Sevgili korsan kardeşliği ,
Dün ve bugün , GEKO arşivinde ve dışında kalan Türkçe dokümanlarda , elimdeki kitaplarda yelken teknolojisi ile ilgili teknik bilgi ardım. Çoğu bölük pörçük ve nedenini anlatmadan, şöyle yapılır , böyle yapılır diye anlatan dokümanlar.
Araştırırken, dokümanı hazırlayan kişilerin dahi , nedenini araştırmadan , şöyledir , böyledir diye yazmaları ilgimi çekti. Ben de mümkün olduğunca yabancı kaynaklardan bu işin teorisini çalışıp, pratikte nasıl uygulamamız lazım diye benim gibi , nedenini merak edenler için bir çalışma hazırladım. İçinde de kendi sörf ve yelkenli tecrübelerimi kattım.
Yazdıklarımı burada paylaşmamın iki nedeni var. Birincisi benim gibi ezberleyemeyen ve neyin neden olduğunu bilmeden o işi yapamayanlara bildiklerimi aktarabilmek, bunu yaparken de doğru sandığım ancak yanıldığım konular var ise benden daha tecrübeli yelkencilerden doğrularını öğrenebilmek, sonunda yelken trimleri ile ilgili ciddi bir kaynak yaratabilmek,
Neden , orsa seyrinde tekne yatıyor, ? bayılıyor ?
Neden tekne orsa seyrinde rüzgar üstüne dönmeye çalışıyor.?
Apaz seyri neden en hızlı yelken seyri de pupa değil?
Kim ulen bu p.......k Bernoulli ?
Salma ne işe yarıyor,?
Zahiri rüzgarı neden merak ediyoruz ve ne gerek var bu zahiri rüzgarı bilmeye?
Orsa seyrinde fırtınada gidiyoruz sanırken neden pupaya döndüğümüzde kayboluyor bu şerefsiz Haydar..
Orsa seyrinde tekne neden bayılıyor? ve neden ana yelken iskotasını boşlayınca düzeliyor.?
Yelkenler arasındaki ilişki nedir. ?
Bir tekne rüzgar hızından daha hızlı gider mi? Giderse nasıl gider.. ?
Newton ile yelkenciliğin ne alakası var ? Nedir bu yelkenciliğin Newton dan çektiği.. Nedir bu Nevton 'un 3. Kuralı. ? Ne işe yarar?
Neden zırt pırt yelkenin toru ile oynuyoruz. ? Orsa seyrinde neden toru azlatıyoruz? N e gerek var.?
Apaz Seyirde ana yelken iskotasını salıyoruz , floğu açıyoruz ama neden?
Orsada ise neden tam tersini yapıyoruz.. ?
Ne işe yarar bu ağırlık merkezi.. ? Olmasa olmaz mı?
Birbiri ile ilintili bir sürü soru sormak mümkün daha.. Benim aklımda bunlar var..
Bunarın çoğunu bana katıldığım hiç bir kursta, ya da tecrübeli sandığım yelkenciler anlatmadılar, birçoğunu ben deneye deneye ve özellikle yabancı kaynaklardan okuyarak öğrendim.
Önce lise yıllarına ger dönüp vektör konusunu tekrar hatırlamamız gerekiyor. Vektör , bri kuvvetin hem miktarını hem de yönünü gösteriyor. İşte o lise de ya da üniversite sınavına girerken öğrenmiş olduğumuz tüm geometri problemlerinin temelinde bu vektör analizleri var. Bu bildiğiniz geometri kuralları ile vektörlerin bileşke kuvvetleri hesaplanıyor. Bileşke kuvvetleri ve yönleri geometri bilmeden bulamıyoruz. Tecrübe hayatta yediğiniz kazıkların bileşkesidir diye bir laf vardır belki bilenler bilir. Yelkenli seyrinde de farklı kuvvetlerin birbiri ile etkileşimi sonucunda ortaya çıkan kuvvet ile teknemizi sevk ve idare ediyoruz.
Sözün özü , bu bileşke kuvvet hesabı ve vektörler ile gösterilen yön ve kuvvet bilgileri yelken seyrinde çok önemli. Yelken seyrinde , teknemizi etkilyen kuvvetleri ölçmek ve bileşkelerini alıp buna göre seyir yapmak mümkün değil tabi. Ama bu vektörlerin(kuvvet ve yönü berber gösteren çubuklar ) bileşke hesabının nasıl yapıldığını bilirsek, teknemizi yönlendiren itici gücü ve yönünü artırabilir ya da azaltabiliriz.
Şimdi size burada vektör hesaplamalarını anlatacak değilim, çoğunuz biliyorsunuz ya da unuttunuz, unutanlar araştırıp çalışıversinler derslerini..
Aksi halde bundan sonra yazacaklarımdan pek bir şey anlamayacaklar muhtemelen..
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap