0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. B.

yelken trimleri..
« : Mayıs 24, 2015, 15:08:04 »
Sevgili korsan kardeşliği ,

Dün ve bugün , GEKO arşivinde ve dışında kalan Türkçe dokümanlarda , elimdeki kitaplarda yelken teknolojisi ile ilgili teknik bilgi ardım. Çoğu bölük pörçük ve nedenini anlatmadan, şöyle yapılır , böyle yapılır diye anlatan dokümanlar.

Araştırırken, dokümanı hazırlayan kişilerin dahi , nedenini araştırmadan , şöyledir , böyledir diye yazmaları ilgimi çekti. Ben de mümkün olduğunca yabancı kaynaklardan bu işin teorisini çalışıp, pratikte nasıl uygulamamız lazım diye benim gibi , nedenini merak edenler için bir çalışma hazırladım. İçinde de kendi sörf ve yelkenli tecrübelerimi kattım.

Yazdıklarımı burada paylaşmamın iki nedeni var. Birincisi benim gibi ezberleyemeyen ve neyin neden olduğunu bilmeden o işi yapamayanlara bildiklerimi aktarabilmek, bunu yaparken de doğru sandığım ancak yanıldığım konular var ise benden daha tecrübeli yelkencilerden doğrularını öğrenebilmek, sonunda yelken trimleri ile ilgili ciddi bir kaynak yaratabilmek,

Neden , orsa seyrinde tekne yatıyor, ? bayılıyor ?

Neden tekne orsa seyrinde rüzgar üstüne dönmeye çalışıyor.?

Apaz seyri neden en hızlı yelken seyri de pupa değil?

Kim ulen bu p.......k Bernoulli ?

Salma ne işe  yarıyor,?

Zahiri rüzgarı neden merak ediyoruz ve ne gerek var bu zahiri rüzgarı bilmeye?

Orsa seyrinde fırtınada gidiyoruz sanırken neden pupaya döndüğümüzde kayboluyor bu şerefsiz Haydar..

Orsa seyrinde tekne neden bayılıyor? ve neden ana yelken iskotasını boşlayınca düzeliyor.?

Yelkenler arasındaki ilişki nedir. ?

Bir tekne rüzgar hızından daha hızlı gider mi? Giderse nasıl gider.. ?

Newton ile yelkenciliğin ne alakası var ? Nedir bu yelkenciliğin Newton dan çektiği.. Nedir bu Nevton 'un 3. Kuralı. ? Ne işe yarar?

Neden zırt pırt yelkenin toru ile oynuyoruz. ? Orsa seyrinde neden toru azlatıyoruz? N e gerek var.?

Apaz Seyirde ana yelken iskotasını salıyoruz , floğu açıyoruz ama neden?

Orsada ise neden tam tersini yapıyoruz.. ?

Ne işe yarar bu ağırlık merkezi.. ? Olmasa olmaz mı?

Birbiri ile ilintili bir sürü soru sormak mümkün daha.. Benim aklımda bunlar var..

Bunarın çoğunu bana katıldığım hiç bir kursta, ya da tecrübeli sandığım yelkenciler anlatmadılar, birçoğunu ben deneye deneye ve özellikle yabancı kaynaklardan okuyarak öğrendim.

Önce lise yıllarına ger dönüp vektör konusunu tekrar hatırlamamız gerekiyor. Vektör , bri kuvvetin hem miktarını hem de yönünü gösteriyor. İşte o lise de ya da üniversite sınavına girerken öğrenmiş olduğumuz tüm  geometri problemlerinin temelinde bu vektör analizleri var. Bu bildiğiniz geometri kuralları ile vektörlerin bileşke kuvvetleri hesaplanıyor. Bileşke kuvvetleri ve yönleri geometri bilmeden bulamıyoruz. Tecrübe hayatta yediğiniz kazıkların bileşkesidir diye bir laf vardır belki bilenler bilir. Yelkenli seyrinde de farklı kuvvetlerin birbiri ile etkileşimi sonucunda ortaya çıkan kuvvet ile teknemizi sevk ve idare ediyoruz.

Sözün özü , bu bileşke kuvvet hesabı ve vektörler ile gösterilen yön ve kuvvet bilgileri yelken seyrinde çok önemli. Yelken seyrinde , teknemizi etkilyen kuvvetleri ölçmek ve bileşkelerini alıp buna göre seyir yapmak mümkün değil tabi. Ama bu vektörlerin(kuvvet ve yönü berber gösteren çubuklar ) bileşke hesabının nasıl yapıldığını bilirsek, teknemizi yönlendiren itici gücü ve  yönünü artırabilir ya da azaltabiliriz.

Şimdi size burada vektör hesaplamalarını anlatacak değilim, çoğunuz biliyorsunuz ya da unuttunuz, unutanlar araştırıp çalışıversinler derslerini..

Aksi halde bundan sonra yazacaklarımdan pek bir şey anlamayacaklar muhtemelen..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap




*

    Ş. K.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #1 : Mayıs 24, 2015, 15:14:25 »
Ha şöyle gel beri  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    D. A.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #2 : Mayıs 24, 2015, 15:32:22 »
O zaman,

* Zahiri rüzgar nedir?
* Tekne hızlandıkça neden rüzgar ile olan açımız azalır?
* Ruzgara doğru giderken gerçekte esenden daha kuvvetli rüzgar hızı ölçmemiz mümkün müdür?


*

    U. K.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #3 : Mayıs 24, 2015, 15:41:40 »
bak şimdi HakanE konuşacak, o moleküller nasıl oluyor da birbirinden ayrılmıyorlar?


*

    U. K.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #4 : Mayıs 24, 2015, 15:42:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

bence içerinde en mantıklısı "küdam" teorisi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Mayıs 24, 2015, 15:44:16 Gönderen: Umut Korkmaz »

*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #5 : Mayıs 24, 2015, 18:15:45 »
Şimdi efendim,vektörler ve bileşke hesaplarını bildiğinizi ya da çalışıp , öğrendiğinizi varsayarak, konuya giriyorum.

Öncelikle bilmemiz gereken en önemli kavram zahiri rüzgar kavramı. Zahiri rüzgar , gerçek rüzgar ile , teknenin kendi hızından kaynaklanan rüzgarın bileşkesi.

Teknenin kendi hızından kaynaklanan rüzgar, teknenin omurga aksından geçtiği varsayılan rüzgar. Yani sakin havada motor seyri yaparken, yüzümüze çarpan rüzgar.

Gerçek rüzgar da , tekne alagarda ya da marina da bağlı dururken hissettiğimiz gerçek rüzgar..

Şimdiiii tekneyi hangi rüzgar yürütüyor.?  İşte bu iki rüzgarın bileşkesi götürüyor. Yani Zahiri rüzgar götürüyor.

Madem tekneyi zahiri rüzgar yürütüyor , o zaman bütün yelken trimlerini bu zahiri rüzgara göre yapacağız. İşte işin püf noktası...

Peki , gerçek rüzgar sancaktan ve 90 derece yani apaz seyrine müsait şekilde geliyorken , zahiri rüzgar  hangi yönden gelir. ? Rüzgarın hızına göre 0 ile 90 derece arasında bir yerden..

Ee? işi gücü bırakıp , hesap mı yapıcaz şimdi.. Yok .. öyle değil.. Ana yelekn iskotasını yavş yavaş saldığımızda ve anayelkeni rüzgaraltına doğru kaçırdığımızda tekne hızından ..

Çok mu zor.. ?   e o zaman pahalı göstergelerimize bakıvereceğiz bir zahmet.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ama en bedavasından bir yolu daha var. Sancak ve iskele çarmıhlarına birer kurdele size zahiri rüzgarı kabak gibi ve anında ve her değişimini gösteriverecek. 


*

    D. A.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #6 : Mayıs 24, 2015, 18:21:35 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ama en bedavasından bir yolu daha var. Sancak ve iskele çarmıhlarına birer kurdele size zahiri rüzgarı kabak gibi ve anında ve her değişimini gösteriverecek. 



Direk tepesindeki manuel ruzgar gulu de ayni isi gorur...
*

    Ş. K.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #7 : Mayıs 24, 2015, 18:41:35 »
Ersin hocam sanal sınıfı bir toparlasak. Kendin çal kendin oyna olmasın hani diyorum. Diğer korsanlarında tecrübe ve alakalarıyla katkıları da önemli
*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #8 : Mayıs 24, 2015, 19:45:28 »
Şero.. yaziyoruz iste...isteyen ekleyecek
*

    Ş. K.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #9 : Mayıs 24, 2015, 19:56:55 »
Görselde isteriz tatbiki uygulamalı pratikte! walla ben ciddi öğrenci gekoyum. Test usülü sınav bilem olurum yanii
*

    H. D.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #10 : Mayıs 24, 2015, 22:06:51 »
Ha gayret Gestapo
En ön sırada oturdum pür dikkat seni dinliyorum.
*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #11 : Mayıs 24, 2015, 22:27:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri yürüttük Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap uğraşamayacağım şimdi yeniden çizmeye..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap İngilizce ancak basit ve anlaşılır . Takılan varsa sorsun efendim.
*

    H. A.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #12 : Mayıs 24, 2015, 22:43:08 »
ders güzel gidiyor...
*

    Ş. K.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #13 : Mayıs 24, 2015, 23:01:42 »
2 resimden doğru anladıysam 10 knot rüzgarda, tekne 12 knot sürat yapabilirmi yani ?
« Son Düzenleme: Mayıs 24, 2015, 23:02:22 Gönderen: Şerafettin Kolcu »
*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #14 : Mayıs 24, 2015, 23:08:36 »
Yukarıdaki örnekten de hareketle Hemen Deniz'in sorusuna cevap verelim. Evet Zahiri Rüzgar gerçek rüzgardan daha fazla olabilir.

Şimdi efendim , bu vektör , filan dedik , iyi hoş ta esas biraz da havanın davranışını biraz bilmek gerekiyor. Normalde bize akışkanlar mekaniğinde öğretilen havanın da akışkan olduğu idi. Öyle tabi ancak yelken üzerindeki hava akımları incelendiğinde havanın hem bir akışkan, hem de parçacık etkisi olduğunu görüyoruz. Yani iş Bernoulli yasasındaki kadar basit değil, biraz daha karışık aslında. Hatta eksik, ve yanlış bile diyebiliriz. Şöyle ki,

Hani hep anlatılan yelken toru ve rüzgarı almış yelken görüntüsü var ya. Uçak kanadı görüntüsünü veren ve yelkenin iki tarafında basınç farkına neden olan yelkenin bu şekli , hava sanki trilyonlarca parçacıktan oluşuyormuş ta yelkene çarpıyormuş gibi davranıyor. Yani toru dolduran ve şeklini veren havanın parçacık gibi davranıyor olması. Bu etki her ne kadar yelkeni dolduruyor ve yelkene şeklini veriyor olsa da bu çarpma etkisinin teknenin hızına bir faydası yok. Tam tersine bayılma etkisi yaratıyor.

Ama aynı hava , özellikle kanadın diğer tarafında bir akışkan gibi davrandığından, hızın artması ve sonucunda basıncın düşmesine ve emilme kuvvetinin oluşmasına neden oluyor. Ancak , öyle söylendiği gibi bu yelkenin tüm yüzeyinde oluşmuyor. Yelkenin orsa yakasında maksimum hız ve basınç düşüklüğü ve dolayısı ile maksimum emilme kuvveti ortaya çıkarken, güngörmez yakasına doğru bu  basınç farkı ve emilme kuvveti ciddi oranda düşüyor. Bunun nedeni , yüzeydeki hava yelkenden ayrışıyor ve güngörmez yakasına doğru bir vortex oluşuyor.

Dolayısı ile basınç düşüklüğü ve emilme kuvveti yelkenin orsa yakasında oluşuyor. Bu durumda  cenova ya da flok ile anayelkein birbirleri ile yaptıkları açı çok önemli oluyor.

Cenova ya da flok, ile anayelkenin orsa yakaları , mümkün olan en yüksek  aralık oluşacak şekilde tutulur, ancak , cenova ya da flok güngörmez yakası , ana yelken yüzeyine ne kadar yakın olur ise, yelkenin torundan ayrı ayrıca bir hava akım hızı ortaya çıkıyor. Dolayısı ile bu hız, ana yelken üzerinde ekstradan bir basınç farkı yaratıyor ve Anayelkenin üzerindeki çekiş gücü ciddi oranda artıyor.

Yani , tekneyi cenova götürür, anayelken dengeleyicidir klasik yorumu tamamen yanlış oluyor. Cenova ve anayelken kombinasyonu doğru şekilde yapılır ise , anayelken tekneye ciddi bir ivme kazandırıyor.