0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*
Ynt: YELKEN,CILERE BIR SORU?
« Yanıtla #30 : Temmuz 27, 2020, 21:12:08 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Belki yeni başlayan arkadaşlar henüz denememiş olabilir, ama deneyimli arkadaşların bildiğine emin olduğum bir manevradır bu.

En başa bir balon usturmaça konur.

Tekne başından geriye doğru, iskeleden kolay toplanacak doblin bir halat bağlanır.

Dümen sancak alabanda edilip ileri yol verilir.

Tekne usturmaça ve halata abanarak kıçını iskeleden arka tekneyi kurtaracak kadar açar.

Baş halat çekilip tornistan ile çıkılır.

Alabanda ileri yoldan tornistana gecerken dumen ortalanmaz mi?


Haklısınız, genellikle ortalanır.
Ancak pervanedeki çekmenin de dikkate alınması gerekir.

Detaya boğmamak için bunlara girmemiştim.

S/Y Işılay   Ataköy Marina   ~~ (\_ ~~
*

    Çevrimdışı Mehmed Irmak

  • * Gezgin Korsan
  • 58
    • Yaşadığı Şehir
  • Antalya
    • Tekne Adı
  • BRONKA,AntSeturMarina
Ynt: YELKEN,CILERE BIR SORU?
« Yanıtla #31 : Temmuz 28, 2020, 21:32:51 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu manevra yanlış hatırlamıyorsam bundan 6-7 sene öncesine kadarki ADB sınav ve eğitim müfredatında kursa öğretilir, sınavda çıkardı. Sonra aynı senelerde başlayan internet eğitiminde de videolu anlatımı ve karşılık gelen sınav sorusu vardı. Son 1 yıldır yapılan milyonlarca denizci kampanyasındaki eğitim ve sınavlarda bırakın bunun gibi görece seyrek ama çok faydalı manevraları, manevra kavramından dahi bahsedilmiyor maalesef.

İsmail korsan, hazır konu içeriğinde sorunun sadece yelkencilere özel olmadığını açıklamışken, başlığı da "Kaptanlara bir soru" olarak mı değiştirseniz?

serdar korsan bu platformda motor yatci yok gibi bir elin parmaklarini gecmez ben oyle goruyorum.
daha cok yelkenci dostlarimiz var ve iyi bir atisma icindeyiz  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap sirf onlara uyuz oldugum icin  oyle baslik at,tim
dermisim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ya baslik onemli degil bence icerige bakmak lazim
mesela kaptanlar desem bu sefer bizi sinamak icinmi soruyor diye dusunceler olusa bilir insanlarda...
her seye bir mana yukleme gibi bir aliskanligimiz var  iste..

mesela ben bu soru ve sorulari hem yeni tekne sahibi olmus ama daha bu asamalari yasamamis denizci dostlarimiza
hemde denzci adaylarina teoride bilgi akisi olsun yardimi olur diye soruyorum

bunu bile farkli algilayip farkli yerlere koya biliyor insanlar.......
mesela nejat kaptan bile oteki kaptanlari tenzih ederek cevap veriyor dusunun yanlis anlasilmalara ne kadar meil,li bir yer...

ha bu arada ben bu tarz sorular sormaya devam edicem baskalari icin bilgi akisi olmasi icin
lakin sizlerde sorun!!!
yarari olucagini dusundugunuz bir cok konuda 
amacina uygun yurur bu konu ve genel bir bilgi paylasimi olur

.

Kaptanım, benim gibi çok acemi bir deniz sevdalısı için, bu sorularınızın fevkalade faydası var. Şahsen tüm tecrübeli korsanlardan, benzeri konu başlıklarının devamını rica ediyorum.
Çıktığın yolda, bugün, yelken açık, yapyalnız,
Gözlerin arkaya çevrilmeyerek, pervâsız,
Yürü! Hür mâviliğin bittiği son hadde kadar!…
İnsan, âlemde hayâl ettiği müddetçe yaşar.

S/Y BRONKA
*

    Çevrimdışı Emre Emir

  • * Gezgin Korsan
  • 146
    • Yaşadığı Şehir
  • Istanbul
    • Tekne Adı
  • NUNA,MARINTURK
Ynt: YELKEN,CILERE BIR SORU?
« Yanıtla #32 : Temmuz 28, 2020, 22:52:42 »
Bende acemi bir denizci olarak ekleme yapiyim,ruzgar alti iskeleye aborda olmamaya calişin.Bu manevra kolay degil.Avsa Yigitlerde yelkenlileri aborda ediyorlar,poyraz sert olunca tekneyi ayirmak cok zor.2 gun bekledim en sonunda bastan yaslanip ciktim,ama ileri yoldan tornistana gecerken tekne neredeyse geri yapisiyor iskeleye.Benim gibi acemilere tavsiyem,baglanacaginiz yeri,ruzgar yön ve siddetini onceden kontrol ederek baglanma plani yapin.Oyle kitaplarda yazdigi kadar kolay olmuyor.

Terimlerde hatalar olabilir ,netice de acemiyim.Hata varsa üstadlar duzeltsin.


*

    Çevrimdışı Ismail Tas

  • * Gezgin Korsan
  • 509
    • Yaşadığı Şehir
  • aime la plagne
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • kah geti,marsilya
Ynt: YELKEN,CILERE BIR SORU?
« Yanıtla #33 : Temmuz 30, 2020, 16:15:39 »
ahmet hocanin sorusuna motor yat olarak cevap vermeye calisim
serdar eker korsanin cevabini tamamlar nteliginde olsun bu.
serdar korsanim bazi seyleri belirtmemis cunki
ayrica tebrik ederim cevap verme isteginizden dolayi serdar korsan
onca insan okumus ama bir ekleme yapmamis enteresan!!!
once ilk hazirligimizi baglanma halatlarimizi kic kocbaslarina gecirip netalamaliyiz,
yaninada bir gerekirse kulanmak uzere kakic koya biliriz
baglanma halatimizi tekneden inmeden doblin baglamaya yardimci olmasi icin..
daha sonra demir yerini tayin edip ve atarak tornistanda ilerlerken tekne baglama mesafesine gelmeden once,
atigimiz capanin tutup tutmadgini kontrol etmemiz gerekir!!!!
eger tutmamis ise tekrar zinciri toplayip tekrar ayni yolu izleyerek taaa,ki
capanin tutugundan emin oluncaya kadar bunu tekrarlariz
capanin tutugundan emin olunca tornistanla geri geri iskeleye yaklasirken zincir birakmaya devam ederim..
bu arada ruzgar sancak bas omuzluk yada sancak bordodan gelsin dyelim
baglanma mesafesine yakin zincir birakmayi durdurup
tekne dumenini sancak alabanda yaparak ruzgara mukavemet sagliyicak kadar tornistan veririm
bastan capa tutugu icin
dumen sancak alabanda tornistanda stabil kalip bana baglanmak icin zaman vermis olur....
bende bu arada ruzgar ustu halatimi alip iskeleye atlayarak hemen baglamasini yapar tekneyi guvene almis olurum..
iskeleye atlamam kolay ve rahat oldugu icin bu yontemi yapiyorum.
motor yatlarda bu avantaj var inme binme konusunda
ozelikle yuzme platformu olan teknelerde......
iskeleye atlamasinin zor oldugu teknelerde kicta kalarak kakicin ucuna baglama halatini doblin sekilde koyup
iskeledeki  koc boynuzuna gecirip gerdirerek baglamayi gerceklestiririm
daha sonra ruzgar alti halatini baglayip motoru istop ederim....
eger ruzgar iskele kicbas omuzluktan yada borda,dan gelmis olsa bu sefer dumeni iskele alabanda yapip tornistan vererek tekneyi stabil yapip
once iskele kic halati baglar sonra sancak kic halatini baglayarak tamamlardim.
burda belirliyici olan ruzgar
ona mukavemet sagliyicak pozsiyona aldiktan sonra tekneyi
baglanma islemini tamamlamak olucaktir.
yani bu aliskanligi kazanmis bir kaptan tek basina bu sekilde baglana bilir.

gelelim serdar cirak kaptanin soylemine
eger kictan kara baglanilicaksa durum biraz cetrefilesir tabiki
sonucta iskeleye atlayip halati baglamak bir kac saniyelik isken
ya yuzerek yada botla baglanma gerekeceginden sura daha fazlalasicagi icin....
bunu asla tek basiniza yapmayin derim...
sonuclari pek parlak olmaz sonra..
ama tekneyi alargada motoru calisir vaziyete tutmak
havanin sakinlesmesine kadar bu sekilde kalmak daha akl,lica bir yontem olur bence...
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 9.473
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: YELKEN,CILERE BIR SORU?
« Yanıtla #34 : Temmuz 30, 2020, 22:39:13 »
Yalnızsanız:
Bağlanacağınız yer rüzgar altı ise:
Öncelikle kıç halatlarınızı hazırlayın, kıç halatlarının bir ucu kasa örülmüş olmaldır, ızbarço falan idare ederse de zamanınız olduğunda mutlaka kasa örün.  Demir atın, yeterli kaloma bıraktıktan sonra tornistanla iskeleye doğru yol alın, teknenin kıçı iskeleye dokunmayacak bir mesafede ama çok yakın olacak gibi zinciri boşlayın veya boşunu alın. Kıyıda biri varsa kasalı ucu kıyıya atın, bir yere geçirsin. Siz tekneyi tornistanda tutun ve halatın boşunu alarak kıç koç boynuzuna volta edin. Motoru boşa alın, kımıldamıyorsa, kıyıya öbür halatı inip siz bir babaya geçirin. Tekneye çıkıp koç boynuzuna volta edin. Karada hiç yardım şansı yoksa kasayı koç boynuzuna geçirin, motoru kapatın ve kyıya halatın çıması elinizde atlayın tekneyi halatla kontrol ederek bağlayın. İkinci kıç koltuğun kasalı ucunu kıyıya çıkıp takın ve tekneye çıkıp koç boynuzuna voltalayın. İlk halatınızı çözerek işlemi kasa sahilde olacak şekilde düzeltin.. Motor çalışırken ve viteste iken tekneyi terk etmeyin.  Gerekirse önce demirin boşunu ayarlayıp kıç koltukları sonra bağlayın. Dublin bağlanmaktan kaçının, dublinin tek faydası halatınızı ayrılırken tekneden alabilmenizdir. İsterseniz çıkmaya yakın rüzgarüstü klotuğunuzu dublinle değiştirip, diğer koltukları aldıktan sonra tekneye çıkıp motoru çalıştırır, dublin halatınızın bir ucunu çözer ve iskeleden ayrılırsınz, ileri yolda halat kendiliğinden tekne arkasından gelir, yeter ki tornistan yapmayın, demir almaya başlayın, bu arada halatınızı da sudan alabilirsiniz.   

