0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ü. Ö.

Deniz kanunları ilginç
« : Ocak 23, 2019, 11:00:23 »
Şu video bana yıllar önce başımıza gelen bir olayı hatırlattı, bu başlığı açarak 'şehir efsaneleri olmayıp da, deneyimlendiğini bildiğimiz' denize özgü kanun ve uygulamaları paylaşalım istedim.

Konuyla direkt ilgisi yok ama videoyu da buraya koyayım. Bir gemi kaza yaşıyor ve konteyneriniz gemide, kötü bir duygu...




Gelelim benim olayıma.
2000-2001 yılları, bir konteyner malı Sudi Arabistan'a gönderdik. Gönderimimiz CF, Cost Freight, yani navlunu da biz ödüyoruz ama sigorta müşteriye ait. Mal izmirden çıktı, gemi şimdi adını hatırlayamadığım bir Yunan adasında karaya oturdu! Kendi imkanlarıyla uğraştı kurtulamadı. Kendi kurtulamayacağını kabullenmesi bile bir kaç hafta aldı.

Bu arada, biz müşteriyle papaz olduk. Malların aciliyeti var. Bir de sigorta yaptırmamışlar. Evrakların kopyasını zamanında göndermediniz diye bize suç atıyorlar. Sigorta olsa ne olacak, adama mal lazım, para değil. Haftalar geçiyor, olacak gibi değil, biz aynı ürünlerin imalatına tekrar başladık. Kavga zarar kime kaçacak diye.

Bu arada oturan geminin başka bir kurtarma gemisi tarafından kurtarıldığı haberi geldi, sevindik. Dediler, hooop hemen sevinmeyin. Sizin mallar da dahil kurtarılan gemideki tüm konteynerler artık kurtaran geminin malı oldu!!!

Nasıl yani? Kanuni detayını bilmem ama, kurtarılan gemi kurtarma karşılığında malları kurtarana veriyormuş. Neyse ki kurtaran gemi de şöyle yapıyor. Ben bu kurtarmaya xx USD isterim deyip, bu masrafı içindeki mal nedir, ne değildir bakmadan tüm konteyner sayısına bölüp kabaca bir konteyner bazlı fiyat çıkarmış. Arandık biz de. Rakamı hatırlayamayacağım, ama 5000 USD gibi, mal bedelinin yanında uygun olan bir rakamı belirterek, konteynerinizi istiyormusunuz diye soruldu. Ödedik, mal yoluna devam edip müşteriye ulaştı.

Genel bir kural mıdır bu yoksa özel bir kurtarma anlaşması mıydı bilmiyorum ama bizzat başıma geldi.



*

    A. Ç.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #1 : Ocak 23, 2019, 11:13:34 »
Kurtarmada kurtaran tüm gemi üzerinde hak iddia edebilir.   Kurtarma şartları arasında gemide canlı bulunmaması şartı var diye hatırlıyorum, yanılıyor olabilirim. Çekme ile kurtarma arasında fark vardır. denizde kurtarma isterseniz kurtarana tabii olursunuz. Çekme için ise ön anlaşma yapılır. Kurtarmada da ön anlaşma yapmak mümkündür ama şartların daha ağır olacağını bilmek gerekir.


*

    A. Y.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #2 : Ocak 23, 2019, 17:35:20 »
Sizin olayinizda gemi avarya ilan etmis olmali.. Yani zarari, gemi ve yuk arasinda (kesri bazinda) paylastirma yoluna gitmis.. Atiyorum gemi 1 mio usd, yuk 2 mio usd.. kurtarma maliyeti 300 bin usd cikar ise, 100 binini gemi, 200 binini de yuk sahibi odeyecek demektir bu..

Ozetle ne demek ; "basimiza boyle boyle bir olay geldi, artik sadece kendi gemimi degil, sizin yukunuzu de kurtarmaya ugrasiyorum, babamin hayrina yapmam kusura bakma, pamuk eller cebe sayin abim" demek..

Evet, avarya ilan etmek bir armator ayibidir.. "Avarya ilan eden armator" olarak kimse bilinmek istemez ama deniz hukukuna gore armatorun boyle bir hakki vardir.. bunu basitce soyle dusunebilirsiniz ; gemi bir hamaldir ve siz malinizi hamala "A noktasindan B noktasina gotursun" diye verirsiniz.. parasini(navlunu) da bunun icin verirsiniz.. eger ki hamal yolda gasp edilirse sizin yukunuzle birlikte gasp edilmis olur ve bu olay direk olarak sizi ilgilendirir.. yukun sigortasi var ise zararinizi karsilarsiniz, yoksa artik hamali kurtarmaya ugrasirsiniz, ki malinizi kurtarasiniz..

Basit mantik ile tuccar " bana ne yaa, kaptan hatasi.. karaya cikmasaydi" diye dusunur.. kendi ustune sorumluluk almaz, fakat hukuken sorumlulugu vardir.. tuccar bunu uzun zaman anlayamaz bile, anlasa da kabul etmez.. fakat mukadderat bu olay (bir olay) yasanmistir.. ortada bir leş vardir ve o leşi kaldirmak ilgili partilere duser.. armator de avarya ilaniyla yuk sahibini bu olaya artik hukuken dahil etmis olur..

muhtemelen 2-3 bin dolarlik sigortada da avarya klozu bulunmayacakti.. denizde tuccarin basina gelebilecek en buyuk olaydir ve sigortalar ilk el buna dahil olmak istemezler..

tuccar gemi/mal kesrine gore artik bir rakamin sorumluluguna girer.. armator tuccardan kurtariciya odeme yapmasini bekler, gelmiyorsa tuccarin payini da kendisi odeyerek gemisini kurtarir.. o dakikaya kadar kurtarici haklarini almak icin gemi ve yuku tutuyordu.. parasini alinca saldi ve bu sefer gemi(armator) haklari icin yuku tutar.. ve hakkini almadikca yuku salmaz.. baskasina satabilir veyahut yine ustune ihtiyadi tedbir koyarak varis limanina bosaltabilir.. Bu durumda da tuccar, mali alabilmek icin ihtiyadi tedbiri kaldirmak, yani armatore odeme yapmak zorundadir.. Ne zaman ki odeme yapar, malini o zaman cekebilir..

Tuccar (yuk sahibi-bu islerde bilinen ismiyle "kiraci") istedigi kadar ugrassin, itiraz etsin.. avukata da gitse hukuken olacaklar bu.. mudahil ve sorumludur..





*

    H. A.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #3 : Ocak 23, 2019, 17:47:53 »
Anıl korsanım, sayenizde bilmediğim bu konuyuda öğrendim, teşekkürler.


*

    O. E.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #4 : Ocak 23, 2019, 18:14:27 »
ANIL BEY

Teşekkür ederiz Güzel Anlatım için...

*

    Ü. Ö.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #5 : Ocak 23, 2019, 19:10:08 »
Evet, o avarya terimini de hatırlar gibiyim. Neredeyse 20 yıl olmuş, net değil hatırladıklarım.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #6 : Ocak 23, 2019, 20:15:21 »

Burada da bir avarya var gibi ama sanırım öncesinde bir can pazarı var.




*

    A. Y.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #7 : Ocak 24, 2019, 11:01:44 »
@Umit Korsan, sizin olayiniz iyi bile cozulmus.. kiraci (gemiyi sefer yada zaman bazinda kiralayan tuccar) bollugundan, hepsini ikna edip yuzdelik kesirlerde anlastirmak gayet hizli olmus..  Neyseki gemi ustundeki maliniz azmis da ucuz kurtulmussunuz.. Sigorta etseydiniz bile belki o sigorta avaryayi karsilamayacakti.. Dedigim gibi denizde tuccarin basina gelebilecek en berbat olay bu oldugundan, sigortalarin ilk cikardigi madde de avarya meselesi oluyor genelde..

hep ozel durum bunlar, binbir turlu hâl var.. yuk, cakil tasi-curuf gibi ucuz bir sey olabilirdi ve armator %5 lik fayda gorecegime imajim zedelenmesin diyebilirdi.. veyahut gemi IACS class olup yuksek bir sigortaya sahip olsaydi, hemen ertesi gun kurtarilir ve sigortadan parayi tam alacagindan kiraciyi hic mudahil etmeyebilirdi.. yine armatorun kendi filosuna ait yakinlardaki bir gemi gelip kurtarabilirdi vs. gibi hep ozelinde degerlendirmek lazim..

