15 Aralık 2019 Pazar, Gezgin Korsan Sohbet Toplantı İlanı


0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimiçi İlker Erkman

  • * Gezgin Korsan
  • 1.626
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Can yeleği tipler ve işlevleri
« : Ocak 22, 2013, 10:52:13 »
Sayın Selma Uca nın Türk Sail sitesinde yayınlanan Can yeleği tipleri ve işlevleri yazısını bilgilerinize sunarım.Bodrumdaki elim kaza bizlere denizde emniyet tedbirlerinin önemini bir kere daha acı bir şekilde hatırlattı,aman sevgili dostlar her zaman birinci öncelik emniyet


Can yeleği tipleri ve işlevleri       
Haberler - Genel Haberler 
Pazartesi, 21 Ocak 2013 17:30 
Burçin Hazarhun dostumuzun ölümü, yıllardır ihmal edilen denizde güvenliğin en önemli unsurlarından birini yeniden gündeme getirdi.

“Kişisel yüzdürücü” ya da kısaca “can yeleği” dediğimiz bu ekipmanları Selma Uca kişisel blogunda tipleri ve kullanım alanları ile anlattı. Biz de bu önemli ekipman konusunda bir iki ek yaptık. Paylaşıyoruz.   





İstanbul Yelken Kulübü’nden Özkan Çankaya’nın ölümü üzerine TYF tarafından yayınlanan genelge ile özellikle bot kullanımında zorunlu tutulan “can yeleği” konusu Burçin Hazarhun’un beklenmedik ölümü ile yeniden gündeme geldi.

“Bodoslama”da bu konunun önemini yansıtan örneklere yer verdik, hatta “kişisel bir ekipman” olarak algılanması gerektiğine dikkat çektik. Konunun ne denli önemli olduğunu vurgulamak açısından 2010 yılı USCG (US Coast Guard /ABD Sahil Güvenlik)’nin verilerine bir göz atalım.

2010 yılında Amerika’da denizde ölüm olaylarının yüzde 83’ü boğulma şeklinde gerçekleşti.
Boğulan denizcilerin yüzde 88’i ise can yeleği giymemiş kimselerdi.

UCSG verilerine göre boğulma olaylarının çoğu sakin iç sularda ve nehirlerde gerçekleşti. Boğulanların çoğunluğu denizde güvenlik eğitimi almış ancak buna rağmen can yeleği giymemiş kişilerdi. Bu da iç suların önemsenmediği anlamına geliyor.

“Önem” konusunu geçtikten sonra kritik bir diğer nokta, ne tip bir yüzdürücünün tercih edilmesi…

Selma Uca, kişisel blogu ucaseyelken.com’da şu derlemeye yer verdi.


5 KATEGORİDE YÜZDÜRME YARDIMCISI VAR

Dünya standart uygulamalarında işlevlerine göre beş kategoride kişisel yüzdürücü donanım tipi vardır.



TİP I / AÇIK DENİZ CAN YELEĞİ
Kurtarmanın ulaşma imkânının zaman aldığı ya da yavaş olduğu yerlerde kullanılır. Çoğu bilincini kaybetmiş kişiyi yüzükoyun durumundan sırt üstü pozisyonuna getirir. Ama havalelidir, iridir. Kolay görülebilir renklere sahiptir.



TİP II / YAKIN KIYI YÜZDÜRÜCÜSÜ
Kurtarmanın ulaşma imkânının hızlı olabileceği yerlerde kullanılır. Tip I’den daha az havalelidir. Kimi bilincini kaybetmiş kişiyi yüzükoyun durumundan sırt üstü pozisyonuna getirir, ancak yeteneği çoğu kişiyi çevirmeye yetmez.




TİP III / YÜZDÜRME YARDIMCISI
Kurtarmanın ulaşma imkânının hızlı olduğu yerlerde kullanılır. Özellikle su sporlarında rahat hareket imkânı sağlar. Kullanıcının başını arkaya doğru tutma zorunluluğu en büyük dezavantajıdır. Kaba denizde kişinin yüzüne sürekli dalgalar vurur ve uzun süreli hayatta kalma şartlarına uygun değildir.


TİP IV / ATILABİLİR DONANIM
Kurtarma imkânının hemen yakında, özellikle gemi, vapur gibi deniz trafiğinin yoğun olduğu yerlerde kullanılmalıdır. Bilincini yitirmiş kişiler, yüzme bilmeyenler ve çocuklar için uygun değildir. Can simidinin diğer bir tipi de At Nalı olarak bilinir.


TİP V / ÖZEL KULLANIMLI DONANIMLAR
Genelde tercih gören kendinden şişebilir özellikli yüzdürücülerdir. Yüzdürme oranları çok yüksektir. Çoğunlukla bilinçsiz kişiyi yüzükoyun durumundan sırt üstü pozisyonuna çevirir ve hava yolları açık kaldığından soluk alabilmelerini sağlar.

Hareket kabiliyeti çok verimlidir. Otomatik veya manuel çalışanları vardır. Otomatik olanlar, su ile temas durumunda hava tüpü kendiliğinden devreye girer. Bu tip can yeleklerinin CO2 tüplerinin güncellenmesi, kontrol edilmesi ve donanımın zedelenmemesi gerekir.

Tüm tiplerdeki kişisel yüzdürücülerin kişinin ağırlığına ve bedenine uygun olması dışında doğru giyilmesi gerektiği unutulmamalıdır.


YARIŞTA RİSKLER ZİRVEYE TAŞINIR

Burada esas olan deniz etkinliğinin çeşidi ve risk faktörüdür. Özellikle sabit omurgalı tekne yarışlarında gövde ve arma üzerindeki kuvvet yükleri hareketli salma teknelerine oranla çok daha yüksektir. Suya düşebilecek kişinin yaralanmış olması her zaman ihtimal dâhilinde tutulmalıdır. Yarış ortamı, risklerin her anlamda zirveye taşındığı veya kolayca taşınabileceği bir etkinliktir.

Kişisel Yüzdürücü Donanımlar bazında, Tip III kapsamındaki yüzdürücü yardımcıları kurtarma imkânlarının zaman alacağı yerlerde hayatta kalma şansını azaltabilir.

Bu tip yüzdürücüler kişiyi su üzerinde tutarlar ve suda yüzer şekilde dik kalmalarını sağlarlar. Ama özellikle bilinç kaybında yetersiz kalırlar. Bu yüzden genelde su kayağı, kano ve dingi yelkenciliğinde kullanılırlar.

Tip I veya Tip V kapsamında olan can yelekleri ise, özellikle Tip V’in şişebilir tipleri ve otomatik veya manuel tercihleriyle hem harekette rahatlık sağlarlar, hem de etkinlik ortamının riskine göre hayatta kalma şansını arttırırlar.

Şişebilir Tip V grubuna girenler, Tip III yüzdürücü yardımcılarına oranla daha pahalıdır. Ancak risklerin yanında maliyet göz ardı edilmelidir.

Yıllar önce yarış yöneticiliği esnasında her türlü olumsuz şartla karşılaştığımdan ve kimi zaman da şişme botlar üzerinde görev yaptığımdan kendi yüzdürücümü kendim almaya karar verdiğimde, tercihim maliyetine bakmadan Tip V şişebilir bir can yeleği olmuştu.

Sürekli yarışçı riski içinde olmadığımdan ve kolay kurtarılabileceğim ortamları değerlendirerek manuel tipi seçmiştim. Sürekli yarışıyor olsaydım, otomatiği seçerdim.

Kontrolsüz risklerden uzak kalabilmek dileğiyle….

Selma UCA




ACİL DURUMLARDA CAN YELEĞİNİN KULLANIMI
(Genel durumlar, genel tipler)



•Yelek üzerine kesinlikle başka bir giysi giyilmemelidir.
•Şişme can yeleği ile atlanıyorsa, can yeleği suda şişirilmelidir.
•Denize yayılmış akaryakıttan dolayı deniz yanıyorsa, yelek giyilmeden atlanır.

Suya atlamadan önce yeleğin vücuda tam oturmuş, tüm bağlarının uygun sıkılıkta bağlandığından emin olunduktan sonra;


•Denize atlayınca, alttan girecek su basıncının etkisi ile can yeleğinin boynunuza zarar vermemesi için bir elinizle yeleğinin yakasından tutarken, su kaçmaması için diğer elinizle burnunuzu ve ağzınızı kapatın.
•Önce atlayacağınız yere bakarak denizde bir cisim ya da insan olup olmadığını kontrol edin.
•Atlarken aşağıya değil, ileriye bakın. Atlanacak yere bakmak dengeyi bozar suya yüz üstü düşmenize neden olur.
•Büyük bir adımla atlayın. Bundan amaç, bordaya veya başka çıkıntılara çarpmaktan sakınmaktır.
•Atladıktan hemen sonra, bacak aranızı korumak için ayaklarınızı çapraz şekilde birleştirin ve suya çivileme girin.


CAN YELEĞİNİN TEMİZLİK VE BAKIMI


•Yelekleğinizi, kuru, havadar ve serin yerlerde depolayın.
•Temizlik amaçlı yıkarken güçlü deterjanlar kullanmadan, yumuşak sabunlu bezle silin ve bol suyla yıkayın.
•Islandığında ya da yıkamadan sonra soba, radyatör gibi ısı yayan kaynaklara  yaklaştırmayın. Güneş almayan havadar bir yerde kurutun.
•Kesinlikle yeleğinizi sırtınızı bir yere yaslamak veya minder gibi oturmak amacıyla kullanmayın.

