0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #15 : Mayıs 24, 2015, 23:15:35 »
Lütfen efendim, derleme diyelim. Ders vermek haddimize değil. Üstelik yanlış tercüme ettiğim ya da yanlış bildiğim yöntemler olabilir. Bu göz ile okuyalım lütfen.

Şero, bir yelkenli, uygun sürtünme şartları sağlanır ve uygun büyüklükte bir yelken alanına sahip olur ise gerçek rüzgar hızından daha fazla hız yapabilir. Bu forumda eskiden bu durum tartışılmış, Barut hoca , gidemeyeceğini matamatik olarak ispatlamaya çalışmış ancak sıkı yelkenci korsanlar bunu yaşadıklarından örnekliyerek göstermişler. Barut hoca sonra hesaplamalarının doğruyu yansıtmadığını anlayıp, özür dilemiş. Diğer korsanlar da kendisine her ne kadar hesaplamaları yanlış da  olsa , eleştirel bir yaklaşımın önemini vurgulayıp, kendisine teşekkür etmişler. sadece teknik açıdan değil, bir tartışmanın nasıl yürütüleceğini görmek açısından konu başlığının okunmasında fayda var. Barut hoca, Merem, Eyüp abi ve Ömer nasıl bir tartışma yapılır göstermişler herkese.
iki yanlış bir doğru etmez.
*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #16 : Mayıs 24, 2015, 23:17:47 »
Bu havanın durumu ile ilgili çizimler de yüklemeye çalışacağım ancak, özellikle yoğurt kaplarındaki cenovayı küçültürken, ana yelken ile olan ilişkisini , hep yukarıda anlattıklarıma göre yapmakta fayda var.
iki yanlış bir doğru etmez.
*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #17 : Mayıs 24, 2015, 23:20:19 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

söz konusu dökümanda her ne kadar İngilizce de olsa , figür 24 ve sonrasında bu yukarıda anlattıklarımı çizim olarak görebilirsiniz.
iki yanlış bir doğru etmez.
*

    Çevrimdışı Umut Korkmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 9.408
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • yelkenlipoyraz
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #18 : Mayıs 24, 2015, 23:24:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şero, bir yelkenli, uygun sürtünme şartları sağlanır ve uygun büyüklükte bir yelken alanına sahip olur ise gerçek rüzgar hızından daha fazla hız yapabilir. Bu forumda eskiden bu durum tartışılmış,
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap      TUR 6373
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #19 : Mayıs 25, 2015, 08:42:33 »
Şimdi biraz da teknemize hangi kuvvetlerin hangi yönde etki ettiklerine bakalım. BU kuvvetleri ve etkilerini bilmemiz gerekiyor ki yelken trimlerimizi daha bilinçli olarak yapabilelim.

1 gerçek rüzgar
2 teknenin hızından kaynaklı rüzgar.
3 yüzdürme kuvveti
4 suyun sürtünme kuvveti(pala ve salma üzerindeki kuvvet )
5 teknenin ağırlığı

Şimdi efendim biraz da salma dan bahsedelim.   salmanın ne işe yaradığının size öyle Newton'un yok üçüncü kuralı , yok beşinci kuralı gibi kafa karıştıracak şekilde anlatmayacağım. Çok basit çünkü.Salmanın iki görevi var. İkisi de çok önemli. Birincisi hepimizin bildiği teknenin bayılmasına (rüzgar gücü ile yan yatmasına ) karşı direnç oluşturması ve tekneyi tam tersi etki ile doğrultmaya çalışması. Newton 'un kuralı dedikleri bu işte.

Ama salmanın bir diğer önemli görevi daha var. Sonuçta rüzgar teknede sadece yelkenlere gelmiyor ki. Teknenin tüm alanı, bordası, kamara yüksekliği , bunların hepsi de rüzgar gücüne maruz kalıyor. Gerçek rüzgar , sancaktan 90 derece geldiğinde tekneyi kendi istikametinde kaydırmaya çalışıyor. Sürüklemeye çalışıyor. Salmanın en önemli görevlerinden birisi de bu işte. Teknenin  geçek rüzgarın tekneyi kendi yönünde sürüklemesine karşı direnç gösteriyor.

