0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. Ç.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #90 : Şubat 29, 2020, 18:50:57 »
Zaten motoru şanzuman soğusun diye çalıştırmıyoruzki..
Bazen güneş yetersiz olduğunda (paneli olanlar için) yelken seyri uzun sürdüyse,akü toparlanması için çalıştırıyoruz..
Buzdolabı,otopilot,navigasyon cihazları aküyü oldukça zayıflatabiliyor..hele birde birkaç günlük koy ziyareti yapıldıysa..
Yazıldığı gibi kol vitesdeyken pervanesi dönüyorsa(motor çalışmadan)..kesin debriyajı kaçırıyordur..Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 29, 2020, 18:53:52 Gönderen: Serdar Çırak »


*

    V. G.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #91 : Şubat 29, 2020, 20:18:25 »
Ahmet beyin yön tespiti doğru, ancak; son cümle, maalesef extreme şartlarda yelken ile yüksek hızlarda seyir yapan bu tekne için geçerli olamamış maalesef.

Yeni denize inen teknenin pervane performansı, yelken ile 14 knot hızlarda seyr etmesinden kaynaklı yüksek hidrodinamik güç pervane üzerinde yüksek dönme momenti yaratmış ve motor ile birlikte şanzımanın direncini yenerek, motoru ters yönde çevirmiş ve bu hareket neticesinde pistonların yarattığı vakum ile egsoz yolundan deniz suyunu içine almıştır. Olay gerçektir.

Elbette bu kadar extreme şartlarda seyir yapan tekne fazla değildir ancak, bu olaydan çıkarılması gereken önemli bir ders de var.

Şöyle ki: bahsi geçen olayda kaptan ileri vitese takılı vaziyette yelken seyri yapıyor olsaydı, pervane yüksek hidrodinamik gücün etkisi ile yine motoru döndürecek idi, fakat; motor normal yönünde hareket edeceği için egsozdan deniz suyunu emmeyecek, bunun yerine egsozdan dışarıya hava akışı oluşacaktı.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Motor tek yönde döner, pervanenin ileri veya tornistanda olmasını şanzıman sağlar. Ancak, tornistanda bırakılmış vites, pervane ileri dönmeye çalışacağı için motoru ters yönde dönmeye zorlar. Redüksiyon oranı yaklaşık ikiye bir olan bir şanzımanda tornistanda bu oran daha da artacağı için pervane kolay kolay motoru çeviremez. 


*

    E. D.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #92 : Şubat 29, 2020, 20:49:46 »
    Bu iş biraz karışmaya başlıyor. Konuyu netleştirmek için bazı başlıklar üzerinde hemfikir olmak gerekiyor sanırım.
-Şanzuman boştaysa, yelkenle seyirde pervane hatve yönüne göre bir yönde döner.
-Motor her zaman bir yönde döner, ileri ya da tornistan gitmesini sağlıyan şanzumandır (içindeki dişli sistemidir)
-Yelken seyrinde motor çalışmazken vitesi ileri veya tornistanda bırakmak motor üzerinde, şanzuman dişli sistemi nedeniyle, yine bir yönde dönme etkisi yaratacaktır, o da motorun dönme yönüdür.
Eğer yukarıdaki kabuller doğruysa, vites tornistanda olsa bile ve de çok güçlü pervane etkisiyle dahi motor ters yönde dönmez.
Böylece vakum etkisi oluşmaz ve egzoz çıkışından su emmez sonucu çıkarabiliriz.
Ben motor konusunu çok net bilmesem de, karada bile olsa bir motor ters yönde dönse bile egzozdan emiş yapmaz gaz çıkış yönü aynı kalır diyor mantığım. Motordan anlayan korsanlar belki bu son cümlenin doğru olup olmadığını açıklaya bilir.


*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #93 : Şubat 29, 2020, 21:10:36 »
Şanzıman bir dişli sistemidir. Motor hareket yönünü, pervanede ileride bir tarafa tornistanda diğer tarafa çevirir. Bu nedenle pervane motor dışında bir güçle döndürülüyorsa (teknenin gidişi neden ile suyun yarattığı çevirme gücü) aynı dişli sisteminden geçeceğine göre tornistanda motoru bir tarafa, ileride ise diğer tarafa çevirmeye çalışır.


