0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    N. İ.

Teknelerde Galvanik Korozyon
« : Mayıs 21, 2008, 15:01:47 »

Korsanlar,

Bu ayki motor boat dergisinde "teknenizin AC devresine galvanik izolatör veya transformotör taktırın " derler.Bu alet nedir, nerede satılır,nasıl takılır gibi sorular aklıma düştü ne gereği varsa..Varmıdır yardımcı olacaklar..


*

    A. S.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #1 : Mayıs 21, 2008, 16:07:37 »
Yardımcı olmak şöyle dursun ; tüm kafaları iyice karıştırmak üzere klavye başına geçmiş
bulunuyorum.
Elektrik bilgisi zayıf ve bu konudan hoşlanmayan biri olarak benim cevaplamam da ne kadar
akılcı, onu da bilemedim...Umarım hepimizi aydınlatacak bir meslekten '' elektrikçi '' çıkar.

Galvanik izolatör içinde diodlar, şunlar bunlar bulunan  ve teknenin elektrik sisteminin eksi
kutbunu kara elektriğine karşı ( ponton prizimiz ) izole eden bir cihazdır. Böylece kaçak
akımların teknemizin metal aksamını eritmesini engeller. DİYE İMALATÇILARI Reklam verir.

Bu görevi yapar ama sonuçta elektriki ve elektronik bir cihaz olduğundan yanabilir, patlayabilir,
şu olur bu olur ve görevini yapamaz hale düşebilir. Galiba 100 dolarlar civarına satılırlar.

Ayrım trafosu ise hafızam beni yanıltmıyorsa karşılıklı ve birbiriyle irtibatlı olmayan ( yalıtılmış ) iki ayrı çekirdek üzerindeki sarımlarla kara elektriğini '' kendi içinde hapsederken '' tekneye '' özel ''
elektriği ikinci çekirdekten üretir. Böylelikle tekne deniz veya tekne kara arasında kaçak akım oluşmaz. Her durumda yukarıdaki cihazdan daha güvenli sayabiliriz, eğer bu fonksiyona ihtiyacımız sahiden varsa.

Pratiğe daha yatkın denizciler ise şunu iddia ediyorlar :
Teknenizde 220V'u sadece akü şarj cihazı için kullanıyorsanız ve bu cihazınız merdiven altı imalatı değilse, sistem korumalıdır, teknenizde bir kaçak akım oluşmaz. Dolayısıyla bu tarz ilave bir tedbire gereksinim yoktur.
Yok teknede çeşitli 220 V'luk cihazı kullanıyorsanız, üzerinde düşünün.

İyice akılları karıştırmak üzere bu işin içine kaçak akım rölelerini ve benzeri cihazları da katabiliriz ;
daha komiği ise , denizcilik forumlarında önerilen  bu tip cihazların kullanımına dair ( eski ) yöntemlerin çoğunun günümüzde uygulanmadığı, hatta üreticilerin bu cihazların üretimini bile durdurdukları yönündedir.

Görüleceği gibi bize ACİLEN hem tekneci ; hem elektrik uzmanı bir korsan lazım !



*

    N. İ.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #2 : Mayıs 21, 2008, 17:56:41 »
aaali korsan,

bu 100 dolarlar civarındaki ürünleri kimler satarlar ben bu kimlere nasıl ulaşırım teknenizin metal aksamının eritmesini engeller diyen imalatcılar kimlerdir nereye reklam verirler bizde bilsek okusak diyordum yardımlarınızla..zira benim tekne aluminyum ve böle cihazlara gerçek anlamda ihtiyacım olabilir.

acilen hem tekneci hem elektirik uzmanı bir korsan bulmak için gazteye ilanmı versek acaba?


*

    A. S.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #3 : Mayıs 22, 2008, 12:52:07 »
Nurettin Bey merhaba.
Bir zamanlar 150 dolara satılan bir cihazı gördüğümü hatırlıyorum.Ama kimdeydi, neredeydi, ne markaydı
inanın çıkaramadım. Tekneniz aluminyum , dolayısıyla kıymetli ve özel bir tekneyse, bence trafo seçeneğini
öne alın. Sanırım teknenizde ufak bir trafoya yer bulunur, bunun da 5-6 kg'lık ağırlığı tekneyi etkilemez.

Bir de yabancı denizci forumlarına bir göz atmanızı öneririm, mutlaka bu konu uzun uzun tartışılmıştır.

Bir de doğru yerde, yeterli tutyaları bulunan ve bunların değişimi düzenli yapılan teknelerde kaçak akımlarının
oluşması halinde bile tekneye bir zarar gelmeyeceğini hatırlatayım. Yani biraz dikkatle en ucuz çözüm
tutyalar.

Tabii tüm bu dediklerim ''teknenin sağlığı'' açısından yorumlar.
Teknede akıma kapılmaya karşı değil . Burada kaçak akım koruma röleleri devreye girer.
Özellikle karada bakımdayken elektrik kullanan teknelerde tehlike vardır ve bizim yakın
denizcilik tarihinde de sonu çok üzücü olan olaylar oldu.




*

    A. E.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #4 : Mayıs 27, 2008, 09:09:11 »
Nurettin korsan, soyle bir urun buldum :
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    G. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #5 : Ekim 10, 2008, 16:14:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İngiltere'de buldum - zinc saver yazınca çıkıyor - Sterling iyi bir marka olarak önerildi.
Benimde elektrik bilgim fazla detaya girmeye müsait değil ama yukarıdaki link pek çok şeyi açıklıyor.

GO
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #6 : Ekim 10, 2008, 16:38:49 »
Galvanik olarak etkilenmenin azalması için teknedeki metallerin birbiri ile elektriki teması olmamalıdır. 220V elektrik ise iki telden ibarettir. Her ne kadar - ile işaretlenen terminal yanlış olarak toprak olarak işaretlenip toprak hattına bağlansa da uygulama olarak yanlıştır. Genellikle tamamen ayrı bir toprak hattı olması gerekir ve bu kablo kurallarauygun tesisatlarda sarı yeşildir.

Tekneyi (-) veya toprak hattı ile topraklarsanız tekne gövdesindeki metalleri galvanik olarak risk altında bırakırsınız. Bir taraftan genel topraklama hattı ile bağlı olan parçalar deniz suyu üzerinden galvanik olarak etkilenirler. Bunu engellemenin en kolay yolu 220V elektriğin tekne gövdesi ile tüm ilişkisini kesmektir.

İllaki galvanik izolatör istiyorsanız izolasyon transformatörü kullanmamnızı öneririm. Bu trafolar iki birbirinden bağımsız sargıdan oluşurlar. Birinci sargıya şehir şebeke elektriği bağlanır, diğer sargıdan ise yine 220 V elde edilir ve bu elektrik kullanılır. İnsan vücudu ile temas eden birçok tıbbi cihazda bu tür transformatör kullanılır. Teknede kullandığınız gücü iyi belirleyip biraz daha yüksek güçte bir izolasyon transformatörü işinizi mükemmelen görür. Bankalar caddesinde bulabilirsiniz.
*

    G. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #7 : Ekim 10, 2008, 16:55:57 »
Bugün  bilgi aldım - ama ben İngiltereden almış bulundum 90 Pound ..

Sayın Gökhan Bey,
 
Envanterimizde ZS30A 30Amper Zinc saver bulunmakta olup fiyatı kdv dahil Euro 200.-dir.Sizin tekneniz için yeterlidir.
Eğer teknenizdeki akülein şarj ve deşarj durumunu görerek güven içinde seyir yapmak istiyorsanız power management paneli ve kaç grup akünüz varsa
ona göre şönt satın almanızı öneririz.Bilgilerinize
 
Saygılarımla
 
Raymarine Turkey
Hakan Dura
Turimpeks Ltd
Sales&Technical Director
Tel:   0090 252 4133041
Fax:  0090 252 4133042
Gsm:0090 533 4195265
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #8 : Ekim 10, 2008, 17:39:28 »
Bence oldukça yüksek bir bedel. Bu cihazın olmaması teknenin ekonomik ömrünün tamamında bu kadar hasara yol açmaz. Tekne içindeki personelin korunması için ise bir kaçak akım rölesi (40 -50 YTL) yeterlidir.

Ölçüleri bir otomatik sigorta kadardır ve dış görünüşü de çok benzer. elektrik girişine en yakın noktaya takılmalıdır.
« Son Düzenleme: Ekim 10, 2008, 17:47:15 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    H. Z.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #9 : Ekim 10, 2008, 18:58:58 »
Kısacası tutya görevi görüyor diyebilirmiyiz? Eğer metallerin erimesini engelliyorsa ve tutyadan daha iyi ise değer. Şaft kırılmalarının birçoğu metal erimesinden olduğu söylenir.

Kaçak akım rölesi fikrine katılıyorum. Kesin her teknede olması gereken bir malzeme. Çarpılma anında anında elektriği kesiyor ve Maşallah'a aldığımda yanılmıyorsam 25 lira civarında idi. Ayrıca polarite değişiklikleri için 220V sigortalarda kesinlikle çift kutup sigorta kullanmanızı öneririm. Shore Power dediğimiz sahil elektrik sistemlerinin bir standardı var ama malesef ülkemizde faz ve nötr her elekrik kutusunda değişik yerlere bağlanılabiliyor. 220V sigortaları tek kutup olduğunda polaritesi yanlış bir yerden elektrik aldığınızda kapattığınız sigorta faz yerine nötrü kesip risk yaratabiliyor. Bu yüzden ya çift kutup sigorta ya da bir polarite lambası öneriliyor.
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #10 : Ekim 26, 2008, 13:13:49 »
Proffesional Boat Builder 108. sayısındaki bir yazıya göre hem izolasyon transformatörü hem galvanik izolatör takılması öneriliyor. İzolasyon transformatörü teknedekileri korurken, topraklama hattının karaya bağlı olması galvanik sorun yaratıyor, bu nedenle de bu hattın üzerine galvanik izolatör takılması öneriliyor. işin kötü yanı ABD'de güvenilir tek galvanik izolatör imalatçısının wisconsindeki Dairyland electric Industries olduğu belirtiliyor. Eğer ABD gibi bir ülkede tek bir üreticisi varsa Türkiyede iyi bir ürün bulmak oldukça zor olur düşüncesindeyim.  Yani izolasyon transformatörü ve kaçak akım rölesi ile yetinmek en doğrusu gibi görünüyor. Galvanik erimeler ise dediğim gibi teknenin ekonomik ömrü boyunca galvanik izolatörün fiyatı kadar hasara yol açmaz.

Diğer taraftan insan hayatı hiç bir şeyle kıyaslanamayacak kadar kıymetlidir. Bir izolasyon transformatörü, iyi bir toraklama hattı ve girişte kaçak akım rölesi önerilir.
« Son Düzenleme: Ekim 26, 2008, 13:16:08 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #11 : Kasım 16, 2010, 00:33:34 »
Cem Gür korsanın, ''Pervane yerinden çıktı gitti'' konusunda aşağıdaki doğru tesbitinden sonra,

''Umut önce geçmiş olsun ... Sonra da yeni pervanen hayırlı olsun.
Ama geçen sefer karaya aldığında biz de teknenin başındaydık. Ve tutyaların nasıl çalıştıklarını, diğer aksamın nasıl "yok olduklarını" gördük.
Anlaşılan yine aynı bela ortalıklarda dolaşıyor.
Büyük ihtimalle pontonunuzda bir elektrik kaçağı var. Kontrol ettirip önlem almazsanız sezonda 2 kere pervane değiştireceksiniz gibi görünüyor.''


Galvanik krozyonla başka deyişle galvanoteknik sistemiyle ilgili bildiklerimi faydası olur diye paylaşmaya düşündüm.
Konuya Katkısı olucak korsanlara şimdiden teşekkür ederim.

Galvanoteknik kabaca elektrik enerjisi ile çeşitli materyalin yüzeylerinin ( metallerin plastikle kaplanması ya da plastiğin değişik metallerle kaplanması dahil) kıymetli metaller ile kaplanması tekniğine verilen addır.
Teknik eğitimde 70 li yıllarda elektrik bölümlerinin müfredatında yer almaktaydı ancak bir çok konuda olduğu gibi sonradan kaldırıldı.
Teknik lise yıllarımda galvanoteknik atölyemizde bir çok metal kaplama işlemini şaşırarak ve sevinerek yapmıştık. Genel çalışma prensibi aşağıdaki şemadaki gibidir.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Burada kırmızı levha DC kaynağın artı ucuna bağlanır ve ANOT olarak,
mavi levha ise, Dc kaynağın eksi ucuna bağlanır ve KATOT olarak adlandırılır.
elektroliz banyo kabı ise asitten etkilenmeyecek materyalden seçilir çoğunlukla cam kablar bu iş için idealdir.
Yukardaki örnek devremizde her iki elektrod (anod ve katot) bakırdır ve elektroliz olarak bakır sülfat kullanılmıştır.
Dc kaynağı anahtarı kapatarak anod ve katot' a verdiğimizde  ampermetrenin saptığını görür, ve devrede akım dolaşmaya başladığını anlarız.
DC kaynak gerilimi ve uygulanan akım miktarıyla değişen bir sürede artı uç  anoddaki bakır levhanın çözünerek eksi uç katotta ki bakır levha üzerinde toplandığını görürüz.

Bütün kaplama banyolarının değişmeyen özelliği;
''METAL KATOTTA TOPLANIR, ANOTTAN İSE METAL ÇÖZÜLÜR''
Elektro kaplamanın özelliği elektrik enerjisi ile çözeltideki metalin kontrollü ve yönlendirilmiş olarak katotta toplanmasıdır. başka bir deyişle kaplanmasıdır.
 İşte tam bu noktada teknelerimizde ki kimyasal reaksiyon akla geliyor.
Bunun önüne değişik sistemlerle geçilemezse teknemizin gövdesindeki yani anod konumundaki teknemizin gövdesindeki kıymetli metaller sahilden denize sarkıtılmış kalınca bir zincir ya da demir parçasına ya da yanımızda bağlı duran bize göre eksi polorizasyon  yüklü metal bir tekne gövdesine doğru akmaktadır.
Devamı bayramdan sonra....
 
Herkese iyi bayramlar. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

« Son Düzenleme: Kasım 16, 2010, 00:38:37 Gönderen: Can Deniz »
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #12 : Kasım 16, 2010, 12:56:16 »
Aali San korsanım aşağıdaki tesbitlerde bulunmuş ve imalatçı firmaların tanıtım kitapçıklarında yazdıklarını aktarmış

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Galvanik izolatör içinde diodlar, şunlar bunlar bulunan  ve teknenin elektrik sisteminin eksi
kutbunu kara elektriğine karşı ( ponton prizimiz ) izole eden bir cihazdır. Böylece kaçak
akımların teknemizin metal aksamını eritmesini engeller. DİYE İMALATÇILARI Reklam verir.

Bu görevi yapar ama sonuçta elektriki ve elektronik bir cihaz olduğundan yanabilir, patlayabilir,
şu olur bu olur ve görevini yapamaz hale düşebilir. Galiba 100 dolarlar civarına satılırlar.

Ayrım trafosu ise hafızam beni yanıltmıyorsa karşılıklı ve birbiriyle irtibatlı olmayan ( yalıtılmış ) iki ayrı çekirdek üzerindeki sarımlarla kara elektriğini '' kendi içinde hapsederken '' tekneye '' özel ''
elektriği ikinci çekirdekten üretir. Böylelikle tekne deniz veya tekne kara arasında kaçak akım oluşmaz.
Her durumda yukarıdaki cihazdan daha güvenli sayabiliriz, eğer bu fonksiyona ihtiyacımız sahiden varsa.

Pratiğe daha yatkın denizciler ise şunu iddia ediyorlar :
Teknenizde 220V'u sadece akü şarj cihazı için kullanıyorsanız ve bu cihazınız merdiven altı imalatı değilse, sistem korumalıdır, teknenizde bir kaçak akım oluşmaz. Dolayısıyla bu tarz ilave bir tedbire gereksinim yoktur
.
Yok teknede çeşitli 220 V'luk cihazı kullanıyorsanız, üzerinde düşünün.

Galvanik izalatör diye tekne piyasasında  satılan malzeme içinde gerçekten de  diyod grubu ve ilaveten boyutu ile ilintili kondansatör var.
Ancak yaptığı şöylediği iş   teknenin elektrik sisteminin eksi kutbunu kara elektrik sistemini karşı izole etmek değil. İmalatçısının söylediği; Tekne toprağı ile kara toprağı arasında hem irtibatı kesmek hemde kondansatör üzerinden deşarjı amaçlayan bir yapısı var iç yapısına baktığımızda imalatçısının söylediği doğru ancak uygulamada ciddi çekincelerim var.
Bu cihazı inceleme fırsatım oldu  olumsuz şartlarda istenmeyen problemlere neden olabileceğini ve hatta koruma amaçlı üretilen cihazın eller havaya teslim olmamıza neden olabileceği şeklinde.
iç yapısının detaylı şeklini sonra çizerim.

İzalasyon trafosu nu ;
Ayrım trafosu ise hafızam beni yanıltmıyorsa karşılıklı ve birbiriyle irtibatlı olmayan (yalıtılmış ) iki ayrı çekirdek üzerindeki sarımlarla kara elektriğini '' kendi içinde hapsederken '' tekneye '' özel ''elektriği ikinci çekirdekten üretir. Böylelikle tekne deniz veya tekne kara arasında kaçak akım oluşmaz. şeklinde açıklamış
Trafo üzerinde iki ayrı çekirdek yok iki bacaklı tip tek çekirdek mevcut. Zaten trafoların mantığı primer sargı ile sekonder sargılar  arasında elektriki bağıntı olmaksızın manyetik alan yolu ile elektrik elde etme üzerinedir.
Bazı trafolar düşürücü, en küçük örnek sarj aletlerinin içindeki trafolar.
Bazı trafolar yükselticidir. örnek elektrik santrallerinde üretilen enerji yükseltici trafolarla gerilim yükseltilerek iletilir.
Bazı trafolarda İzalasyon trafosunda olduğu gibi giren gerilimle çıkan gerilim aynıdır. Düşürme yada yükseltme yapmaz  sadece enterkonnekte sistemle teknemiz, evimiz vb. şeyler arasındaki elektriki bağlantı yapmadan manyetik alan marifetiyle elektrik iletir.
İzalasyon trafosunu da yelkenci bir arkadaşımın teknesinde inceleme fırsatım oldu.
Aali San korsanımın mavi ile belirttiğim 3. kısımda yazdıkları doğru bir tesbit.
Teknede 220 volt cihaz kullanılmıyorsa, akü şarj redresörü özenli imal edilmiş ve tekne gövdesiyle yalıtılmış ise  ne galvanik izalatöre nede izalasyon trafosuna gerek yoktur.
resimlerle nedenini açıklayacağım.
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #13 : Kasım 16, 2010, 14:16:37 »
İzalasyon trafosu bağlantısı esnasında  dikkat etmeniz gereken kesinlikle marinadan yada karadan aldığınız enerji hattının topraklama iletkenini (yeşil sarı uluslararası renk) teknenizle irtibatlamayın.
İşte burada deniz sever ama teknik konudan habersiz dostlarımızın cebindeki parayı göz dikmiş ellerini oğuşturan sistem hemen bize galvanik izalatörü önerir. Hediyesi 150-200 dolarcık.
karadan gelen toprak hattı galvanik izalatörün bir terminaline teknenizin toprak hattı diğer terminaline bağlanacak diye de öğüt vermişler.
şeklini ve sakıncalarını sunacağım.
*

    C. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #14 : Kasım 16, 2010, 16:15:37 »
Nurettin korsanın galvanik izolatör nedir.nerede satılır konu başlığıyla
 21 mayıs 2008  tarihinde başlattığı fikir alışverişi esnasında ben forma üye değildim. Forma üye olduktan sonra konuyu gördüm ancak ürünü gözle enine boyuna ölçü aletimle derinine inceleme fırsatım olmadığı için fikir belirtmekten kaçınmıştım. Bu bakımdan Nurettin korsanın açtığı konu ile benim dün gece açtığım konunun tek bir başlıkta birleştirilmesi oldukça iyi olmuş. Yönetici korsanlara teşekkür etmek isterim.
Bir süre önce cihazı hem gözlerim hemde yardımcım vasıtasıyla iyice bir inceleyince.
Başlangıçta iş yapabilir görüntüsüne ragmen gereksiz ve hatta  bizi rehavete sürüklediği için teknemizi kontrol etmeyi bıraktığımızda olumsuz şartlar oluştuğunda bizden habersiz teknemize  zarar verebilecek ve de oldukça pahalı bir cihaz olduğunu gözlemledim.

iç bağlantı şeması aşağıdaki gibi

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şekildende anlaşılacağı üzere teknede olası bir toprak kaçağı tekne tarafındaki diyodlardan diyod terminaline kadar ulaşıyor ancak akım kara tarafının diyodlarını aşamadığı için kondansatörü şarj ederek üzerindeki yükü yalancı toprak diye adlandırabileceğimiz kondansatörü sarj ederek boşaltılması amaçlanmış.
1. soru- Ya kaçak devam eder ve sarj olmuş kondansatör deşarj olmaya fırsat kalmadan tekrar sarj olmaya zorlanırsa ne olur.
2. soru- oluşabilecek yüksek akımlı bir kaçakta yada atmosferik etkilerden sözgelimi yıldırım olayında diyodlar delinirse ki diyodlar üzerinden geçen akımın izin verilenden fazla olması ya da ters akımlarda delinir. Delinen diyod iki tür karekteristik sergiler.
a- Yalıtkan konumuna geçer
b- Tamamen iletken olur yani artık yarı iletken değil iletken olmuştur.
a şıkkı gerçekleşirse korkulacak birşey yok izalatör yarım yamalak ta olsa vaad ettiği görevi belirli şartlarda yapabilir.
Ancak b şıkkı gerçekleşmişse ve biz bunun farkında değilsek ki olmamız beklenemez elimizde AVO metre her daim ölçüm yapmayacağımıza göre; Bizi galvanik korozyondan koruyacağına vaad eden izalatörümüz truva atı konumuna gelir ve bizim teknemizin altını yavaş yavaş oymaya başlar. İş anlaşıldığında bizim oralarda edilen bir söz var ama biraz müstehcen olduğu için zikretmeyeceğim
Atı alan üsküdara geçer diyerek konuyu bağlayalım.
İzalatör konusunda birçok detay ve özellikle
galvanik korozyon ve tutyeler ile ilgili ilginç şemalar var.
Bayram dönüşü ilgilenen korsan olursa paylaşmaktan sevinç duyarım.
 
« Son Düzenleme: Kasım 16, 2010, 16:27:48 Gönderen: Can Deniz »