CAN YELEĞİNDE OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER 


•Yardımsız, 1 dakika içinde giyilebilmelidir.
•Baygın bir kişinin ağzını sudan 12 cm. yukarda tutmalı ve giyen kişiyi her hangi bir pozisyondan ağzının sudan kurtulduğu pozisyona 5 saniye içinde çevirebilmelidir.
•Üzerinde bağlı bir düdük ve en az 8 saat yanan 0,75 mumluk bir ışıkla donatılmış olmalıdır.
•Görülebilir bir renkte olmalıdır.
•Üzerinde yansıtıcı bantlar (rellektör) olmalıdır.
•Bir insanın en az 4.5 metreden atlaması sonucu, üzerinden çıkmadan ve hasarlanmadan, atlayan kişide yaralanmaya yol açmadan suya girmesine izin vermelidir.

ÖNEMLİ NOT:
1- Can yelekleri yılda en az bir kez sığ suda giyilerek test edilmeli, performansı ve sağlamlığı gözden geçirilmelidir.
2- Rafting ve kano gibi debisi yüksek akarsularda yapılan sporlarda ve bu tip yerlerdeki kurtarma operasyonlarında kayaların kesici ve delici özellikleri nedeniyle TİP 1 ve TİP V türü hava ile şişen yüzdürücüler tercih edilmemelidir.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Tip 5

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tip3

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tip2

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tip1

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tip 4

[Kaynak: TurkSail / ADF / USCG / RNLI

 DENİZ, KENDİSİNDEN KORKMAYANI SEVMEZ! 






 

--------------------------------------------------------------------------------
*

    Çevrimdışı Murat Aktürk

  • * Gezgin Korsan
  • 2.850
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • EMILIA - PAŞABAHÇE
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #1 : Ocak 22, 2013, 10:58:49 »
Adamın biri uçaktan çıkma otomatik can yeleği satıyor internette  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Uçaktan nasıl çıkmış bu acaba  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Linki Burda:   Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İNSANLARI SEVİYORUM :-)
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.842
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #2 : Ocak 22, 2013, 11:19:45 »
Eskiden can  yeleğinin tarifi, suya düşen bilinçsiz bir kişiyi sırt üstü çevirip yüzünü suyun üstünde tutan şeklinde idi. Diğerleri ise yüzdürme yardımcısı olarak adlandırılırdı. Sabit veya şişme olsun sizi su yüzeyinde bilinçsiz bile olsanız nefes alabilecek şekilde tutacak "can yeleği" kullanın.  Sanırım Türkiye'de kurallar da bunu gerektiriyor.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Ümit Özdoğan

  • * Gezgin Korsan
  • 984
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • YANKI 2, İZMİR
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #3 : Ağustos 02, 2019, 11:36:45 »
Şişme can yeleklerimiz var, sıfır sertifikalı aldıksa da üzerinden zaman geçti.

Lazım olduğuna inandığımız zamanlarda kullanmaktan erinmiyoruz AMA:

Acaba iyi, çalışır durumdalar mı, kullanmadan kontrol etmenin bir imkanı var mı?
Bakım yapılmalı mı, ne sıklıkta (firmaların önerdiği/pratik hayatta uygulanan)?
Nasıl yapılır?
(Belli zamanlarda tetikleme mekanizmasını, tüpünü vs değiştirmeye gerek var mı? )

Forumda en yakın konu bu başlığı bulabildim.

Bilgisi, tecrübesi olanlar fikir verebilir mi? Ya da benim bulamadığın konu başlıklarına link olabilir. (bu konu çok yazılmıştır sanmıştım)

Biraz aydınlanayım, sonra test için bir tanesini deneyip, yedek kartuş vs ile tekrar toplamayı düşünüyorum.
YANKI 2 - Dufour 412 gl - Gökova Ören Marina

*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.842
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #4 : Ağustos 02, 2019, 11:53:20 »
CO2 tüplerinin ömrü sonsuzdur, yeter ki delinmesinler, paslanma nedeni ile gaz kaçırmasınlar. Otomatik şişirme mekanizmalarının ise yılda bir değiştrilmeis önerilir, Aşırı sıcaklık veya rutubete maruz kalmışsa daha sık değiştirilmeleri gerekir. Otomatik şişirme mekanzması için bazı üreticiler 3 yıl süre verebiliyor.

Can yeleğinin kendi ömrü konusunda ise bir kısıtlama yoktur, Aşırı kullanım veya kötü yerde depolama nedeni  ile değişik bölümleri aşınabilir veya sivri bir cisim ile delinebilir. Bu tür hatalara karşı zaman zaman can yeleğini ağız ile şişirerek hava kaçırıp kaçırmadığını denetlemek iyi bir fikirdir.

