0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    U. K.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #30 : Mayıs 25, 2015, 13:23:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Neyse efendim biz denizcilik ile ilgili konulara dönelim.. Hakan Erim 'in yazdıklarında ciddi haklılık payı var. Newton, vektör, bileşke kuvvet , yok Bernoulli filan diyince hele bir de üzerine quantum fiziği muhabbeti olur ise durum çok karmaşık ya da çok zormuş gibi geliyor.

Hafta sonu bir korsan arkadaş mühendisliğime güvenip bir soru sordu: Tekne serbest kalınca(motorsuz ve yelkensiz) rüzgar etkisiyle nasıl hareket eder? Ben pratikte olanı söyledim: Rüzgara yan döner ve kaymaya başlar.
Neden böyle olduğunu ise bu konuda hiç düşünmediğim için açıklayamadım.
Madem kuvvetler ve bileşkelere girdik bir zahmet şu konuyu da açıklarsan çok makbule geçecek.
Ben de aynı cevabı verdim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. E.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #31 : Mayıs 25, 2015, 13:32:42 »
Tekne motorsuz ve yelkensiz kalınca belki baştan rüzgara dönebilir ama benim gördüğüm sürüklenme başlayınca rüzgarı ve varsa dalgayı kıçtan alacak şekilde hareket ediyor.
Zaten salma ve dümen palası şekli sebebiyle yan yan sürüklenmesi mümkün değil, eğer tekneyi tutan bir başka kuvvet yoksa.


*

    M. E.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #32 : Mayıs 25, 2015, 13:36:35 »
Bu arada Ersin Kardeş, sen yelken ve dinamiği ile söyleyeceklerini bitir... )
En iyi nasıl yelken yapılır? sorusuna cevabı, tek bir cümle ile özetleyeceğim )))


*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #33 : Mayıs 25, 2015, 13:37:23 »
Aha burada tuzak soru var,  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Barut hocam bunu düşünmemiş ve matematik olarak açıklayamamış olamaz. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Benim görüşüm rüzgara yan dönebilir ancak o şekilde kalmaz.  Borda yüksekliğine bağlı olarak ve gövdenin neresi daha yüksek ise o yönde olmak kaydı ile rüzgara en dar kesite , pupaya ,ya da puruvaya doğru döner, ve asla sabit bir yön izlemez.


*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #34 : Mayıs 25, 2015, 13:39:29 »
Merem uğraştırma kardeşim o zaman bizi.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ben sağdan soldan topladıklarımı mantık süzgecimden geçirip , basitçe anlatmaya çalışıyorum..

*

    M. E.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #35 : Mayıs 25, 2015, 13:42:54 »
Yok yok çok iyi gidiyorsun, aynen devam...
Merak etme rol çalmıyorum. Çok başarılı derleme
*

    O. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #36 : Mayıs 25, 2015, 13:43:08 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Aha burada tuzak soru var,  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Barut hocam bunu düşünmemiş ve matematik olarak açıklayamamış olamaz. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Benim görüşüm rüzgara yan dönebilir ancak o şekilde kalmaz.  Borda yüksekliğine bağlı olarak ve gövdenin neresi daha yüksek ise o yönde olmak kaydı ile rüzgara en dar kesite , pupaya ,ya da puruvaya doğru döner, ve asla sabit bir yön izlemez.
Hiç düşünmemiştim gerçekten.
Rüzgara yan dönüyor ve aynen öyle kalıyor. Dün özellikle denedim.
« Son Düzenleme: Mayıs 25, 2015, 13:43:36 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #37 : Mayıs 25, 2015, 13:43:57 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Neyse efendim biz denizcilik ile ilgili konulara dönelim.. Hakan Erim 'in yazdıklarında ciddi haklılık payı var. Newton, vektör, bileşke kuvvet , yok Bernoulli filan diyince hele bir de üzerine quantum fiziği muhabbeti olur ise durum çok karmaşık ya da çok zormuş gibi geliyor.

Hafta sonu bir korsan arkadaş mühendisliğime güvenip bir soru sordu: Tekne serbest kalınca(motorsuz ve yelkensiz) rüzgar etkisiyle nasıl hareket eder? Ben pratikte olanı söyledim: Rüzgara yan döner ve kaymaya başlar.
Neden böyle olduğunu ise bu konuda hiç düşünmediğim için açıklayamadım.
Madem kuvvetler ve bileşkelere girdik bir zahmet şu konuyu da açıklarsan çok makbule geçecek.
Ben de aynı cevabı verdim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sen de mi ordaydın yoksa?
*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #38 : Mayıs 25, 2015, 13:55:03 »
Valla Tayo MAr , sert bir havada , marinaya yanaşırken ve rüzgarı yandan alıyorken bile kafasını rüzgaraltına atıyor. Sizin Tekne neydi Barut Hocam?

*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #39 : Mayıs 25, 2015, 13:56:33 »
Merem , istediğin kadar rol çalabilirsin, senin gibi tecrübeli yelkencinin her dediği önemli..
*

    O. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #40 : Mayıs 25, 2015, 14:01:19 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Valla Tayo MAr , sert bir havada , marinaya yanaşırken ve rüzgarı yandan alıyorken bile kafasını rüzgaraltına atıyor. Sizin Tekne neydi Barut Hocam?


Tekne davranışı salma tipine göre değişmesi gerekir. Benim teknenin salması torpil salma. Sanırım senin tekne omurga salmalı. Eğer durum böyleyse yelken trimlerinde de farklılıklar oluşması lazım.
Torpil (veya fin keel) salmalı teknelerde  teknenin dönmesi  salma merkezi etrafında oluyor. İlk etapta anladığım kadarıyla rüzgar etkisiyle yan dönen tekne salma direnci ile salma merkezi etrafında dönmeye başlıyor daha sonra başa ve kıça gelen rüzgar kuvveti eşitlenince rüzgara yan dönmüş vaziyette kalıyor. Tabii dalga da rüzgar tarafından geldiği için bu pozisyonu değiştirmiyor. Tabii bunu kuvvet analizi yaparak açıklamak gerekir.
« Son Düzenleme: Mayıs 25, 2015, 14:06:08 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #41 : Mayıs 25, 2015, 14:21:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tekne ileri gitmediği durumda Fd=0, yelken olmadığı için F sail= 0 olduğuna göre Fhull=Fkeel oluyor. Eğer Fkeel >Fhull olursa sanırım tekne yan dönmez. Bu durum salmanın yüzey alanı ile tekne gövdesinin yüzey alanı arasındaki orantı ile ilişkili görünüyor.
*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #42 : Mayıs 25, 2015, 14:26:15 »
Neyse efendim biz konumuza dönelim.. Yani bu kadar teorik bilgiden sonra, yelken seyrinde bilmemiz gereken en önemli bilgi , zahiri rüzgarın yönü ve bu rüzgarın teknenin konumuna göre büyüklüğü..

Aslında hesaplamak da çok kolay, hepimiz teknelerin su hattı uzunluğundan daha hızlı gidemeyeceğini biliyoruz. Yani bir yelkenli tekne yaptığı dalgadan daha hızlı gidemez. Bu durumda Tayo Mar için örnek verirsek, Tayo Mar , 6-6,5 konottan daha hızlı gidemez. Gerçek rüzgarın tam doksan dereceden, 20 knot ile  ve sancaktan geldiğini düşüdüğümüzde , Zahiri rüzgar , tahminen 22-23 knot olarak ve sancağa 75-80 derece ile geldiğini düşünebiliriz.

Bunun için sancak istralyadaki astığımız kurdeledan ya da direk tepesindeki rüzgar gülüne baktığımızda zahiri rüzgarın yönünü zaten görebiliriz.

Şimdi efendim, bu teorik bilgilere göre böyle bir durumda ana yelken bumbasını zahiri rüzgar ile 180 derece olacak şekilde , yani ana yelken orsa yakasını tam olarak zahiri rüzgara döndürdüğümüzde, ve aynı şekilde cenova ya da floğumuzun hücum yakasını zahiri rüzgardan 5 derece daha rüzgar altına doğru , ve cenova ya da floğumuzun güngörmez yakasını  da ana yelken ile arasındaki koridoru en dar hale getirdiğimizde , (cenova ve anayelken arasındaki koridorun rüzgar giriş mesafesini mümkün olduğunca geniş tutup, cenovanın bittiği noktadaki koridor genişliğini mümkün olduğunca daralttığımızda demek istiyorum )

ana yelken üzerindeki havanın daha da hızlanmasına , ancak bundan da önemli olarak , hava katmanlarının yelken yüzeyinden kopmamasını sağlayacağından ve ana yelken üzerinde güngörmez yakasına doğru azalan basınç düşüklüğü de daha az olacağından en hızlı seyrimizi yapıyor oluruz.

Şİmdi bu yelken üzerindeki havanın yelkenden ayrılmasının sakıncalarını (hız kaybı açısından ) şöyle açıklayabiliriz. Benzer durum , kanalizasyon sistemlerinde ya da beton borularda sıkça görülür. Suyun hızı arttığından basınç düşer ve boru patlar. Buradaki su , boru içerisinde aktığından ve kaçacak bir yeri olmadığından basınç düşüşü beton boruyu içe doğru patlatacak kadar olabiliyor.

Yelken yüzeyinde ise , torun en fazla olduğu noktadan sonra , hava molekülleri yelken yüzeyinden ayrıştığından basınç farkı oluşmuyor.

Yani tekneyi götüren , cenova ya da ana yelken değil, ana yelken ve cenova ile arasında sıkışan ve hızlanan havanın ana yelken üzerinde , ana yelken tek başına açık olduğundan daha fazla bir basınç düşüşüne dolayısı ile  emme kuvvetine yol açması.





*

    E. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #43 : Mayıs 25, 2015, 14:33:18 »
Ben de sizin gibi düşünüyorum Barut Hocam. Tayo Mar da , bodra teknenin kıçına doğru inceldiğinden , ve omurga salma baştan kıça doğru derinliğ artarak devam ettiğinden, tekne ağırlık merkezinin ana yelken direğinin gerisinde kamara girişinde olduğunu düşündüğümden benzer durumda Tayo Mar , kıçını rüzgara dönüyor. Ki bu da istenen bir durum diye düşünüyorum. Normalde dalga yönü ile rüzgar yönü aynı olacağından böye bir durumda dalgayı bordadan almak çok ta keyifli olmasa gerek..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    O. B.

Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #44 : Mayıs 25, 2015, 14:37:26 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Normalde dalga yönü ile rüzgar yönü aynı olacağından böye bir durumda dalgayı bordadan almak çok ta keyifli olmasa gerek..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Rezalet bir durum oluşuyor.