0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ç.

Navigasyon konusunda benim önerim kağıt harita kullanmaktır. Elektronik olanlar  navigasyon yardımcısıdır. Saatte bir mevkinizi kağıt haritada işlemek her türlü riski asgariye indirir.

Asıl önemlisi ise iki kulağınızın arasında duran gri maddeyi kullanmaktır. Binlerce yıldır, insanoğlu hemen hiç bir cihaz hatta harita olmadan, beynini kullanarak  bu güne göre  çok daha güvenilir seyir yapmıştır.  Tekne başına kaza oranları elektronik cihazların çıkması ile azalacağına artmıştır.  Navigasyonda birinci önemli olan  beyniniz, ikinci ise gözlerinizdir. Elinizde  dünyanın en gelişmiş navigasyon yöntemleri olsa bile, aklınızı kullanın.
*

    O. B.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Navigasyon konusunda benim önerim kağıt harita kullanmaktır. Elektronik olanlar  navigasyon yardımcısıdır. Saatte bir mevkinizi kağıt haritada işlemek her türlü riski asgariye indirir.

Asıl önemlisi ise iki kulağınızın arasında duran gri maddeyi kullanmaktır. Binlerce yıldır, insanoğlu hemen hiç bir cihaz hatta harita olmadan, beynini kullanarak  bu güne göre  çok daha güvenilir seyir yapmıştır.  Tekne başına kaza oranları elektronik cihazların çıkması ile azalacağına artmıştır.  Navigasyonda birinci önemli olan  beyniniz, ikinci ise gözlerinizdir. Elinizde  dünyanın en gelişmiş navigasyon yöntemleri olsa bile, aklınızı kullanın.
Saatte bir mevki bulmak ve işlemek için de cihaz kullanmayacak mıyız? Onlara nasıl güveneceğiz?
« Son Düzenleme: Haziran 24, 2013, 13:10:41 Gönderen: Orhan Barut »


*

    A. Ç.

GPS ile yer belirlemenin cihaz çalıştıkça sorunsuz yapılacağını kabul etmek gerekir. Pusula, kerteriz, kullanmayı unuttuğumuz sekstant, parekete hesabı uzun zamandır kullanılan yöntemleridir ve çok başarılıdırlar. Eğer kıyı görebiliyorsanız, kerteriz ile yerinizi neredeyse GPS kadar kesin saptayabilirsiniz.  Açık denizde ise parekete hesabı (dead reckoning) çok iyi sonuç verir. Açık denizde bir veya birkaç mil yanlış hesaplamak kara görene kadar sorun yaratmaz. 

Bu tür navigasyon bilgisine sahip olabilmek için en doğrusu bu metodları kullanmak ve diğer cihazlarla doğruluğunu kontrol etmektir.

*

    O. B.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
GPS ile yer belirlemenin cihaz çalıştıkça sorunsuz yapılacağını kabul etmek gerekir. Pusula, kerteriz, kullanmayı unuttuğumuz sekstant, parekete hesabı uzun zamandır kullanılan yöntemleridir ve çok başarılıdırlar. Eğer kıyı görebiliyorsanız, kerteriz ile yerinizi neredeyse GPS kadar kesin saptayabilirsiniz.  Açık denizde ise parekete hesabı (dead reckoning) çok iyi sonuç verir. Açık denizde bir veya birkaç mil yanlış hesaplamak kara görene kadar sorun yaratmaz. 

Bu tür navigasyon bilgisine sahip olabilmek için en doğrusu bu metodları kullanmak ve diğer cihazlarla doğruluğunu kontrol etmektir.
"Dead reckoning" için hız bilgisini nereden alacağız? Sonuçta onlar da birer ölçüm cihazı. Onların da cihaz çalıştığı sürece sorunsuz olduğunu kabul etmek gerekir. Yani her halükarda bir cihaza ihtiyaç var. Ben olsam şöyle derdim:
1.Kıyı seyri yapıyorsanız GPS ve bir kağıt harita yeterlidir.
2. Açık denizdeyseniz GPS varsa bir de sekstant kullanmayı bilirseniz iyi olur.
« Son Düzenleme: Haziran 24, 2013, 14:58:20 Gönderen: Orhan Barut »
*

    K. K.

Teknenin arkasından sallandırılan paraketalardan satılıyor mu halâ? Uzun ve kara görmeden yapılan seyirlerde bu analog paraketa,pusula ve iskandil seyri ile elektroniğe bağlı kalmadan pekala seyir yapılabilir ama doğrusunu isterseniz sadece mevkii bildiren bir en basitinden bir gps ve kağıt harita bana daha çok cazip geliyor.

*

    O. B.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknenin arkasından sallandırılan paraketalardan satılıyor mu halâ? Uzun ve kara görmeden yapılan seyirlerde bu analog paraketa,pusula ve iskandil seyri ile elektroniğe bağlı kalmadan pekala seyir yapılabilir ama doğrusunu isterseniz sadece mevkii bildiren bir en basitinden bir gps ve kağıt harita bana daha çok cazip geliyor.
Sallandırılan paraketa da bir cihazdır ve kalibrasyon sorunu nedeniyle çok da fazla hata yapma ihtimali vardır.
*

    K. K.

Sekstant da bir cihaz ona bakarsan... Üstelik güncel bir almanak olmadan da kullanılacak birşey değil... Tabii iyi bir saatte gerekli ki o da bir cihaz sonuçta...

Tabii Ahmet abinin çok eski yazılarında karada bilinen yerlerin görüldüğü seyirler için sekstantı yatay olarak kullanma fikri bana çok cazip gelmişti... Tabii geometri bilgisi ve üçgenin bir açısı şu,diğer açısı şu iken,falanca kenarın uzunluğu nedir?  falan gibi... benim okulda hep çaktığım bilgileri gerektiriyor. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Haziran 24, 2013, 17:10:19 Gönderen: Kadir Kurtbayram »


*

    H. D.

Ahmet korsanım Lütfen (dead reckoning) nasıl yapılır detaylı olarak yazarmısınız?Bu tekniği uçakta kullanıyorum ama aynı anda aracın hız bilgisi,gidilen baş açısı,zaman ölçer,harita ve başlangıç noktası bilgileri her an elimde oluyor böyle olunca belli bir zaman geçince başlangıca göre ne kadar mesafede ve yine başlangıca göre kuzey ile olan açımı biliyorum aşagıya bakıyorum diyelimki hesaba ve haritaya göre ufak bir gölün üstünde olmam gerek,göl aşağıda ise kertizim doğru diyorum göl aşağıda değilse nerede olduğumu tespit için havacılığa göre arama formatına giriyorum.
Şimdi bu bahsettiğin usul ile vede elektronik aletler olmadan bu iş nasıl yapılıyor yazarmısınız?
Saygılar
*

    A. Ç.

Parekete hesabında tekne hızı, zaman ve yön bilgileri gereklidir. Tekne hızı bir çok cihazdan doğrudan ve dolaylı elde edilebileceği gibi, örneğin motor devrine göre ne hız yaptığı bilinen bir teknede motor devrine göre  öngörülebilir. Bir yelkenli teknenin 5-7 mil civarındadır.  Teknenizin boyutuna göre değişse de  aşağı yukarı bir hız tahmini bile bir çok durumda yeterli olur. Daha önceden karadan  ayrılırken belirli aralıklarla aldığınız kerterizleri zamanı ile haritanıza işlerseniz, gerektiğinde hızınızı hesaplamada veya tahminde daha az hata yaparsınız.  Bu şekilde parekete hesabı ile yeriniz belirledikten sonra gitmeniz gereken yönü gerekirse değiştirirsiniz ve ulaşacağınız yere göre zaman hesaplarsınız. Yani parekete hesabında, saat ve pusula olmazsa olmazdır. Sistem uçaktakinden çok farklı değildir. Denizde hızlar çok daha düşük olduğundan bulunduğunuz yeri uçağa oranla çok az  hata ile bulursunuz. İlk gördüğünüz kara parçasından kerteriz alarak yerinizi doğrularsınız.
*

