0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Yabancı bayraklı tekne sahibi olmanın bir sakıncası yok, yeter ki şahıs üzerine değil, bayrağını çekeceğiniz ülkede kuracağınız şirket üzerine kayıtlı olsun. Ülkeye giriş çıkışında da bir sorun yok, devlet yabancı bayraklı tekneleri sularıma sokmuyorum demez. Buradan gelir elde ediyor, marinalar dolup taşıyor. Bir savaş durumunda belki giriş-çıkış sorunu olur, o da geçici olur. ABD bayraklıda da bir sorun olmaz, Erdal korsan açıklamış. Şu anda sıfır ithal tekne vergisi %1. Söylendiği gibi, ikinci el tekne ithalatının yasak olmasının nedeni ülkedeki tekne üreticilerini korumak olsaydı, vergi bu kadar düşük olmazdı. İkinci el teknelerin ülke ekonomisine katkısı daha fazla. En azından eski tekneleri elden geçiriyoruz, bir sürü masraf ederek. Devlet yurt dışından ithal edilecek ikinci el tekneler için atıyorum; ithalat tarihinden itibaren bir yıl içerisinde makul bir ücret karşılığı denize elverişlilik belgesi istese, oradan bile iyi gelir elde eder. Bence bu işlerin başka bir nedeni var ama henüz anlayamadım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.
Atila kaptanım, 2.el teknelerde Bayrak seçimi serbest değil. Sanıyorum 2017 den önce yabancı bayraklı tekne almışsanız Türk Bayrağına çevirme hakkınız var. Yoksa geçmiş olsun. Delaware e her sene 300-500 Usd ödeyerek alabilirsiniz teknenizi.2.El serbest olursa burası çöplük olur fikrinize kesinlikle katılmıyorum. Getiren zaten 2. el tekneyi gidip yine alıp getiriyor. Yine bizim marinalara bağlanıyorlar, yine bizim kıyılarımızda geziyorlar ama teknenin vergisini Amerikaya ödüyor.Çöplükten kastınız eski model tekne gelir diyorsanız, zaten her tarafta eski model tekne var.Tam tersi, yurtdışı devamlı tekneleri yeniliyor ve 4-5 yaşındaki tekneleride satıyor. Benim en son teknem 2000 modeldi. Yurtdışından 2.el 2015 model tekne fiyatına ben 2000 model almak zorunda kaldım. Sırf Türk bayraklı diye.Uygun fiyata bulduğum tekneyi, Türk Bayrağı yapabilseydim o zaman neden 2000 model tekneye bineyim ki ?Gidip daha iyisini alıp gelirim.Şu an Türk bayrağı olan tekne sahipleri, sadece Bayrağından dolayı fiyatlarını tavan fiyat çekmiş durumdalar.Sadece 1 kez bir kanun çıkardılar, bir sürü tekne Türk Bayrağına geçti. Sonra kaldırdılar kanunu.Halbuki, bırak kalsın yürürlükte kime ne zararı var ?Yıllarca bu ülkede 2.el araba ithalatını yasakladıkları için bu millet 2.el 5.20 BMW'ye binecekken aynı parayı en ufak kazada ortadan 2'ye bölünen Tofaşlara verdi ve binlerce insan bu arabalarda can verdi.
Baska bir bakis acisi getireyim. Birakin, Turkiye copluk teknelerle dolsun! Gercekten, birakin dolsun diyorum. Bu teknelerin hepsi bir sekilde elden gececek, parca ihtiyaci dogacak, pazar olunca yan sanayi gelisecek.Su anda yan sanayiye faydasi yok, tekne son imalatcilari gelissin dusuncesiyle hic birsey gelismiyor. Mevcut tekne imalatcilari yabanci malzemelerle imalat yapmak zorunda kaliyor. Ithal malzemelerle yerli tekne yaparak , Turk Mali tekne yaptik diye kendimizi mi kandirmaya devam edecegiz. Italya'dan satin aldigimiz parcalarla tekne yaparak baska ulkelere tekne yapip satmak ne kadar mantikli. Megayat imalati vb ayri konu, malzeme fiyatlari cok etken degil orada. Ama orta sinif, amator kullanim amacli bir tekne yapip ihrac etmeyi dusunuyorsaniz oncelikle yan sanayiniz gelismis olmali. Yoksa iscilik avantaji bir yere kadar. Zaten kole duzeni. Ve , ornegin Bavaria, hadi bakalim kullandiklari robotlarin isletim giderinden dusuk maliyetle iscilik sunun. Cin dahi robotizasyona gecti.Once pazar olmali. Bunun icinde gerekirse copluk olsun. Kimse cop tekneyi cope atmak icin almayacak zaten, peyderpey elden gecirecek, yenileyecek. Benim teknem 76 model , aldigimda cok yipranmis bir tekneydi. Simdi yasini anlamazsiniz klasik goruntusu olmasa. Kullandigim bazi ekipmanlar, yapilar yeni teknelerde yok. Ama derdim vergi degildi, hic bir zaman da olmadi. Ama bu tekne icin yabanci bayraga mahkum edildim. Secenek yoktu. Iyiki de olmamis, cok avantajini gordum. Konu vergi degil ama herkez onu dusunuyor ilk sebep olarak. Ben yabanci bayrak sayesinde farkli bir tarza sahip oldum. Tekneden ayrilirken arkama donup bir daha bakarim, cok guzel oldu diye. Kendi teknemi seyrederim. Bence guzeldir, baskasina guzel gelmeyebilir. Ama degisik bir renktir limanda. Cok sey ogretir eski tekne. Guzel ogretmendir. Terbiyede eder adami. Cok fazla ulke dolasiyorum, hemen limanlarina , marinalarina gider bakarim. Muze gezer gibi gezerim. O eski teknelerden ne guzellikler cikiyor. Cop olarak kalmiyor. Araba ithalati ayri konu, iyi olup olmadigi tartismali. Bir eski arabayi toplamak ile eski tekneyi toplamak arasinsa cok fark var. Birisi ulasim araci , evin garajinda durur. Tekne ise evin kendisi, garaji bile var mataforaya garaj diyebiliriz bir nevi. Eski bir eve cop mi diyoruz. Elden gecirip yenilersin. Eski bir tekne de elden gecirildiginde bir yeni nesil tekne kadar ve hatta fazla dayanir. Uzun lafin kisasi, ana sanayi yaratacagiz diye yan sanayinin gelismesini engellendi. Ana sanayi de ithalata bagli kaldi ve sonucta ne kazandik. Orta sinif tekne imalatcisi kac firma var, ne durumdalar? Tekne 50bin , aksesuarlari bir o kadar , hepsi ithal, motoru 100bin. Kullandigimiz epoksi, polyester ham maddeleri bile ithal.Baska konuda gecmisti. Bu isin ucu sigorta sektorunun gelisememesine kadar gidiyor. Tekneme eski diyerek yerli ve tek sigortalamayi kabul eden firma 1300euro fiyat verirken ABD bayragi sayesinde yabanci bir sigorta firmasi klasik mantigiyla bakarak 570 euro gibi bir prim istedi. Pazar olsaydi farkli olacakti, karsimda ne dedigimi anlayan birisi olacakti.Mevcut yasal durum, ithalat ve bayrak rejimleri sonucunda denizciligin geldigi durum ortada. Gelenin gecenin cebine amator denizci ehliyeti koymakla bu is olmuyor. Binecegi, tamir ederken ogrenecegi tekneye de ulasmasi lazim ki bu ulkenin denizciligi gelissin.Iki haftami Isle of Wight/Cowes da gecirdim, bilenler bilir, Dunya yatciligininKabe'si olarak gecer. Sanmayin sadece yeni tekneler uretiliyor. Her yerde onbes yirmi teknelik cekek yerleri var. Aksam isinden cikan bir eski, yada cöp diyebileceginiz teknesinin basina kosuyor, bir seyler yapiyor. Malzeme aradiginizda yok yok, kitabindan kiyafetine hersey var kucucuk adada. Around the Island yarisina katilan tekne sayisi 1200 civarindaydi. Denizciligin yolu sanki biraz o eski veya cöp dedigimiz tekneleri de kabullenmekten ve hatta yayginlastirmaktan geciyor. Ucuza parca bulmak istiyorsak, ithal vinc, irgat, chart plotter, radar ve hatta mentese almak istemiyorsak bir pazar olmasi lazim. Kendi kendine de bu pazar ortaya cikmaz. 30 yil'da bu olmadiysa demek ki yanlis yoldayiz. Israr etmemek lazim, biz nerede hata yaptik, digerleri ne yaptida gelisti. Durup yarattigimiz duruma bir goz atalim, bu yapi bir cozum olmus mu.ABD veya Ingiltere'de kit car bile yapabiliyorsunuz, bu otomotiv sanayine zarar mi veriyor... Turkiye'de yapin bakalim, ylla cikabilecek misiniz. Bu durumda gidip tasarimi Italyan'a yaptirip, motoru Alman'dan alarak yerli ve milli otomobil yapariz ancak. Yukarida bir yerde uzun lafin kisasi demistim sanirim ... bayagi kisa oldu.Sevgiler tum korsanlara.Iyi seyirler ama Dunya'yi seyretmeyelim, tum amatorler daha kolayca seyretsin denizlerimizde.
Belli kurallar ve belli yaşda İkinci el tekne ithalatı serbest değilmi .
2.El serbest olursa burası çöplük olur fikrinize kesinlikle katılmıyorum.Getiren zaten 2. el tekneyi gidip yine alıp getiriyor. Yine bizim marinalara bağlanıyorlar, yine bizim kıyılarımızda geziyorlar ama teknenin vergisini Amerikaya ödüyor
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap2.El serbest olursa burası çöplük olur fikrinize kesinlikle katılmıyorum.Getiren zaten 2. el tekneyi gidip yine alıp getiriyor. Yine bizim marinalara bağlanıyorlar, yine bizim kıyılarımızda geziyorlar ama teknenin vergisini Amerikaya ödüyorTam bende yazacaktım aynı konuyu siz dile getirmişsiniz. Kesinlikle akla mantığa uygun bir tarafı yok. En çok kahrolduğum noktada şu an dünya turu yapan bir çok Türk denizcinin ABD bayrağıyla dolaşıyor olması. Kendi Ülkemizde dolaşanlardan daha çok ağırıma gidiyor.
Gelişme, parça, malzeme gibi şeylerle başlamaz, öncelikle kafaların gelişmesi ile başlar. Türkiye'de tekne üreticilerinin sorunu ithal malzeme vs değildir, patronundan başlayıp en düşük kadrosuna kadar insanların kafasıdır. Genel olarak baktığınızda yerli bir teknenin ikinci eli, yabancı markalı bir teknenin hemen hemen eşdeğer ikinci eline göre neden daha ucuz oluyor sorusunun cevabı önemlidir. Yerli tekne imalatçısı aynen yurt dışı imalatçısı gibi neredeyse tüm malzemeyi aynı kaynaktan alır yani malzeme konusunda yerli teknede bir sıkıntı yoktur. Asıl sıkıntı işçilik konusundadır. Günde 16 tekneyi suya indiren seri imalatı başarmış bir Jeaneau ile fiyat rekabetine senede 10 tekne bile imal etmeden girmeye çalışırsanız başarılı olabilmeniz için işçilik kalitesini oldukça aşağı çekmeniz gerekir. Aynı malzemeyi kullansanız bile, Jeanneau örneğin motor üreten firmaya bu yılın tüm üretiminin %50 sini ben alıyorum diyorsa, siz de Türkiye'de ben büyük üreticiyim yılda 10 tekne üretiyorum diyorsanız, o motoru Jeanneau'nu aldığı fiyatın çok üstinde almaktan başka çareniz yoktur. Aradaki fiyat farkını kapatabilmek için işçiliği azaltırsınız yani kalitesiz mal yaparsınız ve doğal olarak ikinci el fiyatları yabancılara göre düşük olur ve buna rağmen satış olasılığı da düşer. Bir ülkenin her şeyin en iyisini üretmek gibi bir düşüncesi olmamalıdır. Bir veya birkaç kalem malda en iyisi siz olursunuz, bu malları satarak diğer malları alırsınız. Bunu gezi teknesi sınıfı ile kısıtlarsak, belirli boyutun üstünde tekne inşasında Türkiye adı bilinen ve büyük olasılıkla ilk 10 ülke arasındadır. Bana göre bu konuda yatırım yapmak, şu anda kötü durumda olan küçük tekne işini de yurt dışından halletmek en doğrusudur. Devlet yönetimi ise bu işe sadece denizcilik olarak bakıyor, onların kafasında küçük veya büyük tekne ayrımı yok, 5 metrelik sandal da 100 metrelik gemi de sonuçta gemi diye düşünülüyor. Kafalarımız değişmedikçe neyin doğru neyin yanlış olduğunu göremeyeceğiz.Aslında ikinci el tekne ithali yasak değil, bir veya iki bakanlığın iznine bağlı, yani çöp olmayan ikinci el deniz vasıtalarını ithal edebiliyorsunuz ve bunu büyük gemiler için maliyeti kurtardığından ve ilişkiler amatör denizciye göre daha iyi olduğundan yapıyorlar ama mevzuat hazretleri amatör teknelerle uğraşılamayacak kadar çok engel çıkarıyor.