0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ş.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #15 : Mayıs 18, 2019, 15:35:40 »
Bu egzersizleri insan ile yapmayın zaten  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Rodalanmış bir palamar halatını sıkıca bir usturmaçaya bağlayın, onu atın denize. Hem fazla sürüklenmez böylece.

Ha kurtulmak istediğiniz biri varsa o başka Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap))


*

    S. Ş.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #16 : Mayıs 18, 2019, 15:45:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Denizden adam kurtarma manevrasını mutlaka ve sık sık tekrar etmelisiniz. Eliniz alışık olmalı.

Şöyle bir örnek vereyim: Kendi eğitimlerinde her sabah, herkese Mayday çağrısı yaptırıyorum. Sadece simülasyon. Onu yaparken bile heyecan yapıyorlar. Ciddi saçmalıyorlar. Yani gerçekten acil bir durumda eliniz ayağınız birbirine karışır.

Mümkünse, üşenmeden her denize çıktığınızda bir kere olsun uygulama yapın. Artık otomatik şekilde yaptığınızı görün. Yelken seyrinde düşürdüyseniz, illa yelkenle alacağım diye sakın kasmayın. Hemen motor çalıştırın. Denize düşen kişiyi rüzgaraltı çarmık tellerinin arasında tutarak yaklaşın. Dört tekne boyu kala gaz kolunu boşa alın. Erken yavaşlamak, denize düşen kişinin yanından geçip gitmekten iyidir. Aslolan denizdeki kişinin yanına gelip 'durmaktır'.

Erken durursanız, ileri hafifçe gaz verip bırakarak yavaşça yaklaşabilirsiniz. En az 9-12 metre uzunluğunda bir halatla, teknenin kemeresinde biri kement atar gibi o halatı denize fırlatsın. Denizdeki kişi o halatı yakalamaya çalışmasın. Direkt oluşan geniş dairenin içinde kalsın. Siz daraltınca tutunsun.

Yelken seyrinde iken düşerse, anında tramola atıp faça yelkene geçmek, hem uzaklaşmayıp denizdeki kişiye güven verir hem de bir nefes alıp, ne yapacağınızı hatırlama imkanı verir.


Guzel bılgıler


*

    S. Ç.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #17 : Mayıs 18, 2019, 16:42:51 »
En önemlisi,teknedeki birinin, düşen kişiyi,gözünü ayırmadan,devamlı, kolunu uzatarak, işaret parmağıyla göstermesinin gerektiğidir..


*

    A. Ş.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #18 : Mayıs 18, 2019, 18:25:47 »
Serdar kaptan doğru söylüyor. Ama tabi burada başından sonuna tüm prosedür üzerine konuşmuyorduk. Tek tek tüm görevleri yazmadık haliyle. Denize birinin düştüğünü ilk gören kişi yüksek sesle bağırarak herkesi uyarır. Aynı kişi, denize düşen kişiyi gözünü ayırmadan izleyip, işaret etme işini de hemen üstlenir.

Semih korsana da teşekkür ederim bu arada.

Denizden adam kurtarma manevraları zamanla güncelleniyor ve gelişiyor. Ama gelişirken aslında basitleşiyor. Ne kadar basitleşir, sadeleşirse acil durumda hatırlanma ve uygulanma yüzdesi artıyor.

Şu anda en etkili ve güncel iki yöntemden biri yukarıda kabaca anlattığım yöntem. Bir diğeri de 'rüzgarüstüne yatma' yöntemi'...

Anayelkeni ortada sıkı bir şekilde sabitleyip, rüzgarüstüne geçiyor ve duruyorsunuz. Tekneniz yanlamasına denizdeki kişiye doğru kayıyor. Motorla gerektikçe ileri-geri yaparak kişiyi devamlı kemerenizde tutuyorsunuz. 3 metre kala motoru kapatıyosunuz. Geri kalan; yine rodalı uzun bir halatı (iki ucu bileğinize dolanmış halde) ikiye bölüp denize genişçe fırlatarak, kişiyi o çemberin içinde bırakmak.

İri dalgalar yoksa halatla çekerek kıça getirip alırsınız. İri dalgalar varsa, kıçtan almak risklidir. O zaman mesela balon mandarı ile vasattan yukarı viçleyerek çekebilirsiniz.


*

    A. Ç.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #19 : Mayıs 18, 2019, 18:38:32 »
Ana yelkeni ortada sabitleyip durma işini anlamadım. Ana yelken açık olduğu sürece tekne başını rüzgara verir, özellikle yeteri kadar rüzgar varsa motor gücüne ve dümene rağmen yan yan değil, (mutlaka biraz yan gidecektir) ileri doğru hareket eder. Bu hareket de yeterli rüzgarda motorla bile engellenemez.

*

    A. Ç.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #20 : Mayıs 18, 2019, 18:41:17 »
Faça yelken yapmak da denizdeki adamla aynı miktarda sürüklenmenizi sağlamaz, faça yelkenin çalışabilmesi için dümen palasının üstünden su geçmesi gerekir bu da teknenin yol yapması demektir.
*

    M. T.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #21 : Mayıs 20, 2019, 05:05:13 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Denizden adam kurtarma manevrasını mutlaka ve sık sık tekrar etmelisiniz. Eliniz alışık olmalı.

Şöyle bir örnek vereyim: Kendi eğitimlerinde her sabah, herkese Mayday çağrısı yaptırıyorum. Sadece simülasyon. Onu yaparken bile heyecan yapıyorlar. Ciddi saçmalıyorlar. Yani gerçekten acil bir durumda eliniz ayağınız birbirine karışır.

Mümkünse, üşenmeden her denize çıktığınızda bir kere olsun uygulama yapın. Artık otomatik şekilde yaptığınızı görün. Yelken seyrinde düşürdüyseniz, illa yelkenle alacağım diye sakın kasmayın. Hemen motor çalıştırın. Denize düşen kişiyi rüzgaraltı çarmık tellerinin arasında tutarak yaklaşın. Dört tekne boyu kala gaz kolunu boşa alın. Erken yavaşlamak, denize düşen kişinin yanından geçip gitmekten iyidir. Aslolan denizdeki kişinin yanına gelip 'durmaktır'.

Erken durursanız, ileri hafifçe gaz verip bırakarak yavaşça yaklaşabilirsiniz. En az 9-12 metre uzunluğunda bir halatla, teknenin kemeresinde biri kement atar gibi o halatı denize fırlatsın. Denizdeki kişi o halatı yakalamaya çalışmasın. Direkt oluşan geniş dairenin içinde kalsın. Siz daraltınca tutunsun.

Yelken seyrinde iken düşerse, anında tramola atıp faça yelkene geçmek, hem uzaklaşmayıp denizdeki kişiye güven verir hem de bir nefes alıp, ne yapacağınızı hatırlama imkanı verir.

Mayday cagrisi icin soylenmesi gereken sozcuklerin lokal dil de ve ingilizce olarak telsizin yaninda bir yere asilmasi / yapistirilmasi iyi olur. Kagida basildiktan sonra asetat kaplanip mesela. Ordan tane tane okunur gerektiginde.

Havuzlukta bir kenara da yapistirilabilinir.
*

    B. K.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #22 : Mayıs 20, 2019, 17:11:21 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Denizden adam kurtarma manevrasını mutlaka ve sık sık tekrar etmelisiniz. Eliniz alışık olmalı.

Şöyle bir örnek vereyim: Kendi eğitimlerinde her sabah, herkese Mayday çağrısı yaptırıyorum. Sadece simülasyon. Onu yaparken bile heyecan yapıyorlar. Ciddi saçmalıyorlar. Yani gerçekten acil bir durumda eliniz ayağınız birbirine karışır.

Mümkünse, üşenmeden her denize çıktığınızda bir kere olsun uygulama yapın. Artık otomatik şekilde yaptığınızı görün. Yelken seyrinde düşürdüyseniz, illa yelkenle alacağım diye sakın kasmayın. Hemen motor çalıştırın. Denize düşen kişiyi rüzgaraltı çarmık tellerinin arasında tutarak yaklaşın. Dört tekne boyu kala gaz kolunu boşa alın. Erken yavaşlamak, denize düşen kişinin yanından geçip gitmekten iyidir. Aslolan denizdeki kişinin yanına gelip 'durmaktır'.

Erken durursanız, ileri hafifçe gaz verip bırakarak yavaşça yaklaşabilirsiniz. En az 9-12 metre uzunluğunda bir halatla, teknenin kemeresinde biri kement atar gibi o halatı denize fırlatsın. Denizdeki kişi o halatı yakalamaya çalışmasın. Direkt oluşan geniş dairenin içinde kalsın. Siz daraltınca tutunsun.

Yelken seyrinde iken düşerse, anında tramola atıp faça yelkene geçmek, hem uzaklaşmayıp denizdeki kişiye güven verir hem de bir nefes alıp, ne yapacağınızı hatırlama imkanı verir.

Mayday cagrisi icin soylenmesi gereken sozcuklerin lokal dil de ve ingilizce olarak telsizin yaninda bir yere asilmasi / yapistirilmasi iyi olur. Kagida basildiktan sonra asetat kaplanip mesela. Ordan tane tane okunur gerektiginde.

