Gezgin Korsan
Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Ergun Erakman - Mart 25, 2017, 23:28:14
-
Bu gün zinciri iskeleye serip kaloma işaretlemesini yaptım. Şu bakla aralarına konan plastik renk işaretleri benim zincire uymadı, zincirim Avrupa versiyonuymuş... ::)
Onun yerine neon renklerde sprey kullandım. Suyun altında dahi oldukça dikkat çekiyor.
İlk 10 m.' yi oranj renk,
20. m. Oranj+Yeşil,
30. m. Oranj+Yeşil+Oranj,
40. m. Oranj+Yeşil+Oranj+Yeşil,
50. m. Sarı
Son 5.m. Uzun bir kırmızı.
Fena olmadı sanki.... 1w5ey8
(http://i394.photobucket.com/albums/pp28/beatrix-fhoto/bagaj/DSCF3686_zps0o7gmqop.jpg) (http://s394.photobucket.com/user/beatrix-fhoto/media/bagaj/DSCF3686_zps0o7gmqop.jpg.html)
(http://i394.photobucket.com/albums/pp28/beatrix-fhoto/bagaj/DSCF3685_zpsro7bmw9o.jpg) (http://s394.photobucket.com/user/beatrix-fhoto/media/bagaj/DSCF3685_zpsro7bmw9o.jpg.html)
(http://i394.photobucket.com/albums/pp28/beatrix-fhoto/bagaj/DSCF3679_zpsnpdae9rt.jpg) (http://s394.photobucket.com/user/beatrix-fhoto/media/bagaj/DSCF3679_zpsnpdae9rt.jpg.html)
-
Güzel olmuş da o çapa çok tarar.
-
Güzel olmuş da o çapa çok tarar.
Merhaba Hakan kaptan,
En korktuğum konu hakkında bir cümle okuyunca hemen atladım "o çapa tarar " görünce sorum şu
Acemilerin teknesinde iki çapa olmalı mı ? Olmalı ise delta nın yedeği Ultra mı yoksa ultra yedek delta asıl mı olmalı dahası başka bir alternatif var mı
Buyurun bakalım sabah sabah ....
-
Zincir boyamalarının işaretlerini renkleri ile sudan etkilenmeyecek bir kağıda basıp, baştaki zinci solabının kapaşına içten yapıştırın. Demi atan başka bir arkadaşınızsa kolaylıkla ne kadar kaloma bıraktığınızı anlayabilirsiniz.
-
...
Merhaba Hakan kaptan,
En korktuğum konu hakkında bir cümle okuyunca hemen atladım "o çapa tarar " görünce sorum şu
Acemilerin teknesinde iki çapa olmalı mı ? Olmalı ise delta nın yedeği Ultra mı yoksa ultra yedek delta asıl mı olmalı dahası başka bir alternatif var mı
Buyurun bakalım sabah sabah ....
Nasıl kullanacağınızı çalıştıysanız iki çapa ve fazlası olmalı.
En iyi çapa asıl çapanız olmalı.
-
Zincir boyamalarının işaretlerini renkleri ile sudan etkilenmeyecek bir kağıda basıp, baştaki zinci solabının kapaşına içten yapıştırın. Demi atan başka bir arkadaşınızsa kolaylıkla ne kadar kaloma bıraktığınızı anlayabilirsiniz.
Zincir dolabının kapağının içine yapıştıracağım sticker ;
(http://i394.photobucket.com/albums/pp28/beatrix-fhoto/Ekran%20Alnts%20-%20Kopya_zps05te3lon.png) (http://s394.photobucket.com/user/beatrix-fhoto/media/Ekran%20Alnts%20-%20Kopya_zps05te3lon.png.html)
-
Üç renk ile 90 metre zincir işaretleme yöntemi:
http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php?topic=12263.msg173139#msg173139
3 kutu sprey boya alınır. sarı lacivert beyaz
20 mt sarı
30 mt lacivert
40 mt beyaz
50 mt fenerbahçe ;D
60 mt lacivert beyaz
70 mt sarı beyaz
80 mt sarı lacivert beyaz
90 mt sarı
bir liste yapılır kapağa asılır.
-
Güzel olmuş da o çapa çok tarar.
Hımmmm... peki neden ? Oysa Mehmet Korsan bu konuda olumlu yorumlar yapmıştı....
