0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. B.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #15 : Eylül 07, 2009, 18:50:38 »
Alıntı
Böyle bir durumda çarmıhlar kopmadıkça direğin kırılması ancak ve ancak flambajdan olacaktır.

Burkulma, Flambaj : Bir ucunda sabit, diğer ucunda hareketli mesnetler bulunan bir çubuğa etki eden eksenel kuvvetin değeri arttırıldığında, kuvvet belli bir değerin üstüne çıktı andan itibaren, eğilmeye başlar. Çubuk ekseni elastik eğri şeklini alır. Eğer eksenel kuvvetin değeri arttırılmaya devam edilirse eğilme miktarı artar ve bir an gelir ki çubuk kırılır. Bu olaya burkulma ya da flambaj denir.

Benim gibi bilmeyenler varsa diye şeettim....Haddim olmayarak.

(çokderinhendesebilmeyenamaokuyanmahçupdoktorkorsan Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap)


*

    O. B.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #16 : Eylül 07, 2009, 19:52:06 »
Flambaj aynen Serhat Korsanın anlattığı gibidir.


*

    S. I.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #17 : Eylül 07, 2009, 23:03:30 »
vay canına, okuldayken matematiğe biraz çalışsaymışız keşke, bir de derler ya hayatta ne işe yarar diye, al sana matematik işte hayatın ta kendisi..


*

    O. B.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #18 : Eylül 08, 2009, 09:39:04 »
Bulduğumuz 874 kg lık kuvvetin ne anlama geldiğini biraz daha anlaşılır şekilde anlatalım.

Diyelim ki direk ucunda hiç bir kuvvet yok (yani serbest) ve tüm çarmıhlar ile ıstralyalar gevşek ve tekne düz duruyor.

Şimdi direk ucuna 250 kg lık yere paralel(direk eksenine dik) bir kuvvet uygulayalım.

Direğin yeteri kadar rijid ve sağlam olduğunu kabul edersek direk hareket etmeyecek fakat tekne 45 derece yatacaktır.

Direk herkesin teknesinde olduğu gibi esnek ise ve çarmıhlar gerili değilse direğin ucu eğilecek(veya direk kırılacak Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap deney yarım kalacak) ve tekne yine 45 derece yatacaktır.

Direğin ucunun eğilmemesini istiyorsak direğin tepesine 250 kg lık kuvvetin tam aksi yönünde yine 250 kg büyüklüğünde bir reaksiyon kuvveti uygulamamız gerekir. Bu reaksiyon kuvveti o taraftaki çarmıh gerilerek verilir.

Şimdi soru şu hale dönüştü : 250 kg lık yatay bir reaksiyon kuvveti vermem için o tarftaki çarmıhı ne kadar germem gerekir?

Cevap : Eğer bir taraftaki çarmıha 909 kg lık germe kuvveti uygularsam bu çarmıhtaki kuvvetin yatay komponenti 250 kg olur ve bizim balonun yükünü alarak direğin tepesinin hareket etmesini önler.

Fakat bu çarmıhtaki 909 kglık kuvvetin diğer komponenti tam direk ekseninde aşağı doğru olur ve büyüklüğü de 874 kgdır. İşte bu 874 kg lık kuvvvet direkte flambaj etkisi yaratır.

« Son Düzenleme: Eylül 08, 2009, 09:46:26 Gönderen: Orhan Barut »


*

    E. O.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #19 : Eylül 08, 2009, 11:20:28 »
Sanki daha anlaşılır oldu gibi...
Yani benim için... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Orhan Hocam, biz gezginkorsanlara son mesajınızdaki gibi yazın en iyisi...

*

    S. I.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #20 : Eylül 08, 2009, 22:18:21 »
peki hocam bu çarmıha uygulanan germe kuvvetini (909) ya da (250) nasıl tespit ediyoruz? tamamen teorik, oranları vurgulamak için mi yoksa bunu ölçen bir aparat mı var?
*

    O. B.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #21 : Eylül 09, 2009, 09:48:51 »
Çarmıhları nasıl gereceğimiz daha sonraki aşamalarda gündeme gelecek ama hemen şunu belirteyim :Herhangi bir tele uygulanan kuvvet o telin uzaması ile orantılıdır. Yani istediğimiz kuvvete ulaşmak için teli ne kadar uzatmak gereğini bulacağız ve gererken uzama miktarını metre ile ölçeceğiz. Bunu ölçecek aletler de var ama hiç gereği yok çünkü aynı sonuç çıkar.

Hesaplarda bulduğumuz 909 kg tek bir çarmıh olması halinde gereken germe kuvveti. İki yan çarmıhımız olduğuna göre her bir çarmıha yatay kuvvet 250/2=125 kg olarak verecek gergi kuvvetini uygulamak gerekecek. Bu konu Ivan Dedekam'ın Arma Ayarları adlı kitabının son sayfasında yaylar kullanılarak çok güzel anlatıldığı için ben burada tekrar etmeyeceğim.

Baş ve kıç ıstralyaların da aynı gerginlikte olması gerekecek çünkü yan çarmıhlardaki gergiler,  eğer balonun direğe uyguladığı kuvvet baş kıç doğrultusunda olursa hiç bir işe yaramayacaktır.
« Son Düzenleme: Eylül 09, 2009, 09:56:24 Gönderen: Orhan Barut »
*

    C. B.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #22 : Eylül 09, 2009, 14:08:29 »
Tabii tüm bu hesaplar statik. Bir de buna dinamik yükleri eklemeniz gerek. Mesela ani bir sağmak teknenizi kaç saniyede kaç derece yatırıyor? Bu ivmelenme momentini de hesaba katmanız lazım. Acemi bir dümenci cenovayı tersletir, yapraklatırsa, oluşan titreşim ve dinamik yükler herhalde statik yükleri 3'e katlar. Ayrıca arma ayarından gelen bir öngerilme sözkonusu olacak. Çarmıhların kopması bence çok olası değil. Daha çok norsmenlerden sıyıracağını atacağını düşünüyorum. Üst çarmıhlar daha kalın olmalı ve yükü tek başına taşıyabilmelidir. Alt çarmıhlar (veya babystay) ise direği flambaj'a karsı korur. Aynı zamanda direğin ne kadar bükülmesini istediğinizi yani anayelken torunuzu bunlarla ayarlarsınız.
Bir zamanlar bu işe bayağı kafa yormuştum. Tahminim teknenizin (Rainbow 940)üst carmıhının max. 3000kg'lık çekme yüke göre hesaplanıp yapılmış olduğudur. Bu değer telinizin elastik deformasyon sınırları içinde olmalıdır.   
Varacağınız sonucu merakla bekliyorum. Kolay gelsin

Can
*

    O. A.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #23 : Eylül 09, 2009, 14:26:42 »
Orhan korsanım,

Solo dünya turu atmak için yola çıkan kızın direği kırılmış Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #24 : Eylül 09, 2009, 17:05:36 »
Can korsan,
Teknem Rainbow 940. Ancak üst çarmıh 4 mm. Kopma yükü maalesef 1500 kg. Büyük ihtimalle hesaplar sonucunda yetersiz çıkacak.
Dinamik yüklerde haklısnız. Ancak onları kullanarak analiz yapmak şu an için mümkün değil. Onun yerine emniyet katsayılarını büyük tutup, yükleme koşullarında en kötü koşulları kabul edeceğiz.
İncelememiz çarmıhların kopup kopmayacağından ziyade çarmıh koparsa direğe ne olur üzerine olacak.
Size katılıyorum Çarmıh teli kolay kopmaz çünkü elastiktir ve elastik sınırı geçseniz dahi plastik davranış gösterip uzayacaktır ve kopmadan önce o kadar çok uzaması gerekecektir ki(hesaplayacağız) tel kopmadan  önce direk kırılacaktır. Problem telin bağlantılarından çıkar(terminaller).
*

    O. A.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #25 : Eylül 09, 2009, 17:19:36 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Orhan korsanım,

Solo dünya turu atmak için yola çıkan kızın direği kırılmış Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Linki eklememişim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    m. b.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #26 : Eylül 09, 2009, 20:58:37 »
osman abi. teknenin direği değil kızın dizi uff olmuş. baksana kız kaykılmış  kalmış. üleyn kimse de yardım etmiyo!.

 insanlık bitmiş o ülkelerde chıck chıck!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: Usta Yelkencilere Soralım...
« Yanıtla #27 : Eylül 09, 2009, 21:37:56 »
Balon yelken kullanırken tekne 45 derece yatarsa direğin tepesine 250 kg yük bineceğini hesapladık. Bakalım bu yük kaç havaya denk geliyor.

"Attığım Demir/Tonoz Tutacak m?" başlığı altında rüzgar kuvvetini hesplamıştık. Kısaca,

Yelkene Gelen Yük = Rüzgar Hızının Karesi/80  Kg/m2

Balon yelkene gelen rüzgar yükünün mandar ve ıskotalar arasında eşit bölüneceğini varsayasak

Balon Mandarına Gelen Yük = (Rüzgar Hızının karesi/80)*Yelken Alanı/3

Benim tekneye önerilen balon alanı 70 m2

Balon Mandarında 250 Kg yük olduğunda Rüzgar hızı

Rüzgar Hızı = Karekök(250*3*80/70) = 29 Knot

Hesaplara göre 30 knot havada balon açıksa ve rüzgarı kemereden alırsak tekne 45 derece yatacak demektir.

Ben çok usta yelkenci değilim ve hem balonum yok hem de 30 knot havada yelkenleri tam açmam.

Şimdi usta yelkencilere soralım?

Yelkenler tam açıksa ve hava 30 knot ise, rüzgar kemereden ve yelkenleri orsa gibi trim edersek tekne gerçekten 45 derece yatar mı?

*

    A. Ç.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #28 : Eylül 09, 2009, 21:54:18 »
Sayıları çok bilmem ama orsa seyirde tüm yelkenler açıkken sağnaklarda 30 -  35 derece kadar yattığımı hatırlıyorum.  Ders verirken orsa seyirden dümen hatası ile bir talebem apaza geçmişti, o zaman da 35 derecnin üstüne çıkmamıştı. 

Matemeatik olarak da biraz daha farklı bakmak gerekiyor diye düşünüyorum. Yelkenlerin yüzeyini düzleştirdikçe rüzgarın etkisi azalır, tor verdikçe artar. Balon yelkenleri  de torlandırdıkça daha hızlı gittiğinize göre tor da önemli olmalı, yani sadece rüzgar hızı ve alan dışında etki edilien alanın şekli için de bir katsayı olmalı diye düşünüyorum.
*

    O. B.

Ynt: Teknemin Direği Kırılır mı?
« Yanıtla #29 : Eylül 09, 2009, 22:15:46 »
Orsa seyrinde aerodinamik profilden dolayı kuvvetle oluşmakta. Bizim baktığımız ise düz bir yüzeye dik gelen rüzgarın uyguladığı basınçtan dolayı oluşan kuvvet. Bu kuvvet doğrudan alanın büyüklüğü ile ilgili.
Orsaya göre ayarlı yelkenlerle orsa giderken tekne yatsa da rüzgar kuvveti azalmıyor çünkü rüzgara karşı gelen profil değişmiyor ancak apaz gideken tekne yatarsa rüzgar kuvveti azalıyor çünkü rüzgar yelkenlere artık dik gelmiyor ve basınç etkisi azalıyor. Tekne 45 derece yatmışken yelkene 30 knot dik rüzgar gelmesi için yatay rüzgar hızı 30/Cos45= 42 Knot olması gerekiyor.
Soruyu belki de yanlış sordum. Doğru soru şöyle olmalı :

Yelken asimetrik balon olsun ve 42 knot havada rüzgar(apaz) yelkene dik geliyorsa tekne(benim teknem yani 3500 kg deplasman, 1.55 m su çekimi ve 1250 kg balast, LOA 9.40m) 45 derece yatar mı?

Eğer yatmıyorsa hesaplarda hata yapıyoruz demektir Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Eylül 09, 2009, 22:35:11 Gönderen: Orhan Barut »