O yüzden salmanın sadece ağırlığı değil , oluşturduğu yüzey de çok önemli hale geliyor. Yüzey ne kadar geniş olur ise , o kadar az deplasman ağırlığına ihtiyaç duyuluyor üstelik. Omurga salmanın önemi de burada bir kez daha ortaya çıkıyor . Çünkü torpil salmalı teknelerde bu yüzey çok düşük ve bu yüzden dümen palasına çok iş düşüyor. Şİmdi hemen torpil salmayı karalıyor muhabbeti olmasın. Salma , yelkenin bir uzantısı gibi, yelken yapınız ,tekne yapınız, ve teknenin amacı,  salma tipinizi belirliyor.

Bu durumda , salma kadar önemli bir diğer faktör de teknenin su üstünde kalan bölümünün yüksekliği oluyor. Bir teknenin bordası ve kamara duvarları ne kadar yüksek ise rüzgarın sürüklenme gücünden o kadar fazla etkileniyor.


iki yanlış bir doğru etmez.
*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #20 : Mayıs 25, 2015, 08:53:12 »
Bu durumda , rüzgarın teknemizi iki şekilde etkilediğini biliyoruz. Bir rüzgarın çarpma etkisi, ikincisi ise yelken formu nedeni ile oluşan emme kuvveti.

Maksimum seyir hızına ve konforuna ulaşmak için yapmamız gereken, rüzgarın çarpma etkisinden (ki bu teknemizin bayılmasına neden olup,ilerlememizi engelliyor. ) mümkün olduğunca kaçmak ve yelkenlerimizi , rüzgarın emme kuvvetini maksimize edecek şekilde ayarlamak.


iki yanlış bir doğru etmez.
*

    Çevrimdışı Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.276
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #21 : Mayıs 25, 2015, 09:07:52 »
Tefrikanın devamını beklediğimi ve aynı anda şükranlarımıda arz ederim.
« Son Düzenleme: Mayıs 25, 2015, 09:08:36 Gönderen: Hüseyin Durmaz »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Hakan Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 14.762
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • S/Y Ekip, İstanbul
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #22 : Mayıs 25, 2015, 09:32:01 »
İşte paylaşılan belgelerde de anlatıldığı üzere bu "rüzgarın, yelken formu nedeni ile oluşan emme kuvveti" pek anlaşılamıyor. Işığın hem dalga, hem noktacık gibi davranması gibi, kuantum fiziği gibi, bu konuda da tam kanıtlanmış, net bilgiler yok.

"...tekne baktı benden hayır yok, yelkenlerini kendi ayarlayıp güzel bir seyire başladı..."

"...yelkenleri rastgele trimledikten sonra bir ara bir baktım, 6,5 knot sürat yapıyoruz, 'dur, sıkı bir trim yapayım da 7 knot'u görelim' diye bir el attım, hızımız 5 knot'a düştü..."
gibi ifadeler hep bu tam anlaşılmayan fiziksel prensipler ve teknenin kendi yarattığı rüzgar vb. ile ilgili sanırım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
S/Y Ekip
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #23 : Mayıs 25, 2015, 09:49:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İşte paylaşılan belgelerde de anlatıldığı üzere bu "rüzgarın, yelken formu nedeni ile oluşan emme kuvveti" pek anlaşılamıyor. Işığın hem dalga, hem noktacık gibi davranması gibi, kuantum fiziği gibi, bu konuda da tam kanıtlanmış, net bilgiler yok.

"...tekne baktı benden hayır yok, yelkenlerini kendi ayarlayıp güzel bir seyire başladı..."

"...yelkenleri rastgele trimledikten sonra bir ara bir baktım, 6,5 knot sürat yapıyoruz, 'dur, sıkı bir trim yapayım da 7 knot'u görelim' diye bir el attım, hızımız 5 knot'a düştü..."
gibi ifadeler hep bu tam anlaşılmayan fiziksel prensipler ve teknenin kendi yarattığı rüzgar vb. ile ilgili sanırım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Birde üstüne 10 knot  sürat yaptım 12 knot yaptım yazılarını okuyunca bana hafakanlar basıyor. Hangi ara hangi tekneyle bu sürate çıktın kardeşim.  Yelken trimin nasıldı çek gönder gibi... Olmadı  yarışçı gekolardan sıfırdan trim kursu alacağız. Bu seferde tekne gitmeyince, onlar da  bizim gezi teknelerine b..ku atacaklar Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap abi ben bu süratlari yelkende görmek istiyorum. Bana da bir çare Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bu arada Ersin korsan da teşekkürler içimi okuyor walla bu konu cuk oturdu yarama ilaç olur inşallah
*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #24 : Mayıs 25, 2015, 10:51:51 »
Geçenlerde korsan arkadaşlardan birisi , özellikle dernek vb. gibi işlerle uğraşmamın altında forumda rating alama ile ilgili olduğunu söylemişti.

Ben de bu ve benzer konuları terk etmiş, denizcilik ile ilgili konulara dönmüştüm.

Bu konu başlığında da daha önceden burada tartışılmış yelken  trimleri ile ilgili bilgileri derleyip, çoğunluğu İngilizce olan dökümanlardan anladıklarımı özetliyorum.

Ancak görülen o ki herkes ya çok iyi yelkenci olduğundan pek bir yorum gelmiyor.

Keşke konu başlığını ' YOKSA MODERASYON YELKEN YAPMAYI BİLMİYOR MU ? ' diye açsaydım. Ne rating alırdım ama...






iki yanlış bir doğru etmez.
*

    Çevrimdışı Hakan Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 14.762
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • S/Y Ekip, İstanbul
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #25 : Mayıs 25, 2015, 10:55:34 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...

Keşke konu başlığını ' YOKSA MODERASYON YELKEN YAPMAYI BİLMİYOR MU ? ' diye açsaydım. Ne rating alırdım ama...

Bilmiyor! Ben şahidim. Hiç yelken yapan moderasyon görmedim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
S/Y Ekip
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #26 : Mayıs 25, 2015, 11:02:27 »
Neyse efendim biz denizcilik ile ilgili konulara dönelim.. Hakan Erim 'in yazdıklarında ciddi haklılık payı var. Newton, vektör, bileşke kuvvet , yok Bernoulli filan diyince hele bir de üzerine quantum fiziği muhabbeti olur ise durum çok karmaşık ya da çok zormuş gibi geliyor.

O kadar da karışık değil aslında. Yani havanın parçacık gibi mi davrandığı ya da yelken formundan dolayı oluşan emme kuvveti filan gibi sıkıcı yaklaşımları bir yana bırakır isek ve bana ne kardeşim hava nerede nasıl davranıyor, ben nasıl gidicem onu söyle diyor iseniz;

 eeee yok öyle armut piş ağzıma düş..

O kadar ders çalıştık dimi ama.. Emeğe saygısızlık etmeyelim lütfen...

aslında bu yazılanlarda şöyle bir psikolojik sıkıntı da var sanırsam. Sen ne kadar yazdığın yazıyı anlaşılmaz yaparsan , ve bu bilim adamları ve matematik terimler ile süslersen o kadar bu işi biliyormuşsun gibi bir görüntü çıkıyor ortaya. Bu yazıların biraz da bu kadar karışık olmasının nedeni bu olabilirmi diye düşünmeden edemiyor insan..





iki yanlış bir doğru etmez.
*

    Çevrimdışı Umut Korkmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 9.408
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • yelkenlipoyraz
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #27 : Mayıs 25, 2015, 11:03:04 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...

Keşke konu başlığını ' YOKSA MODERASYON YELKEN YAPMAYI BİLMİYOR MU ? ' diye açsaydım. Ne rating alırdım ama...

Bilmiyor! Ben şahidim. Hiç yelken yapan moderasyon görmedim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

bu da mı gol değil
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap      TUR 6373
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #28 : Mayıs 25, 2015, 12:06:47 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ahanda size yelken yapan moderatör... ha ha....
iki yanlış bir doğru etmez.
*

    Çevrimdışı Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: yelken trimleri..
« Yanıtla #29 : Mayıs 25, 2015, 12:42:12 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Neyse efendim biz denizcilik ile ilgili konulara dönelim.. Hakan Erim 'in yazdıklarında ciddi haklılık payı var. Newton, vektör, bileşke kuvvet , yok Bernoulli filan diyince hele bir de üzerine quantum fiziği muhabbeti olur ise durum çok karmaşık ya da çok zormuş gibi geliyor.

Hafta sonu bir korsan arkadaş mühendisliğime güvenip bir soru sordu: Tekne serbest kalınca(motorsuz ve yelkensiz) rüzgar etkisiyle nasıl hareket eder? Ben pratikte olanı söyledim: Rüzgara yan döner ve kaymaya başlar.
Neden böyle olduğunu ise bu konuda hiç düşünmediğim için açıklayamadım.
Madem kuvvetler ve bileşkelere girdik bir zahmet şu konuyu da açıklarsan çok makbule geçecek.
« Son Düzenleme: Mayıs 25, 2015, 12:42:45 Gönderen: Orhan Barut »