0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Neco Önengüt

  • * Gezgin Korsan
  • 440
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul/Silivri
    • Sosyal Ağ Hesapları
Yelken Tamiri
« : Aralık 17, 2008, 12:05:50 »
Sevgili Korsanlar,

Üst balen dikişlerinden yaklaşık olarak 30-50'şer cm. yırtılan 3 adet yelkeni tamir etmek istiyorum. Piyasada yelken tamir bandı olarak tabir edilen şeffaf bantlar işe yararmı? Yoksa yama mı yapmam gerekli? Hangisi daha sağlam olur?

Neco Korsan
*

    hazar

Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #1 : Aralık 17, 2008, 12:11:02 »
Neco korsan
27 sinde teknenle Bayramoğluna gel.Tanıdığımız.hatırımızı kırmayacak bir korsan kardeşimiz var.O yama işini bir çırpıda halletmek bir yana  üstüne Neco diye nakış bile işler.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sevgili Korsanlar,

Üst balen dikişlerinden yaklaşık olarak 30-50'şer cm. yırtılan 3 adet yelkeni tamir etmek istiyorum. Piyasada yelken tamir bandı olarak tabir edilen şeffaf bantlar işe yararmı? Yoksa yama mı yapmam gerekli? Hangisi daha sağlam olur?

Neco Korsan
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.501
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #2 : Aralık 17, 2008, 12:17:17 »
Yelken tamir bantları geçici çözümdür. Şeffaf olanını hiç görmedim. Normalde bunlar beyaz veya renkli olarak imal ediliyorlardı. yapışkanları genelde kuruyup ayrılmayan tipte de olsa bir süre sonra görevlerini yerine getiremiyorlar. Zor bir uygulama olmakla beraber yapıştırılan bant yeteri kadar güçlü ise (yapışkanı değil, kendisi) yapıştırdıktan sonra dikmek çok iyi çözüm oluyor. Burada tek sorun, iğneyi birkaç defa kullandıktan sonra yapışkana bulaşması ve kumaşın içine girmekte zorlanması oluyor.

Sanıyorum en doğrusu uygun boyutta bir kumaş yama  kesip dikmek, böylece dikiş çok daha kolay oluyor ve onarım da yeteri kadar güçlü oluyor. Yırtılan yeri çıkarmaya gerek yok, tek taraflı olarak yamayı yelken formunu bozmadan dikiyorsun, daha sonra yırtığı da kenarlarından yamaya ve karşısındaki parçasına dikiyorsun. İyi bir çelik yelken iğnesi ile fazla el oyalayan bir işlem değil. 30 - 50 cm yırtıklar el ile kolaylıkla tamir edilebilir.
 
Küçük bir not: Bir yelkencinin (dikişçi) belirttiğine göre el dikişi makina dikişine göre en az 2 defa daha güçlü olurmuş. El dikişinde  aynı ipin kumaşın iki tarafından da geçmesi, makina dikişinde ise altta ve üstte iki ayrı ipliğin birbirine geçerek kullanılması gerekçe olarak gösteriliyor.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    hazar

Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #3 : Aralık 17, 2008, 12:21:14 »
 Hocam.
bu iplik özel mi yoksa  dacron ,pylester,veya kevlar mı olacak. bende yorgancıların kullandığı bir naylon yorgancı ipliği var  o olurmu bende de balen in ağzı yırtıldı onu dikmek istiyorum
« Son Düzenleme: Aralık 17, 2008, 12:21:44 Gönderen: Mehmet Çömlekçi »

*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.501
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #4 : Aralık 17, 2008, 12:25:16 »
Naylon iplik kullanmak en doğrusu gibi görünüyor. E için dikiş malzemesisatan masrafçılarda naylon iplikler var, ama ben genellikle ağ ipliği kullandım. İşin yerinre göre ince veya kalın birkaç çeşit iplik bulundurmak gerekir. Naylon güneşten etkilendiği için sanıyorum yine benzer ortamlarda kullanılan ağ iplikleri daha sağlıklı oluyor.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Neco Önengüt

  • * Gezgin Korsan
  • 440
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul/Silivri
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #5 : Aralık 17, 2008, 12:32:48 »
Sevgili Ahmet korsan,

Marintek'te 7,5x300 cm.'lik hazır şeffaf tamir bantları varmış. ancak bu bantlara bende güvenemedim. Dikişler zaten makine dikişi olup, çift geçildiği için yelkenlerin bu bölgelerini zayıflatmış. Balenleri söktüm, tektarafları yırtık, ancak bir süre sonra komple yırtılabilirler. Birde hiç hoşlanmadığım lif parçaları çıktı. Bunları kesersem, yelkende performans kaybedebilirmiyim? Yelkenin bir tanesi yarış yelkeni.


  
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.501
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #6 : Aralık 17, 2008, 12:49:04 »
Anladığım kadarı ile balen cepleri yırtılmış. cebin bir tarafının yırtılması yelkeni zayıflatırsa da yelkenin diğer tarafları tek kat olduğuna göre fazla etkilenmez. Çıkan lif parçaları aslında gerilmelere karşı koyan parçalardır. Dolayısı ile yelken şeklinin bozulmasına neden olabilir. Eğer lifler çıkmışsa, yama büyüklüğünü arttırıp yamayı yelkende sağlam zemin bulunan yerlerden başlayacak şekilde dikmek gerekir. Dikiş yerleri zaten zayıf noktalar olduğundan yama onları da geçmeli ve sağlam kumaşa ulaşmalıdır. Lifler zedelendiğine göre eğer şeffaf bantlarda elyaf yoksa kullanılmaması daha doğru gibi görünüyor. En iyisi sağlam bir yelken kumaşını yama olarak kullanmak.

Yelken performansı, tamamen yelkenin formu ile ilgilidir. Üzerine yapılacak yama, yırtıkların uç uca getirilerek şekil bozulmadan yapılırsa performans etkilenmez ama şeklini bozmadan dikebilmek de ciddi beceri ister.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Neco Önengüt

  • * Gezgin Korsan
  • 440
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul/Silivri
    • Sosyal Ağ Hesapları
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #7 : Aralık 17, 2008, 13:50:36 »
İlginiz için çok teşekkürler. Estetiği bozmadan dikiş yama yapmak en doğrusu.
*

    Çevrimdışı Kadir Karaman

  • * Gezgin Korsan
  • 342
    • Yaşadığı Şehir
  • Mersin
    • Tekne Adı
  • sanchez
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #8 : Nisan 13, 2014, 20:07:59 »
ELLE YELKEN TAMİRİ

Geçen hafta cumartesi sağanaklarla 35-40 Kts bulan rüzgarda Foça'dan Saipe'e gittik, yelkeni toplamaya çalışırken yelkeni güneşliğe çok yakın kısımdan yırttık. Yelkenin tamirini hafta içi elle yaptım, daha önce de yelken tamiri denemelerim olmuştu, edindiğim tecrübeleri sizlerle paylaşmak istedim.

Yelkeni (cenovayı) ilk olarak indirmeden dikmeye çalıştım, bu çok çok yorucu bir işlem, iğneyi bi taraftan geçirip diğer tarafa geçiyorsunuz sonra yenden diğer tarafa falan, ilk defa yelken tamir edecekler için eğer dikilecek yer 10 cm.den uzunsa ve kafa hizasından daha yukarıdaysa yelkeni indirip o şekilde dikmekte fayda var.

Piyasada yelken tamir bandı olarak bi kaç çeşit var. Ben zamanında ucuz diye şeffaf bant almıştım. Şeffaf bantlar bizim klasik yelkenlerde işe yaramıyor, ilk seyirde atıyor, tavsiye etmem.

Yukarıda söylediklerim bu hafta içi öncesi tecrübeler idi. Geçen hafta sonu şiddetli havada yelkeni adam gibi toplayamadığımızdan yaklaşık 1 metre civarında yelkende yırtık oluştu. Tamir için Cenovayı indirdik evimize getirdik. Eğer 1 metre gibi orta ölçekli tamir işlemi yapılacaksa, tamiri teknede değil de evde yapmak daha mantıklı, çünkü çok zaman alıyor.

Güneşlik kısmına yakın yırtık tamirinde; ilk olarak güneşlik yırtıktan biraz daha uzun olacak şekilde sökülecek. Dikiş yapılacak yer tuz ve pisliklerden arındırılacak. Bu temizlik işlemi tatlı suyla yapılabilir, fakat yüzey kurumadan yelken bandı yapıştırılmamalı.

Bi kaç çeşit yelken bandı olduğunu söylemiştim. Bunlar şeffaf, dakron ve yelken bezine benzer bant (bunun da kalınlığına göre bi kaç çeşidi var). Benim yelken dakron olmadığı için orta/ince kalınlıkta yelken bezine benzer bir bant kullandık. Bant bir tarafı kağıt diğer tarafı bant şeklinde.

