0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Hakan Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 14.755
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • S/Y Ekip, İstanbul
Tonoz çıpası
« : Temmuz 03, 2008, 23:44:00 »
Arkadaşlar, Romalılar, Korsanlar!
Yakında Uçarı'yı Çınarcık'a götüreceğim. Orada Poyraza açık ve ortasında Öreke misali kayaları olan bir barınak var. Orada tutacağım 1-2 ay. Genellikle baştan demir atıp, kıçtan kara oluyorum ama bu sefer bir tonoz atsam diyorum. İstediğim bir çapayı (veya iki çapayı) tonoz gibi kullanmak ve Fenerbahçe'ye dönerken de çapayı, zinciri, halatı falan toplayıp dönmek.
Nasıl bir takım (çapa, zincir, halat) kullanmalıyım?
S/Y Ekip
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #1 : Temmuz 04, 2008, 00:05:47 »
Hakan Korsan tonoz demirini 4 tırnaklı 40-50 Kg al. üzerine demiri atacağın derinliğin 3-4 katı kadar zincir ucuna kilit+en az 12mm polyester 3 örgülü batar halat ucunda radanza kilitle zincire bağla. Su yüzeyine gelen bir ince ile şamandırala.
Limana gelgiğinde şamandıradan tonoz ipine ulaşırsın. Sonrada kıçtan kara olursun. Aslında 2 demir atarsan demir zincirleri birbirlerine 45 derece açı ile olsun. demir bedenlerini daha kısa tutabilirisin. ama birleşme yerlerinden bir beden daha çıkartman gerekecek.
*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.342
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #2 : Temmuz 04, 2008, 00:29:07 »
Karaköyde tonoz çapaları ve zincir çok ucuz.
S/Y Maşallah - Setur Yalova Marina D 05
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.657
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #3 : Temmuz 04, 2008, 07:17:51 »
Tonoz için kullanılabilecek demirler, demirleme içi kullandığımız demirlerin aynısıdır. Modern demirler kumda ve çamurda 4 tırnaklı demirlere göre çok daha başarılıdır. Özellikle taşlık ve kayalık yerlerde ise 4 tırnaklı demirler veya admiralty demirler daha iyi tutunurlar, hatta bunları gerektiğinde almak da zor olur. İkinci bir tonoz sistemi de ağırlığa bağlı tonoz sistemidir. Büyükçe bir kabın içine bir halka daldırılır ve beton dökülür. Bu ağırlık daha sonra tonoz olarak kullanılır. Belirli bir genişlikte dökülmüş ve altı tırnak şeklinde olan tonozlar vardır. Bunlar ağırlıkları ile yerlerinde kalkmazken, çekim yönüne göre şekillendirilmiş beton tırnak da dibe tutunur. Tonoz tek parça olarak atılabileceği gibi iki parçadan da oluşabilir. Özellikle demir kullanılacaksa iki parçalı tonoz daha iyidir. Yaklaşık on metre bir zincirin ucuna iki demir bağlanır. Demirler, zincir tehlikeli rüzgarın geleceği istikamete göre 90 derece açı yapacak şekilde atılır. Zincirin tam ortasından bir zincir alınır ve tekne o zinzire bağlanır. Yani tonoz atılırken iki zincirin birbiri ile yaptığı açı 180 derecedir. ancak atarken tam gerginlik sağlanmadığından ve zamanla teknenin çekişine bağlı olarak bu açı azalır. 

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.

*

    Çevrimdışı Caner Ersoy

  • * Gezgin Korsan
  • 510
    • Yaşadığı Şehir
  • Bodrum
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #4 : Temmuz 05, 2008, 00:12:04 »
Ahmet Korsanın iki parçalı tonoz olarak anlattığı sistemi, Burgaz Ada nın poyraza açık Kayıkhane koyunda /mezarlığın önündeki koy) senelerce kullandım. 2 adet 50 kiloluk admiralti ve 10 luk zincir ile yapmıştım. Ahmet beye ilave olarak iki çapayı birbirine bağlayan zincirin ortasından fırdöndü kullanarak yukarı zincirle çıkmış ve ucuna Cemin tarif ettiği halatı donatmıştım. Kısaca iki öneriyi birleştirerek kullanmanı öneririm. Aslında 8 lik Zincir ve iki 30 luk demir de bana yetermiş, biraz abartmışım. Teknem ise 7,70 idi.
kolay gelsin.
Dur daha yapacak çok işimiz var
*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.342
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #5 : Temmuz 05, 2008, 00:47:16 »
Bu arada zincirlerin veya tonozun dibine el incesi ile suyun dibinden 30 cm yi geçmeyecek bir şamandıra bağlamanı tavsiye ederim. Seneye tonoz halatı kopmuş veya bilerek koparılmış olursa dibe dalarak şamandırandan tonozunu kolaylıkla bulabilirsin, aksi taktirde çamur ve yosuna gömülür kaybolur gider....
S/Y Maşallah - Setur Yalova Marina D 05
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.657
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #6 : Temmuz 05, 2008, 08:15:46 »
Normalde tekne demiri kadar iki demir işinizi görür. Çok büyük demirlere gerek yoktur. Yine de demir ne kadar büyük olursa o kadar iyidir ama pahalıdır ve zahmetlidir.

Betondan dökülmüş bir tonoz önerisi:


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu sistem hemen her zeminde başarı ile kullanılabilir.
« Son Düzenleme: Temmuz 05, 2008, 08:21:56 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Cihan Devcan

  • * Gezgin Korsan
  • 1.179
    • Yaşadığı Şehir
  • Bursa
    • Devcan
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #7 : Temmuz 05, 2008, 11:28:38 »
hakan korsan tamda bizim düşündüğümüz sistemedeğinmişsin bizde tonoz hazırladık fakat dibe dalmadan bu işi halledelim diye bir sistem düşündük üşenmedim fotoğraflarını çektim.
1-Kafamıza takılan halatı kaç yılda bir değiştireceğimiz ?
2-Ve Tonozu açığa atma yöntemi.

Bir balıkçı çekerek atabileceğini söyledi.Tonoz malzemeleri170kg suyla falan şişince 200kg bulacağını tahmin ediyorum.balikçı motoru dışında yüzdürme imkanı olabilirmi?

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yukarıdaki foto da kafamıza takılan aneleyi tonozun halkasından geçirmediğimizden halatı aşındırma riskinin ne olduğu ?




Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yukarıdaki fotoğrafta ise 1 sene sonra halatı değiştirmek istediğimizde aneleye bağladığmız şamandırayı çekerek eskimiş halatı yukarı çekebileceğiz.
Eskimiş halatın beden ucuna yeni halatı takacağız.Yeni halat tonoz halkasından geçip su üstüne ulaştığında aneleyi bağlayıp halatı bırakıp gerdireceğiz...



Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Üsteki fotoğraf Tonozu bırakıp tekneyi bağlayacağım yer. Burada ise tonozu açığa görürme metodu ve sert havada nekadar tutunacağı düşündürüyor. Tekne normalde mudanya arnavut köyde bağlı fakat yazlık Gemlik kumlada Kumla mudanya gibi rüzgarlı olmaz genelde sakindir çok nadir lodos yapar.O nedenle yeterli olur kanısındayız....
S/Y Ceylin Mudanya No: 4
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.657
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #8 : Temmuz 05, 2008, 11:39:29 »
Elinize Sağlık. Varil üzerindeki demirler adet olarak biraz fazla olmuş. bu kadar çok demir sanki saplanmaktan çok, tırtıl gibi ayakta durur diye düşünüyorum. Acaba sadece varilin dibine yakın olan iki adet bırakılsaydı daha iyi tutunmaz mıydı?

Eğer bir balıkç teknesi bu tonuzu çekip istediğiniz yere atabilirse, o tonozdan şüphelenin derim. Balıkçı teknesi sürükleyebildiğine göre dalga ve rüzgarın etkisi ile sizin tekneniz de sürükleyebilir.

Suyun içinde suyun etkisi sıfırdır. Bu nedenle tonozun içine su girmesi ağırlığına bir katkı yapmaz. 
« Son Düzenleme: Temmuz 05, 2008, 12:07:31 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Cihan Devcan

  • * Gezgin Korsan
  • 1.179
    • Yaşadığı Şehir
  • Bursa
    • Devcan
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #9 : Temmuz 05, 2008, 12:51:58 »
Ahmet korsanım demir konusunda bizde aynı düşüncedeyiz. Fakat beton döküldükten sonra bu kanıya vardık iş işten geçti. Sizin tavsiye tonoz çizimini 2 gün önce görebilseydim varili biraz daha ufaltıp 2 adet ortada zincir şeklinde sizin yöntem olabilirdi sizinki daha sağlıklı geldi bana. fakat bu tonozu atma işi gene problem olacaktı. balıkçı tonozu görmedi acaba ufak sandal tonozumu zannediyor.Gerçi ağırlığına ozaman 150kg demiştik ama....Görüceğiz bakalım
S/Y Ceylin Mudanya No: 4
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.657
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #10 : Temmuz 05, 2008, 13:06:17 »
Bence en alttaki çubukları bırakıp diğerlerini kesin. daha iyi  bir tutunma elde edersiniz. Diğer bir yöntem de demirleri kestiken sonra plastiği alt tarfında kesip biraz demir döşedikten sonra kesmediğiniz demirlerin de içinde kalacaqğı şekilde ikinci bir beton dökmek. dökülecek bu beton varilin dibinde bir diş gib ikalacak suya atıldığında tutmayı kolaylaştıracaktır. Mantar şeklinde bur demirler okyanuslarda petrol çıkarm platformlarını sabitlemede kullanılmaktadır.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #11 : Haziran 03, 2009, 12:07:57 »
merhaba
GeKo'da bulup satın aldığım 4.5 boyunda 230 KG ağırlığındaki (50 kg safra dahil, kıçtan takma 9.9 evinrude motor hariç) yelkenli kayığıma dikili salihleraltında tonoz yapmak istiyorum. zemin kum..ağleden sonra dalga alıyor...
1.sadece baitan tonoza bağlamam yeterli olur mu...
2.eğer yeterli olmazsa kıçtan demir atmam yeter mi...
3.tonozu 3 adet 10 luk inşaat demirini ortadan kaynaklayıp alt uçlarını yarım ay şeklinde büküp, üst ucuna da fırdöndü sabitlemeyi düşündüm...
deli saçması gibi duran fikrime ilişkin her türlü aşağılama ve öneriye açığım...ne dersiniz...
selamlar


Tonozounu Arayan Zihni Sinir GeKo
An'ı Yaşa....
*

    Matay

Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #12 : Haziran 03, 2009, 13:16:07 »
Çok tonoz işinden anlamam ama iki konuda yorum yapacağım:

1. Sadece baştan bağlayın, böylece tekne dalga ve rüzgara en az cephe verecek açı ile duracaktır ve yük azalacaktır.
2. Tonozdan sonra bir kaç metreyi muhakkak zincirle geçin. Zincir ağırlığı sebebi ile amortisör görevi görecek ve tonoza binecek darbe yükünü yumuşatacaktır, hem de dipte gerek tonozun gövdesine, gerek ise zemindeki diğer taş, kaya vb. sert cisimlere sürtünmelere karşı mukavemet gösterecektir. Yukarıdaki resimdeki gibi tonozdan direk çıkacak halat bence güvenilir olmaz. Arada muhakkak zincir olmalı.

Sevgi ve saygılarımla,

Matay

*

    Çevrimdışı Mehmet Erem

  • * Gezgin Korsan
  • 3.711
    • Yaşadığı Şehir
  • Istanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Lotus, Marmaris
    • lotus seyir defteri
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #13 : Haziran 03, 2009, 13:34:37 »
Eklemek gerekirse, zinciri demirin ya da tonozun mapasına bağlarken, kalın galvaniz piminin ucu delikli kilitlerden kullanmak lazım. Bu delikten geçirilecek ince tel ile kuma sürtünerek açılmasına engel olmak lazım.
Muhtemel her kış başı tonozu oradan alacaksınız.
Zincirin sonuna, mutlaka fırdöndü. Eğer tek zincirse tonoza yakın. Çiftse her iki bileşkede.
Kalın halat zincirin başındaki kilitte nutlaka radansa ile bağlanmalı ve örülmeli. Bu yüzden 3 kollu polyester ya da benzeri sentetik bir lif. Mutlaka batmalı.
Diğer ucunda da bir kasa olabilir, kalınlığını teknenin koçbynuzlarına göre ayarlamakta yarar var.
Kasadan çıkan bir ince ile şamandıraya tespit edilir. bu da batan halat olmalı

Kolay gele
S/Y Lotus
*
Ynt: Tonoz çıpası
« Yanıtla #14 : Haziran 03, 2009, 15:08:02 »
Cihan korsan yaptığınız tonoz çapasının aynısından bende hazırladım ve şu an tekne ona bağlı ve 3 adet daha çapa bağlı tekneye extradan fazla güvenmeyin derim benim tonoz gerçi biraz daha hafif oldu 70 kg civarında ama suya girince bana daha hafif geldi 40 kg gibi onun için pek güvenmeyin derim kaynak makinanız varsa ben kendim 1.5 mt boyunda krom  12cm çapında bir su borusuna standart krom su borularını eğerek kaynattım ve güzel bir tonoz çapası oldu ve en güvendiğim çapalarımdan biride bu  hurdacıdan 10 tl ye temin edebilirsiniz eğer ağır olsun derseniz içine beton döküp ağzını kapatın
S/Y Diver - DİDİM