0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. İ.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #60 : Mayıs 29, 2020, 21:31:56 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İki ayrı şeyden bahsediyoruz, dirsek aşırı ısınma, tuzlu su, karbonlaşma nedeni ile korozyona uğruyor ve değişmesi gerekiyor. Bu dirseği paslanmaz çelik bir dirsekle değiştirdiğiniz zaman galvanik korozyon ortaya çıkıyor ve eşanjörde galvanik korozyon oluyor.

 Teknemde bulunan Yanmar motorumun dirseği orjinal ve paslanmaz malzemeden yapılmış.
  Paslanmaz dirsek takılınca galvanik korozyondan dolayı çekincesi olan varsa;
 M8, 4 adet bağlama saplamasına 4 adet yalıtkan burç ve pul (sert plastik) takabilir.
Eşanjör  ile dirsek arasında zaten conta var.


*

    A. Ç.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #61 : Mayıs 29, 2020, 22:33:35 »
Bu tür bir uygulama olabilir mi çok emin değilim. Dirsek egsoz gazlarının motordan çıkış noktasıdır. Bu bölgee sıcaktır, plastik malzeme dayanmayabilir,


*

    C. İ.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #62 : Mayıs 30, 2020, 01:01:55 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Semih kaptan bu parça fazla ısınmıyor. Motor termostatı açılana kadar eliniz ile dokunabilirsiniz bu parçaya. Termostat açıldıktan sonra ise en fazla 60-70 dereceye kadar ısınır. Daha fazla ısınıyorsa deniz suyu soğutma devresini kontrol etmek gerekir.

Ahmet bey,
Sert plastik kelimesine takılmayınız. Bundan kastım teflon cinsi vasıflı malzemelerdir.
Bence Yanmar şirketi demir döküm değil de, paslanmaz dirsek kullanmakla işin doğrusunu yapmış.


*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #63 : Mayıs 30, 2020, 08:04:57 »
Cevat kaptan bu konuda %100 haklısın..
Yanmar paslanmaz 316L den imal etmiş olduğu dirseği kendi motoruna fabrikasında takarak en doğrusunu yapmış.

Ancak bunu yapmış olduğu için dirsek, manifold, termostat, eşanjör gibi yedek parça satışları da düşmüş olmalı..

Şaka bir yana, bir çok insanın başına bela olan bu dirseği doğru malzemeden imal edip motorlarına takarak, denizcilerin ceplerine büyük katkıda bulunmuş Yanmar'ı tebrik ediyorum..


*

    C. İ.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #64 : Mayıs 30, 2020, 09:00:07 »
 Günaydın,
  Bu da önceki motorum için yaptığım dirsek.  Bulabildiğim malzeme 304 L idi.
Yazılanlarda olduğu gibi 316 L kullanılırsa daha iyi olur.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    C. İ.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #65 : Mayıs 30, 2020, 09:11:17 »

  Volvo dirseğin döküm ve maça kalıbını zamanında yapmış. Yedek parça satışından da iyi kazanç
sağlıyor olmalı ki paslanmaz malzemeye geçiş yapmıyor. Bu bir tercih ve bence yanlış bir tutum.
 Yanmar ise bu türden sorunlar yaşanmasın diye yenilikler yapmış, bunların maliyetini  satış fiyatına
eklemiş. Doğru tavır da bu zaten. Hedeflenen kaliteye ulaşmak, sorunları birer birer bertaraf
etmekten geçiyor.
*

    O. S.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #66 : Mayıs 30, 2020, 09:46:32 »
Merhabalar,

Öncelikle Volkan korsana böyle başlık açtığı için çok teşekkür ediyorum. Malzeme ve Metalurji Mühendisiyim, '92 ODTÜ. Korozyon tipleri (Uniform, pitting, cravice, galvanik) çalışmalarım var. Çok net söyleyebilirim ki, eşanjördeki delinme dirseğin malzemesi ile hiç ilgili değildir. Çünkü, D1-30' da eşanjör çıkışları plastik. Ayrıca bu plastik çıkışa dirsek kauçuk hortumla bağlı. Yani aralarında hiç bir elektriksel bağlantı yok. İllaki bir galvanik korozyondan bahsedecek isek, dirsek ile motor bloğu arasında olabilir ki, bu durum ise normal çalışma sırasında oluşamaz çünkü aralarında bir elektrolit bağı yok. Ancak arızi bir durumda egsozdaki deniz suyu geri tepip egsoz manifolduna kadar ulaşırsa olabilir ki zaten bu durumda motorun içine de deniz suyu dolma riski vardır ve farklı problemlere neden olacaktır.