(http://i394.photobucket.com/albums/pp28/beatrix-fhoto/Mehmet%20Korsan_zpshicgfnzb.png) (http://s394.photobucket.com/user/beatrix-fhoto/media/Mehmet%20Korsan_zpshicgfnzb.png.html)
-
Ben bunu
10 / 20 / 30 tek renkler
40 / 50 / 60 çift renkler
70 / 80 / 90 tekrar tek renkler
Olarak uyguladım.
-
...
Merhaba Hakan kaptan,
En korktuğum konu hakkında bir cümle okuyunca hemen atladım "o çapa tarar " görünce sorum şu
Acemilerin teknesinde iki çapa olmalı mı ? Olmalı ise delta nın yedeği Ultra mı yoksa ultra yedek delta asıl mı olmalı dahası başka bir alternatif var mı
Buyurun bakalım sabah sabah ....
Nasıl kullanacağınızı çalıştıysanız iki çapa ve fazlası olmalı.
En iyi çapa asıl çapanız olmalı.
bende iki çapa var, ırgatın da iki makarası var ( yan yana...) peki nasıl 2 çapa bir ırgatta kullanılır ?
(http://i394.photobucket.com/albums/pp28/beatrix-fhoto/Irgat%20ift%20appa_zpsbjwxmcty.png) (http://s394.photobucket.com/user/beatrix-fhoto/media/Irgat%20ift%20appa_zpsbjwxmcty.png.html)
-
Ben bunu
10 / 20 / 30 tek renkler
40 / 50 / 60 çift renkler
70 / 80 / 90 tekrar tek renkler
Olarak uyguladım.
yani, kimin nasıl kolayına geliyorsa... :-*
-
Ben de işin bir başka yönüne değinmek istiyorum.
Bu işleri yaparken bir de en az yılda bir defa zincir baklalarını tek tek göz kontrolundan geçirmekte büyük fayda var.
Bazen zincirin genel görünümü yeterince iyi gibi görünmesine rağmen , sadece bir baklada diğerlerinden çok farklı ve tehlikeli derecede korozyon olabiliyor.
Neyseki bu durum göz kontrolu yapılırsa kolayca yakalanabiliyor.
-
Yatay ırgatlarda çift makara olsa da ıgat ile ikinci demii kontrol etmek pek mümkün olmuyor. Genellikle zincir açılı geliyor. Bir olasılık ırgatta fener varsa halat kllanmak olabilir. Dikey ırgatlarda çift makaradan daha kolay geliyor ama kaveleta üzerinden bir zinciri söküp ötekini takmak hiç de kolay bir operasyon değildir. İkinci demir için önerim feneri de olan bir ırgat kullanıp ikinci demiri halatla kullanmaktır.
-
Bir fikir vermesi acisindan ticari gemilerdeki (internasyoneldir) uygulamayi anlatmaya calisayim :
-Demir zinciri yaklasik 27,5 metrelik (15 kulaclik) parcalardan olusur. Her parcaya 1 kilit zincir denir. Gemilerin buyuklugune gore demir zincirlerinin capi ve kilit sayisi degiskenlik gosterir. Ornegin su an calismakta oldugum gemide iskele demir zinciri 8 kilit, sancak demir zinciri 9 kilittir.
-Her kilit zincir, bir kilit baklasiyla birbirine istiraklenmistir. Demir zincirinin markalanmasi isi kilit baklalarinin boyanmasiyla yapilir.
-Kilit baklasi siyah olur, 1.kilit zincirinizi markalamak icin baglanti baklasindan onceki ve sonraki ilk zincir baklalarini beyaza boyariz.
-2. kilit icin ise baglanti baklasindan onceki ve sonraki 2 baklayi beyaza boyariz.
-3.kilit icin ise baglanti baklasindan onceki ve sonraki 3 baklayi beyaza boyariz. Ve bu boyle devam eder gider.
-Boyamaya ek olarak, baglanti baklasindan sonra (baglanti baklalari normal zincir baklasindan biraz daha buyuk olur) zincirin kacinci kilit oldugunu, zincir baklasinin uzerine bir hortum kelepcesi atarak belirleriz. Ornegin 2.kilit icin, baglanti baklasindan once ve sonraki 2.zincir baklasina birer hortum kelepcesi atilir.
Bir noktaya daha deginmeden edemeyecegim. Sizin capa dediginiz seye biz cipa diyoruz. Benim icin capa bahcede kullanilan bir aletten ibarettir. Ancak anladigim kadariyla amator denizcilikte cipa yerine capa siklikla kullaniliyor ve neredeyse tamamen dile yerlesmis. Ama dogrusu cipadir. Bilinmesinde fayda oldugunu dusunuyorum.
-
Çapa-çıpa-çipo mevzuu hep tartışılır. Yerleşmişi demür manasına kullanılan çapa. "Aslında demirin bir parçası, tepedeki yatay çubuk, hede höde" şeklinde tanımlar vardır.
CQR çapalar teknenin çok dönmediği ve zeminin iyi olduğu yerlerde sorun çıkarmıyor. Ama bizim sularda %80 böyle uygun durum-alan eşleşmesi gerçekleşmiyor. Bu nedenle benim teknenin önceki sahipleri CQR'ı Delta ile değiştirmişler. CQR şimdi yedek çapa konumunda. Ben de Delta'yı Rocna ile değiştirince Delta da CQR'ın yedeği oldu.
Çift çapayı aynı ırgatla kullanmak zor. Ben tek tek götürüp birbirlerine açılı atmak, birini kıçtan atmak veya arka arkaya ekleyip aynı zincirle ikili (tandem) atmak gibi konuları kastetmiştim.
Yedek çapa için 5-10 metre zincir ucuna batan halat bileşkesini de hazır tutmak gerek. Merem Korsan bunları fasiküllerce anlatmıştır. Oradan okunabilir.
-
Gemilerdeki uygulama bizim teknelereimize çok uygun olmayabilir. Irgatlarımız çok nazlıdır, bırakın zincirleri eklemek için kullanılan baklaları, zincirin üzerindeki galvanizi bile beğenmezler, atlatırlar veya hiç çekmezler.
-
Teknenin üzerinde Delta DEMİR orjinal olarak geliyor Bu seneki CNR boat showda ultra Demir ile Delta Demir'in mukayeseli prototipini yapmışlardı.Aynı açı ile çekildiğinde bariz ultra üstünlüğü gözledim. Ama sahada kullananın fikri daima daha doğrudur ve hiçbirşey gerçekten göründüğü gibi değildir derler ya onun için sordum şimdiden teşekkürler
-
Sayit korsanım,
55 metre zincirinize 40 metre ilave etmenizde yarar var
-
Çapa Delta değil CQR galiba. Sorun da CQR olmasında. Gerçekten sorunlu bir çapadır. Hakkı abinin Nerissa teknesinde ilk başta CQR vardı. Çok uğraştırmıştı. Sonunda değiştirdi
-
Çapa-çıpa-çipo mevzuu hep tartışılır. Yerleşmişi demür manasına kullanılan çapa. "Aslında demirin bir parçası, tepedeki yatay çubuk, hede höde" şeklinde tanımlar vardır.
CQR çapalar teknenin çok dönmediği ve zeminin iyi olduğu yerlerde sorun çıkarmıyor. Ama bizim sularda %80 böyle uygun durum-alan eşleşmesi gerçekleşmiyor. Bu nedenle benim teknenin önceki sahipleri CQR'ı Delta ile değiştirmişler. CQR şimdi yedek çapa konumunda. Ben de Delta'yı Rocna ile değiştirince Delta da CQR'ın yedeği oldu.
Çift çapayı aynı ırgatla kullanmak zor. Ben tek tek götürüp birbirlerine açılı atmak, birini kıçtan atmak veya arka arkaya ekleyip aynı zincirle ikili (tandem) atmak gibi konuları kastetmiştim.
Yedek çapa için 5-10 metre zincir ucuna batan halat bileşkesini de hazır tutmak gerek. Merem Korsan bunları fasiküllerce anlatmıştır. Oradan okunabilir.
Ticari gemilerde cipa da pek kullanilmaz esasinda biz genelde demir der geceriz. Cipa okulda ogretilendir. Bir denizcinin alayli mi, okullu mu oldugunu anlayabileceginiz kelimelerdendir. Bir benzeri de balast ve balans karisikligidir. Alaylilar cogunlukla balans der, okullular balast ve bu ornekler daha da arttirilabilir.
Neyse, neyin ne oldugunu bildikten sonra kucuk detaylarda kaybolmaya elbette gerek yok.
-
Gemilerdeki uygulama bizim teknelereimize çok uygun olmayabilir. Irgatlarımız çok nazlıdır, bırakın zincirleri eklemek için kullanılan baklaları, zincirin üzerindeki galvanizi bile beğenmezler, atlatırlar veya hiç çekmezler.
Kesinlikle katiliyorum. Ben sadece bilgi olsun diye yazmistim. Onemli olan demir zincirinizin markalanmis olmasidir.
-
Gemilerdeki uygulama bizim teknelereimize çok uygun olmayabilir. Irgatlarımız çok nazlıdır, bırakın zincirleri eklemek için kullanılan baklaları, zincirin üzerindeki galvanizi bile beğenmezler, atlatırlar veya hiç çekmezler.
Evet bu benimde aklımdan geçti, aradaki o işaret büyüuk baklalar ırgat üzerinde sorun çıkartabilir.
-
Sayit korsanım,
55 metre zincirinize 40 metre ilave etmenizde yarar var
edindiğim bilgiler diyorki ; 25 metreden derinliğe demir atmayın, yukarı çekerken 25 metrelik zincir + demir ırgatı yorar. Ayrıca 40 metra daha zincir zincir kabinine sığarmı sorun çıkartırmı bilemiyorum...
-
Çapa Delta değil CQR galiba. Sorun da CQR olmasında. Gerçekten sorunlu bir çapadır. Hakkı abinin Nerissa teknesinde ilk başta CQR vardı. Çok uğraştırmıştı. Sonunda değiştirdi
Tam olarak bu ;
(http://i394.photobucket.com/albums/pp28/beatrix-fhoto/10_zpscklhm5if.jpg) (http://s394.photobucket.com/user/beatrix-fhoto/media/10_zpscklhm5if.jpg.html)
-
evet CQR. Delta'nın kafası oynamaz.
-
Sayit Korsan, alıntıladığınız satırlar için öncelikle teşekkür ederim. Ama o bir derlemeydi, mümkün mertebe kendi şahsi fikir ve gözlemlerimi yansıtmamaya çalıştım. CQR için sorarsanız Delta ile veya Ultra/Rocna ile karşılaştırılmasında aynı oranda iyimser konuşamayacağım.
Ancak bu demir markaları ile ilgili söyleyeceğim tek bir husus var, maalesef her zeminde her şartta tutacak ve taramayacak demir tipi henüz icat edilmedi. Yarın bir gün icat edilirse de bizim bütçemiz yeter de alabilir miyiz emin değilim.. )))
Diyeceğim odur ki suya attığınız demirin tipinden metalinden çok kendi uygulama ve teknik bilginize güveniniz. Misal demir atılan yerin seçimi belki de taramanın önüne geçen daha belirleyici bir etmendir...
Örneğin kendi kayığımda mümkün mertebe birbirine tip olarak benzemeyen çapalar kullanıyorum. Bir adet galvaniz ultra (27 kg) baş demiri, bir adet kıç demiri (12 kg Brittany) ve fırtınada attığımız 35 kg admiralti gibi...
Herkes böyle yapsın demiyorum ama farklı tipler farklı zeminlerde daha iyi netice verebiliyor. Dolayısıyla yedekte 2 veya 3 tane aynı tip demir bekletmek doğru bir seçim değildir, şahsi fikrimdir...
-Her kilit zincir, bir kilit baklasiyla birbirine istiraklenmistir. Demir zincirinin markalanmasi isi kilit baklalarinin boyanmasiyla yapilir.
-Kilit baklasi siyah olur, 1.kilit zincirinizi markalamak icin baglanti baklasindan onceki ve sonraki ilk zincir baklalarini beyaza boyariz.
Cenk Korsan'ın dediklerine genel olarak katılıyorum. Özellikle bu ek bakla mantığı ile zincirleri ayırabilme olayına özellikle hayran olduğumu belirtmek istiyorum. Keşke biz de teknelerimizde becerebilsek bunu...
Son olarak boyama ile ilgili bir tespit, son 5 yıldır tüm boyama, klips ve renkli kablo bağı tekniklerini şahsen bıraktım. Renkli sentetik ipten incelerimiz var. Yaklaşık 30-40 cm uzunluğunda sarkacak şekilde farklı renklerden işartelirin üzerine baklalar bağlıyorum. Gerektiğinde suyun içinde bile hemencecik yenilemek ve işe devam etmek mümkün. Boyamak için tekrar ser, kurusun, tekrar vira et dertleriyle uğraşmıyoruz...
Tabi en iyisi çalışan, kaliteli bir zincir sayacı...
Yatay ırgatlarda fenerlik kullanarak iş yapmaya katılıyorum. Açı filan çok önemli değil de ilk çapanın zincirini kenara alacak bir domuz tırnağı kilit veya bosa önemli. Nasıl uygulanacağı bayağı uzunca bir konudur, bu topiği daha fazla şişirmeyelim...
-
Mehmet kaptan, açıklamalara emek verdiğiniz için teşekkürler...