0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. Ö.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #15 : Temmuz 18, 2016, 12:03:26 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...Birde akülerin böyle bir yükü anlık verip veremediğini göz önüne almak gerekir herhalde ama nasıl hesaplanır bilemedim.
Buradan benim çıkardığım  sonuç akülerimin zayıf olduğu yönünde...
aşağıdaki gibi bir test cihazı ile akülerinizin tek tek (grup olarak değil, kutup başları sökülüp tek tek..) ölçülmesi ile olay netleşebilir.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

tüm tekne ve otomobil elektrikçilerinde olur bu alet..
aslında çok pahalı bişey de değil.. kullanmak için uzman olmaya da gerek yok..
300-400AH ve üstünde akü bankına sahip her tekne sahibinin sahip olması gerekir bence..


*

    A. Ç.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #16 : Temmuz 18, 2016, 12:27:13 »
Aküler Ah ve CCA değerleri ile belirlenir, biri akünün kapasitesidir, yani deponuzda ne kadar amper olduğunu gösterir, diğeri ise verebileceği en fazla akımı gösterir yani musluktur.  Her iki değer de akü etiketinde yazılıdır.

Cihazlar konusunda Özgür korsan'a katılamayacağım. Teknede test edilmesi gereken  o kadar fazla değer var ki  tüm cihazları almaya kalkarsanız bütçeniz yetse bile denizci olmaktan tamirci olmaya yönelirsiniz.


*

    C. D.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #17 : Temmuz 18, 2016, 12:45:41 »
İzninizle açıklamaları iletinizin arasına kırmızı ile renklendirerek yapayım.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

 Kablolama konusunda fazla teknik detay bilmememe rağmen, yaklaşık 12-15 mm çapında marin tipte olduğu söylenen kablolarla inverter – aküler bağlantısının yapıldığını gözlemledim. Kıyı elektriği ve inverter seçimini ek bir pako şalter üzerinden yapıyorum.

İnvertör bağlantısı mümkün olan en kısa mesafede ve mümkün olan en kalın kesitte kablo ile yapılmalıdır.
İletken dediğimiz kabloların da bir öz direnci vardır ve bu öz direnç geçen akımın karesi ile çarpımı kadar bir gerilim düşümüne neden olur.
Dolayısı ile 12-15 mm olduğu söylenen  marin kablo hele akü invertör arası mesafe uzunsa, istenen voltajı invertöre veremez.
12 voltluk sistemde 10-15 mm artalığında ki kablolar değil 105 amper, 50 amperi bile sağlıklı taşıyamaz.
Birde mesafe 2-3 metre civarında ise yandı gülüm keten helva.



İnverter ve bağlı cihazların çalışması durumunda benim hesabıma göre kahve makinesi saatte 105A, hiç kullanmadığım 220v/750W lık mikrodalga 63A akım çekiyor. Bunların kullanma süreleri 10 dk yı geçmediğinden aküden çekilen akım 10A ve 6A i geçmeyecektir. İnverter de çalışırken 1-2 amper çekebilir diye düşünüyorum.

Evet kahve makinası çalışma süresince toplamda 10 Amp/h enerji tüketir ama anlık olarak 105 amper çeker.
10 dakika boyunca 105 amper akım çekilen akünüz eğer yeni iken sahip oldukları performansta değilse,
bahsi geçen akım onların belini büker.




 420Ah lık aküler ideal şartta 200 Ah beslemesi gerektiğinden günde 2 şer defa kullansam 32 amper çekilecektir, çok zorlanmaması gerekir.

Yeni alınmış bir akü bile günde iki defa 10 dakikalık sürekli marş basma sonunda kısa sürede kaput olur.
Siz toplamda akü kapasitesinden harcadığınız enerjiye takılı kalmışsınız. Kafanızdan onu silin.

Akülerin kapasiteleri ile ilgili her ne kadar amper saatleri üzerinden hesap yapılsa da,
bir de anlık verebilecekleri akım değerleri vardır. 
Bu değerin üzerine çıkılırsa ve de bu gün içinde bir kaç kez tekrarlarsa  akülerinizin ömrü kısa olur.

Güneş - Rüzgar - Motor - Jenaratör - Sahil besleme ile harcadığımı yerine koyarım düşüncesi de yanlıştır




Birde akülerin böyle bir yükü anlık verip veremediğini göz önüne almak gerekir herhalde ama nasıl hesaplanır bilemedim.
Buradan benim çıkardığım  sonuç akülerimin zayıf olduğu yönünde. Tabii bu hesap tamamen teorik. Pratikte sisteme etkiyen farklı yükler ve farklı faktörler var mıdır bilmiyorum.
Kıyı elektriğine bağlıyken kahve makinesi sorunsuz çalışıyor.

Selamlar

Emre Odabaşı




Kolay gele.



*

    C. D.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #18 : Temmuz 18, 2016, 12:55:04 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

aşağıdaki gibi bir test cihazı ile akülerinizin tek tek (grup olarak değil, kutup başları sökülüp tek tek..) ölçülmesi ile olay netleşebilir.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

tüm tekne ve otomobil elektrikçilerinde olur bu alet..
aslında çok pahalı bişey de değil.. kullanmak için uzman olmaya da gerek yok..
300-400AH ve üstünde akü bankına sahip her tekne sahibinin sahip olması gerekir bence..


Bu cihaza gerek yok Özgür,
Normal bir AVO metre ile bu cihazın yaptığı ölçümü yapmak mümkün.
Linkte verdiğin cihaz şöntlü voltmetre.
Yani voltaj ölçerken  proplara paralel bağlı yük direncini devreye alarak
aküden yüksek akım çekilirken akü voltajını okumaya sağlamakta.

Aynı işi normal AVO metre (multimetre) ile şöyle yapıyoruz.

Akü voltajını ölçerken marşa basıyoruz ya da ırgatı çalıştırıyoruz.
Marş basarak ölçüm yapacaksak  motorun çalışmaması içinde stop çubuğunu çekili bırakıyoruz.

Irgat çalıştırarark ölçüm yapacaksak motor çalışmıyor olmalı ve en az 5-6 dakika ırgat yük altında çalışmalı.

Her iki ölçümde de akü gerilimi 10 volt altına gidiyor ve yükü kaldırdığımızda çabucak 12,5 - 13,2 volt seviyesine gelmiyorsa,
akülerin botoks zamanı gelmiş demektir.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



*

    Ö. Ö.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #19 : Temmuz 18, 2016, 14:13:30 »
Elbette Can hocam, eldeki imkanlarla da yapılabilir.
ama çoğu yeni teknede motor çalışmadan ırgat çalışmıyor, gidip alternatöre bağlı kontrol rölesine müdahale etmek lazım.
aynı şekilde bazı makinalar (örnek Yanmar 4jh3e) stop düğmesine basarken marş basınca çalışıyor, gidip makina üzerinden müdahale etmek lazım.
yani elbet çaresi bulunur, ama teknik işlerden daha az anlayanlar için şöntlü voltmetre pratik olabilir diye düşünmüştüm..

*

    E. O.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #20 : Temmuz 18, 2016, 14:42:32 »
Can bey,
Açıklamalarınız olayı netleştiriyor sanırım. Kablo çapını tam olarak öğreneceğim. Aküler için de elimde voltmetre var ama Özgür bey'in dediği gibi Irgat motot çalışmadan çalışmıyor, Şöndlü bir voltmetre ile ölçüm yaptıracağım.

Sonuç olarak aküler yenilense ve gücü arttırılsa bile bu yüklerin akü için uygun olmadığını mı ifade ediyorsunuz ?  Aküleri yenilerken 6V/240A Victron AGM x 6 adet veya 12V/260A Bosch Gel x 2 adet düşünmüştüm. Eğer günde 2 defadan senede 70-80 defa kahve içince aküler bozulacaksa ya içtiğim kahve çeşidini değiştireceğim ya da ileride başka şeylerde de kullanırım diyerek Jeneratör maliyetlerini hesaplamaya başlayacağım.

Çok teşekkürler

Selamlar
Emre Odabaşı
*

    Ö. Ö.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #21 : Temmuz 18, 2016, 14:55:05 »
Çözüm bu aletlerde; Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    C. D.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #22 : Temmuz 18, 2016, 15:14:03 »
Özgür tabi ki bahsettiğin şöntlü voltmetreden olursa  kaymaklı ekmek kadayıfı olur.
Ben şöntlü voltmetre olmadan da ölçülebileceğini söylemek istedim.

Bu alet benim gibi takım taklavat cihaz delisi  gibiler için.
Gerek işim gereği gerekse de alet edavatı sevdiğimden  orta ölçekli bir elektronik mağazasında bulunabileceklerden fazlası evde.
Hanım mırıl mırıl  mırıldanmakta.

Salonda oturma grubunun yanında LDR sensörleriyle bir minik akü.
3 adet MPPT-PWM güneş regülatörü.
Yanlarında bir adet normal AVO metre  bir adet DC pens ampermetre.

Yine salonda Balkon kapısı penceresinde 60 Watt polikristal panel.
Balkonda 60 wat mono kristal panel

3 adet 300 amper akü
2 adet 100 amper akü

Ebeyn banyosunda  18 adetlik bir akü bankı
7,5 kw invertör   işlik olarak kullandığım  sözüm ona oturma odası olması gereken odayı bahsetmeyeyim.

O yüzden  şey etmiştim.

Ne demişler hocanın dediğin yap, yaptığını yapma.

Sevgiler.
*

    C. D.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #23 : Temmuz 18, 2016, 15:46:33 »
Emre bey sizinde bahsettiğiniz gibi günde bir kaç kez kahve keyfi yapıyorsanız.

Akü bankınızın kapasitesinin oldukça büyük olması gerekir.

Akü bankı olayını şöyle düşünün lütfen;
Sağlıklı bir yetişkin bir seferde 500 ml kan verebilir.
Kan verme işlemi normal koşullarda yarım saat sürer.
Aynı sağlıklı kişiden aynı miktar kanı 1 saniye içinde alacak olsak sanırım önemli problem çıkar bünyede.

Ve aynı kişinin tekrar kan verebilmesi için normal koşullarda 3-6 ay gibi bir sürenin geçmesi gerekir.

Yine normal koşullarda kan verilmesi gereken kişiye de verilecek miktar neyse, kan 30-60 dakika aralığında verilebilir.
Normal koşullardan bahsediyorum.

Hızla alınan kan ve hızla verilen kan alınan ve verilen kişiye zarar verebilir.
Akülerimiz de aynı durumdadır.

Mesela 2 x 200 amperlik akü Kapasitesi iki gün boyunca içinde 5 (beş)  amper şiddetinde  48 saat devamlı
aynı akımı verebilir.
Ancak aynı akü bankından 100 amper şiddetinde bir saat aynı akımı çekmeye kalkarsanız aküler kaput olur.(Traksiyon aküleri hariç)


6V/240A Victron AGM x 6 adet veya 12V/260A Bosch Gel x 2 adet seçiminizde,
6 volt 240 a/h kapasite olarak daha iyi olur çünkü toplam akü kapasiteniz 720 amp/h   olacaktır 
(2li seri oluşturup 12 volt onlardan da 3 adetini de paralel bağladığınızda)

12 volt 260 amp/h  ise toplamda 520 amp/h olur.

Ancak gerekmedikçe tekne sistemlerinde seri bağlama uzun vadede sorun çıkarır.
ben sizin yerinizde olsam kahve keyfimi de düşünerek 4x 260 amp/h  akü koyardım.

Tabi invertör ve akü bağlantı kablolarını mümkün olan en kalın kesitinde kullanarak.

Kolay gele.

*

    Ö. Ö.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #24 : Temmuz 18, 2016, 16:12:58 »


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...
Gerek işim gereği gerekse de alet edavatı sevdiğimden  orta ölçekli bir elektronik mağazasında bulunabileceklerden fazlası evde.
Hanım mırıl mırıl  mırıldanmakta.
...
Eee benim Fethiyeye taşınmadan önceki evimi tarif ediyorsun! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tek fark sağolsun hanım mırmır etmiyodu! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şimdi iki tornavida, bi havya bi avometreye kaldım..

öZgür (tapatalk)

*

    C. D.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #25 : Temmuz 18, 2016, 16:24:36 »
Yok yahu bizim hanımın da bir şey dediği yok sadece hissediyorum mır mırlarını.
Sağolsun epoksimi o karar, macunu o hazırlar elyafları o keser.

Dee, evin içinde olmasa olmazmı diye düşünüyordur arada bir.

*

    E. O.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #26 : Temmuz 18, 2016, 19:00:03 »
Can bey,
Anladığım kadarıyla min.700Ah akü kapasitesi gerekiyor diyorsunuz.  Şu anda teknemde 105 Ah start aküsü, 2x90Ah başpervane aküleri de var. Başpervane akülerinin kendi charger'i var sanırım ama start aküsü ana chargerden besleniyor, farklı boyutta aküler koyunca onun durumu ne olacak bilemedim.
Bazen aküler konusunda daha ketum davranıp jeneratör almaya doğru yönlenmeyi de düşündüğüm oluyor. Tabii sadece kahve için değil, şu anda ihtiyaç olarak görmediğim ama belki ileride eklemeyi düşünebileceğim su yapıcı, aircond. gibi extralara zemin sağlar diye düşünerek. Tekneyi gereksiz bir sürü ekstralarla doldurmaktan da çekiniyorum.

Teşekkürler

Selamlar

Emre Odabaşı
*

    M. M. D.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #27 : Temmuz 31, 2016, 19:47:40 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sevgili Korsanlar,

Öncelikle vakit ayırıp cevap yazdığınız için hepinize teşekkür ederim. Ülkemizin içinde bulunduğu tatsız ortam cevap vermemi geciktirdi , kusura bakmayın…
Teknem Fethiyede ve ben İstanbul’da oturduğumdan yapılan tadilatlarda sürekli başında duramadım, gittiğim zaman yapılanları inceleyebildim. Kablolama konusunda fazla teknik detay bilmememe rağmen, yaklaşık 12-15 mm çapında marin tipte olduğu söylenen kablolarla inverter – aküler bağlantısının yapıldığını gözlemledim. Kıyı elektriği ve inverter seçimini ek bir pako şalter üzerinden yapıyorum.
İnverter ve bağlı cihazların çalışması durumunda benim hesabıma göre kahve makinesi saatte 105A, hiç kullanmadığım 220v/750W lık mikrodalga 63A akım çekiyor. Bunların kullanma süreleri 10 dk yı geçmediğinden aküden çekilen akım 10A ve 6A i geçmeyecektir. İnverter de çalışırken 1-2 amper çekebilir diye düşünüyorum. 420Ah lık aküler ideal şartta 200 Ah beslemesi gerektiğinden günde 2 şer defa kullansam 32 amper çekilecektir, çok zorlanmaması gerekir.
Birde akülerin böyle bir yükü anlık verip veremediğini göz önüne almak gerekir herhalde ama nasıl hesaplanır bilemedim.
Buradan benim çıkardığım  sonuç akülerimin zayıf olduğu yönünde. Tabii bu hesap tamamen teorik. Pratikte sisteme etkiyen farklı yükler ve farklı faktörler var mıdır bilmiyorum.
Kıyı elektriğine bağlıyken kahve makinesi sorunsuz çalışıyor.

Selamlar

Emre Odabaşı
size yine Victron mühendislerinden birinin yazdığı bir pdf dökümanın linkini yollıyacağım konuyu takip eden ve ingilizce bilen tüm korsanların yararına olacaktır umuyorum adamın sanki içine doğmuş tüm sorularınızın cevabını yazmış orada Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. M. D.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #28 : Temmuz 31, 2016, 20:16:06 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sevgili Korsanlar,

Öncelikle vakit ayırıp cevap yazdığınız için hepinize teşekkür ederim. Ülkemizin içinde bulunduğu tatsız ortam cevap vermemi geciktirdi , kusura bakmayın…
Teknem Fethiyede ve ben İstanbul’da oturduğumdan yapılan tadilatlarda sürekli başında duramadım, gittiğim zaman yapılanları inceleyebildim. Kablolama konusunda fazla teknik detay bilmememe rağmen, yaklaşık 12-15 mm çapında marin tipte olduğu söylenen kablolarla inverter – aküler bağlantısının yapıldığını gözlemledim. Kıyı elektriği ve inverter seçimini ek bir pako şalter üzerinden yapıyorum.
İnverter ve bağlı cihazların çalışması durumunda benim hesabıma göre kahve makinesi saatte 105A, hiç kullanmadığım 220v/750W lık mikrodalga 63A akım çekiyor. Bunların kullanma süreleri 10 dk yı geçmediğinden aküden çekilen akım 10A ve 6A i geçmeyecektir. İnverter de çalışırken 1-2 amper çekebilir diye düşünüyorum. 420Ah lık aküler ideal şartta 200 Ah beslemesi gerektiğinden günde 2 şer defa kullansam 32 amper çekilecektir, çok zorlanmaması gerekir.
Birde akülerin böyle bir yükü anlık verip veremediğini göz önüne almak gerekir herhalde ama nasıl hesaplanır bilemedim.
Buradan benim çıkardığım  sonuç akülerimin zayıf olduğu yönünde. Tabii bu hesap tamamen teorik. Pratikte sisteme etkiyen farklı yükler ve farklı faktörler var mıdır bilmiyorum.
Kıyı elektriğine bağlıyken kahve makinesi sorunsuz çalışıyor.

Selamlar

Emre Odabaşı
size yine Victron mühendislerinden birinin yazdığı bir pdf dökümanın linkini yollıyacağım konuyu takip eden ve ingilizce bilen tüm korsanların yararına olacaktır umuyorum adamın sanki içine doğmuş tüm sorularınızın cevabını yazmış orada Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
yine aynı yerden kablo kayıplarıyla ilgili labratuvar sonuçlarına dayalı bir iki analiz sunayım size Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap bunlara göre hesaplarınızı rahatlıkla yapabilirsiniz
*

    M. C.

Ynt: teknede yüksek elektrik ihtiyaçlarını karşılama üzerine ...
« Yanıtla #29 : Temmuz 31, 2016, 22:32:45 »
Emre korsanım benim teknede 3 tane 100 amper agm akü var servis olarak.

2 tane 85 watt güneş paneli besliyor.

Redresör yok.

Alternatör sadece 100 amperlik motor aküsünü besliyor.

Tuvalet elektrikli, buzdolabı 24 saat çalışıyor, otopilot balık bulucu chartplotter vs. bir sürü elektronik zımbırtının yanı sıra kahve öğütmek için 150 wattlık inverteride çokça kullanmama rağmen ramazan bayramında 10 gün seyir yaptım ve aküler en fazla 12.5 volta düştü.

Buradan çıkarımım senin sistem de kesin bir hata var ve yüksek ihtimal ile de akülerde sorun var.

Aküleri ölçün sorun yoksa inverter ile akü arasındaki kabloyu minimuma indirin en azından test için yan yana çalıştırın.