*

    E. D.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #94 : Şubat 29, 2020, 21:38:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şanzıman bir dişli sistemidir. Motor hareket yönünü, pervanede ileride bir tarafa tornistanda diğer tarafa çevirir. Bu nedenle pervane motor dışında bir güçle döndürülüyorsa (teknenin gidişi neden ile suyun yarattığı çevirme gücü) aynı dişli sisteminden geçeceğine göre tornistanda motoru bir tarafa, ileride ise diğer tarafa çevirmeye çalışır.
    Teşekkür ederim Ahmet korsan.
   Bu durumda motor ters yönde dönmeye zorlanabilir demektir. Varsayalım ki motor bir şekilde ters yöne dönmeye başladı, düz mantıkla, motor ters dönüyor diye her şey tersine dönüp egzoz borusundan emiş yapmaya başlar mı yoksa motor ne yönde dönerse dönsün egzozdan hep hava çıkışı mı olur? Sanırım motor ustaları bunu bilir.

*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #95 : Şubat 29, 2020, 21:54:46 »
Sadece egsoz supabına bakalım. piston patlama sonrası aşağı indiğinde açılır ve piston yukarı çıkana kadar açık kalır ve gazlar dışarı atılır. Şimdi de bunu tersinden izleyelim, piston en üste ulaştığında normalde kapandığına göre egsoz supabı açılacak, piston aşağı inmeye başlayacak, yani teorik olarak ters dönene bir motor egsozundan emiş yapabilir.  Emilen su, bir önceki hareket sıkıştırma olduğuna göre sıkıştırılmaya çalışılır, su sıkışmaz, bu nedenle motoru çevirebilirseniz, büyük olasılıkla segman aralarından kartere iner. İçinde su olan bir pistonu, hele bir dizel motorda hareket ettiremezsiniz, bu nedenle bir piston su emmiş olsa bile hareket durur ve motor su almayı bırakır. Pervane hareketi ile motoru çeviremezsiniz.
*

    E. D.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #96 : Şubat 29, 2020, 22:08:29 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Taze bir haber ve bu konuda ezber bozan nitelikte.. 55 feet bir yelkenli, yeni satın alınmış. Avrupa'dan Türkiye'ye getirmek üzere profesyonel bir ekip tekneyi teslim alıyor.
Teknenin güçlü arması ve büyük yelkenlerine ve kendi yelkencilik deneyimlerine güvenen ekip, Türkiye'ye dönüş yolunda sert havalarda 14 knot ve üzerinde seyir yapar.
Teknenin katlanır pervanesi yok. Normalde boşta olması gereken pervane geri vites pozisyonunda kilitlenmiş..Ancak bu kadar yüksek hızda yelken yapan teknenin pervanesi, şafta bağlı şanzuman ve motorun frenleme direncini yeniyor.
Deniz suyunun hızı motor geri vites pozisyonunda iken pervanenin dönmesine neden oluyor. Armanın rüzgarın gücü ile tekneyi egsoz tarafına yatırması neticesinde, ters dönen motor krangı ve ters çalışan pistonlar, egsoz kanalından deniz suyunu motorun içerisine çekiyor..
Buyrun buradan yakın..
Öyleyse Volkan korsanın aktardığı olay doğrudur.
  Bu durumda sert havada yelken seyrinde vitesi ileri yada tornistanda değil, boşta ve mümkünse şaft kilidi kullanarak bırakmak lazım ki ses de yapmasın.

« Son Düzenleme: Şubat 29, 2020, 22:14:16 Gönderen: Erdal Duran »
*

    Z. G.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #97 : Mart 01, 2020, 10:07:28 »
Pervanenin  motoru döndürebileciğine inanmıyorum .

Fakat motorun su alması için dönmesi şart değil , egzost içine giren su bir şekilde motora kadar geldi ise o su kartere kaçar azar azar .

Duran 4 silindirli bir motorun pistonları 4 zamandan birine hazırdır emme - sıkıştırma -patlama -boşaltma . yani 1 silindirin egzost subabı açıktır , ve oradan kartere su sızabilir hatta sızar desem daha doğru olur .

Segmanlar bütün parça değil ne kadar hassas olsa da birleşme yerinde boşluk kalır .

Bu tekne üreticisi kimse egzostun yerini değiştirmeli bence , her zaman oyle bir risk olacaktır .
« Son Düzenleme: Mart 01, 2020, 10:10:56 Gönderen: Zerin Güney »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #98 : Mart 01, 2020, 11:15:13 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...Hangi motor üreticisi bunu tavsiye etmiş merak konusu.
Çok meraka gerek yok, elimizin altındaki Yanmar ve Volvo Penta kullanıcı kılavuzlarında açıkca yazıyor zaten;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tasarımcısı bunları söylemişken biz neyi tartışıyoruz acaba?
*

    Ü. Ö.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #99 : Mart 01, 2020, 21:58:47 »
Pervanenin motoru zorlayabileceği gerekçesiyle vitesin boşta bırakılması mantıklı.

Vites boşta da olsa pervane ve bağlı olduğu mil şanzımana girer ve döner. Girdiği yerde hiç yoksa yağ keçesi ve mil yatağı vardır. Her ikisi de motorun normal çalışmasında farklı yöntemlerle yağlanırlar. Bu sıçramayla olur, pompayla olur vs... Motor çalışmayıp da sadece bu mil dönerse muhtemelen yağlanma, problemleri olacağı için hasar görmemeleri açısından ara sıra motor çalıştırmakta fayda var.

Bence tek amaç bu.

En güzeli katlanır pervane, bilemedin şaft kilidi ile bu sıkıntıyı toptan unutmak.
*

    Ü. Ö.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #100 : Mart 01, 2020, 22:02:24 »
Benim teknede katlanır pervane olduğundan kafa yormamıştım.

Ama yıllar önce guletle yelken yaptığımızda şaft kilidi kullanırdık, şöyle ki; Şaftın kaplinini halatla bağlıyorduk shaft kilidi olarak.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. T.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #101 : Mart 02, 2020, 02:27:22 »
"Amel" lerde yelken seyrinde boşta dönen pervaneden elektrik üretmek için şaft jeneratörü var. Zararlı olsa yapmazlardı diye aklıma geldi.
*

    Ü. Ö.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #102 : Mart 02, 2020, 09:47:57 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
"Amel" lerde yelken seyrinde boşta dönen pervaneden elektrik üretmek için şaft jeneratörü var. Zararlı olsa yapmazlardı diye aklıma geldi.


Şaft alternatörü boşta bir miktar devri düşüreceğinden faydası olur. Amel onu koyduğunda belki şanzıman uygundur, belki o da şu kadar saatte bir marş bas diyordur.

Bütün olay şanzımanla ilgili. Kullanma kitabına boşa al, şu kadar saatte bir en az şu kadar dakika çalıştır dediyse zararlı mı değil mi fazla kafa yormadan yapmak lazım. Yok başka marka viteste bırak dediyse, onu da yapmak lazım.

Bu bilgiler kılavuzlara boş yere girmiyor. Dediğimi yapmazsan bir arıza olursa garanti filan tanımam demek için giriyor. Eğer yazıldıysa mutlaka zararı vardır. Denemesi bedava değil maalesef.
*

    H. D.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #103 : Mart 02, 2020, 10:06:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...Hangi motor üreticisi bunu tavsiye etmiş merak konusu.
Çok meraka gerek yok, elimizin altındaki Yanmar ve Volvo Penta kullanıcı kılavuzlarında açıkca yazıyor zaten;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tasarımcısı bunları söylemişken biz neyi tartışıyoruz acaba?
Kullanım klavuzundaki bilgilerde bir gariplik var.Yelkenle seyirde vitesi geriye alınca HANGİ DEVİR AZALIYOR acaba?
*

    H. E.

Ynt: Yelkenle seyirde pervane sesi
« Yanıtla #104 : Mart 02, 2020, 10:41:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...
Kullanım klavuzundaki bilgilerde bir gariplik var.Yelkenle seyirde vitesi geriye alınca HANGİ DEVİR AZALIYOR acaba?


Ya kılavuzun önceki satırları alınmamış ya da bir tercüme hatası var.
Orjinal metin şöyle:

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

[img width=1024 height=289]https://i.ibb.co/252NKN0/saildrivecaution.jpg[img]

« Son Düzenleme: Mart 02, 2020, 10:42:25 Gönderen: Hakan Erim »