0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    mehmetsutcu

Zincir ırgatı sorunları...
« : Haziran 18, 2010, 03:57:21 »
Ustalarım...
Fenerli cinsinden bir ırgatım var...
Fakat kavelata korozyondan veya yapışmadan dolayı açılmıyor...Demiri mecburen kumanda ile seriyorum..
Bir usta wd40 sık, bir kalın tornavida ve uygun bir çekiçle, tam zincirin geçtiği alttaki yerle,üstteki fener denen, herhalde halat sarmak, çekmek  için yapılan yerin arasını açmaya çalış dedi...
Kaç gündür uğraşıyorum bir sürü pas çıktı ama yine de açılmadı...
Bunu açmanın başka yolu yokmudur?
Birde düşündüm ki, zinciri mayna ederken apiko da kavelatayı gevşeteyim, zincirin ağırlığı ile açılırmı bu köftehor.

Bir de tecrübe...
Basit ama paylaşayım...

Yanımda, Bursa dan bir dostla güzel bir yelken seyri ile ve de Aksaz a doğru inip geniş bir kavisle Kumlubük e vardık...
Her zamanki gibi çam ağaçlarının en yakın olduğu Hollandalı nın biraz üst tarafında ki bir bölgeye demirlemek için hareketlendik.

Ben önceden baş üstüne gittim, kumandayı taktım hem vira hem mayna çalıştı... Sonra ben dümende derinliği kollayarak 3.5 metre civarına demiri, Bismillah funda diyerek bıraktık...
Çimdik,yemek yedik, muhabet falan derken ufak ufak demiri alalım dedim...
Bursa lı dost "demir gelmiyo" deyince, gittim baktım hakkaten gelmiyor...
Şimdi papazı bulduk dedim...
Hemen açtım telefon Ertan Korsana n apiim diyene...
-Abi fiş korozyon olmuştur bir temizlersen iyi olur.... dedi...
Hemen söküldü yapıldı wd 40 landı falan ......
Iııhhııı olmuyor...
Murphy ile halvet olmaya başladık.
Kola kuvvet çektik demiri ama gelin bana sorun... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu arada gök gürlüyor uzaklardan bende ulan bi daa papazı buldun diyom kendime.... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Neyse demiri çektik ama zincir ortada kaldı... Benim otto Cafer imdada yetişti ağır yolla giderken ince işçilikle zinciri de yuvasına soktum...

Ertesi gün elektrikçi geldi bir kısa kablo ile fişe girerek hem vira hem mayna etti... Sorun kumanda da imiş... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ben de kendime ulen çaylak denizci bedavadan kol kuvvetiylen demiri aldın ha, bu sana akıl olsun dedim tabiii... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şimdi bir kablo parçası edinilecek ve en mutena bir yerde duracak... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
   
*

    Çevrimdışı Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #1 : Haziran 18, 2010, 09:22:30 »
Ben demiri hep kumanda ile seriyorum çünkü başka şansım yok. Böylesi daha iyi Mehmet Korsan bence hiç dert etme Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kış gelince boş günlerinde ırgatı söküp eve götür eğlence olur.
*

    Çevrimdışı Ömer Kırcal

  • * Gezgin Korsan
  • 2.963
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Evrensel
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #2 : Haziran 18, 2010, 09:32:20 »
Mehmet Korsan, kablolarla uğraşmak yerine zinciri kavelataya tersten sarın Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap birkaç bakla yeterli olacaktır
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.677
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #3 : Haziran 18, 2010, 09:40:59 »
Feneri üstte kaveletası altta olan ırgatlarda üstten giren deniz suyu fenerin ana mile kaynamsına swbep oluyor. Fener genelde alümnbiyum mil ise paslanmaz olduğu için bu beklenenden çok çabuk gerçekleşiyor. Oralarda bulmak zor olabilir ama soğutarak çalışan bir pas sökücü denemek gerekir. Sistem basşit çalışyor. Pas sökücünün içinde "penetrating oil" yani her yere girebilen bir yağ var ve ayrıca soğutucu gazı var. Yağ içeri girerken soğutmada metallerin farklı genleşmeleri nedeni ile metalleri birbirinden ayırıyor. Bu spreyin veya wg 40'ın sıkılması gereken yer kavelata ile fenerin arası değil fenerin üst vidasının altındaki mil ile fener arası olmalı. Yani fener sürekli devrededir ve bir debriyajla kavelataya basar.  Demir atarken gevşettiğinizde kamalı fener m,il üstünde yukarı kayarak debriyajın kaçırmasını sağlar. Yani kavelata ile fener birbirine yapışmaz, fener mile yapışır. Önce sıkıp bir iki çekiç darbesi ile fenere vurun (Vurun derken feneri zedelemeyin. Gerekirse araya bir odun parçası veya bronz koysanız iyi olur. Biraz zorlayın am çok da uğraşmayın. tekrar soğutucu sprey veya wd40 sıkın ve bir gece bekleyin. Ertesi gün yine sıkarak deneyin. Eğer gelmezse çektirme kullanmak gerekcek. Söktükten sonra hem fenerin içini hem de mili çok iyi temzileyin ve ikisinin arasına teflonlu gres sıktıktan sonra takın. gresi abartmayın, mil üzerinde ince bir tabaka yaratmak yeterlidir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.

