0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #15 : Kasım 18, 2009, 14:42:04 »
Meraklısı aşağıdaki linkte bu iş geliştirilmiş bir programı bulabilir.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

MSütçü korsanın verdiği linkte siz tekne bilgilerini vereceksiniz üretici size pervanenizi (onun üretim yelpazesi içinde) hesaplayacak.


*

    Ö. E.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #16 : Kasım 18, 2009, 14:44:34 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bütün bu çabalarının "Gekopedia" bölümünde arşivlenmesi gerekiyor. Görev MODlarındır

Bu bölümün vardiya zabiti olarak sen de yapabilirsin Cem Abi... Bu aralar teknik alt yapı işleriyle biraz fazla meşgulüz...


*

    O. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #17 : Kasım 18, 2009, 14:45:29 »
Özgür Korsan,
Bu forumda karekök işareti olmadığı için matematikte yine aynı anlama gelen "1/2 nci üssü" gösterim şeklini kullandım. Yani formüldeki 1/2 sayısı,  yarısı alınacak anlamında değil "1/2 nci üssü" alınacak(kısaca karekökü alınacak) anlamındadır.
« Son Düzenleme: Kasım 18, 2009, 14:46:43 Gönderen: Orhan Barut »


*

    Ö. E.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #18 : Kasım 18, 2009, 14:47:20 »
Doğrudur... Mesajı yazdıktan sonra fark ettim ben de ne yapmak istediğinizi, tam düzeltiyordum ki sizin mesajınız geldi... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    m.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #19 : Kasım 18, 2009, 14:56:16 »
Orhan Korsandan, bir "Teşekkür" ü unuttuğum için özür diliyorum...  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yaptığınız bu çalışma ve bilgiler için ne desem az....
Şapkamı çıkartıyorum... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap




*

    N. Y.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #20 : Kasım 18, 2009, 15:16:42 »

Orhan Korsanım değerli bilgilerini bizlerle paylaştığın için çok teşekkürler.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

NOT:Bu bilgileri PDF olarak arşivlemek isteyen aşağıdaki linkten indirebilir..


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. Ç.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #21 : Kasım 18, 2009, 15:33:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu forumda karekök işareti olmadığı için........

işaretinini kullanabilirsiniz.

Sevgiler..
« Son Düzenleme: Kasım 18, 2009, 15:33:54 Gönderen: Erdem Çakır »
*

    C. D.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #22 : Kasım 18, 2009, 16:00:20 »
Güzel bir çalışma orhan korsan değerli bilgileriniz için çok teşekkürler...
*

    Ö. E.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #23 : Kasım 19, 2009, 09:41:54 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan Korsan teşekkürler. Bütün bu çabalarının "Gekopedia" bölümünde arşivlenmesi gerekiyor. Görev MODlarındır

İstek üzerine Orhan Korsan'ın bu başlığı ve diğer teknik araştırma başlıkları Gekopedia bölümüne taşınmıştır.
*

    O. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #24 : Kasım 02, 2010, 11:51:56 »
Biraz da "deplasman-hız-motor" ilişkisine bakalım.
Teknemizin maksimum hızının tekne su hattı boyu ile limitli olduğunu hepimiz biliyoruz(deplasman teknelerinde).
O zaman motor gücünü arttırmak ne işe yarar?
Tekne ağırlaştıkça daha fazla güç gerekmez mi?

Şimdi bu sorulara cevap arayalım.

Tekne suda hareket ederken tekneye etki eden kuvvetler : Rüzgar, Dalga, akıntı, su direnci ve motor itme gücüdür.
Problemin çok fazla değişkeni olduğuna göre "ceteris paribus" ilkesinden hareketle su direnci ve motor itme gücü dışındaki tüm diğerlerini ihmal edelim. Farz edelim ki teknemiz rüzgarsız bir havuzdadır.

Analizimizde sadece karşılaştırma yapacağız. Bir birinin tıpa tıp aynı(böylece su dirençleri ikisinde de aynı miktarda etki ediyor) iki teknenin farklı motor güçleri ve farklı deplasmanlardaki davranışlarını inceleyeceğiz.

Bildiğimiz gibi hareket eden bir cisimde, o cisme etki eden tüm kuvvetlerin toplamı cismin kütlesi ile ivmesinin çarpımına eşittir. Yani F=m*a

Burada    F= Su direnci+Motor İtme Kuvveti olup "m" kütle "a" ise ivmedir.

Öte yandan ivme ise hızın türevidir yani a=dV/dt veya basitçe ivme=(Hızın değişimi)/Zaman  

Bir cismin hızı 5 saniyede sıfırdan 10 metre saniye hıza lineer bir şekilde çıkıyorsa ivmesi a=(10-0)/5 = 2 m/s2 olur. Buradan çıkan sonuç ise eğer hız değişmiyorsa cismin ivmesinin sıfır olduğudur. Yani sabit hızda giden cismin ivmesi sıfırdır.

Tekne örneğine dönersek sabit hızda giden teknenin ivmesi sıfır olduğuna göre tekneye etki eden kuvvetlerin toplamı sıfır olur.

Bunun sonucu ise Motor İtme Gücü+Su Direnci=0 , yani Motor İtme gücü=Su Direnci olur(diğer kuvvetleri ihmal etmiştik).
Burada Motor İtme Gücünü isterseniz yelken itme kuvveti olarak da alabilirsiniz.

***devam edecek***

« Son Düzenleme: Kasım 02, 2010, 11:53:18 Gönderen: Orhan Barut »
*

    N. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #25 : Kasım 02, 2010, 12:35:53 »
Çok güzel bir konu bu Barut Korsan'ım.
Bana lise yıllarımı hatırlattı.

Şöyle derdik;

F= m*a  Yani "Ef eşittir em a her derde deva.
*

    O. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #26 : Kasım 02, 2010, 12:56:34 »
Sabit ve bir birine eşit hızda giden iki su altı formu aynı fakat deplasmanları farklı iki tekne düşünelim.
Su altı formları(ve ıslak lalanları) aynı olduğu için ve tekneler aynı hızda gittiklerinden su direnci ikisinde de aynıdır. Sabit hızla hareket ettiklerinden dolayı ivmeleri sıfırdır ve dolayısıyla motor itme güçleri de aynıdır.
Yani 2m/s sabit hızla giden 5 tonluk bir tekne için gereken motor itme gücü, 2 m/s sabit hızla giden 10 tonluk bir tekne için gereken motor itme gücü ile aynıdır.
Su altı formlarının tamamen aynı olduğunu kabul ediyoruz ve ağırlık artışından gelen su hattı başka bir deyişle su direnci değişimini ihmal ediyoruz.
Bunun ihmal edilebilip edilemeyeceğini başka bir deyişle ağırlık artışlarının su direncini nasıl etkilediğini daha sonra inceleriz.
Şimdi her iki teknenin de durduğunu kabul edelim ve her iki tekneye aynı anda gaz vererek 20 saniye içinde  5 knot hıza çıkarmaya çalışalım.
Birinci tekne için MİG1(Motor İtme Gücü)+SD1(Su Direnci)=m1*a1
İkinci tekne için MİG2+SD2=m2*a2
eşitliklerini yazabiliriz. Aynı süre içinde sıfırdan 2m/s hıza çıktıkları için her iki teknenin ivmeleri de (2-0)/20 = 0.1 m/s2 olur.
Su dirençleri de aynı olduğundan
MİG2-MİG1=0.1*(m2-m1)=500 kg-m/s2   olur.
Yani 10 tonluk tekneyi aynı sürede aynı hıza çıkarmak için gereken motor gücü 5 tonluk tekne için gerekenden 500 Newton daha fazladır.
« Son Düzenleme: Kasım 02, 2010, 13:00:19 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #27 : Kasım 02, 2010, 13:16:20 »
Şimdi 10 tonluk tekneyi 2m/s hıza 40 saniyede çıkarırsak ne olur ona bakalım.
Bu durumda a2=(2-0)/40=0.05 m/s2,  m2*a2=500kg-m/s2,   m1*a1=5000*(2-0)20=500 kg-m/s2 olacaktır.
Yani MİG2-MİG1=0 başka bir deyişle her iki tekne için gereken güç eşit olacaktır.
Sonuç olarak şöyle diyebiliriz. 10 tonluk tekneyi 2 m/s hıza 40 saniyede çıkarmak istersek 5 tonluk teknenin 20 saniye için gerektirdiği motor gücü kadar motor gücü yeterli olacaktır ve 5 tonluk tekne 20 saniye sonra 2m/s sabit hızla hareket etmeye başlayacak 10 tonluk tekne ise 40 saniye sonra 2m/s sabit hıza ulaşacaktır. daha sonra her ikisi de aynı miktar güç altında sabit 2m/s hızla hareketlerine devam edecektir.
« Son Düzenleme: Kasım 02, 2010, 13:17:10 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #28 : Kasım 02, 2010, 14:15:03 »
Sonucu şöyle özetleyebiliriz.
 Bize motor gücü tekneyi hızlandırıp belli bir hıza çıkarmak için gereklidir. İşte bu hızlandırmak için gereken güç tümüyle deplasmana bağlıdır.
Tekneyi hızlandırdıktan sonra belli bir sabit hızda ilerletmek için gereken güçler deplasmana çok fazla bağımlı değildir.
Uzaydaki gemileri düşünelim. Sürtünme ve ağırlık etkisi yok. Cisimlerin sadece kütlesi var. Uzayda duran bir cismi motorlara güç vererek belli bir hıza çıkradıktan sonra motorları kapatırsak sonsuza kadar aynı hızda gidecektir. Yani motor gücü sadece hızlandırmak veya durdurmak için gerekecektir.
Teknede ise hızlandırmak için gereken güç deplasmana, sabit belli bir hızda ilerletmek için gereken güç su direncine daha fazla bağlıdır.

Gelelim su direncine. Froude isimli bir bilginimiz yaptığı araştırmalarda su içinde hareket eden cisimlerin ulaşabileceği maksimum hızının, cismin su altında kalan uzunluğunun kare kökü ile doğru orantılı olduğunu bulmuş.
Yani deplasman tekneleri için Vmax=2.43(LWL)½ diyoruz. Burada LWL : Su hattı boyu(m), V : hız(knot).
Öte yandan su direnci ise hız ile doğru orantılıdır. Yani hız arttıkça  su direnci de artmaktadır. Maksimum hız civarında su direnci o kadar fazla artmaktadır ki tekneyi biraz daha hızlandırmak için mantıki büyüklüklerin çok ötesinde motor güçlerine ihtiyaç olmaktadır.
Bu nedenle teknemize motor seçerken su hattı boyuna göre elde edilebilecek maksimum hızı bulur ve bu hızda gerekli su direncini hesaplarsak teknemiz için gerekli minimum motor gücünü bulmuş oluruz. Bu değerden falzası tekneyi hızlandırmayacak ancak bu hıza daha kısa sürede erişmesini sağlayacaktır.


***devam edecek***
« Son Düzenleme: Kasım 02, 2010, 14:16:10 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Teknemizin Motoru ve Pervanesi Doğru mu?
« Yanıtla #29 : Kasım 02, 2010, 14:44:09 »
Diyelim ki teknemizin maksimum hızını bulduk ve bu hızdaki su direncini hespladık ve motoru da buna göre seçtik. Benim teknem için maksimum hızı 6.75 knot gerekli gücü ise 17 HP olarak bulmuştuk.
Şimdi soru şu:
Bu tekneye 27 HP motor takarsak(ki benimki öyle) ne fark eder?
Öncelikle şunu söyleyebiliriz ki teknem 6.75 knot hızdan daha fazla yine gitmez. 17HP yalnızca su direncini yenmek için gereken güç olduğuna göre 1 knot lık bir akıntıya karşı 17 HP takılı teknem hiç bir zaman 6.75 knot maksimum hıza dahi ulaşamayacaktır. İşte motordaki bu fazla güç kötü havalarda teknemin maksimum hıza ulaşmasını sağlayabilir.
Peki diyelim ki 17 HP motorum var ve tekneyi yükledim ağırlığı %20 arttı(su hattının değişmediğini ve su direncinin fazla değişmediğini kabul edelim). Tekne yine maksimum 6.75 knot hız yapacaktır. Ancak teknenin belli bir hıza ulaşması daha uzun zaman alacaktır.

Ağırlık değişimi ıslak alanı nasıl etkiler? Tekneyi 3 metre taban alanı olan 10 metre yüksekliği olan bir ikizkenar üçgen olarak modellersek. Tekne ağırlığı 4 ton demek teknenin batan kısmının hacmi 4 m3 demektir. %20 artış 0.8 m3 ilave demektir. Teknemin alanı 3*10/2=15m2 olduğuna göre ağırlığı %20 artınca tekne 0.8/15=0.053m yani 5.3 cm daha suya gömülecektir. Bence bu miktar suya gömülme su direncini çok fazla değiştirmez.

***Bitti*** Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap