Temel bilgi :
Havada su buharı vardır.
bu su buharı kg/kg-hava ile ölçülür.
yoksa yoktur, varsa vardır.
bu kg/kg-hava ile ölçülen değere "mutlak nem" denir.
aynı kuru termometre sıcaklığında havanın taşıyabileceği nemin bir limiti vardır.
işte bu mutlak nemin max. neme oranına da bağıl nem deriz, % ile gösterilen budur.
içinde belli nem olan havayı mutlak nemi koruyarak soğutursak 100% neme ulaşırız.
içinde belli nem olan havayı sıcaklığı koruyarak nemlendirirsek 100% neme ulaşırız.
Havanın tüm özelliklerinin yansıtıldığı psychrometric chart vardır. burada
kuru termometre sıcaklığı/ıslak termometre sıcaklığı/mutlak nem/bağıl nem/entalpi kombinasyonları ile ortamdaki havanın koşulları belirlenir.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yapayrıca aşağıdaki linkte de olay dijitalize edilmiş, yine de hesap hatalarına karşı manuel kontrolde fayda var.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yaptüm bunlar yetmiyormuş gibi her bağıl nem/mutlak nem/kuru termometre sıcaklığı kombinasyonu için "yoğuşma sıcaklığı" vardır. aşağıdaki linkte bunun hesaplanması var.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yapişte bizim problemimiz burada başlıyor.
eğer ortamdaki havanın temas ettiği herhangi bir yüzey, havanın yoğuşma sıcaklığından daha soğuk ise o yüzeyde yoğuşma başlar. bizim nemlenme dediğimiz olay budur.
şimdi HakanZ kardeşimizin çözümlerine bakalım :
1 - Nem alma cihazı dediğimiz havadaki su buharını tutan alet. Bu alet ne yapıyor, belli bir hava sıcaklığında ortamdaki mutlak nemi azaltıyor. bu da havanın yoğuşma sıcaklığını arttırıyor. bu durumda da havanın temas ettikleri yüzeyin sıcaklığı aynı kalmasına rağmen yoğuşma sıcaklığı arttığı için nemlenme bitmiyor ama azalıyor. tabii teknenin içi dış ortamdan izole edilemediği için bu çözüm kalıcı olamıyor, sürekli olarak nem alma işlemi devam ediyor.
2 - Yağlı radyatör : Yine HakanZ, yine bir çözüm arayışı. Kahramanımız bu bölümde nem alma değil, havayı ısıtma yoluna gidiyor. Bu şekilde hem havayı, hem de teknenin iç yüzeylerini ısıtıyor. Havayı ısıtarak havanın nem taşıma kapasitesini arttırıyor ve bağıl nemi azaltıyor. Aynı şekilde teknenin iç yüzeylerini de ısıtarak yüzey sıcaklıklarının havanın yoğuşma sıcaklığından daha sıcak olmasını sağlıyor ve nemlenmeyi engelliyor (ya da engellediğini sanıyor). Bu çözümde bencileyin gözlüklü bi arkadaşınız iki kalem muhabbet ve yarım şişe (tahsisat bu şekilde) bira içmek için Maşallah'a girdiğimde okkalı bir küfür sallıyorum zira ortamdaki yoğuşma sıcaklığından daha düşük sıcaklıkta olan gözlüklerim buğulanıyor.
3 - Yağlı radyatör çözümüden de mutlu olmayan kahramanımız dizinin final bölümünde her iki kombinasyonu birleştirip elnktirnkli bir nem alma cihazını tesis edip endüstriyel bir çözüm buluyor. bu da şu koşullar itibarı ile yapılabilecek en mantıklı çözüm zira tekneyi dış ortamdan izole etmek mümkün değil, doğa dengesizliği sevmediği için içerisinin ortamını sürekli olarak dışarı ile aynı yapmaya ve balansı bulmaya çalışıyor, bu da sürekli olarak içeriye soğuk hava ve bağıl nem ihraç etmekle oluyor. HakanZ kardeşimiz "hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır. o satıh da tüm Termodinamiktir" diyerek teknolojinin kendisine sağladığı tüm olanaklarla bu problemle savaşıyor. Haa, akıntıya kürek çekiyor o ayrı ama en azından aynı kerterizde duruyor ve nemle mücadelesinde başarılı oluyor.
Umarım bağınızı ağrıtmamışımdır.
Sevgiler.