Gezgin Korsan

Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Kaan Özpay - Ekim 30, 2013, 04:22:16

Başlık: yakıt giderler
Gönderen: Kaan Özpay - Ekim 30, 2013, 04:22:16
selamlar,
50 - 60 beygirlik bir dizel motorun amerikadan türkiyeye yakıt gideri hangi aralıkta olabilir , tabii sorunun  cevabı motor , tekne denizin durumu , kullanım gibi etmenlere gore değişebilir farkındayım ,  asıl problemim şu onumuzdeki yılın ortalarında bulabilirsem türkiyeden bulamazsam amerikadan 12 m civarında bir tekne alıp 6 - 8 aylık bir dünya turu düşünüyorum bunun için aylık giderlerimi hesaplamak durumundayım , henüz tekne tecrübem olmadığı için , ilk donemler yelken yerine dizel kullanmak durumunda kalacağım için , yakıt giderini ögrenmek istiyorum ..
insaflı yardım ve cevaplarınız için şimdiden teşekür ederim..
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - Ekim 30, 2013, 08:33:48
Bir dizel her 20 HP üretilen güç için 4,5 litre yakıt harcar. Bu tüketim motorun azami derinde ürettiği güç için geçerlidir. Örneğin.

20 HP motor 3500 d/d ise 1 saatte 4,5 litre harcar.

Devri düşürdüğünüzde ise tüketim motor devrinin küpü kadar azalır.

Aynı motoru 3000 devirde kullanırsak:

 3000/3500 > %85,7

0,857 x 0.857 x 0,857 = 0,629

0,629 x 20HP = 12,59 HP

tüketim:

0,629 x 4,5 = 2,83 litre

olur.

Bu devir değişikliği ise tekne 7 knot yapıyorsa 6 - 6,5 knot'a düşmesine neden olur.

Bu hesaplama tüm beygir gücündeki dizeller için kullanılabilir.

Öncelikle tekne tecrübesi edinmenizi öneririm. Örneğin Atlantik'te en yakın yakıt istasyonlarına uğrasanız bile Bermuda - Azor arası 16 gün veya daha fazla sürer. Yakıt tüketiminizi hesaplarsanız neredeyse tüm teknenin içini yakıt doldurmanız gerektiğini bulursunuz. Bu nedenle yapılması gereken yelken öğrenip, denizciliği kavradığınız zaman bu işe girişmenizdir.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Aziz Fatih Böke - Ekim 30, 2013, 09:56:01
 :-*
Çok bilgilendirici bulduğum bu yanıttan sonra hazır konu açılmışken hemen sorayım dedim. Yukarıda formül verilmiş ama sağlamasını yapmak için:)
 Ahmet korsan benim motor 29hp perkins dizel  3 silindirli. genellikle 2000 devir civarı kullanıyorum ve bu devirde 6 knot hız yapıyor. bunu en uygun kaç devirde kullanmam ekonomik olur? ve 2000 devirde saatte kaç litre mazot yakar devri düşürür 1500 lerde gidersem ne kadar yakar ?  teşekkür ederim
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - Ekim 30, 2013, 11:56:30
Perkins 29HP gücü sanıyorum 3600 devirde yakalıyor. Eğer bu devir doğru ise 2000/36000= %55,5

0,555 x 0,555 x 0,555 = 0,17

0,17 x 29= 4,93 Hp

4,93 x 4,5 / 20 = 1,1 litre çıkıyor.

Verilen değerler yaklaşık ortalamalardır. Bir motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiği genellikle kataloglarında yer alır.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Eyüp Oğan - Ekim 30, 2013, 13:57:37
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Perkins 29HP gücü sanıyorum 3600 devirde yakalıyor. Eğer bu devir doğru ise 2000/36000= %55,5

0,555 x 0,555 x 0,555 = 0,17

0,17 x 29= 4,93 Hp

4,93 x 4,5 / 20 = 1,1 litre çıkıyor.