Havuzlukta bir kenara da yapistirilabilinir.

ADF Dümen başı kartları çok faydalı bu açıdan.
*

    T. T.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #23 : Haziran 15, 2021, 20:00:44 »
Man over Board (Denize Insan Düştü)

Sevgili Korsanlar.

Forumda yeni oldugum icin bu konuyu arşivde inceledim ve hem hatırlatma amaçlı olması acısından hem de derli toplu prosedürün üstünden gecmek icin bu kısa yazıyı kaleme aldım.  Pek sevimli bir konu degil ama denizde güvenlik en öncelikli husus! Umarım, sadece hatirlatma bile olsa faydası olur!

Eksik gedik yerlerini tamamlamanız ve / veya düzeltmenizi umarak görüşlerinize sunarım.

Man Over Board Öncesi (yani herkes sen şakrak teknedeyken)

1. Kaptan mürettebatını mutlaka tanımalı ve olası acil durumlarda nasıl davranacaklarını, eğitim ve hazırlık düzeylerini bilmeli ve her seyir öncesi kafasında kimi nasıl kullanacagini hesap etmelidir,
2. Alkollü seyir yapilmamalidir,
3. Sert havalarda veya dalgalı ya da soğuk denizlerde mutlaka can yelegi takilmalidir,
4. Kaptanin da denize düşebilecegi ihtimal dahilinde oldugundan mürettebat belirli aralıklarda mutlaka eğitime tabi tutulmali , MOB ve Telsiz Kullanım tatbikati sıklıkla yapilmalidir.
5. Eger mürettebat Marine / Seal ya da SAS komandosu degilse veya teknede bulunan yasam sigorta poliçesi yüklü herhangi birine gareziniz yoksa:)  eğitimlerde ve tatbikatlarda denize adam atılmamalidir (bu is bir usturmaça ile hallolabilir, diger durumlar da boşanma avukatları ile)
6. MOB sürecinin sadece denize düşen adamın denizden alınması meselesi olmadıgı (burası cok önemli:) ve hipotermi ya da sonradan boğulma (ikincil boğulma) gibi durumlar da düşünülerek hazirlanilmasi gerektiği bilinmelidir.  Zira deniz suyu sicakliginin 18 derecenin altında olduğu durumlarda mevzu sadece adamı sudan cikarmak  degil ayni zamanda 3 dakikadan kısa sürede sudan cikarmak ve hasteneye yetiştirmektir (tabi panik yapmadan ve bu 3 dakikayi iyi kullanarak)
7. Mürettebata suya düşmeleri durumunda suda hareketsiz kalmalari ve mümkünse ayaklarını karınlarına doğru çekmeleri hatirlatilmalidir (hareket eden adam enerji kaybeder ve daha fazla üşür). Yapacaklari sey Kaptana ve ekibe güvenmek ve sakince sudan kurtarılmayı beklemektir (bir megafon fena bir sey mi:)
8. Mayday cagrisi PVClenmis bir sekilde Telsizin yanında durmali ve mürettebat bu cagriya asina olmalı ve nasıl yapilacagini bilmelidir

 Man Over Board (Denize Insan Düstü)

* Denize Adam düştüğünü gören kisi / kisiler olanca kuvveti ile Denize Adam Düştü (man over Board) diye bagirir ve tüm ekibi alarma getirir
* Düşen kisi kafasini çarparak ya da kolunu bacagini kirarak denize düşmüş olabilir ya da hipotermi oluşturacak bir durum olabilir. Bu minvalde is riske atilmaz ve kaptan hemen kafasında daha önceden tasarladigi tayfaya telsiz vasıtasıyla MOB distress cagrisini  (buton ile) ve   May Day cagrisini yapmak icin görevlendirir (pan pan falan degil).  Eğer telsiz kaptanin elinin altında ise bu cagriyi kendisi de yapabilir!
* Ekip kaptanın söylemesine gerek kalmadan hemen denize düşen adamı teknedeki kurtarma oyuncakları veya duman ile işaretler ve kaptan yine kesin bir talimat vererek belirlediği kisiye denize düşen adamı gözden kaybetmemesi talimatını verir
* Hemen Motor calistirilir
* Teknenin ve rüzgarın durumuna göre denizdeki insan mutlaka rüzgar altından alinacak sekilde manevra yapilmalidir (bu derin bir konu, manevra türleri tekne tipine göre ayrıca tartisilabilir)
* Kurtarilacak kisi rüzgar altından tekneye alinacagi icin kaptan uygun personelden teknenin sancak veya iskelesinde elinde halat ile pozisyon almasını istemelidir
* Tüm bunları yaparken Kaptan tüm sogukkanliligini korumali ve gereksiz yere konuşarak veya bagirip cagirarak ekibinin dikkatini dagitmamalidir
* Manevra tamamlandıktan sonra denizdeki adama 3 veya 4 tekne mesafesi kalınca mutlaka motor rölantiye alınmalı, denizdeki insana yavaş yavaş teknenin ivmesi ve rüzgar kullanılarak yaklasilmalidir
* Denizdeki adamla ilk kontak teknenin bas omuzluk kısmında sağlanmalı ve kisi durumuna göre yavaş yavaş teknenin kicina doğru çekilmelidir. Cogu zaman en uygun kurtarma yeri teknenin kicidir.
* Denizden adam çekmek zor istir bunun icin teknedeki vinçlerden vesaire faydalanilabilir

Kurtarma sonrası

1. Ilk yardim yapılması gerekiyorsa kisiye ilk yardim uygulanir
2. Hipotermi söz konusu ise kisi termal battaniye ile sarılır
3. Adam kurtarildiktan sonra ve durumu iyi gözükse bile hemen şampanya patlatılmaz. Mümkün olan en kısa zamanda kisi mutlaka hastaneye kaldirilir ve konu ile ilgili uzman bir doktorun gözetiminden gecmesi sağlanır (bu arada Mayday cagrisi relay edilebilir) ve karaya cikilacak noktaya ambulans istenir
4. Denizden yutulan suyun ikincil boğulmaya sebep olacağı unutulmamalı ve bu durum mutlaka hastanede doktor ile acikliga kavuşturulmalı ve gerekli tıbbi tetkikat yapilmalidir

Saglicakla….
*

    A. Ç.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #24 : Haziran 15, 2021, 20:29:27 »
Yelkenli bir tekne yelkenle seyir yapıyorsa, motor çalıştırılmaz, manevralar yelkenle yapılır, motor çalıştırıp yelkenleri indirmek ciddi zaman kaybına neden olur ve halatların pervaneye dolanması neredeyse kesindir.

Denize düşmeyin, ölürsünüz, sert havalarda havuzlukta bile emniyet kemeri takılmalı, sakn havalarda güverteye çıkılacaksa emniyet kemeri kullanılmalıdır. Emnyet kemerinin görevi denize adam düşmesini engellemektir bu nedenle kemerin bağlandığı hat tekne omurga hattına yakın olmalıdır. Teknedeki kiş sayısına güvenerek, bağlı bir şekilde denize düşeni çeker alırız düşüncesi yanlıştır, bu şekilde bağlı klana bir kişi çok daha çabuk boğu.lur
*

    C. A.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #25 : Haziran 16, 2021, 00:01:38 »
Ticari gemilerde ayda en az bir kez yapılır. Çoğunlukla simülasyondur.

Check list üzerinden vardiyadaki zabit sırasıyla yapılacakları kontrol eder.

-Man-over-board alarmını çal.
-GPS üzerinde MOB (manoverboard) düğmesine bas, düşen adamın yerini markala.
-Kırlangıçtaki duman kandili/ışıklı can simidini bırakma mekanizmasını aç.
-Dümeni ele al. Uygun en yüksek dümen açısıyla düşen adamın düştüğü tarafa doğru dönüşe başla. Geminin baş tarafından düştüyse adam direk pervaneye gitmesin.
-Telsizden MOB manevrası yaptığını varsa çevredekilere duyur. Okyanusun ortasındaysan hemen yapmaya gerek yoktur, kafanı kullan Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
-Uygun taraftaki borda kapısının ya da iskelesinin hazırlanmasını sağla.
-Sağlık ekipmanının uygun yere götürülmesini sağla.

vs.vs

Bazı gemiler büyüklüklerinden dolayı 180 derecelik bir dönüşü 15/20 dakika gibi sürelerde yapabilirler. Bu tip gemiler çoğunlukla fast rescue boat (hızlı kurtarma botu) ile donatılmışlardır. Dönüş yapmak yerine yol kesip gemiyi durdurmaya çalışmak ve uygun taraftan hızlı kurtarma botunu suyu indirmek daha akılcıdır.

Selametle...
*

    T. T.

Ynt: Denize adam dustu ( man over board )
« Yanıtla #26 : Haziran 16, 2021, 11:21:40 »
Cenk Kaptan sizin ki heavyweight bizim ki bantam Weight:) degerli tecrübelerinizi paylastiginiz icin teşekkürler..saygilar..