0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimiçi Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.249
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Şimdi benim bir sorum var: Yelkenli bir teknede Rüzgar teknenin uzunlamasına yani düz gitme eksenine göre hangi açıda gelirse Teknemiz en hızlı şekilde gider? Mümkünse biraz teknik açıklamada olsun.
Ya habibi tabib yazını şimdi gördüm de o talimatı anlayamadım.
« Son Düzenleme: Mart 01, 2019, 09:14:02 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: Ynt: Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmak
« Yanıtla #1 : Mart 01, 2019, 09:51:47 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yelkenli bir teknede Rüzgar teknenin uzunlamasına yani düz gitme eksenine göre hangi açıda gelirse Teknemiz en hızlı şekilde gider?

Sorduğunuz bu muydu:

"Apaz seyri en hızlı seyirdir. Apaz seyrinde toplam kuvvet bileşkesi, gitmek istediğimiz yöne, yani ileri doğrudur. Bu seyirde daha büyük yelken alanı kullanılır. Bu da tekneyi hızlandırır. Apaz seyri pupa seyrinden de hızlıdır. Çünkü rüzgarla aynı yönde gidilen pupa seyrinde, yelken rüzgarı tutan bir araç görevini görür. Yalnızca rüzgarı tutarak hareket ettiği için pupa seyri yapan bir teknenin rüzgardan hızlı gitmesi mümkün değildir."

Kaynak:  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.249
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Verdiğiniz linkte teknik bir açıklama yok sadece masal türü bir anlatım var.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.619
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
En hızlı seyir geniş apazdır. Her iki yelken de rüzgar alır. Salma da tekne yana doğru fazla itilmediğinden direnci düşüktür. Diğer taraftan çok hafif rüzgarda orsa seyri en hızlı seyirdir. Aslında apaz gibi gelen gerçek rüzgar tekne hızı ile birleşerek hissedilen rüzgar hzının artmasına neden olur.
« Son Düzenleme: Mart 01, 2019, 10:38:06 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.

*
Az havada çok verim Orsa seyrinde oluyor gerçekten benim en keyif aldığım Seyir aynı zamanda Orsa...
En hoşlanmadığım kendimi huzursuz hissettiğim ise Pupa....
Belki inceliklerini bilmediğimden bu bahar aylarında ders almayı düşünüyorum....

Bilgi korkuyu yener...
Ayu Çıkabiliio, Daş Düşebilioo........
*

    Çevrimiçi Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.249
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Orhan korsanım size daha kısadan sorayım:Bir yelken sistemine gelen rüzgar yelken yüzeyine hangi açı ile etki ederse en büyük itme kuvvetini yaratır.(ortalama yüzey kabulü ile).Yelken yüzeyine dik açı ile mi  yoksa daha küçük bir açı ile mi ?Rüzgarın yelken üstünde yarattığı itme kuvveti ile teknenin kazanacagı hız arasında nasıl bir bağlantı var*
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan korsanım size daha kısadan sorayım:Bir yelken sistemine gelen rüzgar yelken yüzeyine hangi açı ile etki ederse en büyük itme kuvvetini yaratır.(ortalama yüzey kabulü ile).Yelken yüzeyine dik açı ile mi  yoksa daha küçük bir açı ile mi ?Rüzgarın yelken üstünde yarattığı itme kuvveti ile teknenin kazanacagı hız arasında nasıl bir bağlantı var*
İlk sorunun cevabı gönderdiğim şekilde var.
İkinci sorunun cevabı F=ma.
*

    Çevrimiçi Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Bir teknede baş pruva ekseni üzerinde tekneye etki eden itme kuvveti T, suyun ve havanın tekneye aynı eksende uyguladığı direnç kuvvetine R dersek. Tekne hareket halindeyken Newton ikinci yasası

T-R= mxa der.
m tekne kütlesi, a tekne ivmesidir.
Bildiğimiz gibi ivme hızın zamana göre türevidir yani a=dV/dt. Buradan
T-R=mxdV/dt yazıp zamana göre integralini alırsak net kuvvet ile hız arasındaki ilişkiyi buluruz.
Ancak bu hesap o kadar kolay değil. Çünkü R de hıza bağlı değişiyor yani hızın bir fonksiyonu. Basit olsun diye R yi sabit kabul ettim.
*

    Çevrimiçi Öcal Turan

  • * Gezgin Korsan
  • 2.159
    • Yaşadığı Şehir
  • Burgas-İstanbul
    • Tekne Adı
  • S.Y SERENITY
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet ağbi siz de masal gibi anlatmışsınız. Hadi ben acemiyim, ama size yakıştıramadık. "Mümkünse biraz teknik açıklamada olsun." denmiş. Matematiksel formüller, direnç katsayıları, şemalar, tablolar, simülasyonlar, deneyler vs. isteniyor. Zaten sonradan görünce Hüseyin bey'in 5 bin küsür mesajı olduğunu, acemilere tuzak soru olduğunu anlamıştım, ama iş işten geçmişti.

Ben kısaca asıl mevzuyu anlatayım , Hüseyin abi teknenin en hızlı olarak pupa seyri ile gittiğine inanır.
Tekneye alıp , ayni ruzgarda  pupa ile geniş apaz seyri de yapıp sürati gösterdiniz , gözü ile gördü yine de inanmaz .     Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bunu ancak yazılı formüle döker isek belki şüphelenir . Bunu da Orhan Barut hocamın yapabileceğine inaniyorum .

Konu sorunun aslı bu  .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Mart 01, 2019, 15:33:06 Gönderen: Öcal Turan »
*
Hüseyin bey, bir önceki mesajımda çocuk gibi alınganlık yaptım, kusura bakmayın. Forumdaki gergin ortamdan mı etkilendim nedir. Moderasyon'dan mesajımı silmelerini istedim, fakat isteğimi görmediler sanırım.
*

    Çevrimiçi Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet ağbi siz de masal gibi anlatmışsınız. Hadi ben acemiyim, ama size yakıştıramadık. "Mümkünse biraz teknik açıklamada olsun." denmiş. Matematiksel formüller, direnç katsayıları, şemalar, tablolar, simülasyonlar, deneyler vs. isteniyor. Zaten sonradan görünce Hüseyin bey'in 5 bin küsür mesajı olduğunu, acemilere tuzak soru olduğunu anlamıştım, ama iş işten geçmişti.

Ben kısaca asıl mevzuyu anlatayım , Hüseyin abi teknenin en hızlı olarak pupa seyri ile gittiğine inanır.
Tekneye alıp , ayni ruzgarda  pupa ile geniş apaz seyri de yapıp sürati gösterdiniz , gözü ile gördü yine de inanmaz .     Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bunu ancak yazılı formüle döker isek belki şüphelenir . Bunu da Orhan Barut hocamın yapabileceğine inaniyorum .

Konu sorunun aslı bu  .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu uzun ve karmaşık bir hesap. Bu forumun amacını aşar. Ama meraklısı şuraya bakabilir:
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan korsanım size daha kısadan sorayım:Bir yelken sistemine gelen rüzgar yelken yüzeyine hangi açı ile etki ederse en büyük itme kuvvetini yaratır.(ortalama yüzey kabulü ile).Yelken yüzeyine dik açı ile mi  yoksa daha küçük bir açı ile mi ?Rüzgarın yelken üstünde yarattığı itme kuvveti ile teknenin kazanacagı hız arasında nasıl bir bağlantı var*

Yelken yüzeyine hangi açı ile etki ederse sorusu yanlış. Yelken yüzeyine sadece belli bir açıda etki ederse yelken verimli çalışır. Bütün yanılgı burada yatıyor.

Bu kritik açının altında etki ederse yelken zaten pırpırlar çalışmaz, üstünde etki ederse de rüzgar altı taraf türbülansa girer, yine verimsiz çalışır. O yüzden pupa seyrinde sıradan yelkenler çok verimsiz çalışır. Hem bağıl hız düşer ondan dolayı kuvvet düşer, hem de şekli rüzgaraltı tarafı türbülanstan kurtarmak için elverişli değildir. Balon yelken kullanmanın sebebi budur. Balon yelken alabildiğine kavisli olduğu için rüzgar altı tarafı türbülansa düşürmez. 

Dolayısıyla yelkene hangi açıyla gelirse sorusu doğru değil, sadece bir açı vardır yelkeni doğru çalıştıran.

Tekneye hangi açıyla gelirse maksimum hızla gider sorusu bununla alakalı elbette ki. Yelkeni çalıştıran şey BAĞIL RÜZAR hızıdır. Kıçtan gelirse bağıl rüzgar hızı düşer (ve yukarıda arz ettiğim gibi yelken de verimsiz çalışır.) BAĞIL RÜZGARI arttırmak için rüzgarı kafaya almak lazım o zaman, ama fazla da kafaya alırsanız optimum açıyı korumak için yelkeni fazla içeri çekmeniz gerekir ki yarattığınız kuvvetin çoğu yan tarafa çekeceğinden yine ilerlemekte zorlanırsınız. Dolayısıyla hangi açıda en hızlı gider sorusu bu iki etkinin arasında optimumu bulma problemine dönüşür ki yüzlerce yıllık tecrübe ve hesap bunun apaz - geniş apaz arası bir açıdan alındığı zaman maksimum olacağını söylüyor bize.
« Son Düzenleme: Mart 01, 2019, 15:50:00 Gönderen: Doğan Erbahar »
"... parce que je suis heureux en mer, et peut-être aussi pour sauver mon âme..." Bernard Moitessier
*
Yarışçılar bilirler. Pupa etaplarda bazı tekneler pupa yerine geniş apaz giderler daha hızlı gitmek için. Geniş apaz gidince mesafe uzuyor tabi, ama yine de bazıları böyle tercih ediyor. En azından dingi yelkenli yarışlarında böyle diye biliyorum. Yanlışım varsa yarışçılar düzeltir.
*

    Çevrimiçi Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.249
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Yüzlerce yıllık tecrübe elbette önemlidir ama Fizik diye bir şey de var değil mi? rüzgarı tam arkadan alınca yelkenin rüzgar altı dediğiniz yerde Türbulans olacagını söylüyorsunuz ama türbülansın olacagı ne malüm ön taraftaki hava yanlara kayıp arkaya neden gitmesin mani olan nedir?ayrıca apaz seyirde yelken üstünde oluşan kuvvet gitmek istediğimiz istikamet ile açı yaptığı için teknemizi götürecek olan yelken kuvvetide kuvvetin yönü ile rotamız arasındaki açının kosünüsü kadar kayba ugrayacak ayrıca oluşan yan itme gücü teknenin ilerlemesinde olumsuzluklar yaratacak durumlara sebeb olacak (yan yatma sebebi ile sürtünme fazlalığı,salmanın yanal hareketinden doğan olumsuzluklar filan) Bütün bunlar neden göz önüne alınmıyor da  pupa yelken sisteminde oluşur diye söylenen türbülans ortaya konuyor?
Bakın hangi açılı rüzgar ile giderken en yüksek konforu elde edebiliriz sorusunu sorsaydım her halde geniş apaz sonucu çıkardı ve pupa seyride bayağı kötü konfor sıralarında kalırdı.Durum böyle olunca en hızlı hangi açı ile gidilirde : geniş apaz ile pupa arasında çok fazla fark çıkmayınca vede konfor olarak apaz öne çıkınca aradaki az biraz hız farkı için bu eziyet çeklir mi sorusu ortaya çıkıyor elbette çekilmez .durum böyle olunca tekne cizimcileride planlayıcılarıda teknenin pupada gitmesine göre düzenlemeyi öncelikli düşünmüyorlar.Haklı olarak konfor baskın olduğu için tekneler buna göre düzenleniyor,kullanılıyor.Bütün bunlar bir teknede en hızlı gidebilmek için pupa seyri gerekir gerçeğinde değiştirmiyor.Pratik her zaman teori ile tam tamına uyuşacak diye bir kural yok.
Ben böyle düşünüyorum
« Son Düzenleme: Mart 01, 2019, 16:37:35 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap