Gezgin Korsan
Korsan Kıraathanesi => Güverte Sohbetleri => Konuyu başlatan: gokhan akgun - Aralık 20, 2011, 15:32:45
-
LOBSTER
Geçen yüzyılda Kuzey denizi ıstakoz avında kullanılan Lobster tekneler, 1930 -1940 ‘lı yıllarda Florida sahillerinde yayılmaya başlayan Büyük balık avcılığı (bunlar kılıç balığı tuna balıklarını kapsayan avlanma) kısa zamanda tüm dünyada balıkçılar arasında hızla yayılır.Bir süre sonra spor dalına dönüşmeye başlamasıyla kullanılan tekneler manevra kabiliyetleri oldukça kısıtlı idi hızları da yetersiz olan bu tekneler tekne imalatçılarını yeni arayışlara iter.1946 yıllarında Rybovich Ailesi dizaynını ve üretimini yaptığı Miss Chevy II günümüz Amerikan balıkçı teknelerinin doğuşu olur.Bu teknelerin yıllar geçtikçe geliştirilmesi ile bu gün günümüzde kullanılan o yüksek kuleli flaybridge’li performanslı tekneler, tüm spor balıkçı teknelerinde kullanılan karakteristik elemanları olmuşlardır.
(https://lh4.googleusercontent.com/-FfCuRhrivKw/TvCF29MxhNE/AAAAAAAAADE/PNiWAhfWQz0/s144-c/PaylasM.jpg),(https://lh3.googleusercontent.com/-_EQegcKnv_4/TvCGs97P2fI/AAAAAAAAACk/FkH0TcE-NhU/s487/k%2525C4%2525B1l%2525C4%2525B1c05.jpg)
Lobster teknelerde bu arayışlarda dizayn edilmiş teknelerdir. Bu tip teknelerin gövde yapısının minimum ağırlıkta olması.Dizaynında maksimum dayanım sağlayan ahşap birleşim tekniği geliştirilmiştir.Ayrıca açık denizde iyi bir denge,manevra kabiliyeti ve hız sağlayan gövde tasarımları meydana getirdiler .Geniş havuzluk ö dönemlerde ıstakoz avcılığı için organize edilmiştir.Bu tekneler avcılık amacı ile dizayn edilmişlerdir.
(https://lh6.googleusercontent.com/-htH-DLQ0beE/TvCGmKt1oqI/AAAAAAAAACg/AqwSu2YidVU/s328/k%2525C4%2525B1l%2525C4%2525B1c03.jpg)
Lobster teknelerin bu özellikleri Down East Lobster botun dizaynı ile başka bir yat tipi ortaya çıkmıştır.
(https://lh6.googleusercontent.com/-MM8J6uLq4vs/TvCG2A4R6vI/AAAAAAAAACo/WX979spvgk8/s720/IMG_1510.JPG)
Bir Down East tarzı tekne
Yazın piknik amaçlı kullanılan tekneler 70 yıldır sahillerde bir gelenek haline gelmiştir. Klasik Bunker ve Ellis ürünü olan bu tekneler 12.8 m. boyunda vernikli Honduras maun ağacından yapılmıştır. Dümen dairesi gövde yapısındaki lobster tekneye benzer kıvrımları ve güverte evi ile 1956’da üretilmiştir.
(https://lh4.googleusercontent.com/--PmpeTR7wms/TvCHCcCCtVI/AAAAAAAAACs/C6aN-kHAa9U/s515/Jericho%252520Lobster.jpg)
Jericho Lobster tekne
İşte günümüz motoryat amaçlı lobster teknelerinin atası
Dünya klasik tekne piyasasının %25 ini oluşturan lobster tekneler Amerika da bu teknelere duyulan ihtiyaç Türkiye dahil bir çok ülkenin Tekne üretimlerini etkilemiştir.Türkiye de ise Sadece İstanbul da kayıtlı lobster sayısı 2006 yılında 17 adet iken bu gün bu sayı bu teknelerin denizcilik vasıflarının oldukça yüksek olduğunun bilinmesi ve dizaynı, estetiğinin beğenilmesi duyulan talep gün geçtikçe artması ile Türkiye tekne imalatçıları arasında klasik lobster imalatı hızla artmaktadır.İstanbul’a çok ta yakıştığını düşündüğüm bu teknelerin sayılarının artmaları oldukça olumlu bulmaktayım.
(https://lh4.googleusercontent.com/-81ektA_gkB4/TvCHDaGuFsI/AAAAAAAAACw/a6nvR-TbZBs/s229/13598_3464_16032010_9.jpg)
Yapmış olduğum araştırmalarda çoğu yapılan teknelerin aslına uygun yapılmadığı bunların çoğununda balıkçı tekne tipi tabir edilen teknelerden bozma olduğunu gördüm.Bunun haricindeki lobster dizaynının oldukça azı doğru formları yakalamakta.Bu tekneleri hakkıyla yapabilen bilindik firmalardan bazıları Viçem,Egemar başı çekenleri diye birlim.Ancak tuzla da bu konuda söz sahibi bir çok tekne atölyesi bulunmaktadır.Bunlar haricinde çoğu atölye ellerinde bulunan kalıplar balıkçı tip tekne kalıpları oldukları için gövde formları hepsi aynı.Bu gün İstanbul da bulunan teknelerin %80 ini incelediğinizde hepsi aynı kalıptan çıkmış gibi gövde formları bunmaktadır.Bu tekneleri birbirinden ayıran üst binalarıdır.Bunlarda üst binasına göre(!) lobster denilebilmektedir.
(https://lh6.googleusercontent.com/-RX69KA1b1TI/TvCHE2XiqAI/AAAAAAAAAC0/YUL5OOZF8Wo/s259/images.jpg)
Aslında çokta güzel forma sahip olan bu tekne bir lobster değildir.Gövde formu uygun değildir.
(https://lh6.googleusercontent.com/-j_-IrtyK6UI/TvCHGoY76WI/AAAAAAAAAC4/_CEJpGf4VNE/s530/Egemar%25252048%252527-8.jpg)
Yukarıda sunulmuş olan tekne gövde formu ile tam bir lobster
(https://lh3.googleusercontent.com/-13bjHE1P9ic/TvCHH7VPrjI/AAAAAAAAAC8/ccLZ9KwUMec/s530/Egemar%25252035%252527-1.jpg)
Bu teknelerin gövde formuna etki eden en önemli parametrelerden biri gövde hızlarıdır.Tekne dizayn esnasında en boy oranı.Bu tekneler günümüzde motoryat tipi klasik tekne sınıfına girdiği için kullanım rahatlı ön planda olduğu için genişlik önemli etki etmektedir.Bu açıdan en boy oranı 3- 3.5 boy uzadıkça 4.5 lar olabilmektedir.Bu oranlar tekne hızına etki edeceği için geçilmemesi korunması önerilmektedir.
Tekne tasarımında en önemli ikinci parametre tekne formuna ve performansına etki eden parametre tekne su hattı çizgisinin çeneyi kestiği nokta mastori’sinde olmalı geride olmaz çokta ilerisinde de olamaz .Bu forma etki eden önemli parametredir.Tekne dip yapısı baş bodoslamadan mastoriye kadar yüksek bir eğim mastoriden kıça aynı oranda azalarak eğim devam etmektedir.
Tekne hareket halindeyken bas tarafını kaldırıp kıçını batırması sebebiylede kıç aynanın dibi teknenin en dip noktasından yukarı olmalıdır.Bu sayede tekne giderken omurga su hattına paralel bir seviyede seyir yapacaktır. Kayma durumunda da bu form minimum direnç oluşturacaktır.Çene yapısının formu direnç oluşturmayacak ve tekne kayıcılık özelliğini sağlaması için mastori civarında su altında girmekte ve kıça kadar su altında kalmaya devam etmektedir
Lobster teknelerin dezavantajlarının başında kıç aynaya doğru havuzluk diye tabir ettiğimiz kısmın bordasının içeri doğru daralma havuzluk hacmini daraltmakta.Bu olumsuzluğun önüne geçebilmek için kıç ayna içe yatık yada dışa yatık olarak tasarlana bilmektedir.Bazı dizaynlarda ,daralan tekne bordası yerine aynı orantıda devam eden çene ile birlikte gelen borda dizaynlarda kullanılmaktadır.
(https://lh3.googleusercontent.com/-8-ycJcg14Wg/TvCHIias0bI/AAAAAAAAADA/j0_ouCqk0JU/s670/S_amp_S%2525202713%252520Aft%252520Deck-0070.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-WQzQPPOQ6Vo/TvCHJXdBMnI/AAAAAAAAADE/UTBIQDDT6m4/s600/05_HardtopExpress_50_Transom2.jpg)
Lobster teknelerin bir diğer dezavantajı da .Gezi amaçlı oldukları için havuzluk kısmının açık olması.Bu bazı teknelerde tente ile kapatılsa da yetmemekte ve tekne üstüne flybridge denen yapıyı konumlandırmaktadırlar.Ancak bunu pek estetik bulmamaktayım.Bu teknelerin formları bana trawler tekneleri anımsatmaktadır çok benzese de ikisi ayrı yapı ve formda teknelerdir.Ancak trawler tekneler de oldukça denzci son derece konforlu hatta açık deniz tekneleridirler.
-
ama gene de yelkenlidir favorim pek fazla bilgim olmasa da
-
Bana kalırsa egemar bu konunun uzmanıdır. En yakışıklısını ve fonksiyonelini onlar üretiyor...