Başlığa istinaden önemli bir parametre olarak düşündüğüm özel tekne veya markalı tekne konusunda nacizane değerli görüşlerinizi almak isterim.
Özel yapım tekne alınır mı diye kısaca özetlemek istiyorum ancak bu tekne meşhur bir plan dahilinde ya da yurtdışından getirilmiş orijinal üretim tekne ile kalıbı çıkarılmış şekilde düzgünce dökülmüş yapılmış aslına sadık kalınmış bir tekne.
SWOT yapmaya çalışıyorum ki ;
T
1.Kabuk kalitesi ve homojenliği
2.Ekipman kalitesi
3.Seyir kalitesi
W
1.İkinci elde değer kabı
2.Tekneye güven
O
1.Aynı maliyetle daha büyük bir tekneye sahip olmak
2.Model yılı yeni tekne sahip olmak
S
1.Uygun fiyat
Bunları göz önüne alınarak değerlendirebilir miyiz. Aynı fikirde miyiz.
Teşekkürler,
Elbette..
Satışa çıkmış bir teknenin satıcı tarafından belirtilmiş bir fiyatı yanında özellikleri olur. Marka ciddi bir kolaylıktır. En azından bir standartı ifade eder. Ayrıca ülkemiz ikinci el pazarında marka daha çok tercih edilmesinin muhtemelen birçok nedeni vardır. Ama ben sorduğumda, en çok istendiğinde kolay satılabildiği dile getirildi. Bu arada marka belli mühendislik standartlarını da içeriyor. Sözgelişi sailboatdata'dan çeşitli oranları ve değerleri öğrenebiliyorsunuz.
Buna karşılık özel tekneler için daha ciddi çalışma yapmak gerekiyor. Bilmek, anlamak veya bilen anlayan birilerinden destek almak gerekiyor.
Daha önce de yazdım, forumda bir teknenin yapılış öyküsü var. O tekne, muadili (boy, en, yelken alanı, ) "marka tekne"lerle kıyaslandığında kesin daha çok artı puan alacaktır.
"Kabuk kalitesi" ile yapım malzemesi niteliğini ifade ediyorsanız birçok özel tekne marka teknelerden muhtemelen kalın ve sağlamdır. Ama seyir hızına etki eden faktörleri, eğimi vs kastediyorsunuz bunu her özel yapım teknede deneyip görmek gerekir. Hazır bir plana bağlı yapıldıysa plana sadık kalındıysa kabuk yine muhtemelen daha kalitedir. Su altı hattında sorun olup olmadığına bakılır. Ekipman dediğiniz vinç, ırgat, yelken, ocak gibi malzeme zaten her biri marka, kolaylıkla ayırt edilebilir. Seyir kalitesini de ancak seyirle ayırt edersiniz. Burada elma ile armutu kıyaslamamak gerekir. Seyir kalitesi deplasman, boy, en ve ölçülmesi gereken oranlara göre hesaplanabilir. Zaten seyre çıktığınızda da onu hissedersiniz.
İkinci elde özel tekneyi değerlendirmek ve fiyatlandırmak daha zordur. Daha özel çaba ve bilgi gerektirir. Muhtemelen değer kaybı konusu da özel teknede piyasanın marka düşkünlüğü nedeniyle daha fazla olur ama bu genelde alırken de böyledir. Bir zarara neden olmaz bir başına diye düşünüyorum.
Tekneye, armaya, motora güven büyük ölçüde tespit edilebilir şeylerdir. Burada özel tekneler için bir standart yoktur ama marka tekneler için vardır dense de armanın yıpranmışlığını veya yıpranmamışlığını saptamak gerekir. Güvenmediğiniz armayı yenilersiniz güvenilir olur. Ama direk, yelken vd hepsini yenileyeceksek bu işe girmeden önce daha düşünmek gerekir.
Denizden yararlanma açısından konuya bakmakla ticari kaygıyla bakmak arasında elbette fark vardır. Birçok özel tekne daha özel donanım içerdiği gibi marka teknelere göre eksiklik de içerebilir. Tercihler ve vazgeçişler söz konusudur. Yine yaz aylarında kullanılacak bir tekne ile kış kullanımına daha uygun bir kuzey teknesinin hangisi iyidir diye sorulmaz. İkisi de iyidir. Siz hangisini tercih ediyorsunuz?
Model ve yılı yeni tekne belli konforları eskilere göre daha fazla içerir. Hem özel yapım olanlar hem de marka olanlar. Tekne sahibinin eli sürekli tekne üstündeyse muhtemelen çeşitli güncellemeler de yapar. 2000 model bir marka veya özel yapım teknede doğrudan deniz suyu veya tatlı su soğutmalı motor bulunabilir. İkincisi daha makbuldür. Bakmak gerekir. Ama eski tekne sürekli sahibinin ilgisindeyse yeni tekneden daha tercih edilesi olabilir. Ya da şaftlı sistem, saildrive sistem. Saildrive de iki tür forumdan öğrendiğim kadarıyla. İlk nesil saildrive sabit, ikinci nesiller hareketli.
Fiyat konusu günün koşullarına göre değişebiliyor. Marka tekne fiyatları büyük ölçüde ikinci elde belirleyici. Yani 9 veya 12 metre bir marka tekne yıl ve fiyat olarak belli ortalamalar verebiliyor. Satışa çıkmış özel yapımlar biraz daha ucuz olabiliyor. Tersi de oluyor.
Benim teknem özel yapım. 32 yaşında. Ama ben kendi boyundaki daha genç veya yaşıt "marka tekne" ilanı ile karşılaştırdığımda "o fiyata vermem" dediğim çok tekne oluyor. Ya da donanımı karşılaştırdığımda "benim teknem daha dolu" diyebiliyorum. Nadiren de olsa fazla fiyatlı muadil boy marka tekneler görüyorum ama o rakama satabiliyorlar mı bilmiyorum.
Özel tekneler daha özel inceleme istiyor. Bir değişiklik olmadıysa (motor vd) marka tekneler standart ve daha kolay.
Esas olan şu, siz tekneyi beğeniyor musunuz? Teknik olarak da aradığınız sorulara cevap buluyor musunuz? Deneme seyri tatmin edici geldi mi? O zaman özel veya marka alın. Sizin alırken karşılaşacağınız kolaylık ve zorluklar satarken de geçerlidir.
Bir parametre olarak işe yarar mı bilmiyorum ama dümeni aniden bir yöne sonuna kadar döndürdüğünüzde veya yekeyi bastığınızda, 360 dereceyi boyu kadar alanda tamamlıyor mu? Yani 10 metre tekne 10-11 metre yarıçap içinde dönebiliyor mu? Bu emin olun gövde ile, salma ile, pala ile ilgili birçok bilgiyi içerir. Dönüyorsa tornistanı düzgün bir tekne almış olursunuz en başta. İyi dümen dinleyen bir tekne almış olursunuz. Su altı hattı "mevzun" bir tekne almış olursunuz.
İkinci elde elektroniklerin varlığı, çalışırlığı, ek donanım vd fiyatlarda fark yaratır. Yine donanımın yeniliği, bakımlılığı da. Tek tek inceleyip karar vermek gerekir.