Rüzgar kıyıdan esiyorsa, yine kıç halatlarınızı hazırlayın, demirinizi atın ve zinciri salın gitsin, Bir kasayı kıç koç boynuzuna geçirin, çıması hazır olsun, kıyıya motor ile neredeyse değecek kadar yanaştığınızda motoru kapatın en azından boşa alın ve halatın çıması ile kıyıya atlayın ve halatı gerekrse kıyıda bir babaya volta ederek veya tekneyi el ile kontrol ederek basğlayın, tekneye geçin ve zincirin boşunu alın, sonra diğer kıç koltuğunuzu bağlayın.

Kıyıdan yardım alıyorsanız veya acemi bir denizciniz varsa  kasa çok işe  yarar, tek yapılması gereken bir yere takmaktır. Ayakkabısını bile annesine bağlatmaya alışmış bir kişiye bağla komutu verseniz bile anlamaz ama tak dediğinizde takılacak yer olması halinde becerir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 9.473
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: YELKEN,CILERE BIR SORU?
« Yanıtla #35 : Temmuz 30, 2020, 22:45:12 »
Bir uyarı daha, demir atılır, nazik nazik ırgatla indirilmez, işleme başlamadan önce kaveletayı boşlarsınız, demir atılacak noktada başa geçer ve ayakla, demiri makarasındsan denize itersiniz makul kaloma sonrası dümene geçer manevranızı yaparsınız, ve ırgatla zincir boyunu ayarlarsınız.  Irgatla atmaya kalktığınızda başarı şansınız çok düşüktür, ben denedim, siz denemeyin. O geceyi demir atamadan kıyıdan koltuk almayı başararak, sancağımızdaki yelkenli tekneden koltukla bağlı halde geçirdik.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Gürkan Tellioğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 100
    • Yaşadığı Şehir
  • istanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Viva, Pendik Marintürk
Ynt: YELKEN,CILERE BIR SORU?
« Yanıtla #36 : Ağustos 01, 2020, 10:19:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bende acemi bir denizci olarak ekleme yapiyim,ruzgar alti iskeleye aborda olmamaya calişin.Bu manevra kolay degil.Avsa Yigitlerde yelkenlileri aborda ediyorlar,poyraz sert olunca tekneyi ayirmak cok zor.2 gun bekledim en sonunda bastan yaslanip ciktim,ama ileri yoldan tornistana gecerken tekne neredeyse geri yapisiyor iskeleye.Benim gibi acemilere tavsiyem,baglanacaginiz yeri,ruzgar yön ve siddetini onceden kontrol ederek baglanma plani yapin.Oyle kitaplarda yazdigi kadar kolay olmuyor.

Terimlerde hatalar olabilir ,netice de acemiyim.Hata varsa üstadlar duzeltsin.

Sevgili Emre Kaptan'dan bir gün sonra da ben çıktım Yiğitlerden. Sancak baş omuzluktan bastıran rüzgarda iskeleden aborda olmuş olmak kabusum oldu. Zira teknemde baş kısımda baston var kıçta da sonradan yaptırdığım platform. Standart manevralarda her ikisi de sıkıntı yaratıyor. Yİğitlerde aslında ayrılmayı kolaylaştıracak şekilde bağlanmak mümkün, ancak orada da elektrik su yok. Bizim Emre kaptanla Yiğitlerde olduğumuz günlerdeki gibi 20-25 knot poyraz eserken bir daha gittiğimde susuz elektriksiz rüzgar üstü tarafa bağlanırım tartışmasız. Zira oradan selametle ayrıldığım ana kadar kafamda manevra yapmaktan bitap düştüm :-)
Bu arada benim teknem gibi baş kısımda bastonu kıç tarafta da sonradan yapılmış platformu olan tekneler için geriye balıkçı teknesinden yardım almak dışında alternatif kalıyor mu?