@Omer korsanin video da ayri bir olay mesela.. orda eger makine iflasindan bir suruklenme yok ise avaryadan bahsedilemez.. bir badire yok, o havaya cikmamasi lazimdi..
kuru yuk gemisinde mali islatma gibi zarardan armatoru sorumlu tutarlar ve islatilan tonaj miktari degeri ve navlununu talep ederler.. fakat Ro-Ro (yada saniyorum o Ro-Pax) da nasil cozerler bilemiyorum..

+++

Bunlar yuk altindaki durumlar ama ben bugun herkesi ilgilendirebilecek baska bir ilginclik anlatmak isterim.. Denizde size vuranin ne kadar onemli olduguna dair bu..

Deniz kazalarinda biri gelip size (duruyorken yada yol hakki size ait iken) dokuz oturak oturtsa bile sizin de bir % lik dilim olarak hataniz ortaya cikiyor.. <neden telsizle uyarmadin> yada <neden siren otturmedin> diye illa bir kusur cikiyor.. aksam ise <neden isik yakmadin>, motor calisiyorsa <neden manevra yapmadin> diye.. yada manevra yaptiysan <neden oyle yaptin> vs gibi.. zira gunumuz teknolojisinde manevralar bile kolayca tespit edilebiliniyor..

atiyorum adam geldi size vurdu ama size de %20 bir kusur buldular.. halbuki hic sucunuz yokken (karada ayni sey olsa olmayacak iken) denizde bir kusurunuz bulunuyor!
bakiniz iste o %20 sonradan nasil basiniza bela oluyor ; kaza aninda liman baskanligindan deniz raporu cikartiliyor.. sizde mesela 20 bin dolarlik bir hasar meydana cikti.. taraflarin survey i ile tespit ettiniz veyahut tersane faturasini gosterdiniz.. %20 den dolayi kafadan karsi taraf evvela 4 bin den kurtuluyor.. 20 masraf ettiniz ama elinizde kaldi 16, bismillah 4 bin zarar..

carpan adam diyor ki; "kardesim benim gemim buyuk.. bu gemiden gunluk kazancim 10bin dolar idi.. 2 gun liman baskani rapor icin beni tuttu, 1 hafta da tamirattaydiydim" !!! 9 gun etti mi sana 90 bin dolar.. acenta masrafim, avukat masrafim, tamirat masrafim derken adam gecirir ama hesap kolay olsun diye 100 bine tamamlayalim..

adam 100 bini cikardi.. sefer hesabi, tersane faturalari, acenta makbuzlari vs evraklarla da ispatladi.. haydiii !!!! bu sefer ne oldu ?! iste o %20 sorumlulugunuz sizi 20 bin dolar verecekli duruma getirdi.. kendi teknenizden 16 alacakliydiniz, onu cikaralim, finalde 4 bin verecekli kaldiniz  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Halbuki size vuruldu, halbuki hic sucunuz yok ne kadar "ilginc" , aslinda sacma degil mi bu ?

Yani kisaca anlatmak istedigim size vuranin ne oldugu cok onemli.. ticari mi degil mi, buyuklugu nedir filan..

yukarida anlattigim ornek insani yine baya bir sasirtir.. mesela "kardesim bana carptilar ben nasi borclu cikiyorum ?" deyip, kabul etmeyip, deniz avukatina gidersiniz.. mahkemeye gitme karari alirsiniz, karsi gemiyi tutuklama hakkiniz var.. ancak karsi taraf mahkemeye verilen konu tutarin %115 ini teminat birakip gemisini alir ve ticaretine devam eder.. 16 bin dolarin %115 ini (18bin 400 dolari) kolayca oder adam.. fakat alacaklarina karsilik onun da sizin teknenizi tutuklama hakki dogar.. yine sizin de %115 i odemeniz lazim.. yoksa mahkeme sonuclanana kadar tekneniz bagli kalir.. mahkemenin sonuclanmasi da en erken bir sene, belki iki sene surer.. bir de mahkeme acmak icin 12-13 bin dolarlik bir teminat yatirmaniz lazim..

ozetle, avukata giderseniz size anlatilacak olan seyler bunlar ve avukat diyecek ki ; "boyle mahkemeyle ne zaman kaybet, ne mal kaybet, ne de masraflarini buyut, gel bu isi sulhen coz" diyecek..
e ne oldu ? yine adamla karsi karsiya kalindi.. iletisime gecildi, toplanti ayarlandi ve yine bu masraf kalemleri ortaya cikartildi.. sansliysaniz belki adam alacagindan vazgecer..
*

    A. Ç.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #8 : Ocak 24, 2019, 11:18:43 »
Bir kaza:

Geçmiş zaman, bir deniz otobüsü ile şehir hatları vapuru Bostancı açıklarında sis nedeni ile çarpışıyor. Şwhir hatları vapuru kaptanı alaylı, yol hakkı bende idi, geldi vurdu diyor. deniz otobüsü kaptanı se okullu, sis vardı, baş üstüne gözcü çıkardım, ses ve ışık şaretlerimi kullandım,  hızımı düşürdüm gibi bir sürü bilgiyi seyir defterine yazıyor. Şehir hatları haksız bulunuyor. Her ne kadar özel teknelerde seyir defteri tutmak mecburi değilse de bir seyir defteri tutmak bu tür kazalarda işe yarıyor ve düzgün tutulduğuna kanaat getirilirse delil kabul ediliyor.
*

    E. A. A.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #9 : Ocak 24, 2019, 11:43:34 »
Benim anladığım bu iş yolda belediye otobüsüne çarpmaya benziyor. Sütte leke var bende yok deyip sonuna kadar bilirkişi raporuna suç taksimine  itirazdan başka çare yok.
*

    A. Y.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #10 : Ocak 24, 2019, 13:34:39 »
Evet, kaza sonrasi yapilacaklar ;

1-yuzdelik dilimde mumkun mertebe avantajli hale gelmeye ugrasma
2-masraflari abartma
3-karsi tarafin masraflarini gercek degerlerine cekmeye calisma (o da abartacak cunku)

bir yakit barcina carpilmisti.. adam "gunde 5 gemiye yakit veriyorum, 2 bin dolardan gunluk 10 bin dolar zarardayim" yazmisti Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
yani direk kasaya giren parayi soyluyor.. onu da en az ikiye katlamis, yakit barclarinin servisi tas catlasa 1000 usd
+ 5 gemi nerede buluyor da veriyor, gunde 2-3 gemi bulsa bulur.. ayrica hic kendi masrafini da dusmemis kârdan  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
ozetle adamin hesabina gore, bir yakit barci ile aylik geliri 300bin usd  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  , halbukisi ayda 5 bin dolar kazansa "bu ay isler de iyi gitti" seviniyordur..

abartti mi da boyle abartirlar yani Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

yat bazinda boyle hesaplara girilmeden niyetle anlasma yoluna gidilir.. herkes kibar kibar, guzel guzel adam, (umarim olmaz ama) olur da ticari gemi, barc filan isin icine dahil bir kazaya karisirsaniz, boyle muamele ve hesaplarla karsilasabilirsiniz diye anlattim.. nitekim o andan itibaren bu herifleri, Quentin Tarantino filmlerindeki gangesterlerin modern zamandaki hali olarak dusunebilirsiniz Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ocak 24, 2019, 13:35:40 Gönderen: Anil Yılmaz »
*

    C. Ü.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #11 : Ocak 24, 2019, 13:40:38 »
Anıl korsanım, desenize ha Somalili korsanlara yakalanmışsın ha büyük ticari tekne ile öpüşmüşsün   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Y.

Ynt: Deniz kanunları ilginç
« Yanıtla #12 : Mayıs 08, 2019, 09:55:48 »
Piri Reis Üniversitesi Konferans Salonunda

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap