0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.322
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« : Haziran 22, 2009, 01:51:16 »
Manuel ITT Jabsco tuvaletimin yeni borulama tesisatı için bilgiye ihtiyacım var.

Sorularım:

- Pis su çıkış hortumunun tahliye pompasının kolayca pompalayabilmesi için su seviyesinden olması gereken optimum deve boynu yüksekliği ne olmalı? (tekne yelkende bayıldığında da su almayacak şekilde)

- Temiz tuzlu su giriş hortumunda da deve boynu olmalı mı?

- Bu hortumlarda hiç bir teknede sifon break kullanıldığını görmesem de ille de kullanılmalı mı?

- Evde bir musluk contası değiştirmeye bile üşenip su tesisatçısı çağırırken iş tekne oluğunda bok borusunu bile keyifle bağlamak neden dir? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
S/Y Maşallah
*

    Çevrimdışı Orhan Barut

  • * Gezgin Korsan
  • 4.227
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #1 : Haziran 22, 2009, 08:53:43 »
Benim tuvalet pompası Jabsco değil(TMC99) ama genelde prensip aynı olması lazım. Geçende söküp contaları değiştirdim. Cevaplar benim pompaya göre şöyle:
1. Pompada pis su ile temiz su birbirine karışmıyor. Yani pistonun üst tarafı temiz suyu emip basıyor alt tarafı ise pis suyu. Su seviyesi dediğiniz sanıyorum deniz suyu seviyesi. Bu yüzden pis su basma işleminin deniz suyu seviyesi ile ilişkisi yok(depoya bastığınızı varsayıyoruz).
2. Temiz su vakumla çekildiği için sistemde emiş hattında hava olmamalı ve bu hat devamlı su ile dolu olmalı. Bu yüzden deve boynu doğru değil.  Manuel tuvaletin su girişinin deniz seviyesi altında olması gerekir ki sisteme hava girmesin. Deve boynu deniz seviyesinin üstüne çıkacağı için  vakumla çallışan pompa için yanlış olur çünkü sistemde hava olursa ve siz her seferinde vakum yapıp bu havayı atarsanız bir süre sonra pompa girişindeki hortum çatlar. Prensip deniz ile pompa arasının devamlı su ile dolu olmasıdır(sistemde kaçak halinde teknenin su alıp batma ihtimali herzaman var, bunu önlemenin yolu deve boynu değil, deniz girişindeki vananın tekne terkedildiğinde kapatılmasıdır)
3. Sifon break herhangi bir boru hattında vakum oluşmasını önlemek için kullanılır. Dolu bir boru hattında akış durduğunda(sistem kapatıldığında) eğer içerdeki sıvı herhangi bir yöne boşalırsa ve o sırada vakum oluşursa bunun bir çok sonucu olur. Sifon break veya bizim kullandığımız isimle vantuz, boru hatlarının tepe noktalarına içindeki sıvı boşaldığında sisteme hava alması için kullanılır. Vantuz kullanmaya karar verebilmek için  tüm sistemi saviyelere dikkat edecek şekilde bir kağıda çizip bakmak gerekir. Eğer tekneniz çok eski ve bilinmeyen bir tasarım değilse bence gerek yok.
4. Bunun cevabını bilmiyorum çünkü evde de tüm işleri kendim yapıyorum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Haziran 22, 2009, 09:17:24 Gönderen: Orhan Barut »
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.606
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #2 : Haziran 22, 2009, 08:56:08 »
Pis su çıkış hortumu deve boynunun yüksekliği, teknenin yattığında bile su kesiminin üstünde olması gereklidir, demiyeceğim. Tuvaletlerin pis su çıkışı cek valf beneri bir sistemle geri dönüşü engellerler. Teknenin bağlı iken durduğu şekilde deve boynunun su seviyesinin üstüne çıkması yeterlidir. Yatarak gidilen süre içinde cek valf yeterli olmalıdır.

Temiz su girişinde de deve boynu olmalı. Burada da su girişini engeleyen pompa üzerindeki vana kapalı olmalıdır. ( Kuru pompalama, su alarak pompalama vanası kuruda tutulmalı).

Giderde sifon break kullanılabilir ama emişte kullanılamaz. En doğrusu deve boynu yapmadan doğrudan bağlamaktır. Tuvalet vanalarının ise kullanılmadığı zamanda kapalı tutulması gerekir.

Her koşulda deniz ve tuvalet tarafındaki tüm hortumlar çift kelepçe ile bağlanmalıdır. Genelde önerilen sadece tekneye (denize bağlanan) hortumların çift kelepçe ile bağlanmasıdır ama su seviyesinden yukarıda bile olsa deniz ile bağlantılı tüm hortumların çift kelepçe ile bağlanmasını öneriyorum. Su seviyesinin üstünde bile olsa yerinden çıkan bir hortum emir dinlemez ve yer çekimi dediğimiz kural onu su seviyesinin altına düşürür ve "batarsınız".

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Ömer Kırcal

  • * Gezgin Korsan
  • 2.963
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Evrensel
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #3 : Haziran 22, 2009, 11:49:17 »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #4 : Haziran 22, 2009, 15:40:26 »
Bendeki wc elektirikli.

Wc gayet iyi calisiyor. Fakat bir saat sonra su seviyesi yukselip tasma sinirina geliyor bazende tasiyor.
"2 wc dede ayni sorun var. Umumiyetle tatli su tankim doluyken sure dahada kisaliyor.

sorunu bilen varmi?

*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.322
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #5 : Haziran 22, 2009, 15:51:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Wc gayet iyi calisiyor. Fakat bir saat sonra su seviyesi yukselip tasma sinirina geliyor bazende tasiyor.
"2 wc dede ayni sorun var. Umumiyetle tatli su tankim doluyken sure dahada kisaliyor.


Ahmet abi, Geri dolan su temiz su ise temiz su girişi ters sifon yapıyor gibi. Su hattının biraz üzerine deve boynu ya da sifon yapılabilir. Geri dolan su pis su ise tuvalet tamir takımının lastik çek valfi ömrünü tamamlamış olabilir. Tatlı su tankları dolu iken demişsiniz, tuvaleti denizden gelen suyla yıkadığımızı varsayarsak; temiz su tankları dolu olduğunda ağırlıktan tekne daha suya gömüleceğinden hortumların deve boynu su seviyesinin altında kalıyor, tanklar boşaldığında tekne yükseldiğinde ise deveboynu işe yarar hale geliyor olabilir.


Bendeki sistem şöyle Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu durumda çıkış vanası tuvalet çıkışının üzerinde gibi.
« Son Düzenleme: Haziran 22, 2009, 15:55:56 Gönderen: Hakan Zorlu »
S/Y Maşallah
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.606
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #6 : Haziran 22, 2009, 15:56:26 »
Tatlı su tankının tuvaletlerle doğrudan ilişkili olmadığını varsayarsak, teknenin su seviyesinin, su dolu olduğunda yükseldiğini var sayabiliriz. Böylece suyun basıncı biraz daha artıyor ve (varsa) cek valflerin kaçırmasına neden olabilir. Deve boynu varsa su kesimi değiştiğinde su kesimi altında kalıyor olabiir. Deve boynu varsa pompaları biraz daha uzun süre çalıştırın. Dve boynunun çalışabilmesi için boyunda hava kalması gerekir. Su gideri su altında olduğu için burada hava toplanması ancak pompa ile hava gelene kadar basılması ile mümkündür. Deve boynu yoksa cek valfler geri kaçırıyordur. Bunu engellemenin kolay bir yolu yok. Pislik geçerken ağızlara yapışıp geri kaçırmasına neden olur. Tek çaresi deve boynu kullanmaktır veya tuvaleti kullandıktan sonra vanalarını kapatmaktır.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #7 : Haziran 22, 2009, 16:06:41 »
Hakan ve Ahmet korsanlarim

Cok tesekkurler.

*

    Çevrimdışı Koral Derlen

  • * Gezgin Korsan
  • 71
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #8 : Haziran 22, 2009, 16:13:26 »
ahmet korsan bendede elektrikli bir tuvalet var ve taşma yapmasa bile içinde kalan su zamanla yüksek seviyelere çıkıyordu.Bende vanatı kısarak yani bir miktar musluk sıkar gibi sıktığımda bu sorun kolayca halloldu.
S/Y KLE - Küçükyalı
*
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #9 : Haziran 22, 2009, 16:26:40 »
Koral korsanim bende ayni yontemi uyguladim ama en sonunda su cok az gelmeye basladi.

Bende pratik olarak labobanin dus hortumunu wc ye tutuyorum. su aktigi muddetcede ponpayi calistiriyorum.

Vanalari acip kapamaktan daha kolay oluyor.

