Yunanistan'ın Geleneksel Balıkçı Teknesi Kaiki'nin ÖlümüPhilip Chrysopoulos, 23 Ocak 2020
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBalıkçı Petros Tzevelekos, Evia adasındaki Neos Pyrgos'ta
Balıkçı Petros, Kuzey Evia'daki Neos Pyrgos iskelesinin önündeki bir bankta üzgün gözlerle otumuş kalan birkaç kaikia'dan bazılarının gidip gelmesini izliyor. Sadece birkaç yıl önce, kendi kaikisi de onların yanında bağlıydı. Her gün, gün ağarmadan, geçimini sağlamak için ona biner, balığa çıkardı.
Balıkçıların zamanın ötesine uzanan bu ritüelini kırk yıldan fazla bir süredir gerçekleştirdi.
Ama Petros Tzevelekos artık bunu yapamıyor. 75 yaşında ve omuzlarında yılların ağırlığı var.
Fakat bu zorlu işi fiziksel olarak tekrar yapabilse bile, artık sevgili kaikisini kullanamaz çünkü küçük bir miktar tazminat karşılığında kaikisi gözlerinin önünde paramparça edildi.
Tzevelekos'un sevgili teknesi, Yunan balıkçıların yüzyıllardır kullandıkları küçük ahşap balıkçı teknelerinin parçalanması gerektiğini söyleyen Avrupa Birliği direktifinin ardından 1994 yılından beri kasıtlı olarak tahrip edilen yaklaşık 13.000 kaikia'dan biriydi.
Yönerge, Akdeniz'de aşırı avlanmayı durdurmayı hedefliyor ve diğer Akdeniz ülkeleri için de geçerli.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapAvrupa Komisyonu yasası, Yunan balıkçıların balıkçı teknelerinden ve ruhsatlarından birkaç bin avro tazminat karşılığında vazgeçmelerini istiyor.
Bununla birlikte, tazminata onay veren kağıtlar, teknenin imha edildiği anda imzalanıyor, bu da "kesim" sırasında mal sahibinin hazır bulunması gerektiği anlamına geliyor. Bu antropomorfik terim, balıkçıların sevdikleri kaikileri bir buldozer tarafından parçalara ayrıldığında kullandıkları kelimedir.
Tzevelekos “Kaikimi kırk yıl kullandım” diyor . “Küçük bir tekne olduğu için tazminat olarak aldığımız para çok azdı. Kestikleri zaman çok kötü hissettim… Onu kaybettiğim için üzülüyorum. "
"Artık balıkçılık yapmakta zorlandığım için bunu yapmadım. Şimdi 75 yaşındayım, çalışamam. Ama balık tutmaya devam edeceğim. Kendim için balık tutacak küçük bir tekne bulacağım ”diyor.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapΑsırlık bir geleneği tehdit eden acımasız kanun
Agiopyrgos'tan Dimitris Livanos - yine Kuzey Evia'da - şahit olmak zorunda kaldığı tekne yıkımını anlatırken, "Darbelerle oluşan her çatlak kalbimdeki bir bıçaktı" diyor. AB hukuku, balıkçılardan, tazminata hak kazanabilmeleri için teknelerini ve ruhsatlarını teslim etmelerini istiyor. Bir balıkçı teknesinin sahibi sübvansiyon lisansından vazgeçtiğinde, tekne parçalara ayrılmalı ve bir daha balık tutmak için kullanılamayacağından emin olunmalıdır. "Kesme" prosedürü, yaklaşık iki yılda bir olmak üzere belirli zaman dilimlerinde gerçekleşir.
Yönerge, Akdeniz'de aşırı avlanmayı durdurmayı hedefliyor olabilir, ancak şüphe yok ki geleneksel kaikyanın sahipleri için bu teknelerin taşıdığı güçlü manevi değeri tamamen göz ardı ediyor.
Asırlık bir denizcilik ülkesi olarak, Yunanistan nüfusunun büyük bir kısmı geçim kaynağı olarak balıkçılığa bağımlı. Sayısız adalı Yunanlılar ve anakaradaki kıyı sakinleri, nesiller boyu geçimini denizden sağladı ve ticaretlerinin ana aracı kaikileriydi.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBalıkçı Dimitris Livanos
Livanos, "Denizde altmış yılımı geçirdim" diyor. “Sekiz metrelik (26 fit) bir teknem vardı. Ama yıllar geçti ve onu kesip, parçalamak zorunda kaldım. Çok üzücüydü. Şimdi aldığım para az olduğu için yaşamak için çalışamıyorum. "
Balıkçı, aynı zamanda eski bir Yunan geleneğinin ölümü anlamına gelen geleneksel kaikia'nın yok edilmesinin duygusal tarafına da değindi.
"Bu tekneler gelenekseldir. Onları kesmemeliler. Onları saklamalı ve sergilemeliler. Artık böyle tekneler yapacak yeni zanaatkarlar yok. Onları korumalılar. Artık onları restore edecek veya yenilerini yapacak zanaatkarlar yok” diyor Livanos.
Geçimini balıkçılıkla sağlayan birçok Yunanlıya verilen hesaplanamaz zararın yanı sıra, AB direktifi ayrıca yüzyıllardır süren geleneksel tekne yapımı zanaatını da tehdit ediyor. Ahşap bir balıkçı teknesi inşa etmek, olağanüstü bir işçilik ve çeşitli ağaç türlerinin nitelikleri hakkında bilgi gerektirir.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapYunanistan, kaiki inşası hakkında uzun ve gurur verici bir mirasa sahiptir. Böyle bir teknenin inşası doğal ahşap, özel tasarım-yapım teknikleri ve ekipmanı, ardından belirli kültürel uygulamalara göre süslemeler gerektirir.
Kaiki inşa etme ve bakım tekniği, eski çağlardan beri doğal olarak nesilden nesile aktarılmıştır. Ama yıllar geçtikçe gelenek kayboluyor. Yok edilen kaikiler yenilenmeyecek.
Geleneksel balıkçıların torunları, gözlerini çoğunlukla turizme, hatta şarap koyuluğundaki denizle hiçbir ilgisi olmayan diğer mesleklere çevirdiler.
Kaiki ile birlikte tükenmekte olan bir başka gelenek, balıkçı teknelerinin her zaman bakım veya onarımının yapıldığı küçük tersaneler olan karnagio'dur. Her zaman deniz kıyısında ve bazen de limanlarda bulunan karnagia, her zaman Yunanistan'ın balıkçılık geleneğinin silinmez bir parçası olmuştur.
Kaikia'yı kurtarma çabalarıYunanistan Geleneksel Tekne Derneği, geleneksel tekneleri yok olmaktan kurtarmak için ortak çaba sarf eden özel bir kuruluştur.
1999'da kurulan Dernek, onları yok etmek yerine, özel mülkiyet yoluyla geleneksel teknelerin kurtarılmasına ve restorasyonuna izin verecek bir program başlatmaya çalışıyor.
Dernek başkanı Nikos Kavallieros, “Mevcut ruhsatların sayısına göre yaklaşık 15.000 balıkçı teknesi kaldı. Bunlardan kaçının geleneksel olduğunu bilmiyoruz ”diyor. "Bu, hepsinin aktif olduğu anlamına gelmiyor. Balıkçıların bir kısmı emekli oldu, bazı tekneler hasar gördü ve tamir edilemiyor ya da tekne sahipleri onları tamir edemiyor. Diğerleri onları kıyıda tutuyor."
"Şimdiye kadar 13.000 geleneksel balıkçı teknesi imha edildi. Yaklaşık 10.000'i AB direktifine göre imha edildi ve 3.000 tanesi terk edildi veya hasar gördü, artık aktif değiller ”diye ekliyor.
“AB, başka bir çekilme ve yıkım turu için daha fazla para verecek. Her yıl balıkçı teknelerini kaybediyoruz. Sonunda geriye hiçbir şey kalmayacak ”diyor Kanallieros.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapBalıkçılara verilen tazminatla ilgili olarak Dernek başkanı, 150 beygir gücünde 12-14 metre (46 fit) uzunluğundaki bir teknenin 100.000-150.000 euro tazminat anlamına gelebileceğini söylüyor. Bununla birlikte, çoğu tekne 4-5 metre (16 fit) uzunluğunda ve sahipleri, teknelerinden vazgeçtiklerinde ancak yaklaşık 30.000 Euro alabiliyorlar.
Kavalieros, kaikyanın yok edilmesinin tamamen saçma olduğunu söylüyor. "Teknelerin karada kalmasını ve balık tutmak için kullanılmamasını isteyebilirlerdi. Sahipler onları bahçelerinde antika olarak, manevi değeri olan nesneler olarak tutabilirlerdi” diye protesto ediyor.
Aşırı avlanmayı durduracak önlemlerin büyük uluslararası balık çiftliği şirketleri tarafından dikte edilip edilmediği sorusuna Kanallieros, “(AB) direktifinin sadece balık çiftliklerini desteklemek olduğuna inanmak istemiyorum çünkü balıkçılığı tamamen durdurmak istemiyorlar."
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş YapÜlkenin kültürel simgelerini korumada son derece becerikli olan Yunanistan Kültür Bakanlığı'nın, ahşap teknelerin güzel ve eşsiz işçiliği de dahil olmak üzere, geleneksel kaikiyi ve balıkçılıkla bağlantılı tüm denizcilik kültürünü korumak için bir çaba sarf edebileceği düşünülebilinir.
"Kültür Bakanlığı kesinlikle hiçbir şey yapmadı" diyor Kavallieros muhabirimize hayal kırıklığı içinde. "Onlara sorduğumuzda bazı geleneksel balıkçı teknelerini kurtardıklarını söylediler - ama hangileri ve nerede belli değil. Onları korumak için çaba sarf ettiklerini söylüyorlar ama hiçbir şey yapmadılar. Sadece timsah gözyaşı döküyorlar. "
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap