0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. Ö.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #15 : Eylül 26, 2021, 16:41:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Demiri tekneye cektiler , ucunda bir eski balik sepeti.
Konu alakasız ama adı geçti ve amatör camiada oldukça yaygın olduğunu gördüğüm için şuracığa bir uyarı notu bırakmak isterim, belki okuyan birinin aklında kalır;

Amatörler için SEPET (ve türlü tuzak) ile avcılık YASAKTIR.



Özgür (mobil tapatalk)



*

    A. U.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #16 : Eylül 27, 2021, 09:34:10 »
Özgür Korsan, bu sene Ege'de bir çok yerde sepet atıldığını gördüm, balıkçılar için böyle bir izin var mı, sadece amatörler için mi yasak.


*

    B. Ş.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #17 : Eylül 29, 2021, 23:15:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu yaz önce 44' sonra 41' teknede biri 21 diğeri 16kg cqr olduğunu düşündüğüm çapalar görüp dehşete düşmüştüm... ama her ikisi de Özkan korsanın dediği gibi bol-bol bırakılmış 10luk zincirler sayesinde (komik görünüyor o kadarcık çapaya 10'luk zincir ama iş görüyor)milim oynamadılar yerinden birer haftalık kullanımda (16kg bir kere taradı kumlubükte ama onda da çok kalmayacağız diye çapayı zinciri kalomayı duruğumuz yerde şakır şakır suya boşaltmıştım hiç sermeden, tornistanla zemini kazımadan)...


Dönüşte  "Elin acemisine milyonluk tekne emanet ediyorsun, niye ultra koymazsın?" diye şarlamıştım şirkete; cevap: "aldığımız depozito 2000€; ultra çapa ise fırdöndüsüyle zinciriyle en az 3000€; adam bir yere takıp kesse bıraksa, parasını kimden nasıl alacaksın? o yüzden katamaranlar haricinde ultra koymuyoruz"...


Gerçekten de elmayla armut kıyası oluyor bu ultra işi ama ben de bu yeni çıkan ve 1/3 fiyata satılan yerli malı son iki çapaya baktığımda özellikle gaga kısmının inceliği "bunlar beni uyutmaz gece" dedirtiyor... Herhangi bir bilgiye dayanmadan bir çapa kaç kiloysa o kilonun bedende (beden mi demek lazım ona) değil de doğrudan zemine gömülen kısımda olması gerektiğini düşünüyorum nedense... Bilmiyorum ne kadar doğru bir yaklaşım bu...
Sedat kaptanım, Wedge çapa için şunları söylemek isterim. ince görünen gaga kısmı ( ki bu incelik özellikle sert ve sazlık zemin için batmada önemli bir avantaj sağladığını düşünüyorum) 16 kg çapa için 12mm kalınlığında olduğunu biliyorum. Çapa ağırlığı artıp azaldıkça bu kalınlık oransal olarak değişiyor ve bu kalınlıktaki bir saçı bükebilmek için o çapaya bağlı olan zincirin kopma yükünün 10 larca katı güç gerektirğini ve o yüzden bana gore bükülmesinin imkansız olduğunu düşünüyorum..
İkinci olarak da bir çapanın zemine batmasını sağlayan ucundaki ağırlık miktarı değil esasen çapaya uygulanan çekme yani asılma kuvveti olduğunu düşünüyorum. Diğer türlü gerçekten bir çapanın fırdöndü takılmış bir kaya ya da tuğladan farkı olmadığını varsaymamız gerekiyor.. Burada çapanın zemine batıp gömülmesini sağlayan o çapanın  batma pozisyonundaki doğru hesaplarla oluşturulmuş batma açısından başka bir şey olamaz.
Bununla birlikte Wedge çapada kendi sitesinde belirttiği gibi yüksekte konumlanmış kanatlar sayesinde, batma pozisyonunda iken,  beden + gövde,  yani çapanın tüm ağırlığı gaga kısmında toplanmış, beden (ya da kol) ağırlığı da sizin de dediğiniz gibi doğrudan gömülen kısma resimdeki açıklamada olduğu gibi dahil edilmiş görünüyor.
Ben bunu memnun olan bir kullanıcı ve web sayfalarından edindiğim bilgilere dayanarak yazdım, umarım fikir verici olmuştur.
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    E. S.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #18 : Eylül 30, 2021, 11:21:30 »
Demirin markası şeklini işaret eder çoğunlukla. Bir firma tutup klasik formlarda (Admiralti, simüs, danfor vb) demir üretse kendi markasıyla anılması bence mümkün değil. Markadan kasıt buysa evet, markanın bir önemi olamaz. Ama illaki firmalar bazı geliştirmeler yaparak demir şekillerine yenilikler katıyorlar; bu farklılıklar sonuç verir (tutma gücü yükselir) ve müşteriler tarafından benimsenirse, o zaman marka önemli olmaya başlar. Bu sebeple marka önemsiz demek yanlış olur.

Olayın teknik kısmına gelince, demirleme özünde hesap kitap matematik işidir. Demir ve zincir seçerken hedef azami rüzgar ve akıntı göz önüne alınarak tekneye etki eden suüstü ve sualtı kuvvetleri hesaplanır, demirlerin tutma güçleri, zincirin/açılabilir baklaların/fırdöndünün kopma yüküne, demirin zincirin ağırlığına bakılır. Demirin tutma gücü yatay eksendedir, demirin/zincirin ağırlığı aşağı yönlü, teknenin etki ettiği kuvvet dikey yönlü; sonuçta kuvvet vektör hesabı yapmak gerekir.

Tabii ki pratikte bu hesaplar yapılmıyor; ampirik yöntemlerle yetiniliyor. Yeterince kalomayla taş bile iş görebiliyor çünkü kaloma uzadıkça yataydaki tutma kuvveti büyüyor.


*

    C. G.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #19 : Kasım 14, 2021, 23:21:15 »
Takip edenler için,  hala çok memnunum, özellikle çok hızlı gömüldüğü ve dönerken bile çıkmadığı için. Çapa alacaklar değerlendirsin bence, fiyatı da oldukça iyi.

*

    G. Y.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #20 : Kasım 15, 2021, 12:08:53 »
Konuya salça olmadan duramadım. 2 Tekne aldım, kullandım, sattım. Teknelerimi alır almaz ilk işim çapasını ULTRA ile değiştirmek oldu. Bunu nedeni şudur. Tüm kaptanlara katılıyorum, işin özü doğru demirlemeyi yapmaktır. Kalomasını iyi bırakmak, tornistanla çapayı gömmek vs. fakat burada çapa üreticilerinin bir sloganı var. "Nasıl atarsan at bu çağa tutar. " Burada önemli olan amatör kaptanların, bu işi çok iyi bilmesede denizde dolaşanların ( Aslında benim gibi.) çapalama işini kolayca halletmek. Burada iş çapaya düşüyor. Bizim yapacağımız tek şey, uygun yere çapayı atmak, kalomasını bırakmak ve çapaya asılmak. İşlem bu kadar. Burada Ultra bana neredeyse hiç 2. kere bir işlem yaptırmadı. sanıyorum 1 kere tutmadı, kaldırıp tekrar atmıştım, mesafe kısa olduğu için kalmayı az sermiş olabilirim diye düşündüm. Wedge ve diğer çapaların en önemli özelliği, acemi kaptanlar çağaları nasıl atarlarsa atsınlar bu çapaların tutma garantisidir. Yoksa Özgür kaptanın dediği gibi. Usta kaptan taşla bile teknesini sabitleyebilir.
*

    Y. A.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #21 : Şubat 02, 2023, 22:11:51 »
Selamlar,

Konuyu canlandırmak istiyorum. Bizim teknede 40 kg bir admiral çapa kullanıyoruz ancak çektiğimizde ya ırgata asılı bırakmak ya da küpeşteye tutturmak gerekiyor. Bir günde 3-4 kez demir atan bir tekne olunca sıkıntılı iş elbette. Kaptanımızla didişe didişe daha kolay yönetilen ve baş makarasının içine girip sabitlenebilen bir çapa konusunda ikna etmeyi başardım. Ultra harika görünüyor ancak fiyatı bizim şartlarımızı aşıyor. Ben de bu sebeple Wedge'in galvanizli modellerine yöneldim. 10'luk zincirimizle kullanabileceğimiz en ağır (kaptanımızın içi rahat etsin diye) versiyonu 36 kilo görünüyor. Bugüne kadar hep pozitif şeyler duydum / okudum ama son bir kez görüş almak istiyorum kullananlardan. 
*

    E. S.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #22 : Şubat 03, 2023, 01:48:58 »
Gözü karartip ilk kullanmaya başlayanlardan biriyim. Gözü karartıp diyorum çünkü ben alırken hiç feedback yoktu. Elimdeki çakma delta capadan daha kötü olamaz diyerek satın aldım. Tavsiye ettiğim 3 arkadaşım daha wedge kullanmaya basladi. Ben 2 sezon geçirdim. Hiç bir sıkıntı yaşamadım. Size de tavsiye ederim.
*

    A. Ç.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #23 : Şubat 03, 2023, 08:25:07 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Selamlar,

Konuyu canlandırmak istiyorum. Bizim teknede 40 kg bir admiral çapa kullanıyoruz ancak çektiğimizde ya ırgata asılı bırakmak ya da küpeşteye tutturmak gerekiyor. Bir günde 3-4 kez demir atan bir tekne olunca sıkıntılı iş elbette. Kaptanımızla didişe didişe daha kolay yönetilen ve baş makarasının içine girip sabitlenebilen bir çapa konusunda ikna etmeyi başardım. Ultra harika görünüyor ancak fiyatı bizim şartlarımızı aşıyor. Ben de bu sebeple Wedge'in galvanizli modellerine yöneldim. 10'luk zincirimizle kullanabileceğimiz en ağır (kaptanımızın içi rahat etsin diye) versiyonu 36 kilo görünüyor. Bugüne kadar hep pozitif şeyler duydum / okudum ama son bir kez görüş almak istiyorum kullananlardan. 

Tekne boyunu, ağırlığını dikkate alarak internette uygun çapa boyunu bulmanızı öneririm. Genel kanı admiralty çapanın diğerlerine oranla daha ağır olması gerektiği yönündedir. Admiralty boyutunun zamanında teknenize uygun ebatta seçildiğinı varsayarak daha hafif bir modern çapanın yeterli olacağınına inanıyorum.
*

    R. E.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #24 : Şubat 03, 2023, 10:02:11 »


Ben de 2019 veya 2020 yazında Wedge çapa almak için İzmir'e kadar gitmiştim. Alıp dönecektim. Fakat ilk yapılanların beden (sap mı diyeyim) kısmının baş makaraya sığmayacağını görünce almadan döndüm. Gelince tekneye baştaki makaranın üstündeki köprü nedeniyle kullanamayacağım net şekilde ortaya çıktı. Fotoğraf çekip gönderdim. Anlattım bu beden birçok teknede kullanılamayabilir diye. Teşekkür ettiler. Yeniliğe açık genç insanlarla muhatap olduğum bir firmaydı. Sonraki çapalarda beden kısmı yuvarlak da yapılmaya başlandı. Google'a "wedge çapa" yazıp görsellere bakarsanız her iki modelin de örneklerini görebilirsiniz.

"Sizin çapa işi ne oldu?" derseniz, dalgıç ve balıkçı arkadaşlar bulup dalıp çıkardı. Ben de Büegel çapama kavuşmuş oldum.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Başlığı görünce anılar tazelendi.

Çapa işini geçmişte de çok konuştuk. Yazdık. Muhabbetini yaparken de öğrendik elbette..

Şuradan bakabilirsiniz..

Sorunun cevabını da buldum. "Tutan demir en iyisi"  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Dünya pazarlarında tasarımı, üretimi ülkemiz insanlarının emeği ile imal edilmiş çapalar görmek elbette çok hoş bir duygu ama. Eski zamanlardan kalma bir espriyi de aklıma getiriyor.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

"Baksanıza deniz yolları (Bir zamanlar devlet deniz yolları işletmesi vardı) amblemi bile çapa. Yani Türkler, seyir değil, demir atıp yatmayı denizcilik sanıyor"  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

***

Elbette forumda demirleme ve çapa seçimi ile ilgili başka konular da var.
Bazısı şöyle..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. A. Z.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #25 : Şubat 03, 2023, 13:53:49 »
Ben CQR 16 kg çapamın yerine Wedge 16 kg aldım. Aradan çok zaman geçmedi ama şimdiye kadar ki kullanımında çok memnunum.
*

    R. E.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #26 : Şubat 05, 2023, 01:03:10 »

Bu CQR için çok güzel espriler duymuşluğum vardır.

"CQR çapan varsa, gayet rahat uyuyabilirsin. Denize çapa atmadığını varsaymak şartıyla" en çok güldüğüm espridir. Elbette o kadar değil. Ama deneyime dayalı bilgi sahibi de değilim.

Üstte "en iyi çapa tutan çapadır" demiştim ya, ekleyeyim en kötüsü de tutmyan çapa...  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Y. A.

Ynt: Wedge Çapa ilk deneyimlerim
« Yanıtla #27 : Şubat 06, 2023, 14:41:34 »
Yorumlar, yanıtlar ve yüreklendirmeler için teşekkür ederim. Bu yılın yatırım listesine Wedge çapayı da ekledim. Yaz ortasına doğru deneyimle ilgili bilgi veririm.

Ağırlık tercihiyle ilgili olarak bizim teknemizin tonajına uygun olanı 28 kg, ancak kaptanımızın içi rahat etsin diye 36 kg olanını alacağım. Irgat olarak 1500 Wattlık Akmercan kullanıyoruz, problemsiz çekiyor dolayısıyla ekstra 8 kilonun bir zararı yok.