Bahsedilen problemin bir benzerini (benzer diyorum çünkü kök sebebi farklı) dün yaşadım. Teknem 2006 Bav 33, motor D1-30. Eski sahibi, bahsettiğiniz dirseği paslanmaz çelikten kaynaklayarak imal ettirip değiştirmiş. Bu motorun en büyük probleminin bu olduğunu bildiğimden düzenli bakımlar sırasında hep kontrol ettim. Bu sayede de içim hep rahattı, düne kadar ...

Dün sabah yaklaşık yarım saat ~2000 d/d yarım saat seyir yaptıktan sonra motor birden stop etti. Hiç bir ses değişimi olmadan hem de. Ayı anda içerden beyaz dumanlar çıkmaya başladı. Yelken açıp geri döndüm ve Çandarlı Balıkçı Barınağı' ndaki yerime yanaşıp bekledim. Dumanlar bitti, motor bölmesi duvarlarının sıcaklığını kontrol edip merdiveni kaldırdım. Taşırma şişesindeki suyun tamamen bittiğini gördüm. Kapağını açınca da içinden aynı beyaz dumanlar çıkıyordu. Eşanjör oldukça fazla ısınmış ve hemen altındaki kontaktörlerin bulunduğu kutuyu ısıtarak üzerindeki termiğin açılmasına neden olmuş. Motorun hiç bir uyarı vermeden stop etmesinin nedeni de buymuş. Eksilen soğutma suyunu tamamladım ve termiği yeniden kurarak motoru çalıştırdım. Taşırma şişesindeki tüm su, kapağındaki nefeslikten fışkırarak dışarı aktı.
Sorun; egsoz gazı, egsoza gitmek yerine mikser dirsekten eşanjöre geri doluyor ve eşanjör delinmiş olmalı ki, buradan soğutma suyuna karışıp eşanjör üzerindeki incecik delikten taşırma şisesine geliyor. Egsozu kontrol ettim, su çıkışı biraz düşük ve beyaz duman atıyor, yani bu probleme sebep olabilecek bir tıkanıklık yok.
Eşanjör bağlantılarını ve dirseği söktüm. Bugün hepsini temizleyip tekrar bakacağım ancak ilk inceleme sonunda eşanjörün 42 adet tüpünün 13' ünde ciddi bir tıkanma gördüm. Dirsek ise içi biraz kurum yapmış ancak hiç bir tıkanma yok.

Tüm bunların sonucunda rahatlıkla söyleyebilirim ki, paslanmaz çelikten imal edilmiş dirsek orijinal dirseğe göre çok daha başarılı. Eşanjör delinmesi sebebi olarak düşünebildiğim en mantıklı açıklama; eşanjör tıkanmışsa basınçla çıkan egsoz gazı azalan deniz suyu akışını yenip eşanjöre geri tepmiş ve sahip olduğu basınç nedeniyle de eşanjörün delinmesine neden olmuş.
Becerebilirsem haftaya motoru söküp eşanjörü gövdeden ayıracağım. Temizlik sonrası zaten deliğin görüntüsü delinme mekanizmasını da anlatacaktır.
*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #67 : Mayıs 30, 2020, 10:24:23 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Tüm bunların sonucunda rahatlıkla söyleyebilirim ki, paslanmaz çelikten imal edilmiş dirsek orijinal dirseğe göre çok daha başarılı. Eşanjör delinmesi sebebi olarak düşünebildiğim en mantıklı açıklama; eşanjör tıkanmışsa basınçla çıkan egsoz gazı azalan deniz suyu akışını yenip eşanjöre geri tepmiş ve sahip olduğu basınç nedeniyle de eşanjörün delinmesine neden olmuş.
Becerebilirsem haftaya motoru söküp eşanjörü gövdeden ayıracağım. Temizlik sonrası zaten deliğin görüntüsü delinme mekanizmasını da anlatacaktır.

Ozan kaptanım geçmiş olsun..D1-30 eşanjörüm sağlam durumda, 2-3 yıl kullandım. İhtiyacınız olursa arayın lütfen. Ayrıca termostat ve tamiri yapılmış alüminyum manifold yedeğimde mevcut.

Bu motorlarda çok sık görülen:
-Hararet
-Beyaz, siyah duman
-Performans düşüklüğü
-Devir düşüklüğü
-Güçte azalma

Sorunlarının en önemli kaynağı, demir dökümden imal edilmiş olan, tuzlu suda çok hızlı bir şekilde oksitlenerek işlevselliğini yitiren bu elbow, dirsekdir.

Volvo Penta bu dirseğin boyunu en az 5 cm uzatmalı ve motorlarına fabrika üretim bandında 316L malzemeden imal edilmiş dirseği takmalıdır.

Uzun zamandır bu konuyu dillendirmemin nedeni: benim ve bir çok tekne sahibi gibi diğer deniz sever, tekne sahiplerinin aynı sıkıntılara düşmelerine engel olmaktı. Lütfen bu konuyu ihmal etmeyelim.

Mak. Müh. Volkan Görçiz
İTÜ 87 Motor ve Taşıt
*

    O. S.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #68 : Mayıs 30, 2020, 13:01:02 »
Volkan kaptanım merhabalar,

Pazartesi akşam iş çıkışı Çandarlı' ya gidip eşanjörü sökmeye çalışacağım, dün biraz zorladım ancak yerine fazlasıyla sıkışmıştı, ayıramadım. Egsoz gazının basıncıyla biraz da şişmiş olabilir. Alüminyum gövde ile arasında bir korozyon (tuzlu su buharı nedeniyle) olması da kuvvetle muhtemel. Sökerken uygulayabileceğim bir method varsa öğrenmek isterim.

Eşanjör ve manifold teklifiniz için çok teşekkür ederim. Benimkinin hasarı, tamirini olanaksız kılmış ise irtibata geçeceğim.
*

    i. t.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #69 : Mayıs 30, 2020, 13:22:16 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Volkan kaptanım merhabalar,

Pazartesi akşam iş çıkışı Çandarlı' ya gidip eşanjörü sökmeye çalışacağım, dün biraz zorladım ancak yerine fazlasıyla sıkışmıştı, ayıramadım. Egsoz gazının basıncıyla biraz da şişmiş olabilir. Alüminyum gövde ile arasında bir korozyon (tuzlu su buharı nedeniyle) olması da kuvvetle muhtemel. Sökerken uygulayabileceğim bir method varsa öğrenmek isterim.

Eşanjör ve manifold teklifiniz için çok teşekkür ederim. Benimkinin hasarı, tamirini olanaksız kılmış ise irtibata geçeceğim.

belki biraz faydasi dokunur diye paylasiyorum.



*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #70 : Mayıs 30, 2020, 14:35:28 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Volkan kaptanım merhabalar,

Pazartesi akşam iş çıkışı Çandarlı' ya gidip eşanjörü sökmeye çalışacağım, dün biraz zorladım ancak yerine fazlasıyla sıkışmıştı, ayıramadım. Egsoz gazının basıncıyla biraz da şişmiş olabilir. Alüminyum gövde ile arasında bir korozyon (tuzlu su buharı nedeniyle) olması da kuvvetle muhtemel. Sökerken uygulayabileceğim bir method varsa öğrenmek isterim.

Eşanjörün plastik kapaklarını sökün. Kireçlenmeden dolayı dış zarf ile eşanjör arasındaki o-ringleri sıkışmıştır. Bir tarafından araya ahşap bir tampon koyarak küçük bir çekiç ile yavaşça vurun. Yerinden çıkacaktır.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #71 : Mayıs 30, 2020, 18:16:18 »
Yanmar'ın paslanmaz dirsek kullanması da problemin kesin çözümü değil sanırım.
Zira öyle olsaydı bu tıkanmayı Yanmar'larda hiç duymazdık, ama var.

Ozan Sekkin'in dediği gibi problem malzemenin kendisinde değil bu dirsekte meydana gelen deniz suyu - sıcak egzos gazı karıştırma olayının kimyasında sanırım.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    V. G.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #72 : Mayıs 31, 2020, 18:21:53 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yanmar'ın paslanmaz dirsek kullanması da problemin kesin çözümü değil sanırım.
Zira öyle olsaydı bu tıkanmayı Yanmar'larda hiç duymazdık, ama var.

Özgür korsann, örnek gösterilen Yanmar dirseğinin resmi aşağıdadır. Göndermiş olduğunuz resimler Yanmar'ın eski bir modeli olabilir. Zira iletiniz ekinde göndermiş olduğunuz resimlerde görülen dirsek, demir dökümden imal edilmiş. Kesitte görüleceği üzere tıkanmayı başlatan tabaka halinde kabarmış olan demir pası ve üzerinde tuz, karbon, yosun yapışmış..

Bu istenmeyen durumu ortadan kaldırmaya çalışıyoruz. Yanmar'ın örnek gösterilen dirseği, aşağıdaki resimde görüldüğü üzere 316L Paslanmaz çelikten imal edilmiştir. Yanmar'ın bu dirseği döküm tekniği ile imal edilmiş değildir.

Googla bakınca her iki dirsek de görülüyor aslında, çeşke; aşağıda göndermiş olduğum resmi alıntı yapsaydınız..Bizim önerimiz ile Yanmar'ın demir dökümden imal ettiği bu dirseğin, uzak-yakın bir benzerliği yok maalesef.

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #73 : Mayıs 31, 2020, 19:00:06 »
O resimleri gerçek örnek diye değil dirsek tıkanmasını güzel gösteren görseller olduğu için koydum, hangi modeldir, hatta Yanmar mıdır ("Yanmar mixing elbow" diyince googleda çıkan resimler) ondan bile emin değilim.. Karışıklığa sebep olduysam özür dilerim.

Benim krom dirsek çözüm değil, tıkanma örnekleri var dediğim yabancı forumlarda okuduğum ve bir arkadaşımın daha yakın zamanda tıkanıklık nedeni ile sanayide yeni bir krom dirsek yaptırıp 2006 Oceanis 423'ündeki Yanmar'ına taktırmasından biliyorum.
*

    O. S.

Ynt: Volvo Penta D1-20/30/40 Dirsek, Elbow, Mixer Sorunsalı
« Yanıtla #74 : Haziran 04, 2020, 20:53:55 »
Merhaba Korsanlar,

Pazartesi diyordum ancak Çandarlı' ya dün gidebildim. Çok zorladım ancak eşanjörü sökemedim. Sonra da manifoldu komple söküp eşanjör ve dirsekle birlikte çıkardım. Dışarıda yaklaşık 4 saat daha çabaladım ve sonunda çok kibar davrandığımı farkedip Volkan korsanın tavsiye ettiği yöntemdeki çekici bir kaç boy büyüttüm  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sonunda çıktı, her yeri kireç kaplıydı. Gece boyunca porçöz ve tornavida marifetiyle tüm tüpleri açtım. sabah da güzelce temizleyip test ettim. Kapaklarını takıp iple eşanjör boyunca birbirine bağladım. Kapaklara hortum taktım ve birini körleyip, diğerinden bisiklet pompası ile hava bastım. Genleşme şisesindeki tüm suyu dışarı fışkırtacak ve arkasından her yeri egsoz dumanına boğacak bir delik bekliyordum ancak, tek bir hava kabarcığı çıkmadı  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu iyi haberdi, eşanjör sağlam Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap kötü haber ise egsoz manifoldu direseğe bağlantı yerinin hemen içinden delinmiş. Korozyon hasarı çok fazla, malzemenin yüzeyi gözeneklenmiş, bu da tek bir mekanizma ile oluşmadığını anlatıyor. Uniform (yüksek sıcaklıktaki yoğun tuzlu su) ve galvanik korozyon birlikte çalışmış olmalı. Ahmet hocamın bahsettiği durum, malesef Alüminyum döküm Manifold ile paslanmaz çelik dirsek arasında gerçekleşmiş. Bu iki parça arasında elektrolit köprüsünü oluşturacak deniz suyu birikmemesi gerekirdi, demek ki water lock' ta da bir problem var, yada anti sifon ve water lock pozisyonları hatalı. Neyse onlara da bakacağım.
Resim yüklemeye çalıştım ancak, bugün bütün gün gördüğüm "server error" hatası verdi, ben de vazgeçtim.
Manifoldu Manisa' daki güvendiğim bir kaynakçıya teslim ettim. Kaynakçı arkadaşımız oldukça yetenekli ancak ucuz değil. İletişim bilgilerini Alüminyum kaynağı ihtiyacı olan korsanlarla paylaşabilirim. Cumartesi sabahtan teslim alıp tekneye geçeceğim. Resimlerini çekip sitemiz yeniden eski haline gelince paylaşmak üzere saklayacağım.

Not: Volkan korsanım, teklifiniz bir an bile aklımdan çıkmadı, belki de bunun sayesinde şansım yaver gitmiştir, tekrar teşekkür ederim. Bir şeyler kötüye gider de kaynak işi sonucu parçanın başka yerinde başka bir problem çıkarsa temasa geçeceğim, sağlıcakla kalın.