Can yelekleri kişiye özel olarak ayarlanmalıve sıkı olarak donanılmalıdır. Gevşek bir can yeleği suda yerinden oynayarak kişinin başını su üzerindde tutamayhabilir. Özellikle yein can yeleklerine apış arasından ds geçen kayışlar eklemeye başladılar. Bu şekilde vücutta doğru yerde durması sağlanıyor.

Karbondioksit tüpleri artık uçaklarda taşınabiliyor, yine de yabancı bir havayolu ile uçacaksanız teyid etmeniz doğru olur. THY üstünüzde, kabin bagajınızda ve bagajınızda CO2 tüpü taşımanıza izin veriyor. 

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #5 : Ağustos 02, 2019, 11:54:18 »
Otomatik şişen can yeleği ise tetik mekanizmasına bakın. İçindeki kartuş işlevini kaybetmişse (yay öngerilimi düşmüşse) mekanizma yeşilden kırmızıya dönüyor. Açık ve net gösteriyor. Bu durumda suyla temas edince eriyrn kartuşu değiştirmeniz lazım. Yurtdışında 8-10 dolar civarında satılıyor.



POCOPHONE F1 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

S/Y Jazz, Marintürk D63
*
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #6 : Ağustos 02, 2019, 11:57:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

POCOPHONE F1 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

S/Y Jazz, Marintürk D63
*

    Çevrimdışı Nedim Delen

  • * Gezgin Korsan
  • 1.296
    • Yaşadığı Şehir
  • Zürih - İsviçre
    • Tekne Adı
  • Luchs II, Lachen - HIMELAY, Finike Setur Marina
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #7 : Ağustos 02, 2019, 11:58:24 »
 güzel bilgiler, hic incelememistim kayiha gidince bir bakayim
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Ümit Özdoğan

  • * Gezgin Korsan
  • 984
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • YANKI 2, İZMİR
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #8 : Ağustos 02, 2019, 13:27:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

POCOPHONE F1 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi



süper
YANKI 2 - Dufour 412 gl - Gökova Ören Marina
*

    Çevrimdışı Gürkan Tellioğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 87
    • Yaşadığı Şehir
  • istanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Viva, Pendik Marintürk
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #9 : Ağustos 02, 2019, 21:57:55 »
Teknemde mevcut olan otomatik şişme can yeleklerinin üzerinde servis süresinin 1998 tarihinde dolduğu görünüyordu. Amerikan malı güvenlik halatına bağlanmaya da imkan tanıyan iyi kalite 3 adet can yeleğini servise gönderdim. Can salına servis yapan firma can yeleklerine de yapacaktı. Seyire çıkacağımız günün bir gün öncesi yedek parçalar yetişmedi diye geri gönderdiler. CO2 tüpleri ve uzun bir süre sonunda can yeleğinin kendisinin aşınmaya bağlı sorun çıkarabileceği düşüncesiyle İstanbul'da servis yaptırmak istedim. Net bir adrese ulaşamadım. Yelekler üzerindeki CO2 tüpleri piuasadaki bulabildiğim tüplerden hacmen büyüktü. Neyse sonuçta 3 yelekten birisinin tetik mekanizmasını çektim fıstık gibi şişti. Hava kaçağı falan yoktu. Şişti şişmesine de tekrar nasıl indireceğim diye epeyce uğraştıktan sonra ağızla şişirmek için kullanılan tüpün ağız açıklığına bastırınca indiğini buldum. Güzelce katladım, can yeleğini eski haline getirdim. Şimdi yan yan diğerlerine bakıyorum. İlk denemeyi diğerlerinin sağlamlığına delil olarak kabul etmeli miyim? Piyasadan hacim olarak benzer hacimde bir CO2 tüpü ile ilk yeleğe kendim servis yapayım.

Bu arada Ahmet Korsanın önerisini dikkate alın lütfen. Ben can yeleğini kokpitte üzerime giymeden tetik mekanizmasını çekerek şişirdim. Üzerinize giydiğiniz can yeleğinin tam size göre ayarlı olması gerekiyor. Zira çok sıkı olması da gevşek olması da problem. Karın ön kısımda bağlı olan kısmı şiştikten sonra açana kadar canım çıktı. O halde üzerimde olsa muhtemelen ciddi derecede sıkışırdım içinde. 
*
Ynt: Can yeleği tipler ve işlevleri
« Yanıtla #10 : Ağustos 25, 2019, 13:42:55 »
CO2 tupun ustunde grami yazar. Ayni gramajda tupu avcilik malzemesi satan yerlerden bulabilirsiniz.

POCOPHONE F1 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

S/Y Jazz, Marintürk D63