0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. K.

Denizde keyfimizi artıracak pratik bilgiler.
« : Eylül 20, 2010, 15:47:54 »
Sevgili Gezgin Korsan ailesi ; Birçoğumuzun mutlaka bildiği ancak henüz bilmeyenlerin'de olabileceği varsayımıyla yeniden yazılıp çizilmesinde kendimce  yararlı olacağını düşündüğüm bir konu başlığı açıyorum.
 1-Teknenizi aldığınızda ilk yapacağınız işlerden birisi  teknenin zincirinin metrajı belirtecek şekilde işaretlenmesi olmalı.
10.metre ve katları şeklinde hazır bakla içine geçen renkli  plastikler kullanabileceğiniz gibi renkli kablo bağlarıilede yapılabilir. yada renkli iplerle. ayrıca zıncir dolabının açılan kapağına renkleri ve ifade ettikleri metrajları  başkalarınında anlayacağı şekilde yazıp yapıştırın.
ÇÜNKÜ. Hemen her kaptanın stresinin zirve yaptığı anlardan birisi demir atmaya başladığı andan  sahilden kıç koltuklarını bağlayıp.demirin tuuttuğunu anladığı an arasında geçen zamandır. Güneyde koylarda gözlemlediğim konulardan birisi budur.
Kaptanlar(Guletleri kastetmiyorum) çoklukla markalanmamış zincirle  zincirleri suya 1-2 metre kadar henüz girmişken tornistan yapmaya başlıyorlar. zincir zemini bulup tutunmaya fırsatı olmadan  tekne kıyıya düser zincir apikoda pozisyonuda haydi yeniden topla yeniden  at  biriki sefer aynı şey sonra sanki koyda kabahat varmış gibi çekip gidenede rastladım. Halbuki işaretlenmiş zincirle bulunduğu derinliğe kadar zincirini indirdikten ve birmiktarda boş koyduktan sonra ufak ufak tornistanlarla  zincir serilse  tutmaması için hiç bir neden kalmayacak.
2-Gene demir atma sırasında yaşanan bir diğer sıkıntı.Tornistanda dümenin ne konumda olduğunu bilememekten kaynaklanmaktadır.
 Yeni Elektroniklerde  teknenin dümen palası düzmü yoksa iskele yada sancağa kaç derece kaçık  olduğunu gösteren sistemler mevcut ama pratikte teknenin palası düzken dümen simidine bağlanacak misina yada ipe dizilmiş birkaç minik nazar boncuğu yada sizin yaratıcılığınıza kalmış herhangi bir obje  ile bunu anlamak mümkün. niye önemli. ÇÜNKÜ. Tekneler üzerlerinde yol yokken dümen dinlemezler.ve tornistan yaparken tekne biraz hızlanıp yollanana kadar dümenimiz düz olmazsa tekneyi istediğimiz yere götüremeyiz onun için dümen nötr konumdayken motora yol verip dümen komut dinlemeye başladığında hızımızı yavaş yavaş azaltıp artırarak  otomobil rahatlığıyla hemen her yere girebiliriz.
3-Koylarda gecelemek için demirlemişseniz vede sallanmayayım diye başlı kıçlı iyice germişseniz mutlaka zincirinize bosa vurun.Zincirin ırgata binen yükünü üzerinden alarak teknenin babalarına  bindirin bu arada bosa halatınızda ayrıca esnetici lastiklerin bulunması  çok daha konfor ve güvenlik sağlayacaktır.
4- Irgatınız çalışırken aşırı akım çekecektir sayet ileri pozisyonda çekerseniz motor devri zaten viteste olacağı ve belli bir devire ulaştığı için sorun olmaz ancak rölanti gazda  germeye yada herhangi bir işlem yapmaya kalkışırsanız mutlaka motorunuzun devrini alternatörün  yaterli şarjı ayapabileceği biraz yüksek devirde  çalıştırın yoksa o iki dakikalık ileri geri 2 saatlik enerjinizi alıp götürebilir.
5-Koylarda demirli iken rüzgarda varsa bir matkap yada elektrik süpürgesi hemen kafanızın üstünde çalışır gibi sesler duyabilirsiniz . aşağıda ve kamaralarda daha çok hissedilir. bu durumda Balançina halatınızı başka bir halatla gerip sabitleyerek bu sinir bozucu sesten kurtulabilirsiniz. Şu şekilde; bir el incesini balançina halatı etrafına bumbadan 1 metre kadar yukarısından dolayarak ters V şeklinde sancak ve iskele tarafta bulduğunuz vardevela punteli veya makara veya herhangi bir anele'ye bir tarafı sabitledikten sonra diğer taraftan ses kesilene kadar geresiniz. olduda bitti . iyi uykular. yoksa sizi uyutmaz  maazallah.
6 Yüzme platformundan denize inip çıkarken merdivenler suyun içinde kaldığı için  iki basamak çıktığınızda  yarı belinize kadar sudan çıkarsınız. ancak tutamak aşağıda kalır.(en azından Beneteau'larda öyle) o esnada tutunacak yer yoktur.işte tam  oraya vardevelaya bağlanmış 12-14 mm lik her 25 cm de bir  düğüm atılmış ve elinizin uzanacağı yere kadar gelen  bir halat tutunmak için imdadınıza yetişir.
7- Beş yada daha fazla litrelik pet şişe bidonlarınıçöpe atmadan önce istü bıçakla kesilp içine plastik çatal,bıçak,kaşık,tabak,bardak kola kutusu gibi çöp torbalarını delecek ıvır zıvır'ı doldurup dolunca kesipte ayrmadığımız kafa kısmınıda üzerine kapatıp çöp poşetine o şekilde atarsanız hem derli toplu oluyor hemde haliyle ince olan çöp poşetleri delinmiyor.
8 Gene birçoğumuzun bildiği ancak birkez daha yazılmasının faydalı olacağını düşündüğüm Arı meselesi Güneye inenler  bilirler bal yapmayan sarıca arılar ve eşek arıları sabah ve akşam saatlerinde  size aman vermezler bu durumda çekirdek kahve yakarsanız  kahvenin kokusu gitmediği müddetle  gelemiyorla. ama kahveyi her 10 -15 dakikada yenilemek lazım.
Ben çözümü şöyle buldum bir reşo yakıtı yakan küçük ocak aldım Metal pasta kalıplarında(metal çay tabağıda olabilir)çekirdek kahveyi yakıyorum  ne alırsan bir liracılarda yakıtının kutus 1.tl sabah akşam bir gün  yetiyor.

Sevgili korsan dostlarım  şimdilik bu kadar ancak  daha başka fikri gelen korsanlarda onları paylaşırsa yeni arkadaşlarımıza rehber olur diye düşümüyorum .
 Esen kalın


*

    A. Ç.

Ynt: Denizde keyfimizi artıracak pratik bilgiler.
« Yanıtla #1 : Eylül 20, 2010, 16:25:11 »
Güzel bir konu ve iyi noktalara değinilmiş.


1. Demir atılır. Irgatla indirilmez. Özellikle demirleyip kıçtan koltuk alacaksanız demiri atın. Demir attığınızda, demir tam istediğniz noktayz iner ve siz tornistan yaparken yeterli zincir çok kolay serilir.
2. Zincir işaretlemede en kolay yöntem bana göre boyamak. Her 10 metrede bir değişik renkler boyamak ve bunu baş üstünde ayakta dururken zincirlik kağaığının iç kısmına yapıştırılmış bir çıkartmada okuyabilmek çok şık bir uygulama.
3. Bosa tutun. Bosa kancası ile tutmanız işinizi kolaylaştırır. Bosa tutmada amaç yükü ırgattan almak ve asıl taşıyıcılar olan koç boynuzlarına vermektir. Bosa tuttuğnuz halat bir kaç metre uzunluğundadır. Esneme nedeni ile yükün tekneye sakin yansıması olmaz. Bosa tutmanın bir diğer özelliği de yük zincir üzerinden kalktığı için zincir teknenin rüzgarla hareket etmesinde baştaki kanala sürtünerek ses yapmaz rahat uyursunuz.
3. Demirlemede her ne kadar halat için ayrı zincir için ayrı kaloma verilmişse de zincir 4 havada bile düz hale geliyor ve ağırlığının önemi kalmıyor. Bu nedenle kaloma boylarının aynı kalmasının bir sakıncası yok.

Her türlü duman arıları uzak tutar ama duman ateş ister. Yakalayacağınız küçük bir balığı gurcataya kuyruğundan asın. Arılar balığı seviyor ve sizi rahat bırakıyor.
« Son Düzenleme: Eylül 20, 2010, 16:28:51 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »


*

    M. E.

Ynt: Denizde keyfimizi artıracak pratik bilgiler.
« Yanıtla #2 : Eylül 20, 2010, 20:57:07 »
Öncelikle Selahattin Korsan'a teşekkürler, bu güzel bilgileri bizimle paylaştığı için! ))

Benzeri tüyolar, ipuçları ve kolaylıklarla ilgili GeKO'da bayağı bişeyler yazılmış. Bu vesileyle toparlayalım dedik.
Aşağıda bazıları...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

unuttuklarımız mutlaka vardır, belki bu vesileyle toplanmalarında yarar var...

Ahmet Ağabey'in klasiği "200 kelimde yelken bilgisi" en yeni haliyle Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap bulunabilir...

Ancak yine Ahmet Ağabey'in "ister halat-zincir olsun, ister zincir aynı kalomayı verin. nasılsa 4 bofor üstünde zincir zeminden tamamen kalkıyor" ifadesine katılmadığımı belirtmem lazım. Uygun demir-zincir düzeneği olan bizim boy yelkenli teknelerde, derinliğe uygun olarak atılmış (normal rüzgarda çevre müsaitse 5 katı fırtına şartlarında 7 veya daha fazla katı) zincirin yerden kalkması çin yeterli rüzgar şiddeti fırtına ve üstüdür!!

Bununla ilgili Orhan Barut korsan bayağı bir derinlemesine incelemeler-hesaplar yapmıştı zamanında.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap ilgili topikte bulunabilir.

biraz da Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap bazı derlemeler bakılabilir.

sevgi ve saygılarımızla
« Son Düzenleme: Eylül 20, 2010, 20:57:45 Gönderen: Mehmet Erem »


*

    N. B.

Ynt: Denizde keyfimizi artıracak pratik bilgiler.
« Yanıtla #3 : Eylül 20, 2010, 22:28:05 »
Bilindiği gibi teknede tatlı suyun tasarruflu kullanılması çok önemlidir.
Bunu sağlamak için, sesi en fazla çıkan hidroforu seçmenizi öneririrm.
Musluğu açtığınızda adeta bağıran-böğüren, yeri göğü inleten bir hidrofor,
su tasarrufunuza önemli katkılar sağlayacaktır. Bunu ilk keşfeden ve uygulayan
da Atilla Korsan'dır. Ben bunun çok yararlı olduğunu  Esperanza'da yaşayarak
gördüm ve onayladım.

 


*

    O. B.

Ynt: Denizde keyfimizi artıracak pratik bilgiler.
« Yanıtla #4 : Eylül 21, 2010, 13:09:37 »
Bosa tutmak biraz zahmetli olduğu için ben 20-25 Knot rüzgarın altında ırgatın önünde zincir baklasından geçirdiğim bir 6mm lik halatı iki yandan küpeşte alüminyum profiline bağlayıp ırgatı boşluyorum. Bu bağlantıyı demiri topladıktan sonra da yapıyorum ve seyir esnasında demirin düşme riskini kaldırıyor.Daha sert havalarda bosa tutmak lazım.
« Son Düzenleme: Eylül 21, 2010, 13:10:32 Gönderen: Orhan Barut »

*

    A. Ç.

Ynt: Denizde keyfimizi artıracak pratik bilgiler.
« Yanıtla #5 : Eylül 21, 2010, 13:37:04 »
Orhan korsanım,
Tarif ettiğinz işlem de bosa tutmaktır. Demiri aldıktan sonra ise yaptığınız işlem doğru, ancak eksik olabilir. Irgatın zinciri kaza ile boşlaması ile demirin düşmesi bu şekilde engellenebilir. Demirin düşmesinin bir diğer sebebi de zinziri demire bağlayan  kilidin açılmasıdır.  Bu nedenle kilit pimi üzerindeki delikten bir tel geçirilerek kilit gövdesine sabitlenmesi iyi bir önlemdir. Bu tür bir önnlemden sonra demiri bir halatla tekneye bağlamak düşmeyi engeller. Düşmeyi engellemenin en kesin yolu ise demiri baştan alıp dolaba koymaktır.
*

    S. K.

Ynt: Denizde keyfimizi artıracak pratik bilgiler.
« Yanıtla #6 : Eylül 21, 2010, 15:28:09 »
sevgili MEREM  mart 2010 da güney Amerika seyahatindeyken yayılanmış bu  harika  bilgileri kaçırmışım  bugün tüm başlıkları tek tek okudum . Müthiş güzel hazırlanmış gerçekten  kitap olacak nitelikte Eline,diline sağlık. bu topiği açmak en azından benim bu bilgilerle yeniden tazelenmem açısında çok faydalı oldu.İnanıyorumki benim gibi kaçıranlarve okumayan yeni arkadaşlar  vardır  onlarada vesile olur.