Verilen değerler yaklaşık ortalamalardır. Bir motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiği genellikle kataloglarında yer alır.
Ahmet Abi, hesapta bir yanlışlık olmalı..
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Serdar Çırak - Ekim 30, 2013, 14:26:55
Ben şöyle söyliyeyim,benim motor 51hp yanmar 3400 rpm.4JH2E.
2400-2600 rpm ile gidersem 2,3-2,5 lt yakıyor (SOG 6,5-6,8 knot) devamlı kullanım hızım 2600.
3000 rpm de (SOG 7,2 knot)
3400 rpm de (SOG 8.0 knot)
Gazı sonunu kadar verince 3800 e kadar çıkıyor(SOG 8,5 knot. Problem olmasın diye  yaklaşık 15 dk  marinaya yaklaştığımda bu şekilde kullanıyorum).Hızları çart plotterdan okuyorum.
Devir saatimin göstergesi 4000.Boşta bu devre çıkıyor.Yakıt ölçümlerini, mazot taşmasın diye bidonla yaptığımdan (full,full)yukardaki harcama çıkıyor.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Serdar Çırak - Ekim 30, 2013, 14:35:37
Pervanemde  T-0231-1 yazıyor.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - Ekim 30, 2013, 14:36:20
Hesaplarda bir hata yok. Varsayım olarak 3600 devir diye biliyorum. Bu yanlışsa hesaplar değişir.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Tümay Gören - Ekim 30, 2013, 21:43:28
 Dizel makinelerde geçerli uluslar arası kabul görmüş kaide
Her beygir saat de tam yük de 0,180 lt /saat sarfiyatı vardır.

30 Hp x 0,180 lt/  Yaklaşık 6 lt/saat dir ( Tam yük)
Devir düşerse sarfiyat da o oranda düşer   .

Son yıllarda yeni model makineler bu oranları biraz değiştirdi . Ancak yol hesabı yaparken yukarıdaki hesaplardan alınmalıdır



Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Tümay Gören - Ekim 30, 2013, 21:45:54
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Perkins 29HP gücü sanıyorum 3600 devirde yakalıyor. Eğer bu devir doğru ise 2000/36000= %55,5

0,555 x 0,555 x 0,555 = 0,17

0,17 x 29= 4,93 Hp

4,93 x 4,5 / 20 = 1,1 litre çıkıyor.

Verilen değerler yaklaşık ortalamalardır. Bir motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiği genellikle kataloglarında yer alır.

Ahmet abi vitesi boşa atıp bayır aşağı inersen senin hesap doğrudur
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Serdar Çırak - Ekim 30, 2013, 22:27:52
Tümay korsanım senin hesaba göre benimki 51*0.180=9.18 lt/saat yakmış oluyor.Heralde yanlış yapmadım.Yükü azaltalım,o zamanda 7 lt eder.Bu da saatte  yaklaşık 30 Tl mazot eder.Bu bence hatalı.Ocağımıza incir ağacı dikicen valla.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Hakan Erim - Ekim 30, 2013, 22:34:50
Serdar Korsan,
Sanırım senin motorun, normal kullanım şartlarında mil başına 1 litre yakar. Ben böyle hesaplıyorum, özellikle uzun seyirlerde tutuyor. Ekip'te Volvo-Penta D2-55 Saildrive var.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Koray Özbeyli - Ekim 30, 2013, 23:28:44
43 HP 3 silindir VOLVO PENTA bir makinem var , 1500 devirde 6 mil hız/3lt yakıt tüketimi var,boşta 3600d/dmax  dolu da ise 2300d/d max  ..altı temiz olunca başka pervane kirlenince başka,deniz domuz başka,akıntı yardımcı oluverse o başka . yani; durum çok bilinmeyenli denklemdir..Bazı kullanıcılar yıllar geçtikten sonra anlarlar tekneleri ortalamada ne tüketir...almak,kullanmak ve tecrübe etmek gerekir ..kolay gelsin yapmayı düşündüğünüz tur için düşündüğünüz nasıl bir tekne resimlerini görmek mümkünmüdür..?
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Hüseyin Durmaz - Ekim 31, 2013, 08:32:59
Benim minibüsteki yakıt tüketimim biraz aşağısında olmak şartı ile Tümay korsanımın belirtiği yakıt tüketimini tutuyor.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Tümay Gören - Ekim 31, 2013, 09:20:34
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tümay korsanım senin hesaba göre benimki 51*0.180=9.18 lt/saat yakmış oluyor.Heralde yanlış yapmadım.Yükü azaltalım,o zamanda 7 lt eder.Bu da saatte  yaklaşık 30 Tl mazot eder.Bu bence hatalı.Ocağımıza incir ağacı dikicen valla.

Hesap baş dan iyide sonu fiyasko 30 litreyi  nereden buldun.  Yarım yük olarak kabul edersek
sizin makine 5-7 litre olarak yakıt sarfiyatı vardır. Hiç kimse tam yük kullanmaz .
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Mehmet Çömlekçi - Ekim 31, 2013, 09:23:24
Bir formül de benden:
Max devrin %80'inde (örneğin 4000 devirli ise 3200 devirde) saatte beygir başına 200g mazot. İdeal şartlarda bu devirde olağan seyir hızına çıkmalı.
Yani 50HP %80 devir = saatte 9-10 litre civarı.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ünsal Gemici - Ekim 31, 2013, 09:38:28
(http://i39.tinypic.com/2d9qj8.jpg)

Yukarıdaki grafik yanmar 40 hp motor için. Teknemdeki yakıt sarfiyatının grafikle uyumlu olduğunu düşünüyorum. 2500-2700 gibi devirlerde kullanıyorum. Tam olarak denemek mümkün değil. Kaç litre mazot gittiğini anlamak için çok hassas bir yakıt göstergesi lazım. 
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Serdar Çırak - Ekim 31, 2013, 09:40:59
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tümay korsanım senin hesaba göre benimki 51*0.180=9.18 lt/saat yakmış oluyor.Heralde yanlış yapmadım.Yükü azaltalım,o zamanda 7 lt eder.Bu da saatte  yaklaşık 30 Tl mazot eder.Bu bence hatalı.Ocağımıza incir ağacı dikicen valla.

Hesap baş dan iyide sonu fiyasko 30 litreyi  nereden buldun.  Yarım yük olarak kabul edersek
sizin makine 5-7 litre olarak yakıt sarfiyatı vardır. Hiç kimse tam yük kullanmaz .



İyi okumak lazım :). 30 lt değil, 30 TL     7 lt*4,4= yaklaşık 30 TL.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ünsal Gemici - Ekim 31, 2013, 09:47:58
(http://i44.tinypic.com/sovc3q.jpg)

Bu da yanmar 4jh3e 50 hp motorlar için yakıt gider grafiği
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Serdar Çırak - Ekim 31, 2013, 11:05:14
Bu grafiğe göre,yanılmadıysam 2000-2600 devirde saatte ortalama 3 lt yakılıyor.Benim yukarda belirttiğimde bu.Yani ben hiç 6 lt yakmadım.
İki adet 22 lt lik bidonum var.Çalkalama ve taşma olmasın diye istasyona ben yalnızca bu bidonları doldurmak için yanaşıyorum.Her 10 motor saatinde bir mutlaka bidonları kullanarak ve mazotu,boşaltma deliğinde görene dek depoyu full dolduruyorum.Motora ilk 15 dakikada zorlamama adına 2000-2200,daha sonra 2400-2600 devirde kullanıyorum.Şimdiye kadar 10 saat sonrası fullamam 1,5 bidonu geçmedi.Yani 10 satte toplam 30 lt.(Bu arada son dakkalarda kurum atması için devri en üste çıkarıyorum)
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Serdar Çırak - Ekim 31, 2013, 11:10:13
Esasında bu hesap mile göremi,saate göremi yapılmalı.Belkide aynı şeyleri söylüyoruz.(Temiz tekne ve düz deniz)
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ünsal Gemici - Ekim 31, 2013, 11:18:43
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
.....(Bu arada son dakkalarda kurum atması için devri en üste çıkarıyorum)