*

    Çevrimdışı Umut Korkmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 9.408
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • yelkenlipoyraz
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #4 : Haziran 18, 2010, 14:24:40 »
Mehmet Abi korsanım,
Sakın çekiçle uğraşmayın, bizim ırgatı sökerken zincir sarılan makaraya ciddi zarar verdik, Aluminyum olduğundan zor düzeldi.
Sana tavsiyem feneri de söktükten sonra 3 ayaklı çektirme ile makaryı çıkarman.  tabii öncesinde baskı pulunu falan çıkarman ilazım.
çektirmeyi sıkarken çektirme mili ile ırgatın milinin üzerine bronz benzeri yarı-yumuşak bir parça koyarsan ırgat miline de orantısız güç uygulamamış ve deforme etmemiş olursun.
ırgat makarasının da iç kısımını zımpara ile güzelce tesviye ettiğinde artık istediğin gibi çalışan ve kavaletayı gevşettiğinde gürül gürül akan bir ırgatın olcek.
« Son Düzenleme: Haziran 18, 2010, 14:24:53 Gönderen: Umut Korkmaz »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap      TUR 6373
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    mehmetsutcu

Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #5 : Haziran 19, 2010, 01:07:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mehmet Korsan, kablolarla uğraşmak yerine zinciri kavelataya tersten sarın Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap birkaç bakla yeterli olacaktır

Ben bunu nasıl düşünemedim yaaaaaa....Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Feneri üstte kaveletası altta olan ırgatlarda üstten giren deniz suyu fenerin ana mile kaynamsına swbep oluyor. Fener genelde alümnbiyum mil ise paslanmaz olduğu için bu beklenenden çok çabuk gerçekleşiyor. Oralarda bulmak zor olabilir ama soğutarak çalışan bir pas sökücü denemek gerekir. Sistem basşit çalışyor. Pas sökücünün içinde "penetrating oil" yani her yere girebilen bir yağ var ve ayrıca soğutucu gazı var. Yağ içeri girerken soğutmada metallerin farklı genleşmeleri nedeni ile metalleri birbirinden ayırıyor. Bu spreyin veya wg 40'ın sıkılması gereken yer kavelata ile fenerin arası değil fenerin üst vidasının altındaki mil ile fener arası olmalı. Yani fener sürekli devrededir ve bir debriyajla kavelataya basar.  Demir atarken gevşettiğinizde kamalı fener m,il üstünde yukarı kayarak debriyajın kaçırmasını sağlar. Yani kavelata ile fener birbirine yapışmaz, fener mile yapışır. Önce sıkıp bir iki çekiç darbesi ile fenere vurun (Vurun derken feneri zedelemeyin. Gerekirse araya bir odun parçası veya bronz koysanız iyi olur. Biraz zorlayın am çok da uğraşmayın. tekrar soğutucu sprey veya wd40 sıkın ve bir gece bekleyin. Ertesi gün yine sıkarak deneyin. Eğer gelmezse çektirme kullanmak gerekcek. Söktükten sonra hem fenerin içini hem de mili çok iyi temzileyin ve ikisinin arasına teflonlu gres sıktıktan sonra takın. gresi abartmayın, mil üzerinde ince bir tabaka yaratmak yeterlidir.


Ustam, muhteşemsiniz...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mehmet Abi korsanım,
Sakın çekiçle uğraşmayın, bizim ırgatı sökerken zincir sarılan makaraya ciddi zarar verdik, Aluminyum olduğundan zor düzeldi.


Umut um Korsanım ben de bunu düşünüyordum zaten...Fener ile zincirin geçtiği yer aliminyum ve en ufak bir darbede hemen iz kalıyor... Ben birde kiloluk çekiçle deneyim derken baktım ırgat elden gidecek...
Onun için yazdım buraya da zaten...

Çok teşekkürler herkese bilgiler için...   
*

    Çevrimdışı Hasan Çetin

  • * Gezgin Korsan
  • 344
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #6 : Haziran 19, 2010, 04:39:55 »
Ben de ırgatı güverteye mote ettim ama henüz elektrik bağlantısı yok. Vinç kolu vinç kolu ile demiri vira edebiliyorum, funda edemiyorum. Neden acaba?
*

    Çevrimdışı Umut Korkmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 9.408
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • yelkenlipoyraz
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #7 : Haziran 19, 2010, 07:36:34 »
görmek lazım.... der bir abimiz.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap      TUR 6373
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.677
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #8 : Haziran 19, 2010, 10:02:50 »
Fener üstünde genellikle vinç kolunun  girebileceği iki delik bulunur. Biri fenerin ortasında diğeri ise biraz daha kenardadır. Ortadaki deliğie vinç kolunu takıp ters istikamete çevirdiğiniz zaman feneri tutan vida gevşer ve kavelta ,le olan debriyaj devre dışı kalır. Böylece demiri serbest bırakarak atabilrisiniz. Yani gevşettikten sonra deimir iel ile bırakacaksınız, dmir kenidi  ağırlığı atılacak. Kavelata boşa çıkıp kendiliğinden döner. Çekerken de varsa yana doğru olan vinç kolu yuvasını kullanmanız önerlir. ortadan çekneye kalkarsanız vidayı fazla sıkıştırıp daha sonra açamayabllirsiniz.

Eğer ortada vinç kolu için tek yuva varsa mecbur kalmadıkça vinç kolu ile demir almaya çalışmayın. Irgatı kullanın. Bu delik sadece kavelatayı ayırmak içindir. Ayırır ve demir atarsınız. Her zaman yazdığım gibi demir ırgatla bırakılmaz. teriminde olduğu gibi "atılır". Kavletayı gevşet, bırak demir kendi ağırlığı ile düşsün, Dibe indiğini sesinden hissettiğinde kavelatayı sık, sonra tekrar gevşet ve yeteri kadar kaloma ver. Böylece zincirin demir üstüne yığılması ve dolaşması engellenir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Hasan Çetin

  • * Gezgin Korsan
  • 344
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #9 : Haziran 19, 2010, 12:30:45 »
Çok teşekkürler Ahmet korsan.
Benim ırgatta üstte tek delik var. Denedikten sonra sonucu yazarım.
Neden hala elektrik bağlamadığım akla gelebilir diye yazıyorum: Tekne 1 ay bakımda kaldı. "Elektrik bağlantısını biz yaparız" dediler, onları bekledim. Sonunda süre doldu Kalamış'ta. Yani ne bağladılar ne de bağlattılar. Önümüzddeki günlerde bağlatana kadar bu tür sorunlarım olacak.
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.677
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #10 : Haziran 19, 2010, 12:52:46 »
Irgata elektrik bağlantısı iiki şeklde yapılabilir:

1. Irgat için başa bir akü koyarsınız. Nisbeten ince kablolarla o aküyü şarjlı tutarsını ve ırgatı bu aküyle kullanırsınız.
2. Mevcut akü sistemlerinden birini kullanırsınız. Marş aküsünü kullanırsanız, elektriğin sadece motor çalışırken ırgata ulaşmasına izin verirsiniz. Tenvirat aküsünü de kullanabilirsiniz. Bu çözümler oldukça kalın kabloların aküden ırgata ulaşmasını gerektirir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Hasan Çetin

  • * Gezgin Korsan
  • 344
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #11 : Haziran 19, 2010, 13:03:38 »
İkinci çözümdeki gibi marş aküsünü kullanmak istiyorum. Aküden ırgata gidecek kalın kablolar hazır. Elektrik donanımına bağlanacak diğer parçalar da ırgatla birlikte verildi. Yani hemen herşey var gibi. Sıra bu hafta bir elektrikçi bulmaya kaldı Büyükada'da.
*

    Çevrimdışı Atilla Aytaç

  • * Gezgin Korsan
  • 1.478
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #12 : Haziran 19, 2010, 17:36:15 »
BENCE SAKIN MARŞ aküsünü ırgata bağlamayın.boş bulunup ırgatı kullanırsanız marşı da tekneyi ittirerek çalıştırırsınız...araya devre koyarsanız o başka yabi
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Özgür Tezcan

  • * Gezgin Korsan
  • 137
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • MELMOTH II
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #13 : Haziran 19, 2010, 19:59:33 »
Benim de başım Gece'nin Lofrans marka ırgatı ile dertte. Fenerin üzerindeki vinç kolu ile açılıp kapanan vida öyle bir sıkışmış ki ne kadar WD 40 sıktıysam da para etmedi. Mecburen zinciri elimle sağıyorum. Zinciri toplamakta sorun olmuyor. Şimdi burada varlığından haberdar olduğum soğutuculu spreyi deneyeceğim. Sorum, bu ürünün bir ismi varmıdır? Nereden bulunur?
*
Ynt: Zincir ırgatı sorunları...
« Yanıtla #14 : Haziran 19, 2010, 20:15:46 »
Korozyon,pas vs sebebiyle sıkışan tüm parçalar(civata,somun,kasnak,vs.) parçayı zedelememek şartıyla çekiçle tık!...lamalarla kolayca sökülür.Bu tıklamalar parçanın büyüklüğü ya da harabiyetine göre tıklamadan gümlemeye kadar çekiçlenir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
S/Y AYNA  SETUR YALOVA MARİNA