0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. D.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #180 : Aralık 09, 2018, 10:19:09 »
bu tip iki akü arasına koyulan rölelerdede problem şu alternatör sadece birinci aküyü görüyoror boşsa karşı direnç olmadığı için voltajı düşürmüyor ama servis aküsü doluysa servis aküsüne de aynı voltaj gidiyor. Bu sefer dolu aküyü zorluyorsunuz. Both şalter de kullanım sorunu var. Unutulduğu taktirde iki akü parallelleniyor oradan harcama yapılıyor ki genel problem bu. Benim tavsiyem mikro işlemcili izolatör ya da Sterling Power Battery to Battery charger. Piyasasa battery to battery charger gibi çalışabilen ünite yok. Aküleri akü tipine göre sıcaklık sensörü ile doğru diyagramda şarj edebilen tek ünite.

Ama konu galvanik korozyon olduğu için konunun gerekli ünitesi galvanik izolatör.
« Son Düzenleme: Aralık 09, 2018, 10:20:19 Gönderen: Alper Dora »


*

    Y. A.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #181 : Şubat 13, 2023, 15:31:10 »
Selamlar, galvanik izolatör bakıyordum bir süredir. Ahşap teknede ne gerek var diyen insanlarla konuştum.. Aynı kafayla zemin etüdüne de ne gerek var... Neyse asabiyeti başka mecralara saklıyorum.

Victron'un ürünü gereksiz pahalı geliyor, alt tarafı iki diyot.. İngiltere'deki sitelerde gezerken Safeshore Marine diye bir markaya denk geldim. Değerlendirmeleri harika, herkes memnun görünüyor. Ne kadar işlevli olur bilmem ama ömür boyu garanti vermişler. Özellikle hoşuma giden bir şey, tekneden dışarı veya dışarıdan tekneye bir kaçak varsa bunu gösteren bir ışık eklemişler.. 30 metreye kadar kabloyla uzatılıp istenen yere alınabiliyor bu ışık zamazingosu. 70 Amperlik versiyonunu amazondan 80 pounda ısmarladım. Geldiği zaman tecrübelerimi yazarım.


*

    Ö. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #182 : Şubat 13, 2023, 18:11:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahşap teknede ne gerek var diyen insanlarla konuştum..
Şaftı, pervanesi filan da ahşap ise haklılar.


*

    Y. A.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #183 : Şubat 14, 2023, 10:35:35 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahşap teknede ne gerek var diyen insanlarla konuştum..
Şaftı, pervanesi filan da ahşap ise haklılar.
Herkes haklı sadece fizik ve matematik bilenler haksız.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Şu emojilere bir "tımarhanede yaşıyoruz" emojisi eklemek lazım.


*

    Y. A.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #184 : Şubat 24, 2023, 12:49:30 »
Merhaba,

İngiltere'den ısmarladığım galvanik izolatör geldi. Çalıştığının görülmesi zor bir alet olduğu için kaçak olduğunda gösteren sinyal ışıklı versiyonunu ısmarlamıştım. Yanında deneme için 9V'luk pil başlığı göndermişler, bunu bağlayarak iki yönlü kaçak oluşturup deneme yapılabiliyor. Malzeme kalitesi, yanından gelen bilgilendirici evrak, montaj anlatımı vb. yönlerden izlenimim olumlu. Montaj vidalarından kablo papuçlarına kadar lazım olabilecek malzemeyi de yanında göndermişler. 

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    Ö. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #185 : Şubat 24, 2023, 13:30:38 »
Galvanik izolatörler oldukça basit ama faydalı aletler.

İç yapısında sadece 4 tane diyot var, tekneye karadan gelen 220V sahil beslemesinin toprak hattı üstüne/arasına takılıyor ve çalışma prensibi klasik diyotların (yarı iletken, tek yönde elektrik akımının geçişine izin veren elektronik devre elemanı) kendi üzerinde voltaj kaybı (her birinde 0,6V) olması prensibine dayanarak çalışıyor.

Aşağıda devre şeması var.
Diyotlar ikişerli seri halinde, seriler birbirlerine ters yönde paralel olarak bağlanmış.
Böylece her iki yönde de gerektiğinde büyük (1.2V'dan büyük) kaçak akım ve voltajların geçmesine (teknenizde bir kısa devre, kaçak olduğunda sizi korumasına) izin veriyor, ama aynı toprak hattına bağlı teknelerin farklı metallerinden kaynaklanan çok küçük galvanik akımların geçmesine izin vermiyor.. (Bunlar kullanılan diyot çeşidine göre 1 ile 1.4V arası bariyeri aşamıyorlar..)

DC kaçak voltajlarına çözüm değil ama tekneler arası galvanik korozyona karşı çok etkili.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Aşağıda da gerçek bir galvanik izolatörün iç yapısı görülüyor.
Açıkça görüldüğü gibi piyasada kolayca bulunan yüksek güçlü Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap (her biri içinde 4'er diyot içerir) kullanılarak yapılmış.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Şubat 24, 2023, 13:35:56 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    A. K.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #186 : Şubat 24, 2023, 17:00:40 »
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Ben resimdeki diyot gibi 4 tane kullandım . gayet  iyiydi ama muhakkak iyi bir sogutucu kullanın. Ayrıca alabileceğinizin en büyügünü alın , 70 A iyidir. .  Özgür kaptanın dediği gibi atla deve bir şey değil boşuna paranızı kaptırmayın
« Son Düzenleme: Şubat 24, 2023, 17:02:25 Gönderen: Atilla Kaplan »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #187 : Şubat 24, 2023, 18:49:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özgür kaptanın dediği gibi atla deve bir şey değil boşuna paranızı kaptırmayın
Aman burada bir güvenlik parantezi açmam gerekir.
Bu aletler her ne kadar basit ve sade aletler olsa da HAYATİ önemde bir görevi (teknenizdeki topraklama hattı taşır) yaptığı için hiçbir kusur ve hatayı affetmez.

Herhangi bir kaçak anında bozulup devre dışına çıkmış izolatör bir sonraki kaçakta görevini yapmayacak ve kaçak yapan 220V cihazınıza (boiler, redresör, kahve makinesi, klima vb.) dokunduğunuzda ÖLÜM TEHLİKESİ'ne sebep olabilir.

Bu açıdan emin olmadığınız birşeyi kendiniz yapmayın, 220V elektrik kaçağının şakası yoktur.
(Evet tekne içinde topraklama/devreyi tamamlama ihtimali karadakinden çok daha düşük olduğu için çarpılmak ihtimali daha az diye düşünebilirsiniz ama oynak ve ıslak ortam olduğu için deniz araçları içinde yüksek gerilim riskleri her zaman en yüksek kabul edilir.)

Meraklısı ve kendi yapmak isteyen için aşağıda ABYC - American Boat & Yacht Council ve IEC - International Electrotechnical Commission 'ın bu cihazlar için oluşturduğu standartlar ve test yöntemleri bulabilirsiniz (Bu dökümandaki teknik konuları okuyup anlamıyorsanız bu işe girişmeyin derim..)
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    S. Ö.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #188 : Şubat 25, 2023, 23:57:39 »
Ben de bunu DIY olarak yapmayı düşünüp daha sonra Victron dan hazırını aldım. (VDI-16)
Tereddüt ettiğim konu Victron da görünen 1600A kısa devre akımı oldu, bunu DIY diyot sağlayamıyor sanırım. Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    G. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #189 : Şubat 26, 2023, 11:52:01 »
Tüm kaptanlarımıza selamlar, saygılar.

Malum yeni tekne yaptırıyorum onun içinde bazı ekstra malzemeleri üreticiye bırakmadan kendim alarak tedarik etmeye çalışıyorum. 

Akü izalatörümü aldım, Allah Razı Olsun, cihaz seçimi yaparken kaptanlarımızın önerileri doğrultusunda alacağım cihazı belirledim.
Victron 200-3 modelini aldım.
BU cihazı, Özgür kaptanımın çizdiği şema doğrultusunda bağlattıracağım.

Galvanic izolatör konusuda çok önemli bir konu,
Bu konuda da kafama takılanlar var.
Galvanic izolatör seçimi amperine göre yapılıyor sanıyorum.
16A 32A ve 64A olan modellerden seçim yaparken neyi neye göre seçmemiz gerekiyor.
Mesela 16 A'mı 32A mı bunu belirlerken teknede, 220 voltla çalışan en yüksek amperi çeken cihazı mı baz almamız lazım ?
Yoksa almışken bir büyüğü olsun kafamız rahat olsun diyerek 16A işimizi görürken 32A'mı almamız gerekiyor ?

Bir konu daha var bu ters polarite ışığı.
Sahil elektriğinde uçların ters olması durumunda yanarak veya sesle uyarı veren bir cihaz hazır satılıyormu acaba, yoksa elektrikçilere yaptırmamız mı gerekecek. ?

Teşekkürler.
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #190 : Şubat 26, 2023, 12:10:36 »
Kaç amper olacağını sahil bağlantınız belirler. Bizdeki sahil bağlantıları genelde 16 A'dir, 32 A olanlar da var, Trifaze ve daha büyük kapasitelikler de var. Sahilde kullanadığınız priz üstünde ve o prize taktığınız fiş üzerinde kaç A'lik olduğu genellikle yazar.

Ters polarite ışığı teknenin nötr hattı ile toprak hattı arasına bağlanmış ir 220V ampuldür. Tekne elektrik bağlantıları evlerdeki normal prizler gibi isterdiğin gibi tak çalıştır değildir, sadece bir şekilde takılırlar, Üteeki iki uçtan sadece bir tanesi faz diğeri nötürdür, Alttaki tek uç ise topraktır. Bizdeki elektrikçiler genelde kara elektrikçisi olduğu için pontondaki çıkışlardaki prizleri kafalarına göre bağlayabilirler, bu durumda normalde nötr olan hat üzerinde faz olacağından ışık yanarak sizi uyarır. Aslında yapılması gereken marinayı uyararak bağlantının doğru yapılmasını talep etmektir. Hem prizlerin hem fişlerin içinde bağlantı noktalarının faz veya nötr olduğu açıkça işaretlenmiştir. Genelde yaptığımız ise bir fiş priz kablosunu uçları yanlış bağlanmış şekilde kullanmamızdır. İki yanlış bir doğru ederek elektriğimiz doğru bağlanmış olur.
*

    G. Y.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #191 : Şubat 26, 2023, 13:18:55 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kaç amper olacağını sahil bağlantınız belirler. Bizdeki sahil bağlantıları genelde 16 A'dir, 32 A olanlar da var, Trifaze ve daha büyük kapasitelikler de var. Sahilde kullanadığınız priz üstünde ve o prize taktığınız fiş üzerinde kaç A'lik olduğu genellikle yazar.

Ters polarite ışığı teknenin nötr hattı ile toprak hattı arasına bağlanmış ir 220V ampuldür. Tekne elektrik bağlantıları evlerdeki normal prizler gibi isterdiğin gibi tak çalıştır değildir, sadece bir şekilde takılırlar, Üteeki iki uçtan sadece bir tanesi faz diğeri nötürdür, Alttaki tek uç ise topraktır. Bizdeki elektrikçiler genelde kara elektrikçisi olduğu için pontondaki çıkışlardaki prizleri kafalarına göre bağlayabilirler, bu durumda normalde nötr olan hat üzerinde faz olacağından ışık yanarak sizi uyarır. Aslında yapılması gereken marinayı uyararak bağlantının doğru yapılmasını talep etmektir. Hem prizlerin hem fişlerin içinde bağlantı noktalarının faz veya nötr olduğu açıkça işaretlenmiştir. Genelde yaptığımız ise bir fiş priz kablosunu uçları yanlış bağlanmış şekilde kullanmamızdır. İki yanlış bir doğru ederek elektriğimiz doğru bağlanmış olur.

Ahmet Kaptanım, normal ampullere faz ve nötrü nasıl bağlarsak bağlayalım ampul yanıyor.
sadece doğru bağlantı yapıldığında ampulün yanmasını nasıl sağlayabiliriz ?
sadece doğru bağlantıda yanan 220 volt satılan ampuller var mı acaba ?
*

    A. A.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #192 : Şubat 26, 2023, 14:40:11 »
Ahmet kaptanım başıma hep geliyor reverse polatite yanıyor mesela my marina ekıncıkte.
Öneri su oldu bir tane erkek dişi 20 cm kablolu ve carparz artı eksi eksi artı bağlantılı bir ara kablo yapın reverse yanarsa araya onu takın diye mantıklı mı acaba?
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #193 : Şubat 26, 2023, 15:16:26 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet Kaptanım, normal ampullere faz ve nötrü nasıl bağlarsak bağlayalım ampul yanıyor.
sadece doğru bağlantı yapıldığında ampulün yanmasını nasıl sağlayabiliriz ?
sadece doğru bağlantıda yanan 220 volt satılan ampuller var mı acaba ?

Standart bir ampul yeterlidir. Faz ve nötr ampulün uçlarına bağlandığında ampul yanar. Teknede faz ve nötr aynen evlerimize geldiği gibi ayry kablolarla gelir ve faz sigortadan geçtikten kullanılır. Teknede de böyle olması gerekir.  Prizler ve fişler doğru bağlanmışsa siz elektriğe bağlandığınızda ampul nötr ve toprak hattına bağlı olduğundan yanmayacaktır.  Bağlantı yanlışsa nötr hattına faz gelecektir, böylece faz varlığında toprak hattı da nötr gibi hareket edecek ve ampul yanacaktır.
*

    A. Ç.

Ynt: Teknelerde Galvanik Korozyon
« Yanıtla #194 : Şubat 26, 2023, 15:21:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet kaptanım başıma hep geliyor reverse polatite yanıyor mesela my marina ekıncıkte.
Öneri su oldu bir tane erkek dişi 20 cm kablolu ve carparz artı eksi eksi artı bağlantılı bir ara kablo yapın reverse yanarsa araya onu takın diye mantıklı mı acaba?

Doğru olanı marinanın bağlantısını düzeltmesidir. Prizin bağlantı tarafında hangi fazın hangi uca nötürün hangi uca bağlanacağı işaretle gösterilmektedir. Daha önce de dediğim gibi ev elektrikçileri faz ve nötürün hangisi olduğuna aldırmazlar ve marinalar da kendi elemanlarına güvendiği için çapraz fiş priz kullanın derler. Eğer marina doğrusunu yapmaktan imtina ediyorsa çaprazlanmış kablo kullanıp kendi işinizi görebilirsiniz. Aynen bir eve girdiği gibi faz ve nötür tekneye doğru girmelidir ki sigortaların bağlı olduğu taraf faza diğeri ise nötüre bağlansın.