    H. D.

Açık denizde kerteriz koyma hatası yaparsak bunu nasıl anlayacagız?
*

    A. Ç.

Ynt: Navigasyonu nasıl yapıyorsunuz? Elektronik mi ? Kağıt harita mı?
« Yanıtla #10 : Haziran 25, 2013, 00:28:08 »
Denizde yön en önemli verilerden  biridir. Pusula ile hangi yöne gittiğinizi, ne kadar gittiğinizi, hızınızı sürekli kaydetmelisiniz. Bu koşullarda, bir kaç saat gibi zaman aralıklarında, yerinizi aşırı yanlış belirleyemezsiniz. Kerteriz alabilecek  duruma geldiğinizde yaptığınız hatayı görürsünüz. Bu hatanın nedenlerini bulursanız bir daha tekrarlamazsınız.


Küçük bir bilgi daha:

Diğer deniz vasıtaları ve uçaklar da parekete hesabına yardımcı olabilir. Öreğin Marmara'da ticari gemiler İstanbul-Çanakkale rotasın da belirli bir kanalda seyrederler. Bu kanal haritada işaretlidir. Gemilerin yerlerini  ve yönlerini kerteriz ile belirleyerek kendi mevkinizi kestirmede yardım alabilirsiniz. Yolcu uçakları da aynı şekilde genellikle sabit bir rotadan geçerler. Aynı şekilde bu rotayı da yerinizi belirlemek için kullanabilirsiniz. 
*

    H. D.

Ynt: Navigasyonu nasıl yapıyorsunuz? Elektronik mi ? Kağıt harita mı?
« Yanıtla #11 : Haziran 25, 2013, 01:31:04 »
Ahmet korsanım galiba "açık deniz" diye farklı şeyler düşünüyoruz.Bence Marmara açık deniz filan değil.Ege de açık deniz değil,bu denizlerin ortasında hangi istikamete giderseniz gidin bir süre sonra kesinlikle zaten kerteriz alacağınız bir kara parçasına varırsınız,varmazsanız da; BU DENİZLERDE bu bile bir kerterizdir.Şöyleki hiç bir kara gözükmeyen bir noktadan  birkaç saat yol alıp yol boyunca hiç kara göremiyeceğimiz bir rotada gidersek bu çok özel bir rota olurki böyle rota hattını kolayca tahmin ederiz.Piper uçakla hiç bir hesap kitap yapmadan not almadan sadece aşagıya bakarak bütün orta ve güney Egeyi, her an nerede olduğumu kestirip  rahatça dolaşıp,sonrada geri dönüyorum.Her zaman adres anlamına gelecek bir ada görüş alanımda oluyor
Ben açık deniz diye günlerce yol alınmasına rağmen hiç kara gözükmiyen denizleri düşünmüştüm
*

    O. B.

Ynt: Navigasyonu nasıl yapıyorsunuz? Elektronik mi ? Kağıt harita mı?
« Yanıtla #12 : Haziran 25, 2013, 08:09:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ben açık deniz diye günlerce yol alınmasına rağmen hiç kara gözükmiyen denizleri düşünmüştüm

Zaten öyledir. Açık denizden kastımız okyanus olmalıdır zira diğer denizlerde yol kaybedip ölüm tehlikesi yaşamazsınız.
*

    A. Ç.

Ynt: Navigasyonu nasıl yapıyorsunuz? Elektronik mi ? Kağıt harita mı?
« Yanıtla #13 : Haziran 25, 2013, 09:38:49 »
Kıyıdan 10 mil açıldığınızda açık deniz olarak tarif edilen yerdesiniz demektir. En azından tarifi böyle. Yönünüzü ve yerinizi bilmeden bu tür denizlerde de ölüm tehlikesi yaşarsınız. Marmaris'ten Kaş'a gitmek için çıkan ve navigasyon bilgisi hemen hiç olmayan bir Mavi yolculuk gezi teknesi kaptanının karayla ilişkisi kesildikten sonra kaybolup  mayday çektiği ve bulunup kurtarıldığı unutulmamalı.
*

    H. D.

Ynt: Navigasyonu nasıl yapıyorsunuz? Elektronik mi ? Kağıt harita mı?
« Yanıtla #14 : Haziran 25, 2013, 10:18:09 »
Kıyıdan 10 mil açılınca açık denize çıkılmış oluyorsa ben bu tarife itiraz filan etmem.Demekki Türkiye açık denizlerin ortasında.
Şimdi açık denizin tarifini boş verelim, ben kıyıyı görüyorsam veya görmek amacı ile gittiğimde kısa sürede kıyıyı görüyorsam,benim için iki durum vardır.
a) Bölgeyi tanıyorsam harita ,alet edevatı flan boş veririm zaten kıyıyı görünce nerede olduğumu üç aşağı beş yukarı biliyorum demektir,biraz kıyıya paralel gidincede kesinlikle nerede olduğumu çıkarırım.
b) Bölgeyi tanımıyorsam herhangi bir fiziki harita ile kısa sürede yine nerede olduğumu birkaç hay allah burası degildi galiba homurtusu ile tespit ederim.
 Mavi tur teknesinin durumu ile ilgili olarak yorum yapamam ama bu özel bir durumdur.İnsanlık halidir her şey olabilir.Vakti zamnında Bodrumda Imsık hava alanı ve Imsık Hava yolları var iken Koskocaman (bana göre) ticari lisanslı yolcu uçagını  içinde yine Ticari bröveli ve cok bin sene saatli uçuşu olan pilotlar İstanbula götürürlerken önlerindeki yön bulma aletlerinin göstergelerine baka baka Türkiyeyi kuzeyden terk edip rus hava sahasına girmişler taaa Azak denizi üstünde MİG ler önlerini kesince akılları başlarına gelmiş.(hiç mi hesaplanan uçuş süresini geçtiklerinide anlamamışlar)
Böyle şeyler olabilir ama bunlar istisnadır kırk yılın başı öyle bir şey oldu diye hepimizede hep olacak değil ya.
Ben şahsen teknede konumumu belirlemek için hem elektronik aletleri hemde eski usul yöntemleri  duruma göre öncelikli olarak kullanmayı tercih ederim.Gündüz ve görüş iyi ise açıkta seyirde isem arada sırada pusulaya bakarım,eh işte birde yön aletine bakarım bir şey tersime gitti ise o zaman önce GPS den tam olarak enlem boylamımı alır kagıt haritada yerimi tespit ederim sonra bu tespiti dogru kabul ederek kagıt haritaya göre beni doğruluyacak bir noktaya rota degiştiririm.Hesaplanan sürede o noktayı görürsem eh nerede olduğum belli olmuş demektir yani kagıt harita ,yön aleti ve ben üçümüzde uyumluyuz ve doğruyuz derim.
Hesaplana sürede tahmin ettiğim noktaya gelemezsem yine GPS ye bakarım haritaya işaretlerim ve benmi hatalı tekne kullandım,GPS mi hatalı,yoksa kagıt haritada o mevkilerde bir hatalı basım mı var anlamaya çalışırım.Vaktim varsa bu yeni noktada GPS nin dediği yerde olduğumu kabul edip yeniden bir tanımlama (kerteriz) noktasına rota çizerim de
Bu burada yaz yaz bitmezki.
Saygılar