0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    B. K.

Ynt: Tekne Değerlendirmede Parametreler
« Yanıtla #60 : Kasım 05, 2020, 08:13:23 »
Malum sitede günlük yeni ilana verilen tüm tip tekneler için yarım saat mesai harcarım. Ekonomik belirsizlik, günden güne kur sebebi ile hatrı sayılır, hiç küçümsenmeyecek şekilde artan maliyetler belki bir önceki sezon sonlarına göre şuan daha çok ikinci el ilanı olması sebebi olabilir. Elbet maddi gelir seviyesi üst seviyede olanları etkilemeyecek bir durum, elbet 10mt tekne isterse 750.000 TL olsun alacak olan çıkacaktır ancak ben bu kışın her sektörde olduğu gibi denizcilik sektöründe de çetin geçeceğini düşünüyorum. Recep Üstadım hep der "parametre" diye, ben bir süreliğine acemi denizciler için en önemli parametrenin ilan fiyatı olacağı kanısındayım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    R. E.

Ynt: Tekne Değerlendirmede Parametreler
« Yanıtla #61 : Kasım 05, 2020, 09:22:36 »
Kıştan önceki tekne arzı büyük ölçüde ağustos sonu gibi başlar, ekime kadar da biterdi. Sonra tekne sayısı azalmaya başlardı. Geçtiğimiz yıllardaki izlenim buydu. Bu sene mevsim sarkması mı, başka nedenler mi bilmiyorum, bu ayda olandan biraz daha fazla tekne var satışta. Elbette bu bizim aradığımız parametrelerde 4-5 tekneyi bulmayabiliyor.

Misal ben dingi de olabilecek yelkenli kayık bakıyorum. Ayda 1-2 tane bile zor bulunuyor. Uzak yerlerde, oldukça ağır ve pahalı. Nakliyesi maliyetli ve külfetli. Yine gözlemim 40 ft üstü tekne girişi fazla ve çoğu yabancı bayraklı. Ve elbette broker şirketlerinden veya "amatör" brokerlardan..

Fiyat konusu, kurlar nedeniyle bu sene biraz fazla sorunlu. Haftada yüzde 5 değer kaybeden bir para üstünden ölçmek zor. O nedenle bir ay ilanda kalmış bir tekne ilana konduğundan 30. güne beşte bir değer kaybı yaşıyor. Tekne ilanlarının bazılarının açıklama kısmında euro fiyatı yer alıyor. Muhtemelen -oluyorsa- pazarlık da bu rakam üstünden yürüyor. Tersi olsa, TL değerlense fiyatlama herhalde böyle olmaz. Tekneler pahalı mı? Evet, yurt dışı satış sitelerindekilerle boy, yıl, marka vd parametrelerle karşılaştırıldığında en az 10 bin euro pahalı. Daha fazla da olabiliyor bu.

Burada soru şu, elinizin altında TC bayraklı tekne ile pandemi koşullarında yurt dışında bir tekne? 10 bin euro fazla. Bakmaya gitmek bile ayrı maliyet.. Hangisini seçersiniz? (39 ft üstü tekneleri bilmiyorum)

Tabii, madalyonun diğer yüzü, geliriniz TL ile almayı hayal ettiğiniz tekne euro ile. Ve tekne her gün sizden bir adım daha uzaklaşıyor.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Elbet maddi gelir seviyesi üst seviyede olanları etkilemeyecek bir durum, elbet 10mt tekne isterse 750.000 TL olsun alacak olan çıkacaktır ancak ben bu kışın her sektörde olduğu gibi denizcilik sektöründe de çetin geçeceğini düşünüyorum.

... ben bir süreliğine acemi denizciler için en önemli parametrenin ilan fiyatı olacağı kanısındayım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Gözlemim bu sonbaharda satışa çıkmış teknelerin sayısının geçen yıllara göre arttığı.. Fazlalığı da büyük ölçüde yurt dışı veya yabancı bayraklı ilanların oluşturduğu.. Yurt dışı sitelerden farklı olarak bunların da bizim piyasa fiyatlarına uyum gösterdiği  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



*

    R. E.

Ynt: Tekne Değerlendirmede Parametreler
« Yanıtla #62 : Kasım 23, 2020, 12:18:17 »

Fiyatların düşeceğini beklemiyordum. Bekleyenleri de uyarmaya çalıştım aklım yettiğince..
Ama bu şekilde endazenin kaçacağını da düşünmemiştim.
Alım satım olup olmadığını bilmiyorum ama ilana çıkan tekne fiyatları her türlü ölçünün dışında. O fiyatlamayı niye göre yaptıklarını doğrusu merak ediyorum.

378 yelkenli ilanda..
Türk bayraklı ilan diye aradığınızda 240 a düşüyor.
Sahibinden diye aradığınızda 140'a iniyor. Yani 240 kadar tekne brokerdan satılık..
Bu ilanların içinde (sahibinden olanlar genelde)  3,5 metreden 5.5 metreye kamarasız yelkenli kayıklar da var..

Şu parametre işini tekne alıcıları da satıcıları da ciddi ciddi düşünmeli..

Kaldıki, fiyatlandırma parametrelerinde gözardı edilmemesi gereken bir de teknik parametreler var..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap






 


*

    Y. T.

Ynt: Tekne Değerlendirmede Parametreler
« Yanıtla #63 : Aralık 02, 2020, 14:15:45 »
 Başlığa istinaden önemli bir parametre olarak düşündüğüm özel tekne veya markalı tekne konusunda nacizane değerli görüşlerinizi almak isterim.

 Özel yapım tekne alınır mı diye kısaca özetlemek istiyorum ancak bu tekne meşhur bir plan dahilinde ya da yurtdışından getirilmiş orijinal üretim tekne ile kalıbı çıkarılmış şekilde düzgünce dökülmüş yapılmış aslına sadık kalınmış bir tekne.

SWOT yapmaya çalışıyorum ki ;

T
1.Kabuk kalitesi ve homojenliği
2.Ekipman kalitesi
3.Seyir kalitesi

W
1.İkinci elde değer kabı
2.Tekneye güven

O
1.Aynı maliyetle daha büyük bir tekneye sahip olmak
2.Model yılı yeni tekne sahip olmak

S
1.Uygun fiyat


Bunları göz önüne alınarak değerlendirebilir miyiz. Aynı fikirde miyiz.

Teşekkürler,


*

    R. E.

Ynt: Tekne Değerlendirmede Parametreler
« Yanıtla #64 : Aralık 02, 2020, 18:45:40 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Başlığa istinaden önemli bir parametre olarak düşündüğüm özel tekne veya markalı tekne konusunda nacizane değerli görüşlerinizi almak isterim.

 Özel yapım tekne alınır mı diye kısaca özetlemek istiyorum ancak bu tekne meşhur bir plan dahilinde ya da yurtdışından getirilmiş orijinal üretim tekne ile kalıbı çıkarılmış şekilde düzgünce dökülmüş yapılmış aslına sadık kalınmış bir tekne.

SWOT yapmaya çalışıyorum ki ;

T
1.Kabuk kalitesi ve homojenliği
2.Ekipman kalitesi
3.Seyir kalitesi

W
1.İkinci elde değer kabı
2.Tekneye güven

O
1.Aynı maliyetle daha büyük bir tekneye sahip olmak
2.Model yılı yeni tekne sahip olmak

S
1.Uygun fiyat


Bunları göz önüne alınarak değerlendirebilir miyiz. Aynı fikirde miyiz.

Teşekkürler,

Elbette..
Satışa çıkmış bir teknenin satıcı tarafından belirtilmiş bir fiyatı yanında özellikleri olur. Marka ciddi bir kolaylıktır. En azından bir standartı ifade eder. Ayrıca ülkemiz ikinci el pazarında marka daha çok tercih edilmesinin muhtemelen birçok nedeni vardır. Ama ben sorduğumda, en çok istendiğinde kolay satılabildiği dile getirildi. Bu arada marka belli mühendislik standartlarını da içeriyor. Sözgelişi sailboatdata'dan çeşitli oranları ve değerleri öğrenebiliyorsunuz.

Buna karşılık özel tekneler için daha ciddi çalışma yapmak gerekiyor. Bilmek, anlamak veya bilen anlayan birilerinden destek almak gerekiyor.

Daha önce de yazdım, forumda bir teknenin yapılış öyküsü var. O tekne, muadili (boy, en, yelken alanı, ) "marka tekne"lerle kıyaslandığında kesin daha çok artı puan alacaktır.

"Kabuk kalitesi" ile yapım malzemesi niteliğini ifade ediyorsanız birçok özel tekne marka teknelerden muhtemelen kalın ve sağlamdır. Ama seyir hızına etki eden faktörleri, eğimi vs kastediyorsunuz bunu her özel yapım teknede deneyip görmek gerekir. Hazır bir plana bağlı yapıldıysa plana sadık kalındıysa kabuk yine muhtemelen daha kalitedir. Su altı hattında sorun olup olmadığına bakılır. Ekipman dediğiniz vinç, ırgat, yelken, ocak gibi malzeme zaten her biri marka, kolaylıkla ayırt edilebilir. Seyir kalitesini de ancak seyirle ayırt edersiniz. Burada elma ile armutu kıyaslamamak gerekir. Seyir kalitesi deplasman, boy, en ve ölçülmesi gereken oranlara göre hesaplanabilir. Zaten seyre çıktığınızda da onu hissedersiniz.

İkinci elde özel tekneyi değerlendirmek ve fiyatlandırmak daha zordur. Daha özel çaba ve bilgi gerektirir. Muhtemelen değer kaybı konusu da özel teknede piyasanın marka düşkünlüğü nedeniyle daha fazla olur ama bu genelde alırken de böyledir. Bir zarara neden olmaz bir başına diye düşünüyorum.

Tekneye, armaya, motora güven büyük ölçüde tespit edilebilir şeylerdir. Burada özel tekneler için bir standart yoktur ama marka tekneler için vardır dense de armanın yıpranmışlığını veya yıpranmamışlığını saptamak gerekir. Güvenmediğiniz armayı yenilersiniz güvenilir olur. Ama direk, yelken vd hepsini yenileyeceksek bu işe girmeden önce daha düşünmek gerekir.

Denizden yararlanma açısından konuya bakmakla ticari kaygıyla bakmak arasında elbette fark vardır. Birçok özel tekne daha özel donanım içerdiği gibi marka teknelere göre eksiklik de içerebilir. Tercihler ve vazgeçişler söz konusudur. Yine yaz aylarında kullanılacak bir tekne ile kış kullanımına daha uygun bir kuzey teknesinin hangisi iyidir diye sorulmaz. İkisi de iyidir. Siz hangisini tercih ediyorsunuz?

Model ve yılı yeni tekne belli konforları eskilere göre daha fazla içerir. Hem özel yapım olanlar hem de marka olanlar. Tekne sahibinin eli sürekli tekne üstündeyse muhtemelen çeşitli güncellemeler de yapar. 2000 model bir marka veya özel yapım teknede doğrudan deniz suyu veya tatlı su soğutmalı motor bulunabilir. İkincisi daha makbuldür. Bakmak gerekir. Ama eski tekne sürekli sahibinin ilgisindeyse yeni tekneden daha tercih edilesi olabilir. Ya da şaftlı sistem, saildrive sistem. Saildrive de iki tür forumdan öğrendiğim kadarıyla. İlk nesil saildrive sabit, ikinci nesiller hareketli.

Fiyat konusu günün koşullarına göre değişebiliyor. Marka tekne fiyatları büyük ölçüde ikinci elde belirleyici. Yani 9 veya 12 metre bir marka tekne yıl ve fiyat olarak belli ortalamalar verebiliyor. Satışa çıkmış özel yapımlar biraz daha ucuz olabiliyor. Tersi de oluyor. 

Benim teknem özel yapım. 32 yaşında. Ama ben kendi boyundaki daha genç veya yaşıt "marka tekne" ilanı ile karşılaştırdığımda "o fiyata vermem" dediğim çok tekne oluyor. Ya da donanımı karşılaştırdığımda "benim teknem daha dolu" diyebiliyorum. Nadiren de olsa fazla fiyatlı muadil boy marka tekneler görüyorum ama o rakama satabiliyorlar mı bilmiyorum.

Özel tekneler daha özel inceleme istiyor. Bir değişiklik olmadıysa (motor vd) marka tekneler standart ve daha kolay.

Esas olan şu, siz tekneyi beğeniyor musunuz? Teknik olarak da aradığınız sorulara cevap buluyor musunuz? Deneme seyri tatmin edici geldi mi? O zaman özel veya marka alın. Sizin alırken karşılaşacağınız kolaylık ve zorluklar satarken de geçerlidir.

Bir parametre olarak işe yarar mı bilmiyorum ama dümeni aniden bir yöne sonuna kadar döndürdüğünüzde veya yekeyi bastığınızda,  360 dereceyi boyu kadar alanda tamamlıyor mu? Yani 10 metre tekne 10-11 metre yarıçap içinde dönebiliyor mu? Bu emin olun gövde ile, salma ile, pala ile ilgili birçok bilgiyi içerir. Dönüyorsa tornistanı düzgün bir tekne almış olursunuz en başta. İyi dümen dinleyen bir tekne almış olursunuz. Su altı hattı "mevzun" bir tekne almış olursunuz.

İkinci elde elektroniklerin varlığı, çalışırlığı, ek donanım vd fiyatlarda fark yaratır. Yine donanımın yeniliği, bakımlılığı da. Tek tek inceleyip karar vermek gerekir.

 

*

    Y. T.

Ynt: Tekne Değerlendirmede Parametreler
« Yanıtla #65 : Aralık 03, 2020, 08:55:15 »
 Recep Korsanım harikasınız . Dün temize çekip defalarca okudum  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  sanırım kilit noktalar ;

1.Denizden yararlanma açısından konuya bakmakla ticari kaygıyla bakmak arasında elbette fark vardır.
2.Esas olan şu, siz tekneyi beğeniyor musunuz? Teknik olarak da aradığınız sorulara cevap buluyor musunuz? Deneme seyri tatmin edici geldi mi?


Bunun dışında aşağıdaki gibi teknik bilgilendirme için de teşekkürler ben bu yöntemi hiç bilmiyordum .Mutlaka deneyeceğim.Burada tekne hızı ne olmalı tam gazda iken mi yoksa herhangi bir hızda mı denemek lazım.

Bir parametre olarak işe yarar mı bilmiyorum ama dümeni aniden bir yöne sonuna kadar döndürdüğünüzde veya yekeyi bastığınızda,  360 dereceyi boyu kadar alanda tamamlıyor mu? Yani 10 metre tekne 10-11 metre yarıçap içinde dönebiliyor mu? Bu emin olun gövde ile, salma ile, pala ile ilgili birçok bilgiyi içerir. Dönüyorsa tornistanı düzgün bir tekne almış olursunuz en başta. İyi dümen dinleyen bir tekne almış olursunuz. Su altı hattı "mevzun" bir tekne almış olursunuz.

Çok Teşekkürler
« Son Düzenleme: Aralık 03, 2020, 08:56:17 Gönderen: Yusuf Topaloğlu »
*

    R. E.

Ynt: Tekne Değerlendirmede Parametreler
« Yanıtla #66 : Aralık 03, 2020, 10:31:34 »


Çok teşekkür ederim mültefit ifadeleriniz için. Aslında tekne alım satımında benden daha deneyimli korsanlarımız var. Onlar da yazsa ne güzel olur. Elbirliği ile öğreniriz.

Arabalarda olduğu gibi bir teknik test standartı maalesef teknelerde yok. Ya sörvey bulacaksınız ya da eş dost yardımı ile tekne bakmaya gideceksiniz. Laf aramızda tekne tutkunuz depreşikse çok da ince eleyip sık dokumuyorsunuz.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

O söylediğim dümeni bir tarafa basmak 3-3.5 mil gibi bir hızda ve sakin denizde denenmeli. Tekne dönerken yarattığı dalga ve halkalar izlenebilmeli. İzlenebilmeliki, dönüş dairesinin mesafesi görülebilsin. Elbette omurga salma bir tekneden bunu beklemezsiniz. Onun başka tür üstünlükleri bu eksiği görmezden gelmeye izin verebilir. Yine ikiz (twin) salmalar nasıl oluyor bilmiyorum. Marka tekneler genelde bu hesabı içerir şekilde yapılmışlardır. Daha çok elinizde fazla veri yoksa özel tekneler için kullanılır bir ölçü olduğunu düşünebiliriz. Ama sadece buna bakılarak da tekne alınmaz. Daha bir dizi parametre var.. Özel yapım ikinci el teknelerin en büyük handikapı tekne su altı kesimi mimarisinde sıkıntı olup olmadığını tespit edebilmek, iyi bir kopyalama veya doğru kalıp çıkarıldıysa hata olmaz. Kişi kendisi için yaptığı için de malzemeden feragat etmemiştir. Burada sorun kötü ustalık/işçilik kaynaklı olabilir. O da birkaç sene içinde ortaya çıkar zaten.

Muadil boydaki marka teknelerle karşılaştırıldığında iç yerleşiminde çeşitli farklar olabilir. Misal benimkine 400 litre civarı (200+200) su deposu konunca saklama dolabına yer kalmamış koltuk-kanepe altlarında. İstenirse değiştirilebilir elbette. Yine havuzlukta daha az dolap var. Buna karşılık motor bölmesinde çalışmak çok daha rahat. Su stoku daha uzun süre kullanıma elverişli. Daha kalite süngerden ve kumaştan yapılmış yatak ve minderler var (bunun tersi de olabilir). Söylediğim gibi standart değildirler. Bakıp görüp incelemek gerekir. Bunun içinde anlamak, bilmek.. Veya yardım almak.. Destek almak...