0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #30 : Kasım 16, 2010, 20:47:56 »
Bakın Erol korsanım ilk çizdiğim kondansatörüde içine alan şema ile bu bağlantı aynı
sadece ilk şemada akım kapasitesini artırmak amacıyla ikişer adet diyod paralel bağlanmıştı benim incelediğim cihazda o yüzden o şekilde çizdim ama prensip o çizimde de bu çizimde de aynı.
Ve inanın bana bir kandırmaca bu. Çünkü açıklanabilir bir mantığı yok
sizin dediğiniz üzerlerinde 1.4 volt gerilim düşüyor ve bu aralıkta galvanik akımların geçmesini önlüyor demişsiniz.
Gerilimle değişken akım geçişine izin veren  diyod zener diyoddur bu cihazdaki diyodlar bildiğiniz soğutucu tabakaya vidalanan aşağıdaki gibi düz diyodlar


*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #31 : Kasım 16, 2010, 20:51:06 »
Tamam Can korsan ben teknedeki alıcılar kapalı iken bile sahil elektriğine bağlı bir teknenin (özellikle su içinde ölçüm yapma bölümüne takıldım)

tehlike yaratabileceğine dikkat çekmek istedim.

D.C.sistem - si ile A.C. sistem topraklaması birleştirilmiş tesisatlarda hata durumunda suda yüzen insanların çarpılma vakaları var.(Marinaya bağlı

iken)

O yüzden yapılacak işlerin bilerek yapılması bence önemli.


*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #32 : Kasım 16, 2010, 20:52:22 »
soğutucuya vidalanan düz diyod.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #33 : Kasım 16, 2010, 20:57:40 »
Tamam,bu diyotların soğutucuya bağlı gövdeleri anot veya katot olabilir.Dikkat etmek gerekir.

Kurallara uygun galvanik izolatörleri ABYC(American Boat and Yacht Council) ki standartları oldukça sıkıdır,kabul ettikten sonra rahatlıkla kullanabiliriz.


*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #34 : Kasım 16, 2010, 20:58:34 »
Cüneyt korsanım sizin sorduğunuz soru  galvanik korozyon kısmında açıklamaya devam edeceğim konulardan biriydi  tutyeler.
İlginizi çekerse hem kullanım kolaylığı hemde tutyeler görevini yaptığında yerinden sökmeden tutyelerinizi yoğunlaştırmanız mümkün.
Böylelikle tekneyi karaya al ya da pervanem veya şaftım acaba korozyondan etkilendimi acaba  kaygılarından kurtulmuş olursunuz.

*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #35 : Kasım 16, 2010, 21:03:33 »
Elektrik tesisatlarında emniyet tedbirleri "emniyet topraklaması " (kendi içinde varyasyonları vardır)  ve izolasyon diye iki şekilde tarif edilebilir. DIN

standartları yapılabidiği sürece

izolasyonu tavsiye eder.
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #36 : Kasım 16, 2010, 21:05:19 »
Ben hala kullanılmaması gerektiğine inanıyorum. İlla kullanmak isteyen korsanlar varsa galvanik izalatörlerini sık sık ölçerek kontrol etmelidir diyorum.
standartını verdiğiniz kurum bu  standartları korunma ve tüketici mahkemesinden sıyrılmak için koymuş da olabilir.
şaka yapmıyorum girin internette bazı elektrikli cihazların kullanım klavuzunda
örneğin çamaşır  makinasında kedilerin yıkanamayacağı,
aynı yıkanmış kedinin mikro dalga fırında kurutulamayacağı belirtiliyor.
Amerikaya gitmedim ama yıllar önce bir doktor arkadaşımın abisi amerikadan çakmak getirmişti
üzerinde kırmızı kalın italik harflerle
dikkat yangına neden olabilir yazıyordu. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    C. B.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #37 : Kasım 16, 2010, 21:07:42 »
Çekmez mi?
Sakın yazmaktan vazgeçmeyin..
Bu nitelikli tartışmalardan çok yararlanıyoruz..
Özellikle işi elektrik olmayan bizler için pratik sorunlara değinen mesajlar çok yol gösterici.
Bir ara Bavariasail gurubunda Turgut Ayker, tipik bir tekne elektrik sisteminde bulunması gereken ögeler ve alet edavat yazısı yazmıştı çok iyiydi.
Bulabilirsem buraya koyayım (ayıp olur mu acaba) sizlerinde görüşünüzü almış oluruz.
*

    E. Ş.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #38 : Kasım 16, 2010, 21:08:51 »
Tamam doğru söylüyorsunuz,atlamışım,abyc galvanik izolatörlerde monitoring sistemini de istiyor.
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #39 : Kasım 16, 2010, 21:10:40 »
Bakın sapla samanı karıştırmayalım Erol korsanım ben topraklama yada sıfırlamanın gereksiz olduğunu söylemiyorum sakın ha olurmu öyle şey.
Tabiki gerekli ancak bahsi geçen cihaz korozyonu önlemez bilakis dediğim gibi diyodların delinmesi esnasında sakıncalar başlar.
Konu korsanların ilgisini çekerse açıklamalarım devam edecek diye yazdım zaten başında. İzalasyon ayrı bir konu galvanik korozyon başka bir konu.
Adı elektrik olunca akan sular durur.
öğrencilerime İzalasyonsuz tornavida bile kullanmamayı öğütleyen ben nasıl olur izalasyonu görmezden gelebilirim.
Kaldı ki izalasyon trafosunun ayrıntılı açıklamasında anlatmaya planladığım bir konuydu bu.  
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #40 : Kasım 16, 2010, 21:11:54 »
Yoo olurmu hiç Cüneyt korsanım bilgi paylaştıkça büyür konuyu açarken başında da zaten bu noktaya dikkat çekmiştim.
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #41 : Kasım 16, 2010, 21:27:12 »


Sanırım kara hattındaki topraklamadaki diyotların görevini anladım. Galvanik korozyon metallerin kendi voltajlarından kaynaklanır. Topraklama hattına paralel bağlı bir ters bir düz diyot koyarsanız diyotların (Erol Korsanıma göre 1,4V olan) gerilimleri karada bağlı ve tekne altında olan metaller arasında oluşabilecek 1,4 V altındaki voltajlarda elektriği iletmiyor ve izolatör görevi görüyor. Diğer taraftan alternatif akım kaçağı oluşursa doğrudan toprağa aktarılıyor. Zaten teknede kullanılan metaller arasındaki voltaj farkı da hiç bir zaman 1,4 V olmaz. Onun için tek diyot yeterli görünüyor, ama benim hatırladığım diyotların yüksek voltaj için olsalar bile gerilimleri daha düşük. Yani seri bağlanmış ikişer diyotun ters olarak paralel bağlanması daha garantili olabilir.  



bilgi için:Soğutucuya bağlı düz diyot olarak koyulan diyot bir zener diyot da olabilir.  Rüzgar jeneratörlerinin regülatörlernde bu tür zenerler kullanılıyor. Bir + bir eksi şaseli zener diyot bir soğutucuya bağlanıyor. Sanıyorum 15 V civarında bir değerdi. Alternatif akım (jeneratörden gelen hatlar diyot boş uçlarına bağlanıyor, aynı uca bir de tam köprü bağlanıp akülere gidiyor. Akü üzerindeki voltaj 14,5 V değerini girince zenerler devreye giriyor, biri normal diyot gibi diğeri ise zener olarak çalışıyor.  Alternatif akım olduğu için polarite değişiminde iki zener de diyot ve zener diyot olarka görev görüp aşırı voltajı kısa devre ediyorlar. Zenerler kısa devre olarak çalıştığı için aşırı akım geçiriyorlar, bu nedenle soğutucu gerekiyor.

*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #42 : Kasım 16, 2010, 21:39:30 »
Sildim ve sustum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Kasım 16, 2010, 21:45:10 Gönderen: Can Deniz »
*

    U. K.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #43 : Kasım 16, 2010, 23:21:08 »
1- Teknenizin tüm elektrik alıcılarını kapatın. (sahilden enerji almadığınız tekne iskeleye bağlı olarak durduğu anlarda ki durumunu tesbit etmek için) tamamdır.  bu kolay  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
2-Tüm alıcılar kapalı iken servis akülerinizden akım çekilip çekilmediğini gözlemleyin ampermetre marifeti ile önce şu pensampermetremin nasıl çalıştığını bir bulayım da.  Keriiiiimmmmm  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
3- Aynı ölçümü marş akünüzede uygulayın. yukarıdakini becerirsem bu da kolay
4-Akülerinizin kutup başlarının deniz suyuyla arasında oluşturabileceği gerilimi ölçün. voltmetrenin bir ucunu denize bir ucunu kutupa şeyettiriyoruz değil mi?
5-Tekneniz ile sahildeki herhangi bir toprak noktası arasında ki (denize sarkan bir zincir yada sahil prizlerindeki toprak iletkeni arasında) gerilimi ölçün ölçümü motor aksamı ile alsam olur mu?
6-tekneniz ile sorun yaratacağını düşündüğünüz diğer yakın tekneler arasında ölçüm yapın teknemin değil de benim Bengül teknesi sahibi Cengiz Abi ile aramda bir gerilim var, araya bira döktüm mü geçiyor. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  teknelerin motor aksamları arasındaki gerilimi ölçsem olur sanırım.
7- Hava soğuk ancak dalarak AVO metrenin bir ucunu tutyelere değdirip diğer ucunu kıyı topraklamasına değdirerek omaj ve gerilim ölçün tutya sadece şaftta var.  dolayısı ile dalmadan tekne içinde de yapabilirim herhalde
8-Sahil prizinde gerilim ölçün sizin tekneniz bağlı değilken ve eğer tanıyorsanız yakınızda bağlı diğer tekne  sahiplerine rica ederek hem tüm alıcılarını kapatmış halde hemde sahilden enerji aldıkları anda ölçümü tekrarlayın.
yukarıdaki ilk  7 madde deki söylediğim ölçümleri  8 madde de söylediğim gibi yaparak ikinci defa ölçerseniz teknik olarak sonuca ulaşmanız olası.

yukarıda saydıklarım söylediğim gibi sahilden elektrik almıyorsunuz tekne kendi DC kaynaklarıyla demirli bekliyor durumu için
Sahilden enerji aldığınızda aynı ölçümler bu sefer değişik bir biçimde yapılmalıdır.

ancak belirtmeden geçemeyeceğim sizin tutyeleriniz anod olmaya özenmiş durumda yani üzerlerinden metal yollama eğiliminde.
 Bu durum sizin teknenizde olası bir sızıntı yı düşündürüyor.  nasıl oluyor o sızıntı
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #44 : Kasım 16, 2010, 23:49:29 »
2-Pens ampermetre ile değil akü kutup başlarından artıyı çıkarıp ampermetreyi araya seri bağlayarak ölçün.
3- Buda aynı şekilde  
4- Evet şeyettiriyorsunuz.
5- Şaftın üzerini temizleyerek o noktayla sahil toprağı arasında. Bu ölçümde dikkatli olun sahil toprağını prizden ölçmeden önce prizde toprağı  belirleyin.
6- Bira ilişkisi kurduğunuz tekne motor aksamı ve sizin motor aksamı arasında olur. ancak her iki tekne arasında ki omaj ve gerilim ölçümü esnasında sahil elektrik bağlantısını kesin. bu birinci ölçüm değeri ikinci ölçümde sadece siz sahile bağlanın. üçüncü ölçümde siz sahille bağlantıyı kesin komşunuz bağlansın.
dördüncü ölçüm her ikinizde sahile bağlı olsun.
Ölçüm noktaları sail drive değilse şaftın tekne içinde kalan kısmından ve özellikle temizlenerek yapılabilinir.
7- Şaftınızın deniz içinde dönen kısmına mı  bağlı tutyeniz? Bunu anlayamadım

« Son Düzenleme: Kasım 16, 2010, 23:51:01 Gönderen: Can Deniz »