0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. K.

Muadil Tekne Alınır mı?
« : Mayıs 15, 2019, 13:18:14 »
Başlık olarak ne yazayım bilemedim ama bütün meseleyi tek cümlede özetlemek kolay değil...

Olay şu;

Her tekne 1mt küçüktür kuralı gereği alalı 7-8 ay olmuş kayığımız da bize küçük geldi; bir sonraki upgrate bu kadar çabuk olmasın diye de boyu doğrudan ikiye katlayalım dedik ve 13-14 mt ilanlara dadandık... Hedefimiz motorsailor veya trawler; bütçemiz de bizi +20 yaşındaki kayıklara yöneltiyor mecburen...

Hem yerel hem küresel sitelere bakarken gözüme bir tekne takıldı; Grand Banks 42... Adı üzerinde  Grand Banks firmasının 35-40 yıl falan ürettiği bir tekneymiş bu... 1970 modeli de var 1996 modeli de var piyasada... İç ve dış hacimler açısından tam bizim aradığımız tekne... dışındaki her alan (kıç platformdan havuzluğa, cabin üzeinden flybrdige'e hatta başüstüne) ayrı ayrı 4-5 kişi zaman geçirmeye müsait...  Zaten nedensiz hiç tecrübe etmediğim bir aft-cabin aşkım var; yarım yamalak da olsa o ihtiyacı da büyük tek dbl veya 2küçük twin şeklinde karşılıyor..

Sonradan fark ettik ki bir de TR'de imal edilmiş replika Grand Banks'ler var... Birkaç tanesini Bilgin Yachts yapmış, şu an çok milyon yuroya megayatlar yapan bir tersane bildiğiniz üzere.. Ayrıca Kurucaşile yapımı replikaları da var... Problem şu ki bu kayığın orijinali GRP.. İlanları tek tek kontrol ettim, USA piyasasındaki en eski GB-42'ler bile fiber.. Buna karşılık TR üretimi replikalar ahşap... Ahşaba karşı değilim, zaten zibilyon metreküp iç hacmi olduğundan bu kayık özelinde bakım vs derdi de olmaz gibi duruyor...

Aklımdaki soru şu; yahu arkadaş, fiber bir kayığın kalıba el yatırmasıyla dökülen planlarını aldınız da bunu nasıl ahşap olarak imal ettiniz? yani omurgası kemeresi kuşağı çapraz ve düz kaplaması; bir sürü ıvır zıvırı var ahşap teknenin ve bunlar o planlarda yok...

Yine  görece hafif olduğunu düşündüğüm orijinal teknelerde (hafif de 12 ton bu arada)  yaşına göre değişen markalarda 2x220 2x270 makineler varken, yerli replikalarda 2x135 - 2x165 makineler var... Bu da profesyonel ilanlarda belirtilen 17-18kt max 11-12kt cruise hızlarının yerli ve milli GB'ler için geçerli olmayacağını düşündürüyor...  Başka bazı farklar da var, mesela replikaların kıç platformları daha büyük, orijinalde başta çift çapa ve ona göre ırgat varken replikalar tek çapa vs.vs.

Acaba orijinal GB ile replikası arasında seçim yapmak zorunda kaldığımızda (fiyatların yarı yarıya olduğunu ve orijinallerde bayrak derdi de olacağını düşünerek) bu tip esasen ahşap düşünülerek çizilmemiş bir kayığı almanın ekstra derdi ne olabilir, şu an aklımıza gelmeyen?

Bir de yarı konu içi yarı konu dışı sorum olacak; çift makinelerin kumanda kolları tek merkezden çıkan çift kol olur benim bildiğim.. Orijinal GB-42'lerin hepsinde o çift kollu kumandalardan iki tane var... Yani flybridge kontrolünden bahsetmiyorum, aşağıdaki konsolda biri 2 adet kırmızı saplı biri 2 adet siyah saplı olan ikişer tane gaz kolu var. Bu nedir? kırmızı olan ne iş yapar? Şöyle birşey:

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #1 : Mayıs 15, 2019, 13:29:54 »
Taklit her zaman taklittir. Orijinali gibi olamaz. Ahşap tekne inşasında Türkiye çok iyi idi hala da iyi. Ahşap teknelerin inşasında ise
Türkiye'de nadiren plan kullanılır. Keser sapı esası ile inşa edilirler. seçim gerçekten zor.

Resim yok ama ikişerden dört kol olduğuna göre kırmızısı vites kolu, siyah olan ise gaz koludur. Vites değiştirmeden önce gazı  rölantiye kadar azaltır sonra vites değiştirirsiniz. Tek motorda çift kollu bir kumanda kullandım, çok da memnundum.


*

    C. A.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #2 : Mayıs 15, 2019, 13:32:27 »
Diger sorulariniz hakkinda bir bilgim yok ama kollar konusunda bildigim kadariyla cevap verebilirim.
Kollardan bir takimi ileri yada geriyi belirlemek icin kullaniliyor,diger takim ise hiz ayarlamasi icin kullaniliyor diye biliyorum. Yanasma ve ayrilma manevralari yapilirken hiz icin kullanilan kismi ortaya getirip diger kollar ile yanasma manevralarini yapabiliyorsunuz. Youtube de bu konu ile ilgili bir cok video bulabilirsiniz.

Ahmet Bey benden daha  once ve daha teknik bir anlatimla zaten izah etmis.


*

    A. D.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #3 : Mayıs 15, 2019, 13:32:31 »
Ahşap teknenin bakım maliyeti fibere göre daha yüksektir. Yakıt tüketimi ağırlıktan dolayı yine çok daha fazladır. Alırken bence bunlara dikkat etmekte fayda var.


*

    S. K.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #4 : Mayıs 15, 2019, 15:04:04 »
Ahmet hocam bunlar tamamen fuarda gözle keserek veya resmine bakarak yapılmış gibi durmuyorlar; içerisi dahil çok küçük detaylara kadar birebir aynı...  Bazı kozmetik farklar var sadece... Mesela TR versiyonda borda üzerinde görünen iki lumboz orijinal versiyonda yok... Hatta belki onlar lumboz da değil; çünkü iki versiyonda da orası kabin değil makine dairesi... Orijinal versiyonda direkle vinç bumbası arasındaki alanda aynı zamanda minnak bir yelken için donanım var (minnak dediğime bakmayın, bir vatandaş o yelken ve bilmemne akıntısı sayesinde tek depoyla Kanada'daki bir yerden Florida'ya indiğini söylüyor)... 

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yani bir plan var illa- ki bunun bir de fikri mülkiyet tarafı var; sağdaki kayık üretildiği yıl soldaki de USA'de hâla üretiliyordu... İstese gelip el koyma vs şeklinde canına okurdu replikacı üreticinin (bilmiyorum belki de okumuştur)...

4 kol meselesi de ilginçmiş... muhtemelen eskiden tek mil üzerinden hem gaz hem şanzuman kontrol edilemiyordu... Ben de komik anlamlar yüklemiştim (yok joystick olmayan dönemin bow/stern thruster kumandasıdır; yok efendim sağ-sol flap var da eski model hidrolik kumandasıdır falan fişman  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  )...

Neticede ağırlık akselerasyon ve topspeed için kötü ama hızı koruma için faydalı bir unsur; bu durumda tüketime etkisinin fazla olmayacağını düşünüyorum... "Trawler fazla yakar"  önermesi bildiğim her şeye ters zaten... Geriye olası yan etki olarak ahşabın bakımı kalıyor - ki o da biraz geçmişte nasıl bakıldığı ile ilgili... 10 ve 20 yıl önce harcanması gereken 3'er liralar adam gibi harcandıysa; bundan sonra da hep 3 liralık bilemedin 5 liralık masrafla yürür bu alet...


Özellikle gözüme kestirdiğim biraz uzakta ama diğer ikisine gidip bakayım; en azından ne yürüdüğü ve ne yaktığını aşağı-yukarı görürüm... Bu boyutta ve fiyat klasmanında bir kayığa survey yaptırmya değer mi acaba... kaça malolur ki?
« Son Düzenleme: Mayıs 15, 2019, 15:06:11 Gönderen: Sedat Kasrat »

*

    M. E.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #5 : Mayıs 15, 2019, 16:18:39 »
Orjinal olanı tercih ederdim.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    S. Ç.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #6 : Mayıs 15, 2019, 16:55:55 »
Tekne,Bilgin Yachts dan çıktıysa iyidir..


Bilgin in tersanesinde yapılan M isimli,Mısırlı bir tipe ait olan bu yat a binme şansını yakalamıştım..


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Mayıs 15, 2019, 17:07:54 Gönderen: Serdar Çırak »
*

    E. Ç.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #7 : Mayıs 15, 2019, 20:55:24 »
Bildiğim ve daha önce okuduğum kadarıyla birkaç şey yazayım bu Trawler konusunda,

Grand Banks serisi tekneler, Robert J. Newton ve oğullarının Singapurda ki,  American Marine LTD adlı tersanesinde 1964 den itibaren üretilmekteymiş.BU tersane 1960lı yıllarda en başarılı Bluewater MotorSailer ları inşa eden tersane imiş.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
American Marine LTD Shipyard

Robert Newton, Kenneth L. Smith'in 1962 yılında çizdiği Spray'ı baz alarak inşaa etmeye başladığı Classic/Europa ve diğer serilerini. 1973-74 senesine kadar ahşaptan daha sonra ise fiberden inşaa etmiş.O yıllarda oldukça ilgi çeken bu bu modelleri birçok tersane farklı adlarla imal etmiş.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kennet L. Smith - Spray 36 - 1964

İlerleyen yıllarda Ted Brewer ve birkaç tasarımcı ile daha çalışmış American Marine. Bu tasarımcılar ise ufak değişikliklerle bu projeleri diğer tersanelerde satmışlar.Mesela Grand Banks 33 Ted Brewer tasarımıdır ve bu teknenin planlarını 550 USD ye şu anda satın alabilirsiniz.

Örnek Planlar;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Grand Banks 33 - 550 USD

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Grand Bansk Seakeeper 40 - 950 USD

Kısacası 1962 yılında çizilen Spray dan sonra bir çok farklı boyda Grand Banks üretilmiş ve bu teknelerin planları ise elden ele gezmiş.Bilgin ve Kurucaşilede ki tersane hangi planı kullandı bilmek zor.
« Son Düzenleme: Mayıs 15, 2019, 21:10:13 Gönderen: Erdem Çakır »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #8 : Mayıs 15, 2019, 20:57:05 »
Gerçek bir Grand Banksi yaşıtı replikasının iki katı fiyatına vermezler, bulamazsın. Eğer veriyorlarsa iyi düşünmek ve inceletmek gerekir almadan önce. Ben bir tane full ellden geçmiş replikaya binmiştim, hem de iyi bir tersane yapımıydı ama cezbedici bir tarafı yoktu ve çok yavaştı. Tabiki fiyat belirler kaliteyi.
« Son Düzenleme: Mayıs 15, 2019, 20:58:37 Gönderen: Ömer Öge »
*

    S. K.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #9 : Mayıs 16, 2019, 13:23:08 »
Erdem korsan verdiğiniz bilgi acayip belirleyici oldu Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Ben orijinal hali ilk günden beri GRP üretiilen bir teknenin göz kararı ahşaba çevrilmesinin yaratabileceği çözülemez yapısal problemlerden korkuyordum her şeyden çok... Dayanağım da ilanlarda gördüğüm en eski model kayığın bile fiber olmasıydı... Demek ki bu aletlerin daha tasarımdan ahşap planları var... Eh, bugün bildiğimiz gurur duyulası Bilgin Yachts'ın o tarihte de işini ciddi yapan bir firma olduğunu farz etmek yanlış bir önyargı olmayacağına göre; 5 metrelik bir dalgayı aşıp suya vurduğunda ikiye bölünmeyeceğine güvenebiliriz demektir...


Ömer korsan replika - orijinal fiyat farkı globalde 1/2 yerelde 1/4... Çok ciddi fark var yani... Ama tabi şunu da göz önüne almak lazım; yerel pazarda tek bir orijinal GB var, o da ciddi bir çalışmayla restore edilmiş, deyim yerindeyse yepyeni bir kayık... Ortalama bir renevasyonu bizim de yapacağımızı var sayarsak kullanıcıya son maliyet oranını TR bayraklıda 2/5 gibi düşünmek lazım...


Asla kapanmayacak fark da birinin tüketimi göze alıp gaz açtığında fiber gövde ve 2x220'siyle basıp gidecek; diğerinin ne yapsa yine de max 13-15kt ile debelenecek olması...
*

    M. T.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #10 : Mayıs 17, 2019, 03:58:07 »
Sedat korsan selamlar,

Youtube da kanali olan ve Trawlerlar konusunda tecrubeli bir denizci var Florida’da. Butch Ringelspaugh.

Kendisi teknelerde buyumus ve trawler alirken Grand Banks , Defever ve Kadey Krogen arasinda kalmis, sonunda Defever 44 almis. 1-2 Senedir de icinde yasiyor, isterseniz instagram ya da youtube uzerinden danisabilirsiniz.

Youtube kanali:



Bu video’da biraz hayat hikayesini anlatiyor.. 15:45 den itibaren secimini nasil yaptigindan ve Defever da nasil karar kildigindan bahsediyor.

Dikkat cekici bir konu da, semi-displacement hull yerine full displacement tercih etmesi.

Instagram hesabi: aqua_cultured

*

    S. K.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #11 : Mayıs 17, 2019, 17:58:11 »
Meriç korsan, güzel bir kanalmış, teşekkür ederim...


Sanırım o an için satılık olan Defever cezbetmiş arkadaşı; tercihten çok pazarın sunduğu fırsata atlamış gibi... Pek birşey söylemiyor tercih nedeni hakkında; hatta hiçbir şey söylemiyor... Defever'ın aft-cabin GB42'ye göre çok daha geniş ama bunda bütün eni kullanmasının da katkısı var. GB42'nin aft cabin daha çok center-console yelkenlilerinkine benziyor; GB'nin de aynı şekil bütün eni kullanan bir versiyonu var gerçi ama onun adı 44 diye hatırlıyorum... Hatta şimdi biraz gezindim de, çok enteresan; benim hedefimdeki GB42'nin aynısı Defever'da var; bu arkadaşın kullandığı Defever 44'ün aynısı da Grand Banks'te... Şey gibi; Fiat Fiorino - Citroen Nemo - Peugeot Bipper nasıl sadece önüne konan arma ile ayrılıyorsa bunlar da öyle..


Kadey Krogen'in de 42'sine baktım... O biraz Beneteau ST'lerin atası gibi, üstü sabit korunaklı bir aft-deck, buna mukabil devasa bir flybridge (bot konmadıkça)... Ama iç mekanlar görece dar ve aft-cabin yok... karnındaki yaşam alanı sadece ön yarısında ve yatak düzeni 2+1+1... Böyle olunca inanılmaz ferah bir makine dairesi var (ne gerek varsa artık buna); biraz Nordhavn havası var yani... Gerçi pahalının da illa bir hikmeti vardır, bu kadar dezavantaja rağmen ortalama fiyatı aynı boyda bakınca 2xGB şeklinde hep..   

Milletin o kadar derin ikinci el pazarı olmasını kıskandım bu arada birkaç gündür yaptığım sondajlar sırasında... En uniqe denen kayıktan bile sadece doğu sahilinde hatta sadece Florida marinalarında 5-6 tane buluyorsunuz rahat rahat...
« Son Düzenleme: Mayıs 17, 2019, 18:01:36 Gönderen: Sedat Kasrat »
*

    T. İ.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #12 : Mayıs 19, 2019, 21:17:32 »
Teknenin eni boyu hakkında benzer ölçüler kullanılmış olabilir ama mesela tuvalet kalisten valfinde bir hata olmadığından eminmisiniz çünkü eğer hatalıysa veya yanlış yapılmışsa geriye dönüşsüz sonuçlarla karşılaşabilirsiniz.
Marka bir tekne alırken o markanın yıllat süren tecrübelerini de satın alırsınız ama replika veya ahmet ustanın teknesini alırsanız teknenizin ömrü ahmet ustanın tecrübesiyle sınırlı olur.
*

    M. T.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #13 : Mayıs 20, 2019, 05:08:05 »
Sedat korsan, cok detay vermiyor haklisiniz. Demek istedigim Butch cocuklugundan beri trawlerlarda... isterseniz bir mesaj atip fikir alabilirsiniz.

Bir sonraki videosunda da tekneyi gezdiriyor.
*

    H. E.

Ynt: Muadil Tekne Alınır mı?
« Yanıtla #14 : Mayıs 21, 2019, 12:39:09 »
Sedat korsan, Kollarla ilgili şunu söyleyeyim. Resimdeki kayık çift makineli. Genelde iskele tarafındaki kol vites, sancak tarafına gaz kolunu konumlandırırlar. En azından benim bugüne kadar karşılaştıklarım öyleydi. Manevraları sadece şanzıman kolları ile (ileri, boş, geri) yapabiliyorsunuz. Kullanımı gayet basit. Üstelik sizin bahsettiğiniz tek kol olanlar elektronik kol. Hem arızası daha çok. hem de şanzıman ve gaz geçişi esnasında gecikme yaşanabiliyor.
Kayık ve marka konusuna gelince. Replikaların çoğu orjinallerini aratır diye düşünüyorum. Tabi ki bütçe meselesi önemli. Ama ben trawler araştırdığım yıllardan kalan bilgimle Grand Banks malzeme kalitesiyle tartışmasız açık ara önde. Benim şahsi düşüncem GB inşa malzemesi ve donanım montajı ile yaşı olmayacak ender kayıklardan. Çin bir ara GB lerden esinlendiği trawlerlar yaptı. Hatta bizde bile iyi tersaneler trawler üretti. custom veya seri üretim deneyenler var. Sonuçlardan endişeliyim.
Seçiminizde kolaylıklar diliyorum.