Yanmarın kitapçığında uzun süre düşük devirlerde kullanıldığında her iki saatte bir kurum atması için devrin yükseltilmesi gerektiğini belirtiyor. Ancak bunu vites boştayken gazı en düşük devirden hızlı bir şekilde en yüksek devire çıkartılıp yapılmasını ve bunun 5 kez tekrarlanmasını tavsiye ediyor.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ünsal Gemici - Ekim 31, 2013, 11:37:13
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Esasında bu hesap mile göremi,saate göremi yapılmalı.Belkide aynı şeyleri söylüyoruz.(Temiz tekne ve düz deniz)

Bence saatte göre yapılmalıdır. Aynı motor aynı devirde farklı teknelerde farklı hızlar yapacaktır.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Hüseyin Durmaz - Ekim 31, 2013, 11:40:03
Saat ve kullanım devrini dikkate alınarak hesap yapılmalıdır.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ahmet Semiz - Ekim 31, 2013, 14:02:59
120 HP Ford Lehmann 25 ton tekne ile  1 mil de 1,65 Lt yakıt yakıyorum (400 millik seyirin ortalaması) hızım 5,5 kn  .Kısa seyirde hesaplayınca ortlama 2Lt mil başına yakıyorum 1350 devir/dakika da.

Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Kaan Özpay - Ekim 31, 2013, 19:03:33
anladığım kadarıyla 40-50 hp lik bir tekne saatte 10 km giderek 3-4 lt mazot yakıyor değil mi? atlantik  ortalama 6000 km alınsa 1800 - 2000 lt mazot ederki evet tekneyi mazotla doldurmakla aynı hesap ediyor ...
Sanırım bu noktada biraz kendimden ve amacımdan bahsetsem iyi olacak , daha once tabanway ile yaklaşık 70 ülke dolaştım fakat artık bu tarz şeyleri yorucu ve sıkıcı bulmaya başladığım için kendime yeni gezi , eğlence dinlenme vs yöntemi olarak denizciliği belirledim güney amerika ve afrikayı bu şekilde görmeyi istiyorum , bütcem oldukça kısıtlı çünkü öğretmenim ve fazlaca bir ek gelirim olduğu söylenemez buna göre genel çerçevem şudur : Türkiyede usa , hırvatistan fiatlarına yakın bir yelkenli bulamazsam , yazın oralara gidip bir yelkenli alıp türkiyeye gelip  biraz daha pratik yaptıktan sonra 6-8 ay işimden ücretsiz izin alıp bir dünya turu yapmak  ve dönüşte istanbuldaki marina ücretlerinden dolayı yelkenliyi satmak...
Tabii genel çerçevede herzaman değişiklikte mümkün durmumu fazlaca fantastik bulanlar olabilir onları saygıyla karsılıyorum , şuan tr de çalışmıyorum , bu yaz tr donusu bunları gerçekleştirmek istiyorum..
İstediğim yelkenli 20-25 dolar veya 50 bin tl civarı 10-12 mt lik  mesala
http://www.yachtworld.com/boats/1981/Pearson-CB-Sloop%2C-New-Engine-2361186/St.-Augustine/FL/United-States#.UnKNMuXh6hM (http://www.yachtworld.com/boats/1981/Pearson-CB-Sloop%2C-New-Engine-2361186/St.-Augustine/FL/United-States#.UnKNMuXh6hM)
 
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Erol Yapıcı - Ekim 31, 2013, 19:26:55
6-8 ayda dünya turunu ancak deniz otobüsü gibi hızlı bir tekne ile yaparsınız. O da hava izin verirse. Yelkenli tekne ile dünya turu asgari 2-3 yıl sürüyor.
Hedefiniz " 6 ayda dünya turu yapmak" ise aracınızı, "yelkenli ile dünya turu yapmak" ise ayırdığınız zamanı revize edin derim.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Kaan Özpay - Ekim 31, 2013, 19:49:27
hakılısınız sanırım aslında gormedıgım sadece guney amerıka ve afrıkanın bır kısmı olduguna gore oralara yogunlasmam gerekecek....yada  touch and go gibi keyifsiz bir şey olur..
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Özgür Ökten - Ekim 31, 2013, 22:50:36
2000 rpm candır.. :)
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Suat Zeybek - Kasım 01, 2013, 10:26:57
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir dizel her 20 HP üretilen güç için 4,5 litre yakıt harcar. Bu tüketim motorun azami derinde ürettiği güç için geçerlidir. Örneğin.

20 HP motor 3500 d/d ise 1 saatte 4,5 litre harcar.

Devri düşürdüğünüzde ise tüketim motor devrinin küpü kadar azalır.

Aynı motoru 3000 devirde kullanırsak:

 3000/3500 >
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Suat Zeybek - Kasım 01, 2013, 10:30:59
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir dizel her 20 HP üretilen güç için 4,5 litre yakıt harcar. Bu tüketim motorun azami derinde ürettiği güç için geçerlidir. Örneğin.

20 HP motor 3500 d/d ise 1 saatte 4,5 litre harcar.

Devri düşürdüğünüzde ise tüketim motor devrinin küpü kadar azalır.

Aynı motoru 3000 devirde kullanırsak:

 3000/3500 > %85,7

0,857 x 0.857 x 0,857 = 0,629

0,629 x 20HP = 12,59 HP

tüketim:

0,629 x 4,5 = 2,83 litre

olur.

Bu devir değişikliği ise tekne 7 knot yapıyorsa 6 - 6,5 knot'a düşmesine neden olur.

Bu hesaplama tüm beygir gücündeki dizeller için kullanılabilir.

Öncelikle tekne tecrübesi edinmenizi öneririm. Örneğin Atlantik'te en yakın yakıt istasyonlarına uğrasanız bile Bermuda - Azor arası 16 gün veya daha fazla sürer. Yakıt tüketiminizi hesaplarsanız neredeyse tüm teknenin içini yakıt doldurmanız gerektiğini bulursunuz. Bu nedenle yapılması gereken yelken öğrenip, denizciliği kavradığınız zaman bu işe girişmenizdir.

Ahmet Korsanım;
Yukarıda verdiğin örnekte Kullandığımız HP'yi bulduğumuz halde yakıt sarfiyatını bulurken hiç kayda almadık gibi geldi bana...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Perkins 29HP gücü sanıyorum 3600 devirde yakalıyor. Eğer bu devir doğru ise 2000/36000= %55,5

0,555 x 0,555 x 0,555 = 0,17

0,17 x 29= 4,93 Hp

4,93 x 4,5 / 20 = 1,1 litre çıkıyor.

Verilen değerler yaklaşık ortalamalardır. Bir motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiği genellikle kataloglarında yer alır.

Bu örnekde de son satırda bulunan 20 değerini nereden nasıl aldık, anlayamadım...

Kanımca biri doğru ama diğeri aynı formul değil. Nedersiniz?
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Hakan Erim - Kasım 01, 2013, 10:44:12
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bu örnekde de son satırda bulunan 20 değerini nereden nasıl aldık, anlayamadım...

Kanımca biri doğru ama diğeri aynı formul değil. Nedersiniz?

20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar?  ;)


...da yine de hesapları kontrol etmek gerek gibi...
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Suat Zeybek - Kasım 01, 2013, 10:56:13
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Perkins 29HP gücü sanıyorum 3600 devirde yakalıyor. Eğer bu devir doğru ise 2000/36000= %55,5

0,555 x 0,555 x 0,555 = 0,17

0,17 x 29= 4,93 Hp

4,93 x 4,5 / 20 = 1,1 litre çıkıyor.

Verilen değerler yaklaşık ortalamalardır. Bir motorun hangi devirde ne kadar güç ürettiği genellikle kataloglarında yer alır.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bu örnekde de son satırda bulunan 20 değerini nereden nasıl aldık, anlayamadım...

Kanımca biri doğru ama diğeri aynı formul değil. Nedersiniz?

20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar?  ;)


...da yine de hesapları kontrol etmek gerek gibi...

Ama yukarıdaki orijanilinde 29HP yazıyor, ben hala 20'nin nereden çıktığını anlayamadım  ::)

İki çözümde de bazı hatalar var onların tekrardan düzeltilerek Ahmet korsan tarafından yazılmasını şey etmişdim, HakanE korsanım.  !*.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Hakan Erim - Kasım 01, 2013, 16:45:52
İşte oran hesabı yapıyor: 20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar diye hesaplamak isterseniz
4,93 Hp X 4,5 L / 20 HP diye hesap yaparsınız.
Başlık: yakıt giderler
Gönderen: Suat Zeybek - Kasım 01, 2013, 16:53:47

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İşte oran hesabı yapıyor: 20 HP'de 4,5 litre harcarsa 4,93 HP'de ne kadar harcar diye hesaplamak isterseniz
4,93 Hp X 4,5 L / 20 HP diye hesap yaparsınız.

Doğru. Yukarıda verdiğim 2 örnekde açıklama eksik olduğundan (özellikle 29hp örneğinde) geçiş ve katsayı çarpanlarını belirtmeden hızlı geçişmiş olduğundan onların altını çizme adına dikkat çekmeye çalıştım. İşlem hatalı demedim. Ama Ahmet kotsan yanlış bir duyguya kapıldıki gerekli açıklamayı konuyu takip ettiği halde yapmadı.
Üzüldüm...
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - Kasım 01, 2013, 17:58:59
İlk hesaplama yöntemini kullanın. İkincisi kafa karışıklığına neden oldu.  Sorun burada, önerilen çözümlere bakmak yerine sürekli kişileri  sorguluyoruz. Birisi hata yapsın da üstüne gidelim diyoruz. İlk verdiğim yöntem doğrudur, daha doğrusu doğruya yakındır, beygir gücü - devir ilişkisi düz bir çizgi değildir ama düz çizgiye çok yakındır. İş yakıt tüketim hesaplaması olunca ilişkinin düz çizgi olduğunu varsaymak yanlış olmaz. Destek verenlere teşekkürler.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Suat Zeybek - Kasım 01, 2013, 18:05:55
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İlk hesaplama yöntemini kullanın. İkincisi kafa karışıklığına neden oldu.  Sorun burada, önerilen çözümlere bakmak yerine sürekli kişileri  sorguluyoruz. Birisi hata yapsın da üstüne gidelim diyoruz. İlk verdiğim yöntem doğrudur, daha doğrusu doğruya yakındır, beygir gücü - devir ilişkisi düz bir çizgi değildir ama düz çizgiye çok yakındır. İş yakıt tüketim hesaplaması olunca ilişkinin düz çizgi olduğunu varsaymak yanlış olmaz. Destek verenlere teşekkürler.

Ahmet Korsan, özelden attım.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Nezih Kılınçkını - Kasım 02, 2013, 04:01:49
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
anladığım kadarıyla 40-50 hp lik bir tekne saatte 10 km giderek 3-4 lt mazot yakıyor değil mi? atlantik  ortalama 6000 km alınsa 1800 - 2000 lt mazot ederki evet tekneyi mazotla doldurmakla aynı hesap ediyor ...
Sanırım bu noktada biraz kendimden ve amacımdan bahsetsem iyi olacak , daha once tabanway ile yaklaşık 70 ülke dolaştım fakat artık bu tarz şeyleri yorucu ve sıkıcı bulmaya başladığım için kendime yeni gezi , eğlence dinlenme vs yöntemi olarak denizciliği belirledim güney amerika ve afrikayı bu şekilde görmeyi istiyorum , bütcem oldukça kısıtlı çünkü öğretmenim ve fazlaca bir ek gelirim olduğu söylenemez buna göre genel çerçevem şudur : Türkiyede usa , hırvatistan fiatlarına yakın bir yelkenli bulamazsam , yazın oralara gidip bir yelkenli alıp türkiyeye gelip  biraz daha pratik yaptıktan sonra 6-8 ay işimden ücretsiz izin alıp bir dünya turu yapmak  ve dönüşte istanbuldaki marina ücretlerinden dolayı yelkenliyi satmak...
Tabii genel çerçevede herzaman değişiklikte mümkün durmumu fazlaca fantastik bulanlar olabilir onları saygıyla karsılıyorum , şuan tr de çalışmıyorum , bu yaz tr donusu bunları gerçekleştirmek istiyorum..
İstediğim yelkenli 20-25 dolar veya 50 bin tl civarı 10-12 mt lik  mesala
http://www.yachtworld.com/boats/1981/Pearson-CB-Sloop%2C-New-Engine-2361186/St.-Augustine/FL/United-States#.UnKNMuXh6hM (http://www.yachtworld.com/boats/1981/Pearson-CB-Sloop%2C-New-Engine-2361186/St.-Augustine/FL/United-States#.UnKNMuXh6hM)
 

Alacağınız yelkenli teknede mazot düşünmeyin derim.Yanınıza tecrübeli denizcileri; kısmi masrafları da paylaşmak üzere alabilirsiniz.
Yabancı yelken sitelerinde sizinle yolculuk yapacak tecrübeli  denizcileri bulabilirsiniz.
Motoru olmayan yelkenci ;iyi denizcidir derler.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Kaan Özpay - Kasım 02, 2013, 08:58:42
tabii ki sailing virgin oldugum icin okuyacagim ogrenecegim sey var bu yuzden sorularim sacma gelebilir lutfen affedin.
aslinda hemen herseyi solo dusunuyorum belki ayak bagi olmayacak bir bayan olabilir.bu gun moldovada bana adb verebilecek biriyle tanisicagim ardinda ñe bulduysam okuyup seyredecegim...
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Mustafa Özdemir - Kasım 02, 2013, 09:35:24
Hesap ,kitap motorun reel yakıt sarfiyatına uymaz. Depoyu doldurursunuz ,motor saatini yazarsınız,tekrar doldurup hesaplarsınız.Gercek sarfiyatı bulursunuz.Geçen yaz yaklaşık 225 saat motor kullanmışım. 110 hp Yanmar ortalama 2200 devirde  sarfiyat saatte 5.2 lt. Bu netice 1. Hesabada 2. Hesabada uymuyor. :)
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Aziz Fatih Böke - Kasım 02, 2013, 10:36:27
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hesap ,kitap motorun reel yakıt sarfiyatına uymaz. Depoyu doldurursunuz ,motor saatini yazarsınız,tekrar doldurup hesaplarsınız.Gercek sarfiyatı bulursunuz.Geçen yaz yaklaşık 225 saat motor kullanmışım. 110 hp Yanmar ortalama 2200 devirde  sarfiyat saatte 5.2 lt. Bu netice 1. Hesabada 2. Hesabada uymuyor. :)

Bu motor saati konusunu çözemedim hiç 9kly3. Eğer motorunuzun üzerinde çalışma saatini gösteren bir sayaç yoksa bunu tam olarak nasıl biliyorsunuz ??? Ki bu sayaç sık rastlanan bir şey değil.  Alanlar satanlar hep motorun çalışma saatinden bahseder. Ufak balıkçı teknesini satanlar bile "motoru bilmem ... saatte" diyor. ::) Bu nasıl hesaplıyorlar? yoksa bu rakamlar tahmini mi
Benim motorda çalışma zamanı gösteren sayaç yok. Depoyu doldurdum ve bir kağıda 101 saat yazdım diyelim. Depo boşalıncaya kadar her motoru çalıştırdığım ve kapattığım saatleri de not etmem gerekmez mi? Başlı başına bir iş bu ..
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - Kasım 02, 2013, 10:54:44
Motor saati aslında tam bir zaman saatidir. Motorun kaç saat çalıştığını gösterir.  Bu rölantide de olabilir, tam gazda da olabilir. İnsanların alışkanlıkları olduğunu düşünürsek motor saati ile yakıt kullanımı hesaplanabilir. Kimi motorunu iskelede iken tekneye biner binmez çalıştırır, diğerleri tekneye gelene kadar veya alışveriş bitene kadar motor çalışır. Kimi ise hareket etmeden hemen önce marşa basar ve yola çıkar. Bu nedenle bu hesaplama yöntemi kişisel olacaktır.
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Necip Bulut - Kasım 02, 2013, 11:31:05
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
.....
Bu motor saati konusunu çözemedim hiç 9kly3. Eğer motorunuzun üzerinde çalışma saatini gösteren bir sayaç yoksa bunu tam olarak nasıl biliyorsunuz ??? .......

Sayaç var, başka türlü kolay değil gerçekten. Motor bakımları için de saat sayacı gerekli.
Teknelerin hemen hepsinde motor çalışma saati sayacı vardır ( yoksa olmalıdır)
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Kadir Kurtbayram - Kasım 16, 2013, 22:25:23
Tümay korsanım da bilir...Büyük tekneler olan gemilerde ana makina çalıştığı zaman seyir defterine yazılır... (Gerçi yardımcılar da yazılır ya neyse) Mil değil saat hesabı ile devir esas alınır... Bu çok doğru... Biz makineciler mazot hesaplamaları yaparken geminin takribi ne kadar zamanda hedefine ulaşabileceğini sorarız...

Burada es geçilen motor markaları! Aynı beygir gücünde olsalar bile Vetüs,yanmar gibi kompakt makineler ile perkins ve (eski tip) volvo makinelerin çalışma saatlerinde harcadığı mazot miktarı farklıdır...

Mühendislik,yeni jenerasyon,verimlilik gibi parametreler etkendir... Mil hesabı kesinlikle dikkate alınmaz. Fakat aktarma organları olan şanzuman ve pervane uyumu çok önemlidir ve bunlar yakıta etki eder...

Öte yandan aynı fiziki yapı ve ağırlıktaki bir teknede aynı 29 HP bir volvo makinenin kullanıldığını düşünün... Fakat pervanenin çapı ya da kanat açıları birbirinden farklı ise aynı devirde yakacağı mazotta farklıdır... Tabii bir de şanzuman oranı var... Genelde hep 1/2şanzuman kullanılır ama orijinal bir 29  HP marin bulduysanız şanzumanı 1/2,37 dir... bu motor da farklı mazot harcar...

Şimdi şöyle bir soru ile karşılaşabiliriz; pervane çapı,kanat açısı,şanzuman devri ne olursa olsun... bizim için önemli olan  sadece saatte ne kadar yakıt harcıyor? O zaman ben de derim ki; Motorunuzun  boşta 2000 devirde harcadığı yakıt ile yükte harcadığı yakıt aynı mı?
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Tümay Gören - Kasım 16, 2013, 22:39:40
Tabi ki yükte ve boş daki makineler farklı tüketim yapar . En iyisi  kısa zaman aralığında tüketim hesaplanarak uzun seyahatler için planlama yapılmalıdır
Başlık: Ynt: yakıt giderler
Gönderen: Özgür Ökten - Kasım 23, 2013, 16:54:45
Her motorun bir manual'i, teknik dökümanı vardır.
Elinizde olmasa da bir şekilde bulunur.
Burada da tüketim ile ilgili fabrika verileri vardır.
Motor'un yaşına ve kondüsyonuna göre bu rakamları %5-20 arası arttırırsanız "normal" şartlar için tüketiminizi bilirsiniz..
Anormal şartlar için "rüzgara, akıntıya karşı seyir" için %20-30 eklenir veya "yelken-motor veya akıntı aşağıya motor seyri" için %10-20 çıkartılır..
Bitti gitti..
(Bir de extrem şartlar başlığı var ki onun çarpan oranlarını hiç yazmayayım, üzülmeyelim..) :)
afiyet olsun! :)