Tavsiyene tesekkurler
*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.322
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #10 : Haziran 23, 2009, 11:03:15 »
UYGULAMA
JABSCO büyük ve küçük taşlı, kollu (manuel) WC’ ler, deniz, göl, nehir ve kanallarda kullanılan ister yelkenli, ister motorlu teknelerde dışarıdaki su seviyesinin üzerinde veya altında bulunabilecek şekilde monte edilip kullanılabilirler.
Bağlantınıza göre, yerel kurallar izin verdiği sürece, atıklar denize, arıtma sistemine veya septik tanka verilebilir.
UYARI: JABSCO WC’ ler, özellikle marin uygulama için tasarlanmış olup bunun dışındaki kullanımlar için ITT JABSCO veya yetkili dağıtıcısına danışınız.
ÖZELLİKLER
TASARIM
• Çift yönlü piston tipi pompa
• Değişebilir piston kolu ve keçesi yatağı
• Yıkama seçici kolu ile çalışan otomatik anti-sifon
• Çıkış dirseğindeki aortik joker valf,38 mm
çapında olup ters yönde su girişini önler
• Simetrik pompa flanşı sayesinde, pompa
sağ veya sola monte edilebilir.
MALZEME
• Her iki kapak da, fırın emaye boyalı pres
ahşaptan mamuldür
• WC taşı, vitrifiye seramiktir
• Pompa ve kaide, cam elyafı takviyeli
polipropilen, bazı seçme parçalar asetal
reçine, bağlantılar paslanmaz çelik,
ağırlıklar pirinç, conta ve keçeler
neoprenden imal edilmiştir.
PERFORMANS
• Yıkama pompas, kuru iken WC giriş bağlantısından 1 m aşağıdan emiş yapabilir
• Atık tahliye pompası, çıkış dirseğinden 3m yukarıya basabilir
BOYUTLAR
Boyutlar krokisine bakınız
MONTAJ TALİMATI
WC niz karmaşık bir sistemin bir ünitesidir. Bütün sistemin doğru olarak monte edilmesi, WC’nin doğru, güvenilir ve emniyetli bir sekilde çalışabilmesi ve tatmin edici bir ömüre sahip olması için şarttır.
DİKKAT – TEHLİKE:
Deniz deşarjlı WC’ler, bir yerde gövde flanşlarıyla karinaya (tekne gövdesine) bağlanırlar. Bu bağlantılar genellikle su seviyesinin altında kalırlar.
Montaj talimatlarına tam olarak dikkat edilmediği durumlarda suyun WC’ den taşması veya başka şekilde tekneye dolması CAN VE MAL KAYBINA yolaçabilir.
WC nin veya tekne karinasındaki flanşla bağlantıyı sağlayan hortumun hasar görmesi durumunda; su almayı önleyecek sağlam, uygun malzemeden mamul, küresel veya silindirik yapılı ve kademesiz iç çaplı vanalar kullanmak şarttır. Bu vanalar, kolayca erişilir olmalı, hiçbir zaman şiber vana kullanılmamalıdır. Ayrıca vana hareket elemanı çark olmayıp kol şeklinde olmalıdır ki bir bakışta açık veya kapalı olduğu anlaşılabilsin.
Karina girişlerine monte edilen vanalar, günlük kullanımda kolayca erişilemez ise, kolay erişebilecek yerlere, aynı özellikte İKİNCİL vanalar takılmalıdır.

HORTUMLARA DİKKAT
WC bağlantılarını sağlayan hortumlar, takviyeli ve iyi kalite olmalıdır. Bu hortumların yerlerinden çıkmaları, yarılmaları teknenin su almasına ve batmasına sebep olabilir. Dolayısıyla, WC’nin dış dünya ile irtibatını sağlayan bütün hortumlar , kremayer tipli PASLANMAZ ÇELİKTEN MAMUL ÇİFT hortum kelepçesiyle bağlanmalıdır
Bu arada unutmamamız gereken bir husus da karina bağlantısını sağlayan flanşların malzemesi, sağlamlığı ve korunmalarıdır. Bu flanşlar, devamlı statik su basuncı ve dinamik yükler altında kalabileceklerinden, hatta sıkışmış vanaları panik halinde zorladığımızda aşırı yüklenebileceklerinden sağlam seçilmeli ve monte edilmeli; pirinçten ve paslanmaz çelikten olanları ise elektrolitik çürümeye karşı uygun ve doğru bağlı tutyalarla korunmalıdır.

TAŞ AĞZI SU KESİMİ ALTINDA:
Tekneniz, herhangi bir seyir durumunda iken veya yatmış seyirde taşın ağzı dışarıdaki deniz seviyesinin en az 20 cm üzerinde değilse, dışarıdaki suyun, wc hortumlarından sifon yaparak taşa dolması, taşırması ve hatta tekneye dolup batırması tehlikesi vardır. Can ve mal emniyeti açısından bu bölümü dikkatle okuyunuz.
Yukarıda anılan durumlarda tehlikeyi önlemek için, her iki hortum bağlantısına da muhakkak anti sifon, havalandırmalı dirsekler monte edilmelidir.
DİKKAT: Temizleme suyunu sağlayan ince hortum diğerine göre daha tehlikelidir. Zira devresindeki çek valfler İÇERİ yönde açılır. Pompa parça katalogunda 23 numara ile gösterilen selektör mandalı, kapalı konumda su girişine engel olmakla birlikte, bu konum yeterli bir emniyet önlemi değildir.
Giriş – çıkış hortumlarını güverte altına kadar yükselterek yapılan deve boyunları, suyun sifon yapmasını engelleyemeyeceği için, yeterli olmayıp, bunların tepesine hava girişini sağlayacak özel bir valf takmak ŞARTTIR.
1. YERLEŞTİRME
JABSCO WC’niz sağ el ile kullanılmak üzere pompa sağda olarak size teslim edilmiştir. Arzu edilir ise, pompa 180 derece çevrilerek sola da monte edilebilir.
• WC’ nin çevresinde kullanım ve montaj için yeterli yer olabilecek bir konum seçin. Her zaman hortum kelepçeleri ve boşaltma tapasına erişmek kolay olsun.
• Montaj yüzeyi düzgün, sert ve kullanabilecek en ağır insanın ağırlığını taşıyacak kadar sağlam olmalı ve WC tabanından en az 50 mm geniş ve 50 mm uzun olmalıdır.

• Montaj yüzeyinin altına, montaj cıvatalarını takabilmek için rahatça erişilmelidir.
• Her iki kapak da açıkken düşmelerini önlemek için en az 110 derece kadar açılabilmelidir. Kapaklar açık konumda iken uygun bir yere dayanmalıdır. Aksi halde menteşeler zorlanır ve kırılabilir.
2. MONTAJ
Montaj için 4 adet 8mm lik uygun boyda cıvata kullanınız. Cıvatalar paslanmaz çelik veya bronz olmalı, somunlar ise kendinden (plastik) kilitli olmalıdır. Kilitsiz somunlar titreşimden gevşer. Ayrıca çapı 21mm’den fazla olmayan 8 adet paslanmaz veya bronz pul da gerekir. Kilitli somun yoksa, cıvatlarda bu iş için yapılmış özel yapıştırıcılardan da kullanabilirsiniz.
• WC’yi şablon olarak kullanıp 4 deliği işaretleyiniz ve WC’yi alarak bu noktalara 9mm’lik 4 adet dik delik deliniz.
• WC’nin yere basan kenarlarına ince fitil şeklinde bir conta oluşturacak beyaz silikon veya sıvı conta çekiniz.
• Cıvataları, alttan ve üstten pulları ve somunları takıp sıkıştırınız. Kilitli somun kullanmıyorsanız, somunlara özel yapıştırıcı sürünüz.
3. GÖVDE (KARİNA) BAĞLANTILARI
Temiz yıkama suyu için 1 adet 19 mm (3/4”) vana ve flanş; eğer deşarjı denize yapıyor isek, 1 adet de 38 mm (1 ½”) vana ve flanşa ihtiyacımız vardır. Bu malzemenin özellikleri için, “montaj talimatı – sahife 1’e bakınız.
• Montaj detayları için vana / flanş imalatçısının talimat ve önerilerine uyunuz.
• 19 mm’lik giriş flanşı için her türlü seyirde deniz seviyesinin altında kalacak bir yer seçmeye özen gösteriniz. Çıkış flanşı her zaman giriş flanşının arka tarafında ve ondan daha yukarıda olmalıdır.
4. TESİSAT ( GENEL )
WC’nizin su seviyesi altında veya üstünde olduğuna; ve deşarjın denize veya tekne içindeki bir septik tanka yapıldığına güre, yıkama suyu için 2, deşarj tesisatı için ise 4 seçeneğiniz vardır. Durumunuza uyan bölümü seçip dikkatle uygulayınız.
4.1 TESİSAT - Bütün seçenekler için genel talimat
Giriş ve çıkış bağlantı hortumları için 19 ve 38 mm’lik spiral takviyeli, düzgün iç yüzeyli esnek hortum kullanınız. Bağlantılar için ise paslanmaz çelikten mamul kremayer tip hortum kelepçeleri kullanınız.
• Hortumları, sallanmayacak sürtünmeden aşınıp delinmeyecek, bağlantı noktalarına asılıp su kaçırmaya yol açmayacak şekilde tespit ediniz.
• Sert kavislerden kaçınınız. Sert kavisler, çap daralmalarına ve tıkanmalara yol açabilir.
• Gereğinden uzun hortumlar kullanmayınız. Giriş ve çıkış hortumları uzadıkça pompalama zorlaşır.
• Soğuk veya hortum sertliği montajı zorlaştırırsa, hortumun ucunu sıcak suya sokarak veya sıcak hava tabancasıyla ısıtarak yumuşatınız. Bu işlem için HİÇ BİR ZAMAN AÇIK ALEV KULLANMAYINIZ.
• Hortum bağlantılarında silikon, v.s. kullanmayınız.
• Bütün hortumları, bağlantı veya rakorlara bağlayıp kelepçeleri sıkınız. Giriş hortumlarının hava, çıkış hortumlarının su kaçırmadığından emin olunuz.
• Çıkış dirseği (parça katalogu no: 34) istenen yöne dönebilir. Tespit flanşını tutan 2 vida gevşetilir, flanş gereken yöne çevrilir, vidalar sıkılır. Sonra hortum takılır. Vidalar önceden sıkılmaz ise, flanş su kaçırabilir.
4.2 SU GİRİŞ TESİSATI - 2 seçenek
4.2.1 WC su kesimi altında
Bu şekilde bir montaj için, JABSCO 29015 - 0000 parça numaralı 19 mm (3/4”) havalandırmalı bir dirsek kullanmalısınız .
• Su giriş hortumunu en kısa yoldan getirerek, giriş vanasından pompa giriş bağlantısına çekiniz.
• Parça katalogunda 4 numara ile gösterilen yıkama suyu ara hortumunu yerinden tamamen sökünüz.
• Taşın arkasındaki su giriş sızdırmazlık elemanını (No5) dirsek yukarı bakacak şekilde döndürünüz.
• Söktüğümüz hortumun yerine, daha uzun bir hortum (19 mm= ¾” ) takarak bunu en üst noktası her seyirde denizin çıkabileceği en üst seviyeden en az 20 cm daha yüksek bir deve boynu oluşturacak şekilde ayarlayınız. Deve boynunun en üst noktasına da havalandırmalı dirseği monte edip WC kapaklarının rahat çalışıp çalışmadığını kontrol ettikten sonra hortumu sabitleyip kelepçeleri sıkınız.
DİKKAT: Havalandırmalı dirseği hiçbir zaman su giriş vanası ile pompa girişi arasına koymayınız. Bu durumda, havalandırmadan giren hava, pompanın zor su çekmesine veya hiç çekmemesine yol açabilir.
4 . 2 . 2 WC deniz seviyesi üzerinde
Bu konumda, duruma göre 19 mm (3/4” ) bir çek valf gerekebilir.
• Su giriş hortumunu en kısa yoldan getirerek, giriş vanasından pompa giriş bağlantısına çekiniz.
• Kullanım kolaylığı açısından, uzun kullanım aralarında tekrar tekrar hortumları su ile doldurmakla uğraşmamak için, seviye farkının ve hortum boyunun fazla olduğu hallerde, giriş vanasının hemen içine bir çek valf takın. (Denize uygun malzemeden yapılmış olmalıdır)
• WC temiz su pompası, kuru iken 1 metreden emiş yapabilir. Dışarıdaki deniz seviyesi ile pompa giriş bağlantısı arasındaki seviye farkı 1 metreyi aşarsa, giriş vanasının iç tarafına hortum ve pompadaki suyun denize geri boşalmasını önleyecek, yukarıda bahsedilen çek valfi takmak şarttır.
4 . 3 DEŞARJ (ÇIKIŞ ) TESİSATI - 4 seçenek
4 . 3 . 1 WC deniz seviyesi altında , deşarj denize
Bu şekilde bir montaj için, JABSCO 29015 – 0010 parça numaralı 38 mm (1 ½”) havalandırmalı bir dirsek kullanmanız gerekecektir.
• Çıkış hortumunu her seyirde su seviyesinin çıkacağı en üst noktadan 20 cm yukarısında bir deve boynu yapacak şekilde ayarlayımız. En üst noktaya havalandırmalı dirseği takınız.
4 . 3 . 2 WC deniz seviyesi üzerinde, deşarj denize
Arzu ederseniz bu şekil için havalandırmalı bir dirsek kullanabilirsiniz. Bakınız: aşağıda paragraf 2:
• Çıkış hortumunu WC çıkış bağlantısından yukarıya doğru yönlendirip, karina çıkış flanşından en az 30 cm yukarıda bir deveboynu oluşturup oradan aşağıya dönerek flanş vanasına bağlayın.
• Bu şekil bir montajda, deve boynunun üst noktasına monte edeceğiniz havalandırmalı bir dirsek, taşın içindeki suyun kendi kendine sifon yaparak isteğiniz dışında denize tamamen boşaltılmasını önleyecektir.
4 . 3 . 3 WC atıkları septik tanka boşaltıyor; WC çıkış dirseği herhangi bir seyirde tank üst seviyesinin altında
• Her seyir durumunda, WC çıkış dirseği tankın üst seviyesinden en az 20 cm yukarıda değil ise; çıkış dirseğinden aldığımız hortumu, teknenin girebileceği en ters yatma açısında bile tankın çıkabileceği en üst seviyeden en az 20 cm yukarısında bir deveboynu oluşturacak şekilde ayarlayınız
4 . 3 . 4 WC atıkları septik tanka boşaltıyor; WC çıkış dirseği her zaman tank üst seviesinin üzerinde
• Deşarj hortumunu WC çıkış dirseğinden yukaru doğru yönlendirip, tankın üst seviyesinden en az 30 cm yukarıda bir deveboynu oluşturacak şekilde ayarlayınız.
5 KONTROL
KULLANMA TALİMATI bölümüne bakınız, NORMAL KULLANIM bölümünü uygulayınız.
• Yıkama suyu pompası, ilk dolumda zorlanırsa, taşı yarıya kadar tatlı su ile doldurunuz.
6 EMNİYET
MONTAJ SONUNDA, ELİNİZDEKİ KİTAPÇIĞI TEKNE SAHİBİ, İŞLETİCİSİ VEYA KAPTANINA MUHAKKAK İLETİNİZ. EMNİYET KURALLARINI,
TAMİR – BAKIM BİLGİLERİNİ VE PARÇA KATALOGUNU İÇERİR.
MONTAJ İŞLEMİNİN SONUNDA:
YIKAMA SUYU MANDALINI KAPALI DURUMA GETİRİNİZ, HER İKİ VANAYI DA KAPATINIZ.
KULLANMA TALİMATI
GİRİŞ
WC ‘ niz, teknenizde en çok kullanılan teknik malzemelerden biridir. Dolayısıyla doğru olarak kullanılması, mürettebatınızın emniyeti ve konforu açısında n önem taşıdığı gibi, teknenin selameti açısından da şarttır.
TEHLİKE: KAZA SONUCU HASAR
WC ‘ nizin karina dışındaki suya yani denize bağlantılı olduğu durumlarda, herhangi bir sebepten, hasar görmesi, bağlantı hortumu ve tesisat elemanlarının kırılması, kopması veya delinmesi durumunda, deniz suyu teknenin içine dolup teknenin batmasına ve CAN KAYBINA YOL AÇABİLİR.
Her kullanımdan sonra, flanş vanalarını (veya ikincil vanaları) kapatınız.
Teknenin kısa süre için bile terkedildiği hallerde, FLANŞ VANALARINI kapatınız.
• Teknedeki BÜTÜN kullanıcıların, vanaların önemi de belirtilerek WC sisteminin nasıl kullanılacağını bildiklerinden emin olunuz.
• Çocukların, yaşlıların ve bilhassa misafirlerin, WC kullanımını öğrenmelerine özel özen gösteriniz.
1 İLK KULLANIM
Yeni veya eski, uzun süre kullanılmamış bir WC, kendi özelliğine göre özel bir “yağlama” gerektirir.
• Giriş ve çıkış flanş vanalarını (varsa ikincil vanaları da ) açınız.
• Taşı, yarıya kadar ılık tatlı suyla doldurunuz (insan elinin dayanacağı sıcaklığı hiçbir zaman geçmeyiniz)
• Yıkama suyu mandalı kapalı durumda iken, taş boşalıncaya kadar pompalayınız.
2 NORMAL KULLANIM
Flanş vanalarını ve varsa ikincil vanaları açınız.
• Kullanımdan önce, taşın içinde, tuvalet kağıdının pompa girişini tıkamasını önleyecek kadar su olmasını sağlayınız.
Taş boş ise, yıkama suyu mandalını açık konuma getirip yeterli su seviyesi elde edilinceye kadar pompalayınız.
Mandalı kapalı duruma getiriniz.
• Rahat ve verimli kullanım için pompayı uzun ve muntazam hareketlerle kullanınız.
• Kullanım sırasında, su seviyesini rahat bir seviyeye ayarlayınız. Aşırı su, sıçramaya yol açar.
• Ev tipi, kaliteli tuvalet kağıdı kullanınız. Suda erimeyen tipleri kullanmayınız. gereğinden fazla kağıt kullanmayınız.
• WC kullanımı bitince, mandal kapalı durumda iken, taş tamamen boşalıncaya kadar pompalayınız.
• Taş boşalınca, mandalı açık konumuna getirip tekrar pompalayınız. Bundan sonra, borulardaki atıklar tamamen denize veya tanka boşalana kadar devam ediniz. Kaba bir ölçü olarak, her bir metre hortum için pompa kolunun yedi defa yukarı-aşağı hareketi gerekir.
• Mandalı kapalı duruma getirip, su taşın dibine düşünceye kadar pompalayınız. Böylece dökülüp saçılmaya ve kokuya engel olursunuz.
• Herhangibir yanlış kullanmaya ve tıkanmaya karşı tuvalette her zaman kapaklı ve içi plastik torbalı bir çöp kovası bulundurmak tavsiye edilir.
İşiniz bitince, mandalı kapalı durumda bırakıp vanaları kapayınız.
DİKKAT: Önceden yemiş olduğunuz nesneler ve tuvalet kağıdı dışında WC’ye hiçbir şey atmayınız. Tampon, kadın bağı, sigara izmariti, pamuk, kibrit, sakız, diğer sert cisimler, petrol türevleri, yağ, solventler, suda erimeyen kağıtlar WC’yi bozar veya tıkar. Elin dayanabileceğinden daha sıcak su dökmeyiniz.
3 TEMİZLİK
Temiz deniz suyu ile ve normal pompalamayla yapılan temizlik , en kolay ve verimli olanıdır.
• Taşı temizlemek için, sıvı veya krem seramik deterjanları kullanılabilir
• Kapaklar dahil, geri kalan bölümleri temizlemek için, aşındırıcı olmayan herhangi bir sıvı deterjan kullanılabilir. Kuru bir bezle parlatınız.
UYARI: Aşındırıcı ve çizici özellikli olan sünger benzeri araçlar kullanmayınız. Taş dışında bölümler için krem deterjan kullanmayınız.
• WC’yi dezenfekte etmek için, üreticisinin tavsiyelerine uygun olarak sulandırılmış sıvı dezenfektanlar kullanınız. Gerektiğinde yumuşak sünger veya fırçalar kullanabilirsiniz.
UYARI: yoğun sıvı WC temizleyicileri , çamaşır suyu veya kimyasallar kullanmayınız. Valfler, contalar ve sızdırmazlık elemanları hasar görebilir.
• Temizlik ve dezenfeksiyondan sonra her zaman sistemi tamamen yıkayacak kadar bir süre temiz deniz suyu ile pompalayınız.
BAKIM VE TAMİRAT
GİRİŞ
JABSCO kollu WC’ler normal olarak mevsim içinde bakım gerektirmezler. Bu rahatlığa sahip olabilmek için, sezon sonunda kışlama, mevsim başında da bakım ve elden geçme uygulamalarına uymanız tavsiye edilir. Bununla birlikte bütün WC’ler için geçerli olan:
• Kullanım sonrası iyi temizleme – yıkama (Bakınız: Kullanma talimatı – Normal Kullanım bölümü)
• Devamlı kullanım – Bir süre kullanılmayan WC’lerin özel “yağlanma” sürecinden geçirilmeleri (Bakınız: Kullanma talimatı - İlk kullanım bölümü)
JABSCO WC’ler için de geçerlidir.
DİKKAT: SIZINTILAR
WC’ niz deniz bağlantılı ise, ve gerek WC’nin kendisinde, gerkse sistemin diğer elemanlarında küçük bile olsa bir sızıntı farkettiğinizde, derhal sebebini araştırıp hemen tamir edin. Küçük bir sızıntı, büyük bir sızıntının habercisi olabilir. Bu da teknenin su alıp batmasına, CAN VE MAL KAYBINA YOL AÇABİLİR.
• Peryodik olarak bütün sistemde sızıntı kontrolü yapınız.
1 SERVİS - Hazırlık
JABSCO kollu WC’ler, kullanıcı tarafından tamir ve bakımları yapışacak şekilde tasarlanmışlardır. Hiçbir özel alet ve yetenek gerektirmezler.
• Kullanım bölümünde anlatılan şekilde, WC’nin ve hortum sisteminin tamamen temizlenmesini ve taşın olabildiğince boşalmasını sağlayınız., flanş vanalarını kapayınız.
• Söktüğünüz vakit sistemden dökülebilecek sıvıların temizlenmesi için gerekecek malzemeyi hazırlayınız.
2 SERVİS - Salmastra Değişimi
Pompa sapının altındaki salmastradan su sızmaya başlamışsa, salmastra ve yatağı aşınmış demektir, ve değiştirilmelidir.(Parça katalogu No: 18)
• Salmastra/yatak kitinin parça nosu 29044 – 2000 dir.
• 24 mm iki ağızlı bir anahtar kullanarak piston ve keçeyi silindirden çıkartın.
• Sapın hemen dibine bir tur plastik bant sarıp banttan bir pense ile piston kolunu sıkıp, sapı çevirerek gevşetin. Sapı ve altındaki lastik takozu (No: 25) sökün. Bandı yerinde bırakın.
• Eski keçe / yatak ikilisini çubuktan çekip çıkartın. Çubuğun dişlerine bir tur bant sararak yeni keçeyi koruyun. Yeni keçe/yatak ikilisini çubuğa takın, dişlerdeki bandı sökün.
• İlk sardığımız banttan çubuğu penseyle tutarak lastik takozu ve sapı yerine takın, bandı çıkartın.
• Sap, çubuk, yatak/keçe ve piston gurubunu yerine takıp sıkın.
DİKKAT: Piston çubuğunu, ne ile olursa olsun, sapın hemen dibindeki 16 mm’lik bölge dışında tutar veya sıkarsak, çubuğun yüzeyini bozmuş oluruz. Bu da yeni keçelerin vakitsiz olarak aşınmalarına yol açar.
