0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    N. G.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #45 : Şubat 27, 2023, 16:11:27 »
Şöyle bir bilgiye ulaştım.Biz amatörler için basit ve faydalı olabileceğini düşündüm ama doğruluğunu bilemem, üstadlar yorumlasın.Selamlar

Tekne tiplerine göre motor seçimitekneler hıza bağlı olarak üç guruba ayrılır
1- deplasman tekneleri
2- yarı kayar tekneler
3- kayar tekneler
1- deplasman tekneleri
bu türe giren tekneler klasik imalat yöntemleri ile ülkemizde yapılmakta olan derin karinalı fazla sallanmayan ahşap veya üzeri polyester yada epoksi kaplı ağır teknelerdirbu tür teknelerin hızları toplam ağırlıkları ve teknenin su hattı boyuna bağlıdır.deplasman teknelerinin maksimum hızı teorik olarak suhattı boyuna eşittir cünkü bu tekneler yol alırken yarattıkları dalga ile hareket ederler.diyelimki teknemiz 7 metre boyunda ve 3 ton ağırlığında olsunbu teknenin hızı 7 knotu geçmez bunun ağırlığını 3 le çarparsak9 rakamını elde ederiz işte bu bizim örnek teknemize takmamız gereken 9hp lik bir motoru gösterir deniz şartlarınıda düşünürsek bunun yüzde on onbeş arası fazlalığıda emniyet payımız olur son rakamda 9.9 ila 10 hp bir motor bu tekne için en ekonomik yakıtı tüketen ideal yol aldıran motor olurkısaca tekne toplam ağırlığıx 3 +%10 = motor gücü hp.
2- yarı kayar tekneler
bu tür teknelerde teknenin beraber hareket ettiği su hattı boyuna eşit olan dalga boyu aşıldığından artık tekne su hattı boyunun çok önemi kalmaz buradaki ana etken artık teknenin toplam ağırlığıdırbu tür tekneler için seçilecek motorda tekne ağırlığının 15 rakamı ile çarpılması ile bulunur.örnek tekne ağırlığı 3 ton ise motor gücü 3x15= 45 hp olacaktır.
3- kayar tekneler
genelde alçak karinalı karinası V tipinde olan hafif malzemelerden (polyester,ctp,)kalıplama yöntemi ile yapılmış teknelerdir. bu tür tekneler beraber hareket ettikleri dalganın boyunu tamamen aştıkları için su yüzeyinde kayarak ilerlerler onun içinde tekne su hattı boyunun fonksiyonu yok sayılabilirbutiptede tekne ağırlığı en büyük etkendir.tekne ağırlığınının 45 yada 50 rakamı ileçarpılması ilede bu tür teknelerin ideal motor güçleri bulunurgene 3 tonluk bir teknenin ideal motoru 3x50=150 hp olacaktırmotor güçlerini bu rakamların üzerinde seçersek boşu boşuna yakıt tüketmiş oluruz harcadığımız yakıtın tekne hızına oranı verimsiz olur attığımız taş ürküttüğümüz kurbağaya değmezgene motorların beygir başına tükettikleri yakıtlara bir göz atarsakdizel motorlar hp(begir)başına 170 gr yakıt tüketir2 zamanlı benzinli motorlarda yaklaşık 350 gr yakıt tüketir.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap‘da filfaik rumuzlu Faik Karayel‘den Alıntıdır.[/color]
[/font]
« Son Düzenleme: Şubat 27, 2023, 16:12:50 Gönderen: Nadi Günal »


*

    E. S.

Ynt: Motor devri ve tekne gövde hızı
« Yanıtla #46 : Şubat 27, 2023, 17:30:03 »
Alıntı
Şöyle bir bilgiye ulaştım.Biz amatörler için basit ve faydalı olabileceğini düşündüm ama doğruluğunu bilemem, üstadlar yorumlasın.Selamlar

Nadi Korsan merak ettiğiniz konu Forumda en ince detayına kadar konuşulmuştu. İlgili Başlığın linki aşağıda. Bu başlığı incelerseniz doyurucu bilgilere ulaşabilirsiniz.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap