0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. K.

Yelkenli tekne karada kislama
« : Mart 20, 2021, 00:30:11 »
Kisin kullanilmayan yelkenli teknenin karada kislamasinin avantajlari ve dezavantajlari nelerdir?


*

    H. E.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #1 : Mart 20, 2021, 01:04:43 »
Şimdi Ahmet Abi yazar, "...tekne suda durmak için yapılmıştır..." diye ve devamını anlatır.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ahşap tekneler için önerilmez. Kurur, yamulur, armuz açar.

Fiber tekneler için, kışın hiç kullanmayacaksanız ve güvenli bir yerde olacaksa, mantıklı olabilir. Ama salması yere sabitlenmeli, şiddetli rüzgarlara, depreme, sel baskınlarına, yan teknenin üstüne devrilmesine, araç çarpmasına, yıldırım düşmesine karşı önlem alınmalı, riskler sigorta teminatında olmalı.
Havalandırılması düzgün ayarlanmış, yelkenleri, motoru, elektronikleri, elektrik aksamı kışlamaya uygun şekilde elden geçirilmiş olmalı, kışlık örtüsü örtülüp su birikintilerindeni tozdan, polenden, bitki artıklarından korunmalı. Haşere kontrolü sağlanmalı.

Detaylı bilgi için Hakkı Algın Korsan'ın mesajlarına forumda ve Gekopedia'da bakabilirsiniz.


*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #2 : Mart 20, 2021, 08:32:49 »
Ahşap tekne zamanında, teknelerimizi karaya çeker ve karada kışlardık, zaten İstanbul'da kış aylarında barınılabilecek yer sayısı yok denecek kadar azdı. Karaya alınmış ahşap tekne kış aylarında sorun yaratacak kadar kurumaz, özellikle boyası düzgünse. Fiber tekneler için ise marinalarla beraber Türkiye'ye geldiklerini kabul edersek, suda kışlamak daha uygun gibi görünüyor. Bunun nedeni tamamen maddi. Karada kışlamak her zaman daha pahalı olmuştur. Denizde kışlamanın faydası her zaman binebileceğiniz bir teknenizin olmasıdır. Fiber teknelerde ozmoz olasılığı suda durdukça artar ,daha da önemlisi su altında giderlerin kırılması, şaft çıkışının bozulması gibi nedenlerle tekne batabilir. Teknelerin bu gibi hasarlar nedeniyle açık denizde batmasından çok daha yüksek oranda marinada bağlı iken battığı unutulmamalıdır.

Karada kışlamak tekne iyi sabitlendiği sürece ahşap veya fiber tekneler için daha güvenlidir. En azından yakın zamana kadar böyleydi. Marmaris yalancı boğazda tekneleri deviren hortum ve Teos marinada Tsunami artık her yerin tabiatın bize sunacağı tehlikelere karşı daha hazırlıklı olmamamızı öneriyor. Her ne kadar karada tekneleri karada desteklemek için bir çok değişik yöntem kullanılıyorsa da ahşap kütüklerden yapılmış ve birbirine çapraz çakılmış destekler yeterlidir, bunların birbirine bağlanmasının doğru şekilde yapılması koşulu ile. Ahşap teknelerde karada kışlamada benden önce direkler indirilirmiş, benim zamanımda genelde indirilmezdi, şimdi ise önlem olarak sarma genovalar sökülüyor, aslında sarma ana yelkenlerin de sökülmesi veya direk içine iyice sarıldıktan sonra dışarıda kalan parça varsa iskota köşesindeki yelken açma halatının sökülerek direğe sarılıp açılmayacak şekilde bağlanması, bimini gibi rüzgar tutabilecek şeylerin sökülmesi, güvertede bulunan bot ve diğer yükseltilerin tekne içine alınması doğru olur. Herhangi bir şekilde rüzgarın risk oluşturableceği düşünülüyorsa teknenin iskele ve sancaktan yere çakılmış mapalara sabitlenmesi doğru olur ama bunu karadak tüm tekneler yaparsa anlamlı olur, çok sağlam bağladığınız teknenizin, yanınızda çekilmiş bir başka teknenin hatta çok uzakta bulunan bir teknenin devrilerek domino etkisi ile tüm tekneleri etkilemesi çok büyük olasılıktır. Bu işlem sanırım bir kaç tüzgar felaketi nedeni ile Türkiye'de bir kaç marinada olursa sanırım marinalar bu tür önlemleri almak zorunda kalacaklar, umarım başımıza gelmez.

Firtınalardan gerçek anlamda etkilenen okyanus kıyılarında karaya alınan teknelerin salmaları, yere kazılan yarıklar içinde toprak seviyesinin altına indiriliyor ve tekne toprağa yakın olarak sabitleniyor, direkler ve güverte üstündeki yüksek malzemeler sökülüyor, bunun faydasının olması için o çekek yerinde tüm teknelerin aynı şekilde tutulması gerekir ki tekneler birbirine hasar vermesin. Şimdilik nadir vakalar hariç Türkiye'de karaya alıp alttan desteklemek yeterli görünüyor   


*

    E. K.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #3 : Mart 20, 2021, 12:30:34 »
Cok faydali bilgiler! Tesekkur ederim


*

    E. O.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #4 : Mart 20, 2021, 13:01:20 »
 Gelcoat az miktarda su geçirgen olduğundan 2-3 yılda bir, birkaç ay karada beklemek kuruma açısından faydalı.

*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #5 : Mart 20, 2021, 13:21:31 »
Jelkot suyu ozmoz yöntemi ile gövdeye iletir yani gövdeye su girebilmesi için teknenin su içinde olması gerekir. Tekneyi karaya aldığınızda bilinenin aksine gövde rutubeti çamaşırın açık havada kuruması gibi kurumaz, belki bir miktar rutubet havaya karışabilir ama gövdesinde rutubet olan bir tekne bu rutubeti çok büyük kısmını gövde dışına atamaz, en azından bir kaç kışlama süresinde atamaz. Ozmoz açısından tekneyi karaya almanın faydası tekne karada olduğu süre içinde jelkot suyu tekne gövdesine geçirmez yani sadece karada olduğu sürece suyun  gövdeye emilmesini engellersiniz.

Ozmoz muayenesinde teknenin 24 saat kadar kuruması beklenir, bunun nedeni, gövde üzerinde bulunan zehirli boyanın rutubetten arınması içindir, böylece zehirli boya içinde bulunan rutubet ölçümleri etkilemez. Rutubet ölçümü için 24 saat gibi bir alt limit olmasına rağmen herhangi bir üst limit yoktur, yani süre uzun olsa bile gövde rutubeti kolay kolay değişmez, bu nedenle ozmoz tedavisinde jelkot tabakası kaldırılır. Jelkot tabakası altındaki rutubetin giderilebilmesi için bu tabakanın kaldırılması gerekir.
*

    E. K.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #6 : Mart 20, 2021, 15:30:03 »
Her sene 6 ay denizde kalan ve 6 karada kislama yapan fiber yelkenli tekne icin Ozmoz riski daha az diyebilir miyiz?
*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #7 : Mart 20, 2021, 15:56:59 »
Evet daha azdır.
*

    E. Y.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #8 : Mart 20, 2021, 16:17:04 »
Sorulması gereken bir soru da;
Fiber ya da ahşap uzun süreli kışlamalarda tüm ağırlığı ıslak yüzeylere yayılan teknenin tüm ağırlığının karada sadece salmanın bağlandığı alana ve iskambil kağıdından hallice olan dayakların bastığı alana yüklenmesinin teknede yapısal deformasyona-hasara yol açıp açmayacağı  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap ki, omurgası bel vermiş ahşap bir gulet görmüşlüğüm var.

Bunu biliyorum... "...tekne suda durmak için yapılmıştır..." ...  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. A.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #9 : Mart 21, 2021, 12:58:19 »

TEKNEMİ KIŞLAMA İÇİN KARAYA ALIRKEN YAPTIĞIM İŞLER
Tekneyi karaya almadan önceki hazırlıklar aslında 8-10 gün önceden başlıyor.
1. Tuvaletlerin pissu depolarını boşaltıp tatlı su doldurulup içinede ikişer litre beyaz sirke veya limon tuzu eriğiyi (5 litre suya 1 kg limon tuzu) döküyorum, depo içindeki kireçlenmeyi eritmek için.  3-5 gün bekletip sonra depoları boşaltıp, tekrar tatlı su ile  koku giderici  losyon veya çamaşır suyu (1 su bardağı )koyuyorum ,1-2 günde böyle kalıyor, karaya çıkmadan önceki gece bunlar açık denize deşarz edileceğinden ve tekrar tatlı su gerektiğinden peryotlar iyi planlanmalıdır. Sirke veya limon tuzu  tuvalete döküldükten sonra depoya fasılalarla pompalanarak borularda da bir süre kalması sağlanmalıdır. Çamaşır suyu asla tuvalet pompasında uzun süre bırakılmamalıdır. Dışarıdan depo filanşından dökmek uygun olur.