3 SERVİS - Kışlama
Mevsim sonunda, dona karşı, sistemin tamamını boşaltınız. Böylece, tıkanmalara veya hoş olmayan kokulara sebep veren anaerobik bakterilerin hortunlar içerisinde bir koloni kurmalarını da önlemiş olursunuz.
DİKKAT: Dona karşı antifriz kullanımı tavsiye edilmez. Zira antifrizin, gerekli bütün noktalara ulaşmasını sağlamak çok zor hatta imkansızdır. Eğer antifriz kullanımı kaçınılmaz ise, SADECE glycol esaslı antifrizler kullanılmalıdır.
• Varsa ikincil vanaları açınız.
• Alt sehpanın ucundaki tahliye tapasını (No: Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap sökünüz.
• Hortum kelepçelerini gevşeterek flanş vanalarından, WC hortum bağlantı uçlarından ve ikincil vanalardan hortumları sökünüz. WC’yi pompalayarak bütün suyun boşalmasını sağlayınız.
• Mevsim başında WC’yi tamamen dağıtıp bakım uygulamak niyetiniz varsa, şimdiden söküp karaya çıkartmanız kolaylık açısından tavsiye edilir.
TEHLİKE: YANLIŞLIKLA AÇILABİLECEK VANALAR
Denizdeki veya denize inebilecek bir teknedeki vanalar WC sökülü iken açılırsa tekne su alır ve batabilir. CAN VE MAL EMNİYETİ AÇISINDAN DİKKAT. Bu bakımdan, vanaların kapalı olarak bağlanması ve üzerlerine bir uyarı yazısı konmasında fayda vardır.
WC’yi sökmediğiniz durumlarda:
• Bütün hortumları yerlerine takın, kelepçeleri sıkın.
• Tahliye tapasını yerine sıkın,
• Kullanımı önlemek için, WC kapaklarını ve pompa sapını uygun bir şekilde kapalı durumda tespit edin, WC’ nin üzerine bir uyarı yazısı koyun.
4 SERVİS - Genel Bakım
Bütün çalışan ve aşınabilecek parçaları içeren tamir takımının parça numarası 29045 – 2000 dır.
DİKKAT: Teknenizin ve mürettebatınızın emniyeti için her zaman JABSCO orijinal yedek parçalarını kullanınız.
• Pompa gurubunu aşağıda anlatılan şekilde sökünüz.
1 Hortum kelepçelerini gevşetip pompaya giren ve çıkan iki adet 19 mm (3/4”) ince hortumu pompadan ayırınız.
2 Çıkış dirseği flanşını silindire bağlayan 2 adet vidayı (No: 31) sökünüz.
3 Pompa silindirini alt sehpaya bağlayan 4 adet vidayı sökünüz.
4 Alt sehpa ile pompa silindiri arasındaki klepeli contayı ( No: 16) ve Çıkış dirseği içindeki joker valfi (No: 33) düşürmeden pompa gurubunu yerinden çıkartınız.
• Pompa gurubunu aşağıdaki gibi dağıtınız:
1. Üst valf kapağını tutan 6 vidayı sökünüz ( No:26 ) .
2. Yıkama mandalını açık konumuna getirip valf kapağını, üst valf contasını (No:21) ve valf yatağını (No: 19) yavaşça alınız.
3. Sap salmastrasını SERVİS Bölüm 2’ deki gibi sökünüz.
4. Piston üzerindeki “O – RİNG” ‘i çıkartınız.
• Taşı alt sehpadan AYIRMAYINIZ.
• Bütün parçaları temizleyip dezenfekte ediniz. ( Bakınız: TEMİZLİK bölümü ) Silindirin içinde kireçlenme veya benzeri tabakalar oluşmuş ise ÇİZMEDEN temizleyiniz.
• Üst valf contası, klepeli conta ve joker valfi kontrol ediniz. Yıpranma, sertleşme veya taşlanma varsa değiştiriniz. Sap salmastrası ve piston O – Ringi’ni muhakkak değiştiriniz. Tamir takımındaki diğer parçaları da gerekiyorsa kullanınız.
• Pompayı aşağıdaki şekilde toplayınız:
1. Pistona yeni O – Ring takınız.
2. SERVİS Bölüm 2’ deki şekilde yeni sap salmastrasını ve sapı monte ediniz.
3. Pompa silindirinin iç yüzeyine ince bir tabaka vazelin sürünüz.
4. Valf yatağını, pompa silindirinin üzerindeki yuvasına oturtup üst valf contasını çıkıntılara dikkatle yerleştiriniz. Mandalı açık konumuna çevirip kapağı yerine kapatınız.
• Pompa gurubunu yerine yerleştirmek:
1. Klepeli contayı sehpadaki çıkıntılarına ve joker valfi dirseğin içerisindeki yerine yerleştirin.
2. Önce çıkış dirseğini silindire, daha sonra pompa gurubunu alt sehpaya tespit edin.
• Bütün hortumları ve kelepçeleri aşınma, yırtılma, delinme, kırılma korozyon açısından kontrol edin. Gerekeni değiştirin.
• Bütün hortumları yerlerine takıp kelepçelerini sıkın.
• Tahliye tapasının yerinde ve sıkı olduğuna bakın
5 KONTROL
Bakınız: Kullanma Talimatı: Normal Kullanım.
• İlk dolumda zorlanırsanız, taşı yarısına kadar tatlı su ile doldurunuz.
SERVİS İŞLEMLERİNİN SONUNDA MANDALI KAPALI KONUMA GETİRİP BÜTÜN VANALARI KAPATINIZ.
DİKKAT: Plastik malzemelere giren vidaları tekrar yerlerine vidalarken; önce vidayı yavaşça AÇMA yönüne çevirip plastikteki eski diş izini bulmasını sağlayın. Bu anda hafif bir “çıt” hissedeceksiniz. Ondan sonra vidayı sıkın. Böylece hem işlem kolaylaşır, hem de plastiğe hasar vermezsiniz.
S/Y Maşallah
*

    Çevrimdışı Noyan Bakır

  • * Gezgin Korsan
  • 6.965
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #11 : Haziran 23, 2009, 11:27:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

DİKKAT: Önceden yemiş olduğunuz nesneler  
Önceden yediğimiz naneler de dahil mi?
« Son Düzenleme: Haziran 23, 2009, 11:28:20 Gönderen: Noyan Bakır »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap T.C.G. SAVARONA Denizcilik Müzesi olmalıdır.
*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.322
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #12 : Haziran 24, 2009, 01:53:34 »
Son olarak aklıma bir güvenlik önlemi fikri geldi. Tuvaletin pis su çıkışı 1.5 parmak hortum ya, geri tepip aniti sifon yapmasını engellemek için çalparalı çekvalf kullansam işe yarar mı? Bildiğiniz gibi çalparalı çekvalfler sarı dan yapılıyor ve çalparasının ucunda conta var. Tek endişem pis su daki asitin contayı eritip eritemeyeceği. Pis su pompalarken ki pompanın basıncı çalparadan dışa ittirmeye yeterli, ama tek derdim yukarıda dediğim gibi conta. Gerçi çek valf 12 lira her sene çekvalf değiştirsem de olur.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Haziran 24, 2009, 01:54:33 Gönderen: Hakan Zorlu »
S/Y Maşallah
*

    Çevrimdışı Noyan Bakır

  • * Gezgin Korsan
  • 6.965
    • Yaşadığı Şehir
  • Ankara
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #13 : Haziran 24, 2009, 02:10:26 »
ECA çek valfler metal (Konik) sanırım. Bilginize HakanZ Korsanım..
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap T.C.G. SAVARONA Denizcilik Müzesi olmalıdır.
*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.322
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Tuvalet hortum bağlantısı ve su seviyesi
« Yanıtla #14 : Haziran 24, 2009, 02:39:54 »
Su geçirmezliği sağlamakiçin bir contaları var ama contaya plastik desem değil, kağıt desem değil. Garip bir malzeme adını bilmiyorum. Acaba aside dayanıklı mıdır onu hiç bilmiyorum. O yüzden soruyorum.
S/Y Maşallah