0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. E.

Ben de Hüseyin Durmaz Korsanın baştaki sorusuna yanıt vermeye çalışayım. Yelken kesiti itibariyle teorik olarak 0-30 derece hücum açıları arasında itme kuvveti üretir. Hücum açısını zahiri rüzgâr açısı ile karıştırmayın, yelken kesitinin hayalî kirişinin zahiri rüzgâr ile yaptığı açıyı kastediyorum. Kesitin toruna ve torun yerine bağlı olarak değişse de, 30 derece hücum açısından sonra yelkenin rüzgâr altında, orsa yakasına yakın bölgede havanın hızı o kadar artar ki, orsa yakasından güngörmeze kadar olan yolda basınç gradiyenti (itme kuvvetini sağlayan basıncın değişim hızı) çok hızla düşer ve bu da rüzgâr altında laminar hava akışının ayrılmasına (ing. separation) ve türbülant bir akışa sebep olur. Açı arttıkça bu türbülant akış öne doğru ilerler ve itme kuvveti ciddi şekilde düşer (ing. stall). Bu sırada zahiri rüzgâr yönünde oluşan sürtünme kuvveti de ciddi şekilde artar, tanir yerindeyse tekne olduğu yere yığışır, işler karışır. Yani cevap, yelken en fazla itme kuvvetini kesitin şekline bağlı olarak rüzgâr üstü hava akışının güngörmezden ayrılmadan hemen önceki yaklaşık 30 derece hücum açısında üretir.

Yelkenlerin üretmesini istediğimiz kuvvetin azami sınırına geldikçe, ki bence bunu en iyi şekilde rüzgâr altına bastığımız dümenin açısı ve bayılma açısı gösterir, zahiri rüzgâr şiddeti ile oynamayacağımız için, daha az torlu (ing. slim) yelken kesitleri ile ve daha düşük hücum açıları ile profilin itme katsayısını düşürerek toplam itme kuvvetini makûl düzeyde tutarız.

Bu yazdıklarımı basit bir “itme kuvveti katsayısı” grafiği ile göstermek isterdim ama telefondan yazarken resim yükleyemiyorum. Merak eden internette “lift coefficient in sails” vb yazarak görsellerde bu grafikleri görebilir.

Ama genova + ana yelken birlikte kullanıldığında serbest hava akışında genoya doğru dönüş sebebiyle ana yelkende daha yüksek hücum açılarına çıkılabilir. Zaten bu sebeple orsa giderken ana yelkeni neredeyse baş-kıç hattına kadar kasabiliyoruz.

Bütün bunlar orsa-apaz arası seyirlerde olan biten içindir. Pupa seyri bambaşka bir aerodinamik akıştır. En iyisini herhalde Kristof Kolomb bilir Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Selametle ve herkese çok güzel bir akşam


*

    M. E.

Ve ekleyeyim soruyu tam cevaplamak için: bu şekilde yelkenden azami itme kuvvetini aldıktan sonra, tabii ki zahiri rüzgârın apazdan, yani baş-kıç hattına 90 dereceden gelmesi halinde itme kuvveti teknenin baş-kıç hattı ile aynı yönde oluşur ve açısal kayıp olmaz.

Ama şunu da söyleyelim ki, apazdan daha dar açılarda itme kuvvetinin baş-kıç hattındaki kolunu (cos(hücum açısı)) düşüren şey aslında sürtünme kuvvetinin aynı yönde ama yönü ters olan koludur. Sürtünme kuvvetini düşürmek, apaz seyre yakın itme kuvvetleri sağlar ve tecrübeyle sabittir.


*

    H. D.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



Bütün bunlar orsa-apaz arası seyirlerde olan biten içindir. Pupa seyri bambaşka bir aerodinamik akıştır. En iyisini herhalde Kristof Kolomb bilir Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Selametle ve herkese çok güzel bir akşam

Pupa seyri dinamiklerini açıklayacak Kolomb yok mu?


*

    Ö. T.


Hüseyin abi , sen bir açıklasan da cümleten rahatlasak ; Pupa seyrinde yelkenli tekneninin hızlı gittiğine niçin inaniyorsun ? 
Dalga ve rüzgar arkadan geldiği için olabilirmi acaba ? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    H. D.

Düşünüyorum:Bir yelkene dolan rüzgar o yelkene en büyük kuvvet etkisini  tam yelkene dik eserken yaratır.Teknenin gidebilmesi için rüzgarın yelkene etki etmesi yani yelkende bir kuvvet yaratması gerekir.Aynı rüzgar aynı yelken en büyük kuvveti pupa yönünden esen rüzgar yaratıyorsa çok basitçe en hızlı da bu iuygulamada gider.Şimdi bana hava direncinin yarattığı etkiden dolayı zahiri rüzgardan bahsetmeyin hava direnci yani zahiri rüzgar her türlü yelken açısında vardır.Ayrıca pupada giderken yana yatma  yana sürüklenme gibi boşa harcanan kuvvetlerde yoktur rüzgardan ne kuvvet elde etti isen hepsini hiç ziyan etmeden teknenin ileri gitmesi için kullanırsın.
Diyagramların her yerde olmayan oluşum notlarına bakarsanız bu diyağramlarım  bilgisayarda modelleme mantığı ile elde edildiğini görürsünüz.Yani çıkıp sahada ölçüm yapıp grafik çizmemişlerdir.Gönlün nasıl grafik istiyorsa öyle modelleme yapar istediğin grafiği elde edersin zor bir şey değil.(Hani VW nin bilgisayar modellemesi ile istediği eksoz gazları sonucu elde etmesi gibi)

*

    O. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
.Yani çıkıp sahada ölçüm yapıp grafik çizmemişlerdir.Gönlün nasıl grafik istiyorsa öyle modelleme yapar istediğin grafiği elde edersin zor bir şey değil.(Hani VW nin bilgisayar modellemesi ile istediği eksoz gazları sonucu elde etmesi gibi)

Hüseyin Tayfun korsanım,
Sizin dediğiniz gibi
Hadi biri Geniş Apaz'dan yana sallama gönlü nasıl istiyorsa Polar Diagramı yapmış olsun...
Peki Tüm Dünyadaki Tekne imalatçıları nasıl aynı fikirde olabilir...
Bunların Geniş Apazdan bir çıkarı mı var.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şaka bir yana hepsinin Polar Diagramı aynı şeyi söylüyor
Onu nasıl açılayabiliriz ?


*

    M. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Düşünüyorum:Bir yelkene dolan rüzgar o yelkene en büyük kuvvet etkisini  tam yelkene dik eserken yaratır.
Emin misiniz, yoksa öyle olduğuna dair kuvvetli bir tahmininiz mi var?
*

    M. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknenin gidebilmesi için rüzgarın yelkene etki etmesi yani yelkende bir kuvvet yaratması gerekir.
Çok doğru. Yelken üzerindeki hava akışının neticesinde üretilen kuvvet bileşenlerinin içinde hangi değişkenlerin olduğunu biliyor musunuz, yoksa rüzgar üflüyor yelken doluyor gibi miyiz?
*

    M. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şimdi bana hava direncinin yarattığı etkiden dolayı zahiri rüzgardan bahsetmeyin hava direnci yani zahiri rüzgar her türlü yelken açısında vardır.
Gerçi “hava direnci yani zahiri rüzgar”ı anlamadım ama zaten asıl mesele pupa seyrinde zahiri rüzgârdan kaynaklanıyor ama bu konuda hassas olduğunuzu biliyorum ve sustum.

Saygı, selam ve sevgi ile
*

    E. Y.

Dünya düzdür...


deyin, yeminle Külyutmaz korsanı daha kolay ikna edersiniz  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. T.

İnandiramazsınıız , iki sene ömrümden gitti anlatamadım ben  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Merhabalar, bu bir forumda yazdığım ilk yazı, hatam olursa kusura bakmayın. Hayatımda hiç deniz üzerinde bir yelkenlide bulunmadım ama ilk ateş içime düştüğünden bu yana (2 senedir) elime geçen her bilgiyi her deneyimi okumaya çalışıyorum. Yelken hakkında ilk aklıma düşen soruydu; ya rüzgar, gitmek istediğim yerden bana doğru eserse? Seyir yönlerini öğrenince demek ki bu şekilde gidiyor dedim, ancak fiziki kuralar pek kafama yatmadı. Orsa seyri benim için mucize gibi geldi kuvvet sana karşı geliyor, sen kuvvete doğru daha büyük kuvvet yaratıyorsun ve ilerleyebiliyorsun, birde sürtünme var o zaten bambaşka.
Sonrası bilginin link sahiplerine yazanlara teşekkür oluyor.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    S. Ş.

Kaşık deneyi , tutturulmus iki paralel veya daha fazla kasikla yapildiginda ne olur?

Bir gün insan , bez yerıne form alabılen rijit bırsey kullanmaya başlarsa  yelkenlılere etkısı ne olur  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu durumda Huseyın kaptan ,arkadan gelen ruzgara temas eden dik doldurulmuş alanı ufak gorunce,  daha buyuk yelken alanlı olan daha hızlı gıder mı der ,yoksa bu allahın işine akıl sır ermez deyip köşesine mi çekilir   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



« Son Düzenleme: Mart 17, 2019, 02:49:26 Gönderen: Semih Sener »
*

    Ö. T.

Benim bildiğim Hüseyin abi konuyu inceliyor ve karşı tez i hazırlıyordur su anda  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Ç.

Uçaklardan anlayan birinin uçağın neden uçtuğunu bilmesi gerekir. Uçak kanadı yerine yelkeni koyduğunuzda yelkenli bir teknenin  neden gittiğini kolaylıkla görürsünüz.