0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ç.

Tenvirat aküsü büyüklüğü
« : Kasım 06, 2008, 13:20:01 »
Denizde elektrikli bir çok alt kullanırız. Elektronik aletler çok fazla elektrik kullanmazlar ama bir çoğumuz sıhhatli bir seyir için çalışmalarının şart olduğunu düşünür. Aydınlatma, buzdolabı, sintine pompası, havalandırma aletleri elektrik tüketimi daha fazla olan aletlerdir. Sonu olarak denizde elektriğie ihtiyacımız vardır. Bunu karşılayabilmek için de teknelerimizde akü bulundururuz. Teknede kullanacağımız tenvirat aküsünün büyüklüğü ne olmalıdır?

Akünün boyutu yani Ah cinsinden taşıyabildiği elektrik miktarını kuallanacağımız elektrik ve verebileceğimiz şarj belirler. En doğrusu kullandığımız elektriği en kısa sürede yerine koymaktır. Bu açıdan baktığımızda akü kapasitemiz kendiliğinden ortaya çıkıyor. Güneş paneli, rüzgar jeneratörü, jeneratör ve motor çalıştırarak kullandığımız elektriği aynı anda üretebiliyorsak akü kapasitesi çok da önemli değildir. Elektriği üretir ve kullanırsınız. Fazlasını depo etmeniz çok da anlamlı değildir. Yine de her zaman kullandığınız elektriği üretmeniz mümkün olmadığına göre 24 saatte teknede kullandığınız elektriği depolamanız en doğrusudur. Normal bir kurşun asitli aküde Ah cinsinden değerin yaklaşık %50sini aküye zarar vermeden kullanabilirsiniz. Yani günlük tüketiminiz kadar elektriğin iki misli bir akü kapasitesi günlük ihtiyacınızı rahatlıkla karşılayacktır. Uzun süreli seyirlerde karadan şarj imkanı yoksa küçük bir akü kullanmak daha iyi olabilir. Böylece gerektiği kadar kullanır ve gerektiği kadar şarj edersiniz.

Günübirlik seyir yapıyorsanız veya teknenizi sadece hafta sonu kullanıyorsanız mümkün olan en büyük akü kapasitesini teknede bulundurmanız daha doğrudur. Böylece hafta sonu kısıtlama  olmadan elektrik kullanırsınız ve bu elektriği akünüzden karşılarsınız. Teknenizi marinaya bağladığınızda ise karadan elektrik alarak akünüzü şarj eder ve diğer hafta sonuna hazırlarsınız.

Büyük akülerin teknede bulunması avantaj sağlıyor gibi görünse de üretemediğiniz elektriği kullandığınız sürece akülerin kullanılabilir kapasitesi düşecek ve belirli bir voltajın altına düşüldüğünde (11,5V) akülerinizde hasar oluşabilecektir.

Eğer herşeye rağmen yüksek kapasiteli akü kullanmak isterseniz tek bir büyük akü yerine bir kaç tane küçük akü almanız ve bunları şalterlerle ayırmanız önerilir. Böylece her aküyü ayrı ayrı kullanırsınız, akülerden birine hasar verseniz bile diğerleri zarar görmeden kurtulur. Bunun dezavantajı ise bir akünün şarjının ne zaman azalacağını bilmeniz ve kritik değere geldiğinde bu aküyü devre dışına çıkararak bir başka aküyü devreye sizin sokmanızdır. Bu şekilde akünüz arızalandığında sadece arızalananı değiştirmek zorunda kalırsınız ve maliyeti düşer.
« Son Düzenleme: Kasım 06, 2008, 13:22:08 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    H. Z.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #1 : Kasım 06, 2008, 14:17:52 »
İnternette şöyle bir açıklama buldum : Redresör akım değeri = akü grubu Ah değeriX0.2
Örnek:
100Ah akü için
Redresör akım değeri = 100AhX0.2
Redresör akım değeri = 20Amper redresör seçilmelidir.

Bu durumda bende teknede 380A akü gurubu var ve redresörüm 25A. Kısacası yukarıdaki hesaba göre 80A redresör olması gerek. Şu ana kadar bizimkiler tarzı hiçbir teknede 80A redresör ne gördüm ne duydum. Zaten motor üzerindeki alternatör bile 60A.

Sorum şu: Amperajı az redresörün neye zararı olabilir?


*

    c.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #2 : Kasım 06, 2008, 14:20:36 »
bende 200amper * 2 adet akü var...
Redresör alacağım zaman bana da aynı hesaplamayı satıcılar direttiler ama söyledikleri nokta şu;
düşük amperli redresör sadece sizin şarj sürenizi uzatıyor...
Diğer taraftan fiyat açısından 25amper ile atıyorum 60 amper redresör arasında dehşet bir fark var...
Waeco'nun 25amperini aldım ve çok memnunum...

*

    A. Ç.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #3 : Kasım 06, 2008, 14:26:07 »
Aküler için şarj akımı akünün cinsine göre değişir. Örneğin NiCd aküleri şarj için eskiden %10 önerilirdi, şimdi %20ye çıktılar. Kurşun asit aküler ise kısa sürede şarj edilebilien akülerdir. Kasitesinin %20 si ile şarj edilmesi önerilir. Daha düşük akımla şarj edilmesinin herhangi bir zararı olabileceğine dair bir kayda rastlamadım. Düşük akımla şarj edersen akü daha geç şarj olur.

Motor üzerindeki alternatör ise bir aküyü (teknelerde 2 diyelim) şarj etmek için tasarlamıştır. Bu alternatör mevcut akü kapasitesini şarj için teorik olarak yetersizdir. elektrik ihityacı fazla olan tekneler genellikle yüksek kapasiteli alternatörler kullanıyorlar. Bildiğim kadarı ile 100 ve 120 A veren alternatörler var. İkinci bir alternatif de ikinci bir alternatör takmaktır.  
*

    H. Z.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #4 : Kasım 06, 2008, 14:38:01 »
Şimdi Malteese Falcon'un yapım aşamasındaki elektrik ustabaşısı ile konuştum. Aynen Cenk'in ve Ahmet abinin dediğini dedi. Normalde %20 büyük ve devamlı elektrik kullanan tekneler için, gezi teknelerinde %10 hadi bilemedin %15 yeterli kalır diyor. Düşük akımın uzun süre şarj etmesinin dışında zararı değil akülerin içinde daha az ısı oluşacağı için faydası varmış.

Bu arada 2. alternatör demek motora ikinci bir yük demek ve HP kaybı değilmi?

Gezgin Korsan Sosyal Medya Hesaplarını Takip Ediniz

               


*

    A. Ç.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #5 : Kasım 06, 2008, 14:42:37 »
İkinci alternatör veya daha büyük tek alternatör gücünü motordan alacağına göre tabii ki beygir gücünden düşüş demektir. Sudan elektrik elde eden jeneratörler var (pervane değiştirip rüzgarda da kullanabiliyorsun.) Motorla giderken bunların ürettiği enerjiyi de motordan karşılarsın. 
*

    A. E.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #6 : Kasım 06, 2008, 15:10:39 »
Enerji yoktan var olmaz diye teeee ortaokulda ogrenmistik dimi. Sen akunu doldurmak icin bir enerji talep ediyorsun. (Ruzgar jeneratorleri ve gunes panelleri konumuz disi) bunu motora bagladigin alternatorden talep edersen tabii ki alternator de bu talebi motordan talep edecek. Yani motorun gucunden calacak. Yok Ahmet abinin dedigi gibi suya daldirilan bir pervaneden talep edersen, bu sefer de o pervanenin talep ettigi enerjiyi teknenin kinetik enerjisi karsilayacak. Eger yelkenle gidiyorsan teknenin hizi dusecek (Ruzgarin yelkene verdigi enerjinin bir kismini pervane kullanacak) veya motorla gidiyorsan ya gene hizin dusecek veya motora birazcik daha yol vereceksin. Yani gene motorun gucunden calacaksin.
Redresorun aku sarj akimindan biraz fazla akim vermesi sunun icin iyi : Diyelim akulerinin sarj olmasi icin 20A yetiyor ve redresorun de 20A veriyor. Seyirden geldin, akulerin bos, sahil elektrigi aldin. Ama bir yandan da buzdolabin, televizyonun vs calisiyor. Sen bir yandan 20A ile akulerini sarj ediyorsun, ama diger taraftan atiyorum 10A de tuketiyorsun. Zavalli redresorcuk akuleri mi sarj etsin, senin tuketimini mi karsilasin. Yazik diil mi.
PS : Marin redresorlerin hemen hepsi ayni zamanda 12V guc kaynagi olarak ta kullanilabiliyor. Yani hic akunuz olmasa bile, sahil elektrigi aldiginizda teknedeki 12V aygitlari calistirabiliyorsunuz.


*

    c.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #7 : Kasım 06, 2008, 15:16:59 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şimdi Malteese Falcon'un yapım aşamasındaki elektrik ustabaşısı ile konuştum. Aynen Cenk'in ve Ahmet abinin dediğini dedi. Normalde %20 büyük ve devamlı elektrik kullanan tekneler için, gezi teknelerinde %10 hadi bilemedin %15 yeterli kalır diyor. Düşük akımın uzun süre şarj etmesinin dışında zararı değil akülerin içinde daha az ısı oluşacağı için faydası varmış.

Bu arada 2. alternatör demek motora ikinci bir yük demek ve HP kaybı değilmi?

Waeco redresörlerde akü tipine göre seçim yapıyorsunuz.
Bu bahsettiğiniz ısınmanın önüne geçtiği gibi, akü ömrünü de uzatıyor...
Bir küçük uyarı, eğer Waeco redresörde seçimi yanlış yaparsanız, akünün ısınmanın ötesine kaynadığını görebilirsiniz...

Ayrıca, çift çıkışlı redresörlerde iki akünun birbirine akım vermesini önleyecek diyotun olması lazım....
Yerli malı redresörlerde bu eksik olabiliyor...
*

    A. Ç.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #8 : Kasım 06, 2008, 15:18:34 »
Eskiden (düz akım şarj dinamoları) sadece şarj akımı regüle edilerek aküler şarj edilirdi. Alternatörler ve modern şarj cihazları sistemin voltajını 13,8V olarak tutuyor. yani devrede akü olmasa bile Voltaj 13,8 i geçmiyor. Böylece sdece redresörü de aküsüz kullanabiliyorsunuz. Tüm oto ve tekne elektrikli aletleri de 13,8 azami voltaja göre tasarlanırlar. Bu nedenle kullanılabilir.

Yalnız okuduğum bir makalede 12 V ile çalışan ve ev aydınlatmasında kullanılan ampullerin teknede kullanılmasının doğru olmadığı çünkü 12V gerilimde çalışmak üzere tasarlandıkları bu nedenle 13,8V gerilime fazla dayanamayabileceğinden bahsediliyordu.
*

    Ö. K.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #9 : Kasım 06, 2008, 15:55:53 »
Bir şey sormak istiyorum; Elektrik sisteminde kullanılan kabloların kalay kaplı olması gerekir denir. Bodrumda elektrik işleri ile uğraşan arkadaşımla(elektrik mühendisidir kendisi) konuştuğumda, bazı (fabrikasyon), teknelerde, bazı otomatik sintine pompalarında (orjinal paketinde), normal kablo ile karşılaştıklarını söyledi, şaşırdım. Acaba kablo izolasyonlarında bir gelişme mi oldu da haberimiz yok, yoksa sadece ekonomik nedenler mi?
*

    A. E.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #10 : Kasım 06, 2008, 16:04:06 »
kisisel fikrim sadece ekonomik nedenler.
AtesK (Ben kablonun kalay kapli olanini severim)
*

    A. Ç.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #11 : Kasım 06, 2008, 16:10:04 »
Elektrik kablolarının deniz suyunun ve rutubetin etkisinden korunması gerekir. Üzeri kalay kaplı kablolar deniz suyuna daha dayanıklı olurlar. ama elektri iletimi için bir metal ve onu kaplayan bir plastik, bağlantı yerleride iyi izole edilirse hiç bir şey olmadan görev yapar. Teknelerde su kabloların bağlantı yerlerinden giriyor ve neredeyse tüm kablo boyunca ilerliyor ve kablonun iletimini azaltıyor.

Sintine pompalarının kablolarının ev tesisat kablosu olmasına elektrik mühendisi arkadaşınızın neden şaşırdığını anlamadım. Neredeyse tüm sintine pompaları Çin'de yapılıyor ve tekne inşa edenler de bunu kullanıyor. Özellikle Eu standartlarının bunu nasıl karşıladığını bilmiyorum ama sonuçta takılıyor. Kullandığım sintine pompalarının bağlantılarını ne kadar iyi izole etsem de sonuç alamamıştım. En son denediğim yol  kablo bağlantısını küçük bir alüminyum tüpün içine koyup, tüpü silikonla doldurmaktı, oldukça başarılı olmakla birlikte kabloyu bir daha bu noktadan sökmeye uğraşmak imkansızdı.  
*

    M. E.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #12 : Kasım 06, 2008, 16:18:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    K. K.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #13 : Kasım 07, 2008, 02:38:56 »
Yaw ne ikinci alternatörü? ne kalaylı kablolar? Ne redresörü? Okyanusamı gidiyoruz? Haftalarca motor seyri yapmadan yelkenmi yapacağız? Gittiğimiz en fazla adalar yahu...Onda da zaten çoğunlukla motor basıp duruyoruz.....Bağlandığımız pontonlarda hiç elektrik olmasa bile buzdolabı falan  çalıştırmazsak akülerimiz bize yıllarca yeter....Yüksek devirde çalışan motor zaten aküleri yeteri kadar dolduruyor...hatta fazla doldurup bozmasın diye konjektör bağlı  hepsinde...Yıllarca pendik limanında bağlı kaldı 3-5 teknem....düzenli çalıştırıldığında elektrik problemi yaşamadı hiçbiri.....Geçen senede egede birsürü koyda günlerce kaldık Ayna ile....Alarga olduğumuz yerlerden başka bağlandığımız yerlerde de  hiç elektrik almadık....Üstelik radyo-cd,telsiz,hatta buzdolabı hiç sorun yaşamadık....sadece arada bir motoru çalıştırdık.....amperler,voltlar,2X 100 ler,kalaylı kablolar falan fazla abartılı geliyor bana.....Bu kadar detaya giren biri teknenin ve denizin tadını kolay kolay çıkartamaz....Çok basit bir sistemle kurulmuştur elektrik tesisatı.....akünün biri biterse öbürüyle çalıştır ve şarj et........Bu kadar basit... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Kasım 07, 2008, 03:11:54 Gönderen: Kadir Kurtbayram »
*

    H. Z.

Ynt: Tenvirat aküsü büyüklüğü
« Yanıtla #14 : Eylül 27, 2016, 01:28:36 »
Şimdi aküleri JEL ile değiştireceksek, 8 yıl evvel yazılmış yukarıdaki bilgilere ek bilgi var mı?