Yırtık kısmı sağından solundan ortalama 5-6 cm kapsayacak, uzunluk olarak da yaklaşık alttan üstten 10 ar cm fazla olacak şekilde yelkenin her iki tarafına da yerleştirmek üzere bant kestik. Bantları yapıştırmadan önce uç kısımlarını ovalleştirdik. Ovalleştirme bantın rüzgar tarafından kolayca açılmasına mani olmaktır. Bantları yelken üzerine birbiriyle birebir eşleşmeyecek şekilde yapıştırdık. Yapıştırma işleminde dikkat edilecek nokta yelkenle bant arasında hava kabarcığının olmaması, makasın arka tarafını bant üzerinde bastırarak gezdirdiğinizde bantla yelken arasında yapıştırma esnasında oluşabilecek küçük hava kabarcıklarını dışarı çıkarabiliyorsunuz.

Bantların birbiriyle simetrik olarak yapılmaması/yapıştırılmamasında amaç dikişlerin üst üste gelmemesi. Bunun için kestiğimiz bantlardan birini daha dar diğerini daha geniş kesebileceğimiz gibi birini bi kaç cm sola diğerini bi kaç cm sağa şeklinde de yapıştırma işlemi yapılabilir.

Bantların yapıştırılma işlemi yapıldıktan sonra dikişe başlanabilir. Dikişte ip olarak ben diş ipi kullandım. Normalde yelken dikmek için özel ipler olabilir, bunların mumlu özellikli olduğunu duymuştum, diş ipleri de mumlu gibi ve her eczanede bulunabiliyor.

Yelken tamirinde dikişler zigzag olarak yapılyor. Dikiş yapılacak yerleri 10'ar cm 10'ar cm dikmek ve ona göre ip ayarlamak daha mantıklı. Bunda iki neden mevcut birincisi ipi çok uzun tuttuğunuzda, fazla ip daha zahmetli oluyor ve sağa sola takılıyor, diğer neden ise yaptığınız dikişte kopma olursa sadece 10 cm civarı bi kopma olur, yani bir metre devamlı yaptığınız dikiş açılırsa 1 metre tamamen sökülür, 10'ar cm.lik parçalı dikiş yaparsanız sadece 10 cm açılır ve tekrar tamiri daha kolay olur.

Elle dikiş yaparken çok sayıda iğne dikiş esnasında kırılır, bundan dolayı japon pazarı bi milyoncu gibi envai çeşit iğneyi topluca 2-2.5 tl ye satan yerlerden bir sürü iğne almakta fayda var.

Dikiş esnasında yüksük çok faydalı bir alet, olmazsa kaşık, makas gibi çeşitli sert şeylerle de iğne arkadan ittirilebilir fakat bu durumda 3-4 parmağınız iğne saplanmalarından dolayı delik deşik oluyor, yüksük şiddetle tavsiye olunur. İğne geçirdiniz diğer taraftan pense ile iğne uç tarafını çekerseniz daha kolay ilerlersiniz.

1 metrelik bir yelken yırtığı için yaklaşık 10 metre civarında dikiş yapıyorsunuz. 2 tane yamanız var, bunların çevresi toplamda 4 metre civarı yapıyor, güneşliği de 1 metre açtığınızı düşündüğünüzde 5 metre, zigzag dikişte elle dikerken ilk önce ileri sonra geri geldiğiniz için böylece 10 metre civarında dikiş yapmış oluyorsunuz.

Güneşliği tekrar yelkene dikmeden önce yelkenle güneşlik arasına çift taraflı bant yapıştırmakta fayda var. Dikiş esnasında güneşliğin oynamasına mani oluyor ve dikişi kolaylaştırıyor.

1 metrelik yelken yırtığının elle tamiri yaklaşık 10 saat zamanımı aldı. Yelken bandı hediye olduğu için iğne çift taraflı bant ve ipliğin maliyeti ise toplamda 20 tl civarı.

Saygılar
*

    Çevrimiçi Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.228
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #9 : Nisan 13, 2014, 20:15:51 »
Bilgi için çok teşekkür ederim ama hani resimler?
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.501
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #10 : Nisan 13, 2014, 20:36:26 »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yüksük yerine bunun gibi kuvvetli bir el yüksüğü önerilir. Diş ipi güneşe dayanıklı değildir, ağ ipliği veya yelken dikişi için özel UV dayanıklı iplik gerekir. Kalınca bir yelken dikiyorsanız deri iğnesi gibi üçgen kesen ve deri iğnesine göre çok zor bükülen yelken iğnesi önerilir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Kadir Karaman

  • * Gezgin Korsan
  • 342
    • Yaşadığı Şehir
  • Mersin
    • Tekne Adı
  • sanchez
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #11 : Nisan 13, 2014, 21:08:54 »
İnşallah bizim diş ipleri güneşe dayanıklıdır. Yoksa daha bi 10 saat daha çalışcaz..

Hüseyin Korsanım foto çekemedik kusura bakma..
*

    Çevrimdışı Kadir Karaman

  • * Gezgin Korsan
  • 342
    • Yaşadığı Şehir
  • Mersin
    • Tekne Adı
  • sanchez
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #12 : Nisan 13, 2014, 21:10:17 »
Diş ipinin güneşe dayanıklı olup olmadığını yaşayarak tecrübe edeceğiz, problem olursa burada paylaşacağım..
*

    Çevrimdışı Kadir Karaman

  • * Gezgin Korsan
  • 342
    • Yaşadığı Şehir
  • Mersin
    • Tekne Adı
  • sanchez
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #13 : Nisan 14, 2014, 19:20:16 »
İyi akşamlar;

Bugün yelken dikişinde kullandığım diş ipi markasının müşteri hizmetlerini aradım. Müşteri hizmetlerine diş ipiyle yelken tamiri yaptığımı, bununla yaklaşık 10 saat uğraştığımı sonra forumda bunu paylaştığımı forumdaki arkadaşlardan bunun güneşe dayanıklı olmadığı yönünde bilgi verildiğini söyledim. Diş iplerinin güneşe dayanıklı olup olmadığı bilgisine ihtiyacım olduğunu belirttim.

Kadındaki ciddiyet biraz bozuldu gülme sesleri yankılandı, ama mecburen bana mantıklı bir cevap vermeliydi. İlk önce tam algılayamadı bi kere daha anlattım. Beni bi kaç dakka bekletip teknik personelle görüşeceğini söyledi.

Yaklaşık beş dakka sonra diş ipinin ağız ve diş sağlığı amacıyla üretildiğini başka bir amaçla kullanıldığı takdirde bu konuda referans olamayacaklarını ve sorumluluk alamayacaklarını belirtti. Bu ifadenin politik bir yaklaşım sergilemesinden dolayı diş ipinin güneşe dayanıklı olup olmadığını üretici firmadan tescil edemedim.

Benim elle yelken tecrübemi yukarıda paylaşmıştım, yelken ipi dışında yazdıklarımdan istifade edilebilir. Yelken ipi olarak diş ipi kullanımı şu an tecrübe edilmiş bir şey değil tabii sizde kullanırsanız bir örneklem oluşturabiliriz, ya da başka bir çeşit ip tercih edebilirsiniz.

Saygılar.
*
Ynt: Yelken Tamiri
« Yanıtla #14 : Nisan 14, 2014, 21:50:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İyi akşamlar;

Bugün yelken dikişinde kullandığım diş ipi markasının müşteri hizmetlerini aradım. Müşteri hizmetlerine diş ipiyle yelken tamiri yaptığımı, bununla yaklaşık 10 saat uğraştığımı sonra forumda bunu paylaştığımı forumdaki arkadaşlardan bunun güneşe dayanıklı olmadığı yönünde bilgi verildiğini söyledim. Diş iplerinin güneşe dayanıklı olup olmadığı bilgisine ihtiyacım olduğunu belirttim.

Kadındaki ciddiyet biraz bozuldu gülme sesleri yankılandı, ama mecburen bana mantıklı bir cevap vermeliydi. İlk önce tam algılayamadı bi kere daha anlattım. Beni bi kaç dakka bekletip teknik personelle görüşeceğini söyledi.

Yaklaşık beş dakka sonra diş ipinin ağız ve diş sağlığı amacıyla üretildiğini başka bir amaçla kullanıldığı takdirde bu konuda referans olamayacaklarını ve sorumluluk alamayacaklarını belirtti. Bu ifadenin politik bir yaklaşım sergilemesinden dolayı diş ipinin güneşe dayanıklı olup olmadığını üretici firmadan tescil edemedim.

Benim elle yelken tecrübemi yukarıda paylaşmıştım, yelken ipi dışında yazdıklarımdan istifade edilebilir. Yelken ipi olarak diş ipi kullanımı şu an tecrübe edilmiş bir şey değil tabii sizde kullanırsanız bir örneklem oluşturabiliriz, ya da başka bir çeşit ip tercih edebilirsiniz.

Saygılar.

Güneşe dayanıklı mı değil mi onu bilmem. Ama "aklını kullanma cesaretini göster" demiş birileri. Bence harika! Diyelim kötü bir sonuç çıktı. Ne kaybettik? Biri bizim adımıza 10 saat daha çalışacak ! Harikasınız Kadir Korsan, samimiyetle söylüyorum, harikasınız!
« Son Düzenleme: Nisan 14, 2014, 21:51:04 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Bir çatı altında başkalarıyla birlikte yaşamak bile, tek başına korkmak için yeterli. (I.Bachmann/Malina)