0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. Z.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #30 : Kasım 01, 2013, 10:30:59 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir dizel her 20 HP üretilen güç için 4,5 litre yakıt harcar. Bu tüketim motorun azami derinde ürettiği güç için geçerlidir. Örneğin.

20 HP motor 3500 d/d ise 1 saatte 4,5 litre harcar.

Devri düşürdüğünüzde ise tüketim motor devrinin küpü kadar azalır.

Aynı motoru 3000 devirde kullanırsak:

 3000/3500 > %85,7

0,857 x 0.857 x 0,857 = 0,629

0,629 x 20HP = 12,59 HP

tüketim:

0,629 x 4,5 = 2,83 litre

olur.

Bu devir değişikliği ise tekne 7 knot yapıyorsa 6 - 6,5 knot'a düşmesine neden olur.

Bu hesaplama tüm beygir gücündeki dizeller için kullanılabilir.

Öncelikle tekne tecrübesi edinmenizi öneririm. Örneğin Atlantik'te en yakın yakıt istasyonlarına uğrasanız bile Bermuda - Azor arası 16 gün veya daha fazla sürer. Yakıt tüketiminizi hesaplarsanız neredeyse tüm teknenin içini yakıt doldurmanız gerektiğini bulursunuz. Bu nedenle yapılması gereken yelken öğrenip, denizciliği kavradığınız zaman bu işe girişmenizdir.

Ahmet Korsanım;
Yukarıda verdiğin örnekte Kullandığımız HP'yi bulduğumuz halde yakıt sarfiyatını bulurken hiç kayda almadık gibi geldi bana...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Perkins 29HP gücü sanıyorum 3600 devirde yakalıyor. Eğer bu devir doğru ise 2000/36000= %55,5

0,555 x 0,555 x 0,555 = 0,17

0,17 x 29= 4,93 Hp

4,93 x 4,5 / 20 = 1,1 litre çıkıyor.

Verilen değerler yaklaşık ortalamalardır. Bir motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiği genellikle kataloglarında yer alır.

Bu örnekde de son satırda bulunan 20 değerini nereden nasıl aldık, anlayamadım...

Kanımca biri doğru ama diğeri aynı formul değil. Nedersiniz?


*

    H. E.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #31 : Kasım 01, 2013, 10:44:12 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bu örnekde de son satırda bulunan 20 değerini nereden nasıl aldık, anlayamadım...

Kanımca biri doğru ama diğeri aynı formul değil. Nedersiniz?

20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


...da yine de hesapları kontrol etmek gerek gibi...


*

    S. Z.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #32 : Kasım 01, 2013, 10:56:13 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Perkins 29HP gücü sanıyorum 3600 devirde yakalıyor. Eğer bu devir doğru ise 2000/36000= %55,5

0,555 x 0,555 x 0,555 = 0,17

0,17 x 29= 4,93 Hp

4,93 x 4,5 / 20 = 1,1 litre çıkıyor.

Verilen değerler yaklaşık ortalamalardır. Bir motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiği genellikle kataloglarında yer alır.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bu örnekde de son satırda bulunan 20 değerini nereden nasıl aldık, anlayamadım...

Kanımca biri doğru ama diğeri aynı formul değil. Nedersiniz?

20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


...da yine de hesapları kontrol etmek gerek gibi...

Ama yukarıdaki orijanilinde 29HP yazıyor, ben hala 20'nin nereden çıktığını anlayamadım  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İki çözümde de bazı hatalar var onların tekrardan düzeltilerek Ahmet korsan tarafından yazılmasını şey etmişdim, HakanE korsanım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    H. E.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #33 : Kasım 01, 2013, 16:45:52 »
İşte oran hesabı yapıyor: 20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar diye hesaplamak isterseniz
4,93 Hp X 4,5 L / 20 HP diye hesap yaparsınız.


*

    S. Z.

yakıt giderler
« Yanıtla #34 : Kasım 01, 2013, 16:53:47 »

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İşte oran hesabı yapıyor: 20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar diye hesaplamak isterseniz
4,93 Hp X 4,5 L / 20 HP diye hesap yaparsınız.

Doğru. Yukarıda verdiğim 2 örnekde açıklama eksik olduğundan (özellikle 29hp örneğinde) geçiş ve katsayı çarpanlarını belirtmeden hızlı geçişmiş olduğundan onların altını çizme adına dikkat çekmeye çalıştım. İşlem hatalı demedim. Ama Ahmet kotsan yanlış bir duyguya kapıldıki gerekli açıklamayı konuyu takip ettiği halde yapmadı.
Üzüldüm...

*

    A. Ç.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #35 : Kasım 01, 2013, 17:58:59 »
İlk hesaplama yöntemini kullanın. İkincisi kafa karışıklığına neden oldu.  Sorun burada, önerilen çözümlere bakmak yerine sürekli kişileri  sorguluyoruz. Birisi hata yapsın da üstüne gidelim diyoruz. İlk verdiğim yöntem doğrudur, daha doğrusu doğruya yakındır, beygir gücü - devir ilişkisi düz bir çizgi değildir ama düz çizgiye çok yakındır. İş yakıt tüketim hesaplaması olunca ilişkinin düz çizgi olduğunu varsaymak yanlış olmaz. Destek verenlere teşekkürler.
*

    S. Z.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #36 : Kasım 01, 2013, 18:05:55 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İlk hesaplama yöntemini kullanın. İkincisi kafa karışıklığına neden oldu.  Sorun burada, önerilen çözümlere bakmak yerine sürekli kişileri  sorguluyoruz. Birisi hata yapsın da üstüne gidelim diyoruz. İlk verdiğim yöntem doğrudur, daha doğrusu doğruya yakındır, beygir gücü - devir ilişkisi düz bir çizgi değildir ama düz çizgiye çok yakındır. İş yakıt tüketim hesaplaması olunca ilişkinin düz çizgi olduğunu varsaymak yanlış olmaz. Destek verenlere teşekkürler.

Ahmet Korsan, özelden attım.
*

    N. K.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #37 : Kasım 02, 2013, 04:01:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
anladığım kadarıyla 40-50 hp lik bir tekne saatte 10 km giderek 3-4 lt mazot yakıyor değil mi? atlantik  ortalama 6000 km alınsa 1800 - 2000 lt mazot ederki evet tekneyi mazotla doldurmakla aynı hesap ediyor ...
Sanırım bu noktada biraz kendimden ve amacımdan bahsetsem iyi olacak , daha once tabanway ile yaklaşık 70 ülke dolaştım fakat artık bu tarz şeyleri yorucu ve sıkıcı bulmaya başladığım için kendime yeni gezi , eğlence dinlenme vs yöntemi olarak denizciliği belirledim güney amerika ve afrikayı bu şekilde görmeyi istiyorum , bütcem oldukça kısıtlı çünkü öğretmenim ve fazlaca bir ek gelirim olduğu söylenemez buna göre genel çerçevem şudur : Türkiyede usa , hırvatistan fiatlarına yakın bir yelkenli bulamazsam , yazın oralara gidip bir yelkenli alıp türkiyeye gelip  biraz daha pratik yaptıktan sonra 6-8 ay işimden ücretsiz izin alıp bir dünya turu yapmak  ve dönüşte istanbuldaki marina ücretlerinden dolayı yelkenliyi satmak...
Tabii genel çerçevede herzaman değişiklikte mümkün durmumu fazlaca fantastik bulanlar olabilir onları saygıyla karsılıyorum , şuan tr de çalışmıyorum , bu yaz tr donusu bunları gerçekleştirmek istiyorum..
İstediğim yelkenli 20-25 dolar veya 50 bin tl civarı 10-12 mt lik  mesala
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 

Alacağınız yelkenli teknede mazot düşünmeyin derim.Yanınıza tecrübeli denizcileri; kısmi masrafları da paylaşmak üzere alabilirsiniz.
Yabancı yelken sitelerinde sizinle yolculuk yapacak tecrübeli  denizcileri bulabilirsiniz.
Motoru olmayan yelkenci ;iyi denizcidir derler.
*

    K. Ö.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #38 : Kasım 02, 2013, 08:58:42 »
tabii ki sailing virgin oldugum icin okuyacagim ogrenecegim sey var bu yuzden sorularim sacma gelebilir lutfen affedin.
aslinda hemen herseyi solo dusunuyorum belki ayak bagi olmayacak bir bayan olabilir.bu gun moldovada bana adb verebilecek biriyle tanisicagim ardinda ñe bulduysam okuyup seyredecegim...
*

    M. Ö.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #39 : Kasım 02, 2013, 09:35:24 »
Hesap ,kitap motorun reel yakıt sarfiyatına uymaz. Depoyu doldurursunuz ,motor saatini yazarsınız,tekrar doldurup hesaplarsınız.Gercek sarfiyatı bulursunuz.Geçen yaz yaklaşık 225 saat motor kullanmışım. 110 hp Yanmar ortalama 2200 devirde  sarfiyat saatte 5.2 lt. Bu netice 1. Hesabada 2. Hesabada uymuyor. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Kasım 02, 2013, 09:38:04 Gönderen: Mustafa Özdemir »
*

    A. F. B.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #40 : Kasım 02, 2013, 10:36:27 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hesap ,kitap motorun reel yakıt sarfiyatına uymaz. Depoyu doldurursunuz ,motor saatini yazarsınız,tekrar doldurup hesaplarsınız.Gercek sarfiyatı bulursunuz.Geçen yaz yaklaşık 225 saat motor kullanmışım. 110 hp Yanmar ortalama 2200 devirde  sarfiyat saatte 5.2 lt. Bu netice 1. Hesabada 2. Hesabada uymuyor. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu motor saati konusunu çözemedim hiç Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap. Eğer motorunuzun üzerinde çalışma saatini gösteren bir sayaç yoksa bunu tam olarak nasıl biliyorsunuz Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ki bu sayaç sık rastlanan bir şey değil.  Alanlar satanlar hep motorun çalışma saatinden bahseder. Ufak balıkçı teknesini satanlar bile "motoru bilmem ... saatte" diyor. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bu nasıl hesaplıyorlar? yoksa bu rakamlar tahmini mi
Benim motorda çalışma zamanı gösteren sayaç yok. Depoyu doldurdum ve bir kağıda 101 saat yazdım diyelim. Depo boşalıncaya kadar her motoru çalıştırdığım ve kapattığım saatleri de not etmem gerekmez mi? Başlı başına bir iş bu ..
*

    A. Ç.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #41 : Kasım 02, 2013, 10:54:44 »
Motor saati aslında tam bir zaman saatidir. Motorun kaç saat çalıştığını gösterir.  Bu rölantide de olabilir, tam gazda da olabilir. İnsanların alışkanlıkları olduğunu düşünürsek motor saati ile yakıt kullanımı hesaplanabilir. Kimi motorunu iskelede iken tekneye biner binmez çalıştırır, diğerleri tekneye gelene kadar veya alışveriş bitene kadar motor çalışır. Kimi ise hareket etmeden hemen önce marşa basar ve yola çıkar. Bu nedenle bu hesaplama yöntemi kişisel olacaktır.
*

    N. B.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #42 : Kasım 02, 2013, 11:31:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
.....
Bu motor saati konusunu çözemedim hiç Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap. Eğer motorunuzun üzerinde çalışma saatini gösteren bir sayaç yoksa bunu tam olarak nasıl biliyorsunuz Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap .......

Sayaç var, başka türlü kolay değil gerçekten. Motor bakımları için de saat sayacı gerekli.
Teknelerin hemen hepsinde motor çalışma saati sayacı vardır ( yoksa olmalıdır)
*

    K. K.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #43 : Kasım 16, 2013, 22:25:23 »
Tümay korsanım da bilir...Büyük tekneler olan gemilerde ana makina çalıştığı zaman seyir defterine yazılır... (Gerçi yardımcılar da yazılır ya neyse) Mil değil saat hesabı ile devir esas alınır... Bu çok doğru... Biz makineciler mazot hesaplamaları yaparken geminin takribi ne kadar zamanda hedefine ulaşabileceğini sorarız...

Burada es geçilen motor markaları! Aynı beygir gücünde olsalar bile Vetüs,yanmar gibi kompakt makineler ile perkins ve (eski tip) volvo makinelerin çalışma saatlerinde harcadığı mazot miktarı farklıdır...

Mühendislik,yeni jenerasyon,verimlilik gibi parametreler etkendir... Mil hesabı kesinlikle dikkate alınmaz. Fakat aktarma organları olan şanzuman ve pervane uyumu çok önemlidir ve bunlar yakıta etki eder...

Öte yandan aynı fiziki yapı ve ağırlıktaki bir teknede aynı 29 HP bir volvo makinenin kullanıldığını düşünün... Fakat pervanenin çapı ya da kanat açıları birbirinden farklı ise aynı devirde yakacağı mazotta farklıdır... Tabii bir de şanzuman oranı var... Genelde hep 1/2şanzuman kullanılır ama orijinal bir 29  HP marin bulduysanız şanzumanı 1/2,37 dir... bu motor da farklı mazot harcar...

Şimdi şöyle bir soru ile karşılaşabiliriz; pervane çapı,kanat açısı,şanzuman devri ne olursa olsun... bizim için önemli olan  sadece saatte ne kadar yakıt harcıyor? O zaman ben de derim ki; Motorunuzun  boşta 2000 devirde harcadığı yakıt ile yükte harcadığı yakıt aynı mı?
« Son Düzenleme: Kasım 16, 2013, 22:31:54 Gönderen: Kadir Kurtbayram »
*

    T. G.

Ynt: yakıt giderler
« Yanıtla #44 : Kasım 16, 2013, 22:39:40 »
Tabi ki yükte ve boş daki makineler farklı tüketim yapar . En iyisi  kısa zaman aralığında tüketim hesaplanarak uzun seyahatler için planlama yapılmalıdır