknelerinin formları.)
86ft lik yelkenli ile Biskayda 8 havada 23,9knot gören kaptan üstadın tabiri ile
tekne dalgalarin uzerinde kayıp gidiyor.

*

    M. K.

Ynt: Yelken alanı ve deplasman ilişkisi
« Yanıtla #14 : Ocak 27, 2013, 01:44:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
akşama kadar ara...
Sırada salma ağırlığının etkisi.

binyılın en uzun günü bu galiba, sanırsam, heralde daha akşam olamamış  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  tüh be! tamda ilgilendiğim konuydu bekle ki akşam olsun  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

neyse Ted amcanın linkini buldum onlan idare edcez artıkın garikin yinede kalemine sağlık Cenk korsan