0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #15 : Haziran 25, 2013, 20:17:43 »
Zemin fazla eğimli ise (çabuk derinleşiyorsa) tonozun açığa doğru kaymasını önlemek için, tonoz zeminden çekilecek halat veya zincirle karaya bağlanmalıdır.
Ne mutlu Türküm diyene.
*

    Çevrimdışı Yahya Pamuk

  • * Gezgin Korsan
  • 20
    • Yaşadığı Şehir
  • Çanakkale
    • Tekne Adı
  • M/Y OZİ2
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #16 : Mayıs 16, 2017, 11:30:34 »
Bende evimin önüne sağlam bir tonoz atmaya çalışıyorum. Forumdaki bilgileri inceledim, epeyce bir bilgi edindim. Katkıda bulunan tüm korsanlara, özellikle demirleme ile ilgili yazısı için Mehmet Erem korsana çok teşekkürler, çok şeyler öğrendim  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Genel olarak bilgi:
- Yer Çanakkale boğazı, biraz karışık olabilir, gece rüzgar 180 derece dönebilir. Biraz koy içerisinde, ama pek de korunakli sayılmaz.
- Hakim rüzgar poyraz (epey şiddetli olabilir), ama asıl lodos tehlikeli.
- Tekne Rota 660 (yani yelkenli değil).
- 30-40 mt kadar ileride alargada duracak, 3mt kadar derinlikte. Güney sahilleri kadar kalabalık değil tabii, o yüzden serbestçe salinabilir 10mt falan bir çap içerisinde. Tamamen serbest duracak, sahile kıçtan bağlama imkanı yok (zaten sanırım serbest bırakmak en iyisi).
- Tonoz çapalarım en az 40-50kilo kadar var, 110cm boyunda, 4 tırnaklı. Bayağı baba görünüyorlar, kolay sürüklenecek gibi değil.

Okuduklarım ışığinda (özellikle Ahmet Çelenoğlu ve Caner Ersoy tavsiyelerine göre) resimdeki gibi bir sistem düşündüm. Ama bir kaç sorum olacak:
1) Ahmet Çelenoğlu korsan: Sizin sistemde demişsiniz "Yaklaşık on metre bir zincirin ucuna iki demir bağlanır. Demirler, zincir tehlikeli rüzgarın geleceği istikamete göre 90 derece açı yapacak şekilde atılır. Zincirin tam ortasından bir zincir alınır ve tekne o zinzire bağlanır. Yani tonoz atılırken iki zincirin birbiri ile yaptığı açı 180 derecedir". Ben zemindeki zinciri hakim ruzgarlara paralel döşüyorum. Siz ruzgarlara 90derece dikmi döşüyorsunuz. Tam anlayamadım. Peki dik döşenirse, rüzgar 180 derece döndüğünde, çapaları kaldırma riski olmazmı?
2) Resimde kabaca yazdığım zincir/halat kalınlıkları ve uzunlukları uygunmudur?
3) Geceleri rahat uyuyabilmeme yardımcı olacak başkaca tavsiye ve tecrübeleriniz varsa çok sevinirim. Gerektiğinden daha sağlam olsun, biraz daha fazla para harcayayım, ama geceleri rahat uyuyabileyim istiyorum :-)
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.511
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #17 : Mayıs 16, 2017, 11:47:11 »
Sisteminiz uygun görünüyor. Poyrazda Lodos çapası çapanın dipten kalkmasını engeller, lodosta tyam tersi olur. Çapa büyüklüklüğü fazla olduğu için sanırım, beton tonoza benzer bir şekilde taramayacaktır.  Tararsa ihtimaline karşı ortadan çıkan zinciri 5-5 yerine 4-5 şeklinde bağlamak iki demirin birb 1w5ey8ine karışmasını nisbeten önler ve her ikisi de tutar.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Yahya Pamuk

  • * Gezgin Korsan
  • 20
    • Yaşadığı Şehir
  • Çanakkale
    • Tekne Adı
  • M/Y OZİ2
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #18 : Mayıs 16, 2017, 12:38:29 »
Teşekkürler Ahmet korsanım, çok doğru bir tavsiye. Yukarı çıkan zinciri zemindeki zincirin ortasına değil, 6+4 olarak bağlayacağım. Olaki çapayı tararsa, 4-5 mt sonra ayni yönde çift tonoz haline gelir. O noktada artik iki koca tonoz çapasını da ancak tsunami falan tarar herhalde.
Yalnız bir noktaya aklım fena takıldı: benim yukarıya çıkan zincir 8mt+5mt batar halat. Halbuki zemindeki zincir bağlama noktasından çapaya ancak 5 mt var. Tekne açığa doğru salınırsa (yani resmin yukarısına doğru), benim 8mt'lik zincir (hatta halat) çapaya takılıp sökebilir (veya daha kötüsü halat takılıp kopabilir). Bunu nasıl önlemeli? Zemindeki zinciri çok da uzun yapmak istemiyorum, başkalarına engel olur diye. Acaba yukarı çikan 8mt'lik zinciri 3-4 mt'ye kısaltsam (neredeyse apiko), sistem zayıflarmı?

*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.511
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #19 : Mayıs 16, 2017, 13:32:32 »
Tonozlar genellikle neredeyse apiko bağlanır ama bu ağırlık esaslı tonozlarda yapılan bir uygulamadır. Çıpalar ise ne kadar uzun kaloma bırakılırsa o kadar iyi iş görürler. Zincir şamandıraya bağlı olduğu için yatayla bir açı ile duracak, bu açı yatayla çok az değilse takılma olasılığı olmaz çizimle aslında test ederek denemekte yarar var.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Kadir Karaman

  • * Gezgin Korsan
  • 342
    • Yaşadığı Şehir
  • Mersin
    • Tekne Adı
  • sanchez
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #20 : Mayıs 17, 2017, 01:39:14 »
Yahya Korsanım, sizin tonoz sistemine benzer iki çapa ve zincirden oluşan malzemeyle ben de 2015 yılında donanım yapıp foça'da teknemi tutmuştum. Sistem sizinkine göre çok daha ağırdı, ancak 4 ay falan sonra sert bir havada (50 kts. +) tekne biraz taradı, sonra oradan ayrıldım, benim tonoza daha sonra bir arkadaş daha büyük bir tekne bağladı o da kötü bir havada taradı ve etraftaki teknelere yasladı. İki çapalı sistemin en büyük handikapı düzgün bir şekilde denize atamamak, teoride düşündüğünüz gibi denize çapaları döşemekte zorluk çekeceksiniz, sistemi denize atarken özellikle ikinci çapanın atımı esnasında belirli ölçüde yığılma oluyor, zeminin eğimi de denize çapaları teorideki gibi yerleştirememenize neden oluyor. Bu sistemde ayrıca salma dairesi betonlu tonozdaki teknelere göre daha fazla oluyor, tekne daha çok geziyor. Çapa zincir vs. ye masraf yapmadıysanız kesinlikle beton dökerek tonoz hazırlamanızı ve teknenizi orda tutmanızı tavsiye ederim.
*
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #21 : Mayıs 17, 2017, 09:19:30 »
tonoz yapmanın en ucuz ve kolay yolu demir ve beton...
iki parametre var yapacağınız tonoz yüzeye yayılmalı (cam vantuzları düşünün)
ikinci parametre yapacağınız tonoz deniz dibinde ağırlığının yarsı kadar etkili olabilir.
ortalama tonoz 1 metre kare şeklinde yüzey yükseklik 30-50 cm lik bir küp
bunu atmayı düşündüğünüz yere nasıl taşıyacağınızı düşünürken tonlarca ağırlıktaki batıkları nasıl deniz yüzeyine çıkardıklarını düşünün...
bir kaç bidon kocaman tonozu istediğiniz yere yüzdürmenizi sağlar
kolay gelsin...
 
*
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #22 : Mayıs 17, 2017, 10:07:27 »
Resimleri bulabildim ;
çalışmıyor resim yükleme
neyse fikir edinmişsinizdir.Bu forum ile bu kadar...
« Son Düzenleme: Mayıs 17, 2017, 10:11:10 Gönderen: Gökhan Akgün »
*

    Çevrimdışı Hakan Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 14.726
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • S/Y Ekip, İstanbul
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #23 : Mayıs 17, 2017, 11:16:53 »
Moderasyona haber verdin mi?

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

S/Y Ekip
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Yahya Pamuk

  • * Gezgin Korsan
  • 20
    • Yaşadığı Şehir
  • Çanakkale
    • Tekne Adı
  • M/Y OZİ2
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #24 : Mayıs 17, 2017, 12:50:29 »
Gökhan kaptan yükleyemediği tonoz resimlerini bana emailledi. Yüklemeyi bir de ben deneyeyim.
Tonozdaki lastik olayı enteresan geldi, çok faydalı olabilir. Gökhan kaptan emailinde açıklamış: "Lastige zincir dolanip firdondu ile zincir devam ediyor ikinci bir firdondu sonrasi halat.
Lastik cok dayankli mukavim malzeme dogal kavucuk cevresi de celik tel sarili zaten esneklik sagliyor v.s..."
Teşekkürler..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Mehmet Erem

  • * Gezgin Korsan
  • 3.711
    • Yaşadığı Şehir
  • Istanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Lotus, Marmaris
    • lotus seyir defteri
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #25 : Mayıs 17, 2017, 19:46:36 »
Bu tonoz işleri belli aralıklarla gündeme geliyor, ve hele de marina fiyatları zamlanıp bağlama fiyatları arttıkça, haliyle kafalarda "ben bunu nasıl çözerim?" soruları uçuşmaya başlıyor. Buraya kadar sorun yok. Bence sorun genelde farklı pratiklerden veya coğrafi uygulamalardan zihni sinir projeler üretip de tekneyi bu düzeneğe bağlamak.

Amatörce yapılmış çözümler genelde hayal kırıklıkları ile sonuçlanıyor.
Dolayısıyla Yahya Korsan'ın son sorusuna baştan cevap vereyim,
eğer rahat uyumak istiyorsanız ya "teknenizi karaya çekin" ya da "akşam yemeğinden sonra Xanax"!!

Şaka bir yana bahsi geçen coğrafyanın kendine has çözümleri mutlaka vardır.
Eğer birileri oraya tonoz attıysa, atan adamı bulun.
Size karakter olarak güvenilir geldiyse parayı ona verin, onun çözümünü uygulayın.

Eğer kimsecikler sizin olduğunuz yerde tonozda kalmıyorsa bunun da bir sebebi vardır!

Eğer bilimsel olarak illa bu konuyu inceleyelim denirse, Hinz'in Complete Anchoring and Mooring kitabında American Boat Council'in değerleri var. Kabaca şöyle söylenebilir, zemine çok iyi gömülen düz bir ortamda, Rota 660 için yaklaşık 200 kg Mantar çapa (bizde bulmak pek mümkün değil) kullanmak gerek. Beton için ise 2 ton beton blok olması gerekiyor, bu da yaklaşık 1 m3 gibi bir büyüklük. Diğer tip çapaları uzun uzun incelemeyip ortalamasını alırsak, 400 kg gibi demiri zemine bırakmanızda yarar var.

Bu bahsedilen 52 knot rüzgar için.
Daha fazla kötümserlik yaymayalım, zeminin incelenmesini, fırtınanın şiddetinin artmasında tekne üzerine düşen güçlerin logaritmik artacağını ve diğer tüm bağlantıların usulüne uygun olması gerekliliğini şimdilik   kenara bırakalım... )))

Çizimi yapılan düzenekte birçok başka sorun da var...
Kadir Korsan'ın söylediği uygulama zorluğundan, sizin de belirttiğiniz ince zincirin demirin kollarına takılmasına kadar...

Özetle kolay gelsin

 
S/Y Lotus
*

    Çevrimdışı Sedat Kasrat

  • * Gezgin Korsan
  • 110
    • Yaşadığı Şehir
  • BURSA
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • SİNCAP; İZMİR(MUDANYA)
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #26 : Mart 05, 2019, 12:43:53 »
Yeni konu açmayayım dedim; aramada da ilk sonuç bu çıktı... Bir problem çıktı görüşlerinizi merak ettiğim...


Benim kayığın durduğu yer limanın güneybatı köşesi ve bu aralar poyraz yoğun dönem geçtiği için genelde liman içinde uzak köşeden dövülüyor artık 200 metrede ne kadar deniz kalkarsa... Kılavuz halatını kullanarak bir ek falan yapıp zincirlikte duran tonoz şamandırasını suya atayım diye kayığın başına gittiğimde daha önce fark etmediğim garip bir durumla karşılaştım... Benim tonoz şamandırası dediğim 50-55cm çapındaki pembe renkli bu arkadaşın içinden geçen bir mil ve/veya üstü olması gerektiğini düşündüğüm yerde ikinci bir halka falan yok... Kocaman plastik (türevi) bir küre ve bir tarafında da bavul tutacağı gibi yine kendi malzemesinden kalın bir sap var.. Başka herhangi birşey yok üzerinde.. ama balon usturmaça da değil yani (sanırım değil)...


Düşündüm, kılavuz halatı buna bağlasam bu bir şekilde gergin durup yüzer ama sonra kayığı neye bağlayacağım? Başına gelip etrafından iki tur halat geçirip kendi halat bağlantısının dibinden sıkarak ikisini de başa mı bağlamak lazım; çıkarken de teknedeki bir halatı çözüp çekerek yani... Diğer ihtimal bunu kılavuz halata bağlayacağım sapa bir de 5-6mt batan halat bağlamak ama her seferinde o halatı yakala çek, rıhtımdan kakıçla kılavuzu alıp başa kadar götürmek daha kolay (daha az zor diyelim)... Yoksa bu arkadaşımız tonoz şamandırası değil mi?
219 no'lu meşazın müellifi...