Hazırlıklara marinada devam ediyorum. Marinada ilk önce tekneyi , bordasını, tüm branda aksesuarları,zincir ve zincirliği , demiri,  suyun ulaşabıldiği yere kadar direği vs. bol ve tazzikli su ile yıkıyorum . Tuvaletleri ve teknenin içini temizliyorum.

2. Banyo giderlerini pompa öncesi filtrelerini söküp, bir kova içinde yıkayıp, temizleyip yerlerine takıyorum.
3. Yelkenlerin indirilmesi : yelkenleri sökülmesi meterolojik koşullara bağlı olduğundan  meteroloji takip edilmeli ve marinada rüzgarsız hava bulunur bulunmaz bu işlem yapılmalıdır. Yelkenler indirilmeden önce açıyor  sonrada parti parti mandar bırakılarak katladıkça indiriyorum Sökülen yelkenleri tobalarına koyup , yıkanması ve depolanması için yelkencime teslim ediyorum.
4. Sahile veya pontona aldığım botun içine su doldururup, içine sökülmüş  ve boşta kalan halatları  koyuyorum . Birgün sonra bu suyu boşaltıp tekrar dolduruyor ve içine  bir litre yumuşatıcı koyuyorum . Ertesi gün suyun içinden ipleri durulamadan alıp , valvedela tellerine asıp kurutuyorum. Kuruyan halatlatları ambarlardaki yerlerine yerleştiriyorum .
5. Dinginin bakımı: şişme botu sahile veya pontona alıp, plastik temizleyicilerle temizleyip, yıkıyor, kuruyunca söküp, katlayıp arka kamaralardan birisine indiriyorum.Teknenin üstüne örtü çekilecekse dingi az inik olarak güvertede ters kapak olarak da bırakılabilir.
6. Usturmaçalarıda dingi gibi temizliyor, gene yerlerine asıyorum. Usturmaça ları karaya çıkmak için teknenin altına kayışlar takılırken toplayıp, misafir tuvaletine depoluyorum.
7. Bot motorunun  deposundaki benzini boşaltıyorum, ( boşaltılan bu benzin sonraki sezon asla kullanılmamalıdır, ben onu 2 zamanlı motorsikleti olanlara veriyorum. )sonra botu bir kovanın içine dik olarak oturtuyor, kovayada devamlı su veriyor ve motoru çalıştırıyorum , motor çalışırken benzine kattığım yağdan bir su şişesi kapağı kadar depoya döküyorum. Karbüratördeki benzin bitince motor stop ediyor, motoru salona indiriyor, kolunun üstüne yatırıyorum. ( BU BAKIM İKİ ZAMANLI  MOTORLAR İÇİNDİR)
8. Honda 2 kw jenaratörün deposundaki benzini boşaltıp, karburatördeki benzin bitene kadar çalıştırıyorum. Buradan çıkan benzinide arabama koyuyorum. Bu yıldan kalan benzin asla sonraki sezon kullanılmamalıdır. Benzin bitince motor stop ediyor. Sonra karterindeki yağı boşaltıp, tekrar temiz yağ dolduruyor ve jenaratörü salona indiriyorum.
9. Layzibek (ana yelken torbası)  , serpinti körüğü  ve biminiyi söküyor ve  arka kamaralardan birisine indiriyorum. Tamire ihtiyaçları varsa yıkanmak ve onarılmak üzere yelkencime bırakıyorum. Serpinti körüğünü katlarken mikaların katlanmamasına ve üstüne başka bir malzeme koymamaya özen gösteriyorum.
10. Mazot deposunu çanta bidonla mazot ilave ederek ağzına kadar dolduruyorum.
11. Güvertedeki  su,pissu, mazot flanşlarının oringlerini  yapışmaması için vazelinliyorum.
12. Tekneden zeytinyağı, sirke, şeker,tuz, çay gibi malzemeler hariç, meşrubatlar dahil hertürlü  yiyecek malzemesini  tahliye ediyorum.
13. Yıkanmaya ihtiyacı olmayan özel tekne kıyafetleri dışındaki hertürlü giysi, yatak takımlar vs. yi yıkanmak üzere tekneden tahliye ediyorum .
14. Paserellayı yıkayıp kurutup, salona indiriyorum.
15. Karaya çıkış öncesi teknenin dört bir yanına palamar halatlarını hazır ediyorum. Heçleri ve motor vanası hariç tüm vanaları kapatıyorum . ( teknenin altı yıkanırken tekne içine su kaçmaması için )
16. Tekne karaya alınınca askıdayken gerekiyorsa altını yıkatıyorum.

Tekne sehbaya konup, yerine yerleştirildikten sonra:

17. Servisine kışlık bakımını yaptırıyorum . ( son motor bakımı 70 saat önce yapıldığından, sadece motor tatlı su ve sonrasında da antifirizle yıkandı) pis yağ motorda kalırsa kartere kiri oturur, az kullanılmışsa yağ değişimi sezon başı yapılabilir.
18. Buzdolabını temizliyor ve kapağını  açık bırakıyorum.
19. Tüm vanalara dışarıdan sıvı gres sıkıyorum.
20. Tüm kromları eski bir bulaşık süngeri yardımıyla vazelinliyorum. İnce yağda olabilir.
21. Zinciri ve demiri zincir locasından zincir sehbasına veya askıya alıyorum. Zincirlikte bir kış kalan zincir paslanır.
22. Tüm elektrik anantarlarını ve ana şalterleri kapatıyorum,  şalterler kapalı iken güneş panellerim aküleri beslemeye devam ediyor, aküleri her zaman full yapıyor.
23. Bir çeşmeyi açıp hidroforun basıncını sıfırlıyorum.
24. Mastır kabin tuvaletinin ve arka kamaraların tavan heçlerini aralık bırakıyor ve heçleri kapatıp kitliyorum. Tekne havalanmaz ise küf yapar.
25. Teknenin içindeki tüm kapıları açık bırakıyorum.
26. Teknenim örtüsünü yelkencim gelip takıyor. Örtü yaz başında çıkınca yıkanıp, gerekiyorsa onarılıp depolanması  onun tarafından yapılıyor.
27. Tekne evraklarını yanıma alıp, teknenin kapı anahtarından bir tanesini marina ofisine bırakıyor ve teknemden ayrılıyorum.
*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #10 : Mart 21, 2021, 13:32:45 »
Motor yağı değiştirmede genellikle yapılan hata yağı sezon başında değiştirmektir. Motor yağının sezon sonu değiştirilmesi eskimiş yağın içinde bulunan her türlü kirliliğin karterin dibinde toplanmasına neden olur ve bu kısmın temizlenmesi hiç de kolay değildir. Motor yağınızı sezon sonunda değiştirin.
*

    R. E.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #11 : Mart 21, 2021, 14:55:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Motor yağı değiştirmede genellikle yapılan hata yağı sezon başında değiştirmektir. Motor yağının sezon sonu değiştirilmesi eskimiş yağın içinde bulunan her türlü kirliliğin karterin dibinde toplanmasına neden olur ve bu kısmın temizlenmesi hiç de kolay değildir. Motor yağınızı sezon sonunda değiştirin.

Üstadım çok çeşitli yerlerde 150 saatte veya 6 ayda bir yağ değiştirin deniyor.
Sanırım hiçbirimiz de bunu yapmıyoruz. Bir kere sezonda 150 saat motor çalıştırmıyoruz.
Bu 150 saat veya 6 ay muhabbeti nedeniyle ben haziran temmuz gibi değiştiriyorum. Toplamda da 40- 60 saat kadar motor kullandığımdan bir sezon boyunca yağ da aman aman bozulmamış oluyor... Ama yağ da 6 aydan fazla kullanılmış oluyor.

Sizin önerinize göre yılda iki kez mi yağ değiştirmeliyiz?

*

    H. A.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #12 : Mart 21, 2021, 16:57:21 »
Yağ satanlara sorarsanız kapağı açılan her yağ kullanılmasa bile 6 ayda ömrünü tamamlar. Fazla Satış için olduğunu düşünüyorum.
*

    T. Ö.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #13 : Mart 21, 2021, 18:10:48 »
Bilinen yan ureticilerinin akredite laboratuvarlarinda yag analizi yaptiriyorum. Bir yilini doldurmus hic bir yagin omrunu tamamladigina rastlamadim. Bu sadece sentetik degil, mineral yaglar icin de gecerli. Dolayisiyla yaginizi yilda bir degistirin argumani pazarlama stratejisinden ibaret diyebiliriz.
*

    E. K.

Ynt: Yelkenli tekne karada kislama
« Yanıtla #14 : Mart 21, 2021, 19:02:43 »
Gerekenden fazla yag degisiminin ekonomik etkisinin yaninda cevresel etkilerinin de oldugunu goz onunde bulundurmak gereklidir.

Motorun kullanim klavuzu ne diyorsa ona uymak gereklidir bence.